Är det nödvändigt med 24 - bit i musikproduktion ?

Permalänk

Är det nödvändigt med 24 - bit i musikproduktion ?

Har planer på att köpa mej ett externt ljudkort och mick med mera. Det ljudkortet jag funderar på har 16-bit i 4800hz som högst och vet att det finns andra ljudkort med tex 24-bit, men gör det skilnad tro ? Eller kommer man långt med 16-bitars ljudkortet ?

Permalänk
Medlem

Du kommer ganska långt med 16 bitar skulle jag vilja påstå. Men 24-bitar i inspelning skadar aldrig, men troligtvis så är mikrofonen flaskhalsen ändå.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Så kommer man märka skilnad i kvalite mellan 16 och 24-bitar ? Eller är det inte märkbart ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Så kommer man märka skilnad i kvalite mellan 16 och 24-bitar ? Eller är det inte märkbart ?

Nej, du lär knappast märka någon skillnad eftersom du inte håller på på proffsnivå med proffsutrustning.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Audiofiler som jag kommer märka skillnad

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Eh, Va ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Har du verkligen gjort ett riktigt test mellan 16 och 24 bit?
Nja, jag tror inte det va. Jag gjorde det dock en kväll och efter typ en timmes lyssning kunde jag konstatera att visste jag att det skulle vara skillnad på låtarna så kunde jag märka skillnad om jag koncentrerade mig riktigt stark på att lyssna efter minimala detaljer. Dock så tog det typ en-två minuter innan jag kunde säga vilken som lät bäst och då var jag ändå ganska osäker. Sitter även på en anläggning som är bättre än vad dom flesta har, så anläggningen är det inget fel på.

16-bit eller 24-bit för amatörinspelningar spelar nog ingen roll. Bättre att lära sig inspelningsteknik och fixa akustiken istället.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

24 bitar kommer, vid mixning, att ge mindre/färre avrundningsfel osv och där i kan det ligga en viss vinst, men i övrigt är det helt onödigt med 24 bitar.Om du kommer höra/märka skillnad är ju en annan sak dock. Jag brukar, för mitt hobbyinspelande, använda 44.4kHz och 16 bitar och tycker det räcker utmärkt för mina behov. Saker som mikrofon, mickpreamp, miljön i rummet man spelar in i osv spelar mycket större roll för ljudkvaliteten.
Dock kan jag tycka att det är dumt att köpa något som inte gör möjligheten till högre upplösning och samplingsfrekvens, om det inte handlar om stora skillnader i pris.

Vad är det för kort du funderar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Nja, jag tror inte det va. Jag gjorde det dock en kväll och efter typ en timmes lyssning kunde jag konstatera att visste jag att det skulle vara skillnad på låtarna så kunde jag märka skillnad om jag koncentrerade mig riktigt stark på att lyssna efter minimala detaljer. Dock så tog det typ en-två minuter innan jag kunde säga vilken som lät bäst och då var jag ändå ganska osäker. Sitter även på en anläggning som är bättre än vad dom flesta har, så anläggningen är det inget fel på.

16-bit eller 24-bit för amatörinspelningar spelar nog ingen roll. Bättre att lära sig inspelningsteknik och fixa akustiken istället.

För avspelning är 24 bitar helt meningslöst. Vid konvertering till analog signal använder man dithering för att dölja "trappstegen" i kurvan och i praktiken så får man en perfekt sinuskurva, men med en aning brus, även med 16 bitar. Med 24 bitar får man en lägre brusnivå, men även med 16 bitar så ligger brusmattan avsevärt lägre än bakgrundsljudet i ett genomsnittsligt rum och det är helt omöjligt att höra någon skillnad. OM man hör någon skillnad beror det på att mixningen/mastringen är annorlunda gjord, eller placebo.
Den dynamik man får med 16 bitar är åxå fullt tillräcklig för alla applikationer som har någon som helst verklighetsförankring, så man behöver inte 24 bitar av den anledningen heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Ta en valfri cd rip och spela upp i 24bit (samt windows) sedan 16bit så märker du av att 24bit är mer klar medans 16 är mer burkig/instängd.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Ta en valfri cd rip och spela upp i 24bit (samt windows) sedan 16bit så märker du av att 24bit är mer klar medans 16 är mer burkig/instängd.

En vanlig CD är väl 16-bitar 44.1kHz? Det kan ju inte bli bättre efter rippning? Det måste bero på något annat.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 5080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Placebo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Entusiast

16-bit och 48 kHz som max låter lågt på ett studiokort. Du brukar ju få 88,2 kHz och 96 kHz också. Jag kör på 24-bit och 44,1 kHz. Inte för att jag behöver 24-bit utan för att det inte skadar. Hade jag inte haft möjlighet att köra 24-bit hade jag inte brytt mig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skulle vilja anordna ett blindtest och se dig sätta 16- vs 24bit

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted82:

Skulle vilja anordna ett blindtest och se dig sätta 16- vs 24bit

Skulle vilja ha nåt test som har 16bit vs 24bit likt Pioneers (kbit) på Fejjan där man fick 15/15!

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Har planer på att köpa mej ett externt ljudkort och mick med mera. Det ljudkortet jag funderar på har 16-bit i 4800hz som högst och vet att det finns andra ljudkort med tex 24-bit, men gör det skilnad tro ? Eller kommer man långt med 16-bitars ljudkortet ?

VAd ska du ha ljudkortet till? Spela in, eller enbart lyssna?

Skulle vilja ha nåt test som har 16bit vs 24bit likt Pioneers (kbit) på Fejjan där man fick 15/15!

Pioneers test är ett rent skämt. jag var tvungen att gräva fram mina kassaste skäplurar för att komma nån vart, annars hör man tydligt att dom alternativen som är "rätt" ofta låter märkbart sämre.

oavsett, en CD-skiva innehåller som nämnt bara 16bitar data i sina samples, så det är 16bitar du lyssnar på, oavsett om ljudinställningarna står på 16 eller 24bit.

Men du ska vara jävligt glad för att du är så mottaglig för placebo, bättre genväg till välljud finns inte.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Vad förstod du inte?

Skrivet av Kalium:

Det var dock skriven med smått ironi. Jag tänker inte dra upp en diskussion om detta, för det kommer ändå leda som alla andra forum om det: Ingenvart.

Visa signatur

i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Vad förstod du inte?

Det var dock skriven med smått ironi. Jag tänker inte dra upp en diskussion om detta, för det kommer ändå leda som alla andra forum om det: Ingenvart.

Ja jag förstod inte ditt budskap"Audiofiler som jag kommer märka skillnad" vad har det ens med frågan att göra ?

Permalänk
Medlem

Nej, nej, nej!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

För er som vill lära er mer så kommer här en lärorikt artikel!

http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Läs den och bli lite klokare!

OT: När du producerar musik så kan 24-bit vara att föredra.

Citat från artikeln ovan (för att vara lat): "
When does 24 bit matter?

Professionals use 24 bit samples in recording and production [14] for headroom, noise floor, and convenience reasons.

16 bits is enough to span the real hearing range with room to spare. It does not span the entire possible signal range of audio equipment. The primary reason to use 24 bits when recording is to prevent mistakes; rather than being careful to center 16 bit recording-- risking clipping if you guess too high and adding noise if you guess too low-- 24 bits allows an operator to set an approximate level and not worry too much about it. Missing the optimal gain setting by a few bits has no consequences, and effects that dynamically compress the recorded range have a deep floor to work with.

An engineer also requires more than 16 bits during mixing and mastering. Modern work flows may involve literally thousands of effects and operations. The quantization noise and noise floor of a 16 bit sample may be undetectable during playback, but multiplying that noise by a few thousand times eventually becomes noticeable. 24 bits keeps the accumulated noise at a very low level. Once the music is ready to distribute, there's no reason to keep more than 16 bits."

Så allt beror på hur avancerade inspelningar du ska göra. Jag kan nog garantera att 16 bit räcker för dig.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Det är mycket svårt, om inte omöjligt, att höra skillnad på 16 och 24 bits ljud. Dock om du planerar att spela in med låg volym och sedan höja volymen digitalt i efterhand, då kan det höras skillnad på 16 och 24 bit. Likadant om du har låg volym i Windows, och sedan förstärker volymen med en förstärkare, då kan du också höra skillnad. Men så länge signalen in och ut ur ljudkortet har hyffsad hög volym så spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem

Det är alltid lika meningslöst att ge sig in i såna här diskussioner men vafasen.

Det hade varit intressant att veta vilken kringutrustning som används när man hör/inte hör skillnad på 16 resp. 24 bitars bitdjup. Dessutom hade det varit intressant om bitdjupet är det enda som skiljer eller om även samplingsfrekvensen skiljer sig.

Dessutom, om dom mastrar musiken i 24 bitar, varför måste dom då nedkonventera det? Det blir i varje fall inte bättre!

Summa summarum: sitter man på logitech -> ingen mening.
Sitter man på fina saker -> definitivt en mening.

/Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Ja jag förstod inte ditt budskap"Audiofiler som jag kommer märka skillnad" vad har det ens med frågan att göra ?

