Nvidia Tegra 4 kommersiellt tillgänglig i sommar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Man körde S4 bara för att få LTE-stöd. Det kommer inte behövas med Tegra 4.

Jag tror inte att Tegra 4 kommer få särskilt många design wins även med ett inbyggt LTE-modem.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag tror inte att Tegra 4 kommer få särskilt många design wins även med ett inbyggt LTE-modem.

Vi får väl se, det kommer fortsätta finnas en stor marknad för SoC som inte kommer från Qualcomm i alla fall.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

#1. Verkar som Qualcomm's marknadsförings-trix faktiskt har lönat sig när man läser kommentarerna här, väldigt många verkar ha sin uppfattning om Tegra4 klar för sig. Baserat på vad?

#2. Hur många behöver egentligen mer beräkningskraft än dagens plattor? Spelar SÅ många spel på sina plattor och är de spelens grafik SÅ viktig? När det gäller att få mjukare web-scrollning så är knappast 3D-beräkningskapacitet det som behövs, snarare bara optimering av mjukvara och ev. lite mer bufferminne, etc. HD-avkodning orkar Tegra3 och de flesta andra plattor med galant redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Hur många köper Nexus 7, Microsoft Surface eller HTC One X för att det sitter nVidia inuti? Hur många vet om att det är nVidia som gjort kretsen inuti?

Nästan inga, tror jag.

Nä jag vet inte. Vet bara att en kompis köpte en läsplatta och skröt med att det var Tegra i den, och hur man i sin enfaldighet tyckte det var coolt, innan man läst benches såklart. Och en annan gick igång på ryktet att SGS2 skulle komma i en variant med Tegra 2, det som senare blev Galaxy R. Och överallt i nätbutiker så används Tegra som ett försäljningsargument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

#1. Verkar som Qualcomm's marknadsförings-trix faktiskt har lönat sig när man läser kommentarerna här, väldigt många verkar ha sin uppfattning om Tegra4 klar för sig. Baserat på vad?

Tiden kvar till Tegra 4-releasen, Nvidias egna siffror för teoretisk prestanda och Qualcomms egna siffror för teoretisk prestanda, kanske?

Skrivet av Scepticer:

#2. Hur många behöver egentligen mer beräkningskraft än dagens plattor? Spelar SÅ många spel på sina plattor och är de spelens grafik SÅ viktig? När det gäller att få mjukare web-scrollning så är knappast 3D-beräkningskapacitet det som behövs, snarare bara optimering av mjukvara och ev. lite mer bufferminne, etc. HD-avkodning orkar Tegra3 och de flesta andra plattor med galant redan.

Det spelar roll för det företag som ska marknadsföra den platta som ska nå ut till konsumenterna. Vill du inte ha snabbare grejor är det förstås ingen som hindrar dig från att köpa en platta idag och behålla den. "Vem behöver egentligen ***"-argumentet fungerar inte.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Nä jag vet inte. Vet bara att en kompis köpte en läsplatta och skröt med att det var Tegra i den, och hur man i sin enfaldighet tyckte det var coolt, innan man läst benches såklart. Och en annan gick igång på ryktet att SGS2 skulle komma i en variant med Tegra 2, det som senare blev Galaxy R. Och överallt i nätbutiker så används Tegra som ett försäljningsargument.

Usch vilken hemsk marknadsföring Jag hoppas att Samsungs 8 Core-bluff synas ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Usch vilken hemsk marknadsföring Jag hoppas att Samsungs 8 Core-bluff synas ordentligt.

Ja, inte nog med att den "bara" använder 4 åt gången. Jag tvivlar på att den egentligen behöver 4 snålkärnor. Hade nog fungerat ypperligt med 4 starka och 2 svaga. Så det känns som att de gjort det ur rent marknadsföringsperspektiv. Men men, vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

#1. Verkar som Qualcomm's marknadsförings-trix faktiskt har lönat sig när man läser kommentarerna här, väldigt många verkar ha sin uppfattning om Tegra4 klar för sig. Baserat på vad?

Nvidia har lovat mkt tidigare men levererat dåligt (Tegra 1,2 & 3 ). Plus att de inte har många design wins än. Två bra skäl att vara tveksam till Tegra 4.

Skrivet av Scepticer:

#2. Hur många behöver egentligen mer beräkningskraft än dagens plattor? Spelar SÅ många spel på sina plattor och är de spelens grafik SÅ viktig? När det gäller att få mjukare web-scrollning så är knappast 3D-beräkningskapacitet det som behövs, snarare bara optimering av mjukvara och ev. lite mer bufferminne, etc. HD-avkodning orkar Tegra3 och de flesta andra plattor med galant redan.

Fattar inte de här kommentarerna, en surfplatta har prestanda som en ungefär tio år(!) gammal PC, samtidigt som man gör ungefär samma saker som med en PC. Självklart att jag vill ha bättre prestanda iaf.

Och prestanda i browser beror mkt på GPU'n i moderna browsers, du har inte förstått hur en modern GPU fungerar, hög 3D prestanda innebär lika mkt högre 2D-prestanda eftersom det är samma beräkningdelar som används (pixel shaders).

Utöver det så är minnesbandbredden en av de största begränsningarna i dagens SOC'ar, ett bra exempel där Tegra 3 är dålig (single channel).