Eyefinity - Tomrum mellan skärmar

Permalänk

Eyefinity - Tomrum mellan skärmar

Hej, efter att alla inställningar i CCC har återställt så har ett tomrum mellan mina 3 skärmar uppstått.
Tidigare har fönster eller annat kommit in på den andra skärmen så fort man kommer längst in till kanten på den näst intill. Nu är det som ett tomrum mellan varje skärm så i t.ex spel kan karaktären försvinna helt om man råkar stå just där. Har krånglat runt med infattningskompensationen men det värkar inte lösa någonting.

Hur fixar jag detta?

Tack

Permalänk
99:e percentilen

Har för mig att det ska finnas en inställning som heter något med Bezel Compensation.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Har för mig att det ska finnas en inställning som heter något med Bezel Compensation.

Ja precis, på svenska infattningskompetens om jag inte misstar mig.

Lyckades lösa problemet, halft iallafall. Högerklick på skrivbordet>Skärmupplösning var stält på ~5900x1080 av någon anledning. Förstog inte hur det gick till då alla skärmarna har en upplösning på 1920x1080. Drog ner den till 5760x1080 och då försvann också tomrummen. Men varje gång jag försöker ställa in "bezel compensation el. infattningskompetense" så ändras upplösningen automatiskt till mellan 5750-5900. Sannerligen skumt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av beowulf494:

Lyckades lösa problemet, halft iallafall. Högerklick på skrivbordet>Skärmupplösning var stält på ~5900x1080 av någon anledning. Förstog inte hur det gick till då alla skärmarna har en upplösning på 1920x1080. Drog ner den till 5760x1080 och då försvann också tomrummen. Men varje gång jag försöker ställa in "bezel compensation el. infattningskompetense" så ändras upplösningen automatiskt till mellan 5750-5900. Sannerligen skumt.

Bezel Compensation innebär just att grafikkortet renderar extra pixlar som hamnar "bakom" skärmkanterna (och därmed inte syns IRL). Om vi som ett räkneexempel säger att grafikkortet renderar 100 kompensationskolumner (en kolumn = 1x1080) vid var och en av de två skarvarna så blir den totala upplösningen på bredden 5760 + 2*100 = 5960 pixlar.

BC är till för att det inte ska se uppfuckat ut när någonting sträcker sig över en skarv. Om man spelar ett spel där det är viktigt att allting alltid syns kan man stänga av BC för att förhindra att objekt hamnar bakom skärmkanterna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av beowulf494:

Har för mig att det har något att göra med din uppläsning på skärmarna. Så det stämmer nog

Linus gick igenom det förut, Är inte inte helt säker på om det är rätt video dock