Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Ligger uppe ett Model M på tradera om nån är sugen

http://www.tradera.com/ibm-tangentbord-retroklassiker-ps-2-ko...

Shhh

Permalänk
Medlem

Hejsan allihopa!
Hade tänkt att köpa ett mekaniskt tangentbord inom snar framtid, jag var ganska bestämd på bruna brytare men jag börjar vela nu. Skulle gärna vilja känna på de olika brytarna och bestämma mig så sätt. Någon som vet något ställe i Kristianstad eller Malmö? Hade tänkt kolla in på Inet i Malmö, är dock inte säker på ifall de har många mekaniska tangentbord framme där.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Hejsan allihopa!
Hade tänkt att köpa ett mekaniskt tangentbord inom snar framtid, jag var ganska bestämd på bruna brytare men jag börjar vela nu. Skulle gärna vilja känna på de olika brytarna och bestämma mig så sätt. Någon som vet något ställe i Kristianstad eller Malmö? Hade tänkt kolla in på Inet i Malmö, är dock inte säker på ifall de har många mekaniska tangentbord framme där.

Hm, vet iaf att Mediamarkt har några man kan känna på. Har iaf Steelseries 6GV2 med röda/svarta brytare, sen något med blåa.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Hm, vet iaf att Mediamarkt har några man kan känna på. Har iaf Steelseries 6GV2 med röda/svarta brytare, sen något med blåa.

Kommer ihåg att jag var på Media Markt för en tid sen och kände lite på ett Steelseries 6GV2. Vad jag kunde se var det tangentbordet det ända mekaniska som de hade framme. Ganska värdelöst eftersom jag inte äns kommer ihåg vilken brytare de hade

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Skrivet av bjoen:

Hejsan allihopa!
Hade tänkt att köpa ett mekaniskt tangentbord inom snar framtid, jag var ganska bestämd på bruna brytare men jag börjar vela nu. Skulle gärna vilja känna på de olika brytarna och bestämma mig så sätt. Någon som vet något ställe i Kristianstad eller Malmö? Hade tänkt kolla in på Inet i Malmö, är dock inte säker på ifall de har många mekaniska tangentbord framme där.

På Inet i Stockholm finns det många mekaniska tangentbord framme, värt att kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shiver111:

På Inet i Stockholm finns det många mekaniska tangentbord framme, värt att kolla.

Jo det har jag hört, frågan är dock om det är lika dant i Inet Malmö. Inte helt rätt att ta sig till stockholm bara för att känna på tangentbord.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Ligger uppe ett Model M på tradera om nån är sugen

http://www.tradera.com/ibm-tangentbord-retroklassiker-ps-2-ko...

Nån fick 660:- för det.. inte illa..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Jo det har jag hört, frågan är dock om det är lika dant i Inet Malmö. Inte helt rätt att ta sig till stockholm bara för att känna på tangentbord.

Du får ringa dom först innan du hoppar i bilen och kör en timme till inet.-malmö!
Eller så väntar du lite så kollar jag nästa gång jag är där och meddelar..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Nån fick 660:- för det.. inte illa..

Ja det är fint. Det förra gick väl på över 1000 spänn.
Jag skulle vilja hitta ett tenkeyless Model M, men frågan är hur många såna det finns i Sverige egentligen.

Har fått mitt HHKB nu iaf, var mindre än jag trodde. Jämfört med Realforce känns det rätt billigt.

Fötterna på det kan nog vara dom sämsta jag skådat, glider runt på bordet så fort man rör tangentbordet. Annars gillar jag det. Helt klart en annan känsla jämfört med Realforce, kan dock inte sätta fingret på vad det är. Realforce känns som en blandning mellan bra rubberdome och mekaniskt, HHKB känns bara som ett jävla skönt rubberdome.

Har lite problem med layouten också, men det kommer väl med tiden hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Du får ringa dom först innan du hoppar i bilen och kör en timme till inet.-malmö!
Eller så väntar du lite så kollar jag nästa gång jag är där och meddelar..

Ska antagligen ta tåget till Malmö snart ändå
Bra idé att ringa dock, förstår inte att jag inte tänkt på det! Tack för idé, om du råkar gå förbi skulle jag dock uppskatta ifall du medelade mig

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk

Någon som har byggt ett nytt chassi till sitt tangentbord? Ska göra det själv så behöver lite inspiration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addonadde:

Någon som har byggt ett nytt chassi till sitt tangentbord? Ska göra det själv så behöver lite inspiration.

In på Geekhack.org, där finns det gott om "cusoms cases" (eller vafan det heter)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Går det byta från Cherry Mx-Blue till green alps switches? Jag menar byta brytare. Köpa nya knappar och löda lite?

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av gudbrandsen:

Går det byta från Cherry Mx-Blue till green alps switches? Jag menar byta brytare. Köpa nya knappar och löda lite?