Att vi som håller på med dyr ljudutrustning för att få finaste ljudet möjligaste (audiofiler), kommer att märka skillnad om du gör låtar i 16 eller 24 bitars ljud (kvalité).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta är bara underbart !

Du inser inte att en CD är samplad med 16 bitars samplingsnivå ?

Skrivet av Tozzi:

Att vi som håller på med dyr ljudutrustning för att få finaste ljudet möjligaste (audiofiler), kommer att märka skillnad om du gör låtar i 16 eller 24 bitars ljud (kvalité).

Bullshit.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Njae, en rätt liten del skulle jag säga.

En stor majoritet växer ifrån sådana tankar när dom hunnit ungefär halvvägs till att skaffa sig seriös utrustning.
En annan majoritet blir ännu extremare, vägrar peta på något som digitaliserats, och lyssnar bara på vinyler.

Den lilla skara som seriöst eftersträvar 24bit brukar vara dom som tror att man kan ta genvägar till akustikbehandling genom att slänga ut lite mer pengar på andra områden.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Bullshit.

Skrivet av n_sandstrom:

Njae, en rätt liten del skulle jag säga.

En stor majoritet växer ifrån sådana tankar när dom hunnit ungefär halvvägs till att skaffa sig seriös utrustning.
En annan majoritet blir ännu extremare, vägrar peta på något som digitaliserats, och lyssnar bara på vinyler.

Den lilla skara som seriöst eftersträvar 24bit brukar vara dom som tror att man kan ta genvägar till akustikbehandling genom att slänga ut lite mer pengar på andra områden.

Notera mitt tidigare inlägg ovan. Sökord: "ironi"

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Bullshit.

Ja.
Varför skulle det vara helt omöjligt att vara någon skillnad?

Spelar ingen roll vad man jämför 16bitars med, spel, film eller musik. Alltid klarare ljud vid 24bitars, 16bitars känns mer instängt alltså mer fokuserat på low-range 30-250hz.

Inbeforeplacebojagharintetestatsjälvochsitterpåminaskitlurar

Det kanske är så att Windows samplar om ljudet på något sätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja.
Varför skulle det vara helt omöjligt att vara någon skillnad?

Spelar ingen roll vad man jämför 16bitars med, spel, film eller musik. Alltid klarare ljud vid 24bitars, 16bitars känns mer instängt alltså mer fokuserat på low-range 30-250hz.

Inbeforeplacebojagharintetestatsjälvochsitterpåminaskitlurar

Det kanske är så att Windows samplar om ljudet på något sätt?

Nej, placebo. Du har läst någonstans att det "ska" vara någon sådan skillnad och eftersom du inte gör riktiga blindtester så kan du inte säga vad som är rätt.

Jag hade någon länk förut till bra material och metod för att själv jämföra mellan 16 och 24 bit men tycks ha slarvat bort den... Men det ska finnas. Man laddade ner ett gäng speciella låtar (inspelade, mixade och mastrade i 24 bit) i både 24 och 16 bit och sedan men hjälp av Foobar ABX kunde man göra blindtester.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Nej, placebo. Du har läst någonstans att det "ska" vara någon sådan skillnad och eftersom du inte gör riktiga blindtester så kan du inte säga vad som är rätt.

Jag hade någon länk förut till bra material och metod för att själv jämföra mellan 16 och 24 bit men tycks ha slarvat bort den... Men det ska finnas. Man laddade ner ett gäng speciella låtar (inspelade, mixade och mastrade i 24 bit) i både 24 och 16 bit och sedan men hjälp av Foobar ABX kunde man göra blindtester.

Coolt.
Hör klart ljud med 24bit, mörkt med 16bit.
Spelar ingen roll hur många gånger ni säger placebo. Vore det placebo så vore effekten endast vara under en kort stund.

Prova själva, ta en dubstep låt eller varför inte den galet bastunga "Low" med Flo Rida? så kommer ni garanterat få mindre basigt ljud när ni spelar i 24bit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Coolt.
Hör klart ljud med 24bit, mörkt med 16bit.
Spelar ingen roll hur många gånger ni säger placebo. Vore det placebo så vore effekten endast vara under en kort stund.

Prova själva, ta en dubstep låt eller varför inte den galet bastunga "Low" med Flo Rida? så kommer ni garanterat få mindre basigt ljud när ni spelar i 24bit.

Och var menar du att jag ska ändra?
Jag kör Foobar2000 med Wasapi plugin så jag går förbi windows egna kontroller. Alltså kan jag i foobar ändra medan 16 och 24 bit och jag har ALDRIG hört skillnad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000