Permalänk
Medlem

Laptop som HTPC

Hejsan,

Har en äldre laptop med spräckt skärm som fungerar som HTPC just nu. Den är kopplad till en TV och använder sig av Windows 7. Speccen på datorn har jag inte framför mig men det är långt ifrån den vassaste. Den har om jag inte minns fel enbart 512MB RAM vilket är på tok för lite för att driva Windows 7.

Den har två kopplade externa hårddiskar som delas ut via nätverket. De är krypterade och kräver TrueCrypt för att låsa upp.

Då Windows 7 arbetar alldeles för slött med tanke på hårdvaran så funderar jag på att byta till ett lite mer optimalt OS. Datorn fjärrstyrs mestadels med Windows egna fjärrskrivbord och vill därför vid OS byte att det lätt skall vara möjligt att fjärrstyra datorn. De externa hårddiskarna skall också vara tillgängliga via nätverket för att spela upp innehåll på andra datorer, vilket fungerar bra just nu.

Så det jag skall kunna göra på datorn är:
- Spela upp innehåll på TVn den är kopplad till.
- Spela upp innehåll från andra nätverksanslutna enheter.
- Lätt fjärrstyra datorn.
- Enkelt kunna ladda ner torrents.

Vilket OS passar mig? Det viktiga är att det inte blir något problem med de krypterade hårddiskarna för det sista jag vill är att innehållet försvinner..

Permalänk
Medlem

Någon har tips?

Permalänk
Medlem

Är det uteslutet att sätta i mer minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Är det uteslutet att sätta i mer minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, datorn är mer eller mindre trasig så ja..

Permalänk
Medlem

Linux verkar mest relevant i din situation.
Man kan i princip köra Linux på vilken S**THÖG Som helst....
Kan du inte kopiera innehållet från dina diskar till en backup?

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

XBMCBuntu, bygger på Ubuntu.
* SPelar upp media via XBMC
* Kan fjärrstyras via SSH
* Torrents via rtorrent (som du styr via ssh)

Ang hårddiskarna har jag ingen aning, men tror XBMCbuntu är en bra ide för den datorn.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Linux verkar mest relevant i din situation.
Man kan i princip köra Linux på vilken S**THÖG Som helst....
Kan du inte kopiera innehållet från dina diskar till en backup?

Nej det kan jag inte.. Förstår inte riktigt varför jag skulle behöva det dock?

Skrivet av lambdaN:

XBMCBuntu, bygger på Ubuntu.
* SPelar upp media via XBMC
* Kan fjärrstyras via SSH
* Torrents via rtorrent (som du styr via ssh)

Ang hårddiskarna har jag ingen aning, men tror XBMCbuntu är en bra ide för den datorn.

Låter ju bra! Var hittar jag det? Kommer det fungera att köra TrueCrypt även där?

Permalänk
Medlem

Ingen som vet om det går att köra TrueCrypt på XBMCUbuntu?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte få ordning på detta ikväll men innan jag formaterar om datorn så vill jag veta om det fortfarande går att använda mina externa som är krypterade med trueCrypt?

Permalänk
Medlem

Verkar finns en himla massa alternativ! Hjälp mig här i djungeln nu

Permalänk
Medlem

Letat överallt och hittar inget som säger att det inte skall fungera med trueCrypt! Är XBMCUbuntu det optimala till mig och har någon erfarenhet av TrueCrypt på det OSet?

Permalänk
Medlem

Någon måste väl ändå veta om det går bra?

Permalänk

Om jag förstår saken rätt så är XBMCBuntu en vanlig Ubuntu-istallation som använder XBMC som UI istället för Gnome. Du börde därför kunna SSH:a dig in i burken och installera TrueCrypt på den. Sedan får du se till att konfigurera TC via kommando-tolken och mounta hårddiskarna därifrån.

EDIT:
Och skulle det vara att XBMCBuntu har kvar Gnome som fönsterhanterare är det ännu enklare att ordna med TC, då du kan styra allt med musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_beast*:

Om jag förstår saken rätt så är XBMCBuntu en vanlig Ubuntu-istallation som använder XBMC som UI istället för Gnome. Du börde därför kunna SSH:a dig in i burken och installera TrueCrypt på den. Sedan får du se till att konfigurera TC via kommando-tolken och mounta hårddiskarna därifrån.

EDIT:
Och skulle det vara att XBMCBuntu har kvar Gnome som fönsterhanterare är det ännu enklare att ordna med TC, då du kan styra allt med musen.

Hängde inte riktigt med? SSH.a mig in? TC?

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att förklara?

Permalänk

Har du kommit så långt att du har installerat XBMCBuntu vid det här laget?

http://setupguides.blogspot.kr/2011/09/3-ways-to-access-termi...

Permalänk
Medlem

Väcker liv i den här tråden igen!

Fortfarande inte gett mig på det men tänkte sätta mig ikväll/natt och få till detta. Jag tänkte köra på Ubuntu XBMC, men vill vara helt säker på att jag kan komma åt mina krypterade hårddiskar innan jag börjar. Någon som kan bekräfta att det är möjligt?

Någon som har lust att länka till en step-by-step tutorial?

Permalänk
Medlem

Någon? Ingen?