Allt går, men det är ingenting jag skulle ge mig på då.

Permalänk

Hittade nyss två stycken tangentbord med mekaniska brytare(?) är det någon här som skulle kunna svara på vad det är för brytare skulle jag vara tacksam.
http://img812.imageshack.us/img812/41/img20130207143927.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepforce:

Hittade nyss två stycken tangentbord med mekaniska brytare(?) är det någon här som skulle kunna svara på vad det är för brytare skulle jag vara tacksam.
http://img812.imageshack.us/img812/41/img20130207143927.jpg

Ser inte ut som någon mekanisk brytare jag känner till. Jag skulle gissa på att det är rubber dome med sliders, dvs. ett vanligt rubber dome fast där slidern är separat och inte en del av tangenten. Det borde vara rätt så enkelt att känna om det är ett rubber dome eller inte. Står det något modellnr eller liknande på dem? Foto på hela tangentbordet skulle också hjälpa.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ser inte ut som någon mekanisk brytare jag känner till. Jag skulle gissa på att det är rubber dome med sliders, dvs. ett vanligt rubber dome fast där slidern är separat och inte en del av tangenten. Det borde vara rätt så enkelt att känna om det är ett rubber dome eller inte. Står det något modellnr eller liknande på dem? Foto på hela tangentbordet skulle också hjälpa.

fick slut på batteri på mobilen så kan inte ladda upp en ny bild. men de känns inte som rubberdome, påminner lite om röda cherry brytare. Hittar inget modelnummer då klistermärkena är borttagna. ser ut att vara ganska gamla med tanke på att det inte sitter en vanlig ps/2 kontakt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepforce:

fick slut på batteri på mobilen så kan inte ladda upp en ny bild. men de känns inte som rubberdome, påminner lite om röda cherry brytare. Hittar inget modelnummer då klistermärkena är borttagna. ser ut att vara ganska gamla med tanke på att det inte sitter en vanlig ps/2 kontakt på.

jag tror inte heller det är nåt mekaniskt, men om du kan skruva sönder tangentbordet får du nog svaret på det,

det står inte ens ett märke på det?

Permalänk
Medlem

EDIT: neh..

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Logitech G710+ för att prova, finns ju ångerrätt.
Tycker det är ett riktigt trevligt tangentbord och nu när jag vant mig lite så tror jag att jag gillar bruna switchar. Ljudet är behagligt förutom när det sjunger till i hela tangentbordet när man trycker till hårt och snabbt.

En sak som stör mig ganska mycket är att jag kommer åt capslock lite väl enkelt, på gamla G15 så har de löst det helt suveränt tycker jag. Är det någon som vet om det finns någon annan design på den knappen som man kan byta till som hjälper till att undvika den av misstag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jag köpte ett Logitech G710+ för att prova, finns ju ångerrätt.
Tycker det är ett riktigt trevligt tangentbord och nu när jag vant mig lite så tror jag att jag gillar bruna switchar. Ljudet är behagligt förutom när det sjunger till i hela tangentbordet när man trycker till hårt och snabbt.

En sak som stör mig ganska mycket är att jag kommer åt capslock lite väl enkelt, på gamla G15 så har de löst det helt suveränt tycker jag. Är det någon som vet om det finns någon annan design på den knappen som man kan byta till som hjälper till att undvika den av misstag?

Du kan ju skaffa ett HHKB, väldigt svårt att råka trycka ner caps

http://capsoff.wdfiles.com/local--files/happy-hacker/happy_ha...

Nä då, men vad menar du, om det finns en capslockknapp man kan köpa till och byta ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Du kan ju skaffa ett HHKB, väldigt svårt att råka trycka ner caps

http://capsoff.wdfiles.com/local--files/happy-hacker/happy_ha...

Nä då, men vad menar du, om det finns en capslockknapp man kan köpa till och byta ut?

Ja, precis. En capslockknapp som är delvis fasad, förminskad eller utformad så att man direkt känner var man är. Kanske bara är en vanesak, men det är ofta jag av misstag har handen ett steg för långt åt vänster utan att märka det.
Helst en knapp som skapar en liten glipa mellan, precis som på G15.

Kanske kan byta just den brytaren till en trögare?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tjodd:

Ja, precis. En capslockknapp som är delvis fasad, förminskad eller utformad så att man direkt känner var man är. Kanske bara är en vanesak, men det är ofta jag av misstag har handen ett steg för långt åt vänster utan att märka det.
Helst en knapp som skapar en liten glipa mellan, precis som på G15.

Kanske kan byta just den brytaren till en trögare?

