Permalänk
Medlem

2 skärmar + Tv hur ska jag koppla?

Tjenare, Sitter just nu och funderar på att koppla in tvn till datorn och utvidga mitt skrivbord till den. Har just nu 2 skärmar som är kopplade via DVI och undrar hur jag gör och vad som kommer behövas. Har ett mini-Hdmi utag på grafikkortet men kunde inte utvidga skrivbordet till en tredje skärm(tv) när jag kopplade 2 till DVI och en Till mini-hdmi till hdmi adapter.

Kör 2 utav dessa i SLI: https://www.inet.se/produkt/5409287/asus-geforce-gtx-560ti-1024mb-directcu-ii
Mitt moderkort: https://www.inet.se/produkt/1902151/asus-p8z68-deluxe-gen3

Tack på förhand.

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk

Har samma problem, tror det är att grafikkortet inte kan använda båda DVI och HD typ, har du en mini display port så ska det funka tror jag.

Men om du bara ska använda Tv'n till film och sånt kan du ju dyka snabbt in i inställningarna här och markera en display och "stänga av den" , och sen bara aktivera TV displayen. Så gör jag för tillfället iaf.

Permalänk
Medlem

Har för mig att HDMI delar "lane" med en dvi-single link porten

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av fmalmkvist:

Har samma problem, tror det är att grafikkortet inte kan använda båda DVI och HD typ, har du en mini display port så ska det funka tror jag.

Har ju tyvärr ingen dispalyport :/ om man ändå hade varit lite smartare när jag byggde ihop datorn.

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det funkar med SLI, men jag kör just nu Intels integrerade till TVn och ett 7950 separat, funkar bra i W7. Med ett ensamt 580 så funkade även detta.
Ska du spela på TV:n blir det ju iofs lite värre. Men bara för att se film duger det utmärkt.

Så, aktivera grafiken i bios om det inte redan är gjort, installera intels drivare för HD graphics. Sen så får du ställa om upplösning osv i windows skärmegenskaper.

P.S. Det är väldigt skönt att ha XBMC som mediaspelare då du kan låsa källa för ljud och bild i det.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

Skulle denna hjälpa mig på något sätt eller kommer jag ha samma problem?
http://www.inet.se/produkt/8906252/adapter-dvi-dual-link-dvi-till-2x-dvi

Att jag kopplar den till ett DVI uttag sen en DVI och en DVI till Hdmi adapter i den andra platsen.

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyraxon:

Skulle denna hjälpa mig på något sätt eller kommer jag ha samma problem?
http://www.inet.se/produkt/8906252/adapter-dvi-dual-link-dvi-till-2x-dvi

Att jag kopplar den till ett DVI uttag sen en DVI och en DVI till Hdmi adapter i den andra platsen.

Köper du den så kommer du få en skärm speglad och en som blir utvidgad. Till exempel du har skärm 1, 2 och tv, om du köper den adaptern så kommer skärm 1 och 2 visa samma bild och tv:n visar utvidgat skrivbord. För att kunna ha mer än 2 utvidgade skärmar med nvidia så måste man köra SLI, hade du däremot haft AMD så hade det bara varit till att fixa en aktiv dp-adapter.

Permalänk

Jag kör DVI till en skärm, DVI till den andra och HDMI till tv'n, det funkar. Kanske är annat med mini-HDMI (typ C) även då man använder C till A-kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Köper du den så kommer du få en skärm speglad och en som blir utvidgad. Till exempel du har skärm 1, 2 och tv, om du köper den adaptern så kommer skärm 1 och 2 visa samma bild och tv:n visar utvidgat skrivbord. För att kunna ha mer än 2 utvidgade skärmar med nvidia så måste man köra SLI, hade du däremot haft AMD så hade det bara varit till att fixa en aktiv dp-adapter.

Du säger att man måste köra SLI för att ha 3 skärmar med Nvidia. Jag kör ju mina 560 ti med SLi men kan ändå inte. Gör jag något fel?

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyraxon:

Du säger att man måste köra SLI för att ha 3 skärmar med Nvidia. Jag kör ju mina 560 ti med SLi men kan ändå inte. Gör jag något fel?

Tror att du måste koppla en skärm i det andra grafikkortet och inte alla 3 i samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyraxon:

Du säger att man måste köra SLI för att ha 3 skärmar med Nvidia. Jag kör ju mina 560 ti med SLi men kan ändå inte. Gör jag något fel?

Prodigys skrev kanske fel.

Det bruka vara tvärt om (åtminstone med äldre kort) att man måste stänga av SLI och flytta 3-4 skärmen till det andra grafikkortet innan du får bild på 3-4 skärmen/TV.

Du måste välja vad som är viktigast för dig. SLI eller att köra med 3 skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Tror att du måste koppla en skärm i det andra grafikkortet och inte alla 3 i samma.

Får testa koppla runt lite

Skrivet av panpo98:

Prodigys skrev kanske fel.

Det bruka vara tvärt om (åtminstone med äldre kort) att man måste stänga av SLI och flytta 3-4 skärmen till det andra grafikkortet innan du får bild på 3-4 skärmen/TV.

Du måste välja vad som är viktigast för dig. SLI eller att köra med 3 skärmar.

Okej, testar lite till annars är det inte hela världen. Får köra 3 skärmar när jag uppgraderar datorn istället :D.

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet