Permalänk
Medlem

En students spelhörna

Hej allihopa!

Jag har länge smugit rundor här på sweclockers och spanat in de allra flesta gallerierna. Idag fann jag viljan att även lägga upp lite bilder på mitt anspråkslösa lilla hörn som jag spenderar åtskilliga timmar vid varje dag. Här spelas det mest Xbox360, men även en hel del pc och tittas på en del film.
Denna sektion kan komma att fyllas ut med vidare information, men tills vidare anger jag bara hårdvaruspecifikationerna nedan. Nuvarande rigg är till största delen inhandlad i december 2011.

Skärmar: 2 x BenQ 24" (Modell 2420HDB). En trevlig skärm jag är väldigt nöjd med jag har inte reflekterat särskilt mycket över responstiden och eftersom jag inte är någon vidare finsmakare när det kommer till bild vid film fyller de mina behov utmärkt.

Chassi: Fractal Design R2 Black Pearl. Ett chassi som rent estetiskt faller mig i smaken. Dock är det lite trångt på baksidan där jag dragit kablarna. Den plåten verkar ha bågnat lite när man tittar från sidan.

Nätagg: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze. Har inte mycket att säga om det, jag fick ett tyst exemplar som aldrig bråkat med mig.

Moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3.

Processor: Intel i5 2500k 3.3 GHz. Klockad till 4 GHz. Alltid funkat som en dröm till allt jag har gjort. Känns som där är högt till tak och skulle processorn kännas för klen finns det utrymme för ytterligare klock. Temperaturen ligger stabilt på max 60 grader celcius vid full load.

CPU-fläkt: Noctua NH-U12P SE2. Mitt nyaste tillskott till riggen. Stor och maffig, men ger bra kylning och jag är supernöjd med den. Har resistorer på den så ljudnivån matchar resterande fläktar nått så när samtidigt som den ger mig de temperaturer jag önskar i dagsläget.

Grafikkort: Gigabyte Radeon HD6870 OC 1GB. Är nog det jag är mest sugen på att byta ut. Gör sitt jobb absolut men lämnar en del att önska i nyare spel vid lite högre grafikinställningar. Har funderat på en CF-konfiguration men med tanke på plånboken för tillfället lutar det åt att vänta till nästa generation och spara tills dess.

RAM-minnen: Corsair XMS3 8GB(2x4GB) 1600 MHz.

SSD: Corsair Force 3 Series 120GB. Har läst en del om att vissa fick hårddiskar av denna sort som var DOA. Har dock aldrig haft några större problem med mitt exemplar.

Extern HDD: Seagate 2TB. Inköpt på Netonnet för uppåt 4 år sedan. Har börjat bråka med mig en del på sistone men har gjort sitt uppdrag lojalt fram tills dess. Fortfarande fullt funktionsduglig.

Högtalare: Logitechs X-530. Köpta under 2007, aldrig någonsin ångrat mitt köp. Fyller sitt syfte med bravur och de har varit värda varenda krona. Otroligt prisvärda.

Tangentbord: Steelseries 6gv2 Red Edition. Köpte detta för ett par veckor sedan. Hade dessförinnan samma tangentbord i standardutförande (svarta switchar). Sambon och diverse skypepartners har en hel del synpunkter på ljudnivån, något jag kan förstå. Tangentbordet känns otroligt gediget och har inte massa extra "lull-lulll".

Mus: Razer Deathadder. Har tjänat mig i snart 3 år. Scrollhjulet börjar ge upp så det lutar åt att införskaffa en ny inom snar framtid. Den absolut skönaste musen jag någonsin haft, nästa köp blir en likadan i mer uppdaterad version.

Musmatta: Steelseries QCK+. En tygmatta som fyller sitt syfte, varken mer eller mindre. Stor och skön, men börjar bli lite av en sanitär oangelägenhet.

Hörlurar: Astro A40 med tillhörande mixamp. Väldigt bra lurar för gaming, speciellt till Xboxen. Har en optisk kabel till Xboxen och en USB till PC'n vilket gör att jag kan använda hörlurarna till vilket system jag vill utan att behöva byta sladdar fram och tillbaka. Löstagbar mikrofon, löstagbara yttre kåpor till hörlurarna ifall man tycker om att göra sina hörlurar lite speciella.