Köp en tangent från wasd och slipa till den för hand.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tjodd:

Ja, precis. En capslockknapp som är delvis fasad, förminskad eller utformad så att man direkt känner var man är. Kanske bara är en vanesak, men det är ofta jag av misstag har handen ett steg för långt åt vänster utan att märka det.
Helst en knapp som skapar en liten glipa mellan, precis som på G15.

Kanske kan byta just den brytaren till en trögare?

Enklast är väl att bara lyfta bort keycappen, det måste ju inte finnas en keycap över switchen. Den dag du känner att du behöver ha igång capslock är det bara att trycka på switchen. Jag vet många sc2 pros lyfter bort keycaps de inte vill komma åt utav misstag.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Enklast är väl att bara lyfta bort keycappen, det måste ju inte finnas en keycap över switchen.

Det känns smidigare att bara stänga av caps lock i så fall, eller mappa om den till t.ex. shift eller ctrl. Här är en guide för hur man gör det i Windows.

Angående fasad caps lock så vet jag att det finns med Cherry-profil, men är osäker på om det finns med OEM-profil. Cherry-profil är ju lägre än OEM, så en sådan caps lock skulle inte passa in så bra med resten av tangenterna. Det känns lite underligt att det inte skulle finnas fasade caps lock för OEM dock. De kallas förresten "stepped" på engelska om någon känner för att söka efter mer information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Köp en tangent från wasd och slipa till den för hand.

Ja, varför inte? Skulle väl vara det estetiska då.

Skrivet av Firkraag:

Enklast är väl att bara lyfta bort keycappen, det måste ju inte finnas en keycap över switchen. Den dag du känner att du behöver ha igång capslock är det bara att trycka på switchen. Jag vet många sc2 pros lyfter bort keycaps de inte vill komma åt utav misstag.

Samma här, en lösning som skulle funka men som ändå inte känns helt rätt.

Skrivet av perost:

Det känns smidigare att bara stänga av caps lock i så fall, eller mappa om den till t.ex. shift eller ctrl. Här är en guide för hur man gör det i Windows.

Angående fasad caps lock så vet jag att det finns med Cherry-profil, men är osäker på om det finns med OEM-profil. Cherry-profil är ju lägre än OEM, så en sådan caps lock skulle inte passa in så bra med resten av tangenterna. Det känns lite underligt att det inte skulle finnas fasade caps lock för OEM dock. De kallas förresten "stepped" på engelska om någon känner för att söka efter mer information.

Stepped, tackar. Ja, det visst är det märkligt, tycker det är en utmärkt och enkel lösning på ett löjligt problem. Får nog försöka mig på att modda en sådan själv ändå.

Jag är inte ensam iaf:
http://imgur.com/a/3mWPe
Och här kan man köpa:
http://www.techkeys.us/custom-keys.php

Permalänk
Medlem

Tjena tjena!

Funderar på att köpa ett mekaniskt tangentbord. Men då det inte finns någon affär som säljer tangentbord med mekaniska brytare i närheten så måste jag köpa grisen i säcken. Så jag tänkte kolla lite upp lite saker med er innan jag bestämmer mig.

Jag är i första hand ute efter det taktila motståndet. Och jag har därför siktat in mig på antingen de blåa, bruna och "clear" brytarna. Men när jag kollade på graferna i första posten så blev jag lite orolig över de bruna och de genomskinliga brytarna. Jag är orolig över att motståndet ska komma för tidigt, så att jag blir "lurad" till att tro att knappen är ned tryckt ordentligt och där av slutar trycka ner den innan tangentbordet registrerat knapptryckningen.

Utöver det skulle jag vilja ha lite tips på tangentbord, då jag håller på mycket med datorgrafik så är numeriska tangenter ett krav för mig(är så pass van med att använda dem att jag inte kan tänka mig att ha ett tangentbord utan dem), utöver det är medieknappar (play/pause, helst forward/backward och volym upp/ner) ett måste. Och för att ytterligare försvåra letandet så kommer jag behöva ett tangentbord med ett bra handledsstöd, utan handledsstöd domnar handen bort.

Hoppas ni i alla fall kan leda mig en bit på vägen mot ett nytt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Tjena tjena!

Funderar på att köpa ett mekaniskt tangentbord. Men då det inte finns någon affär som säljer tangentbord med mekaniska brytare i närheten så måste jag köpa grisen i säcken. Så jag tänkte kolla lite upp lite saker med er innan jag bestämmer mig.

Jag är i första hand ute efter det taktila motståndet. Och jag har därför siktat in mig på antingen de blåa, bruna och "clear" brytarna. Men när jag kollade på graferna i första posten så blev jag lite orolig över de bruna och de genomskinliga brytarna. Jag är orolig över att motståndet ska komma för tidigt, så att jag blir "lurad" till att tro att knappen är ned tryckt ordentligt och där av slutar trycka ner den innan tangentbordet registrerat knapptryckningen.