Bilderna nedan är tagna med en Samsung Galaxy Note 2. Jag tycker att bilderna är fulldugliga men ni som har synpunkter på det får ha överseende med att det trots allt är en mobilkamera.

Ha en fortsatt trevlig dag!

// Raesmus

EDIT: Uppdaterad 8/9-13 med bilder och tillhörande bildtext.

En students spelhörna

Permalänk
Medlem

ofyfan skulle aldrig våga ha mitt xbox stå sådär :/

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ofyfan skulle aldrig våga ha mitt xbox stå sådär :/

Haha, jaså ? Det är ju ganska riskabelt om man råkar stöta till det. Jag har installerat spelen på hårddisken så jag tror nog att skivan ska kunna undgå att bli repad om den börjar vobbla. Har inga djur och det är bara jag som rör mig här inne så det är rätt lugnt

Permalänk
Medlem

Fin hörna!
En fråga bara, kan du förklara hur du kopplade in xbox:et till skärmen? Har en likadan skärm och skulle vilja koppla in mitt ps3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antizh:

Fin hörna!
En fråga bara, kan du förklara hur du kopplade in xbox:et till skärmen? Har en likadan skärm och skulle vilja koppla in mitt ps3!

Tackar!

Jag har kört via HDMI till en HDMI-växlare, sen får jag ju ljudet via optisk kabel till mitt headset. Sen får man trycka på knappen om man vill byta över medans konsolen är igång, annars bytas det automatiskt när man stänger av och på.

Permalänk
Medlem

Du har ingen liten musmatta iaf. Snyggt du får 5p

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga, om man nu inte vill sitta i mörker när man sitter vid datorn på kvällen, varför köper man ledstripes istället för att bara tända taklampan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Måste bara fråga, om man nu inte vill sitta i mörker när man sitter vid datorn på kvällen, varför köper man ledstripes istället för att bara tända taklampan?

För det första så är en taklampa för stark, jag har heller ingen dimmer så att jag kan reglera ljusstyrkan.

För det andra så kan jag reglera färgerna på ledstripsen, efter vad jag känner för.

För det tredje så har jag ingen taklampa ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raesmus:

För det första så är en taklampa för stark, jag har heller ingen dimmer så att jag kan reglera ljusstyrkan.

För det andra så kan jag reglera färgerna på ledstripsen, efter vad jag känner för.

För det tredje så har jag ingen taklampa ^_^

Håller med dig på alla punkterna! Köpte ett sådant ljussett själv dock från Bauhouse då man fick fjärrkontroll också, kostar lika mycket. Kan reglera ljusstyrkan också, vet inte om man kan det på ikeas.

Har samma skrivbord och 3 skärmar också, funkar faktiskt riktigt bra. Om man har skärmarna på fötterna så kan man ju vinkla dem riktigt mycket, dock har jag skärmställ nu så dem kommer lite längre fram och så men det är ju bara att putta bak dem igen då

Hur stort bor du och vad betalar du i månaden? Studenter emellan (26kvm, 4000:-, Malmö)

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Håller med dig på alla punkterna! Köpte ett sådant ljussett själv dock från Bauhouse då man fick fjärrkontroll också, kostar lika mycket. Kan reglera ljusstyrkan också, vet inte om man kan det på ikeas.

Har samma skrivbord och 3 skärmar också, funkar faktiskt riktigt bra. Om man har skärmarna på fötterna så kan man ju vinkla dem riktigt mycket, dock har jag skärmställ nu så dem kommer lite längre fram och så men det är ju bara att putta bak dem igen då

Hur stort bor du och vad betalar du i månaden? Studenter emellan (26kvm, 4000:-, Malmö)

Ah, okej! På IKEAs finns inga sådana finesser tyvärr. Som tur är, är ljusstyrkan till belåtenhet.

Jag hade gärna köpt ett skärmställ, men eftersom jag inte är helt säker att jag vill behålla alla 3, känns det som en dum investering, speciellt när det är så kostsamt.

Jag bor i Växjö, på campus där. Jag och min sambo bor i en lägenhet med 3 rum utspritt på 53 kvadrat och den betalar vi 6450:- i månaden för, sen tillkommer el. Där jag sitter är ett rum på runt 12 kvadrat som även fungerar som gästrum.

Permalänk
Medlem

fan FETT