Utöver det skulle jag vilja ha lite tips på tangentbord, då jag håller på mycket med datorgrafik så är numeriska tangenter ett krav för mig(är så pass van med att använda dem att jag inte kan tänka mig att ha ett tangentbord utan dem), utöver det är medieknappar (play/pause, helst forward/backward och volym upp/ner) ett måste. Och för att ytterligare försvåra letandet så kommer jag behöva ett tangentbord med ett bra handledsstöd, utan handledsstöd domnar handen bort.

Hoppas ni i alla fall kan leda mig en bit på vägen mot ett nytt tangentbord.

Jag köpte som du kan läsa ovan ett g710+. Studerar just nu på distans Maya, 3ds max osv. Jag tycker det fungerar bra med bruna switchar fast det känns lite konstigt när man är totalt distinktlös, vid väldigt svaga tryck. När motståndet känns blir det en knapptryckning. Det enda är handledsstödet som är för kort och lågt, men det räknade jag med oavsett vilket tangentbord jag än skulle köpa. Mediaknapparna fungerar förträffligt och den smidiga makrofunktionen är väl beprövad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Tjena tjena!

Funderar på att köpa ett mekaniskt tangentbord. Men då det inte finns någon affär som säljer tangentbord med mekaniska brytare i närheten så måste jag köpa grisen i säcken. Så jag tänkte kolla lite upp lite saker med er innan jag bestämmer mig.

Jag är i första hand ute efter det taktila motståndet. Och jag har därför siktat in mig på antingen de blåa, bruna och "clear" brytarna. Men när jag kollade på graferna i första posten så blev jag lite orolig över de bruna och de genomskinliga brytarna. Jag är orolig över att motståndet ska komma för tidigt, så att jag blir "lurad" till att tro att knappen är ned tryckt ordentligt och där av slutar trycka ner den innan tangentbordet registrerat knapptryckningen.

Utöver det skulle jag vilja ha lite tips på tangentbord, då jag håller på mycket med datorgrafik så är numeriska tangenter ett krav för mig(är så pass van med att använda dem att jag inte kan tänka mig att ha ett tangentbord utan dem), utöver det är medieknappar (play/pause, helst forward/backward och volym upp/ner) ett måste. Och för att ytterligare försvåra letandet så kommer jag behöva ett tangentbord med ett bra handledsstöd, utan handledsstöd domnar handen bort.

Hoppas ni i alla fall kan leda mig en bit på vägen mot ett nytt tangentbord.

http://www.inet.se/produkt/6606368/ducky-g2pro-blue-switch-me...

Ett sånt kanske. Medieknapparna är inbyggda i f-knapparna så du får trycka fn + F2 t.ex.
Sen kan du ju välja själv vilket handledsstöd du vill ha istället för att köpa ett bord med handledsstöd du inte kan ta bort. Duckys egna kanske?
http://www.inet.se/produkt/6606375/ducky-wrist-rest-full-size

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jag köpte som du kan läsa ovan ett g710+. Studerar just nu på distans Maya, 3ds max osv. Jag tycker det fungerar bra med bruna switchar fast det känns lite konstigt när man är totalt distinktlös, vid väldigt svaga tryck. När motståndet känns blir det en knapptryckning. Det enda är handledsstödet som är för kort och lågt, men det räknade jag med oavsett vilket tangentbord jag än skulle köpa. Mediaknapparna fungerar förträffligt och den smidiga makrofunktionen är väl beprövad.

Tackar för svaret. Tangentbordet går nog bort om handledsstödet är så pass kort som i SCs recension. Ser ju inte ens ut som om handen kommer i kontakt med det...

Macroknappar och macrofunktioner har jag ingen nytta av heller, när jag väl spelar spel så är det för det mesta FPS eller Diablo 2.

Skrivet av Exiphi:

http://www.inet.se/produkt/6606368/ducky-g2pro-blue-switch-me...

Ett sånt kanske. Medieknapparna är inbyggda i f-knapparna så du får trycka fn + F2 t.ex.
Sen kan du ju välja själv vilket handledsstöd du vill ha istället för att köpa ett bord med handledsstöd du inte kan ta bort. Duckys egna kanske?
http://www.inet.se/produkt/6606375/ducky-wrist-rest-full-size

Hade kollat lite på Ducky tangentbord innan jag skrev tråden. Var bland de första jag kollade på, då de ser ut som "normala" tangentbord, och inte som rymdskepp...

Har en fråga om handledsstödet som man kan köpa till dem, kan man fästa det i tangentbordet på något sätt, eller har det stora gummi fötter så det inte åker omkring? Finns inget värre än ett handledsstöd som inte ligger kvar, och katten har som vana att "råka" putta ner allt som inte sitter fast/är tungt som ligger på datorbordet...