Guide:Virtualisera med Windows 10 Hyper-V Guide för att komma igång

Permalänk
Medlem

Guide:Virtualisera med Windows 10 Hyper-V Guide för att komma igång

Hej

Denna guide är till för folk som gillar att testa saker och labba runt! , jag tänkte visa hur man lätt kan använda den inbyggda Hypervisorn i Windows 8 för att komma igång och och testa att virtualizera andra Operativsystem.
Microsoft Hypervisor har tidigare bara funnits tillgängligt på Microsofts Windows Server Operativsystem, men numera kan man alltså köra den på Windows 8 om du har Pro eller Enterprise (x64).
HyperVisorn man har tillgång till är Version nr 3 och mera info om den finns här.
http://technet.microsoft.com/library/hh857623.aspx
I denna film och textguide med bilder ,tänkte jag visa hur vi installerar hyper-v clienten på våran maskin och vad man behöver för hårdvara för att kunna göra det.
Vi kan börja med och se om våran maskin klarar av att virtualisera, vi tar fram kör och skriver msinfo32.

Mer info här om vilka CPU som klarar av SLAT.
http://blogs.msdn.com/b/uk_faculty_connection/archive/2012/10...
Om din CPU inte har stöd så ser det ut såhär när rollen skall installeras.

Du måste ha alla alternativ på yes för att kunna installera, om du inte har det se till att gå in i bios och aktivera Virtualization Technology. Finns på olika platser beroende på vad du har för typ av bios eller UEFI.

Efter att vi bekräftat att våran hårdvara klarar av att installera Hyper-v clienten så finns det två alternativ att installera denna.
Vi kan gå till kontrollpanelen klickar på program lägg till eller ta bort windows features, under Hyper-V så har vi möjlighet att klicka i rutorna och sedan installerar Windows alla filer som behövs. Efter en omstart är vi redo att köra igång.

Vi kan också installera clienten via powershell , för att få fram powershell consolen i windows 8 så kan vi klicka på startknappen , sen skriva powershell och högerklicka på ikonen, "Run as administrator" kommandtor vi behöver skriva är följande:
Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName Microsoft-Hyper-V-All –NoRestart

Det var första delen i hur vi installerar hyper-v clienten. i nästa kommer vi att gå igenom vad vi behöver configurera för att komma igång.

Film:

FAQ:

Vad krävs det för hårdvara för att kunna installera Client Hyper-V?

Du behöver en dator som stödjer Virtualizering och SLAT (Second layer adress translation) detta är för att vi behöver uppnå en viss prestanda mellan den virtuella maskinen vi installerar och din lokala hårdisk för att vi skall uppnå en viss prestanda.

Du behöver också minst 4GB ram.

Vad krävs det för Windows version för att kunna installera Client Hyper-V?

Du måste ha Windows 8 Professional eller Enterprise x64.

Kan jag installera Client Hyper-V på Windows 7?

Nej, Client Hyper-V finns inte tillgängligt för Windows 7.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Del Två

Hej och välkomna till del två i Hyper-V guiden, nu tänkte jag visa vad vi behöver se över för inställningar innan vi kör igång och börjar installera våra virtuella Operativsystem. Det första vi behöver göra är att öppna Hyper-v Manager, vi tar oss till startskärmen och skriver manager högerklicka på hyper-v manager och ta "pin to start! för lätt åtkomst.

Det första vi ser är våran egen maskin och vad som finns på den, just nu är den ju tom eftersom vi inte skapat något ännu,
vi börjar med att skapa upp en virtuell-switch så att våra virtuella operativsystem kan kommunisera med internet och varandra.
Här har vi tre alternativ när vi skapar upp våran nya switch, beroende på vad vi vill att vårat virtuella operativsystem skall komma åt så kan vi skapa tre olika varianter.
• External innebär att vi både kan komma åt den med RDP samt att maskinen kan komma ut på internet
• Private innebär att våran klient bara kommer att ha åtkomst till andra Hyper-v maskiner
• Internal switch betyder att klienten bara kommer att ha åtkomst till våran egen maskin med RDP samt andra hyper-visor maskiner,dock ej internet (om vi inte kör via gateway)
Vi börjar med att skapa en external så att vi kan uppdatera våran client med till exempel windows update, eller om vi vill ladda ner annan mjukvara för att testa på maskinen. Här får vi valmöjligheten att antingen ta vårat trådade nätverkskort eller om vi har tillgång till ett trådlöst så finns den också i listan.

Efter att vi skapat våran switch så klickar vi på Hyper-V-Settings, här kan vi bland annat ställa in vart vi vill lagra våra virtuella hårdiskar, vi byter ut defaultpathen för Virtual Hard Disks och Virtual Machines , om vi tex stitter på ssd som systemdisk så vill vi inte att den skall bli proppfull med virtuella diskar som tar upp allt utrymme.
Jag pekar mina till E:\ där jag har skapat upp en mapp som heter Hyper-V , i den mappen finns det två undermappar Hyper-V Disks samt Hyper-V Machines, ersätt default pathen med dessasom du skapat upp på en annan disk. Man behöver inte följa samma mappstruktur men detta gör att det blir lätt att hålla reda på vart de lägger sig.

Sådär, nu är vi redo att skapa våran första virtuella maskin. Vi klickar på NEW > Virtual machine klicka på NEXT
Det första alternativet vi möts av är datornnamet som kommer att synas i Hyper-V managern, detta namn påverkar inte systemnamnet när vi installerar vårat operativsystem.Jag tänkte installera en Windows Server 2012 Trail så jag döper den till "Windows Server 2012" vi kan se under vart våran default path är, så vi vet vart maskinen kommer att skapas upp.

Vi klickar på NEXT

I nästa ruta så kan vi välja hur mycket tillgängligt minne våran virtuella maskin skall ha tillgång till och här finns två alternativ antingen kan vi använda oss av dynamiskt minne, eller så kan vi använda oss av fast minne. Dynamiskt minne innebär att våran maskin har en maxgräns på till exempel 2GB minne, men när den inte använder minnet kommer förbrukningen gå ner till ett mindre värde tex 512MB om vi inte kör dynamic memory allkerar våran virtuella maskin allt minne hela tiden.Vi kryssar i använd dynamiskt minne och skriver in tex 2048 i minne.

Vi klickar på NEXT

I nästa ruta får vi möjlighet att välja Switchen vi skapade uppe tidigare så vi väljer den.

Vi klickar NEXT

I nästa runta så kan vi välja vilken typ av disk vi vill använda för våran virtuella maskin, här har vi två alternativ vhd samt vhdx. VHD betyder att disken alltid kommer att vara så stor som vi väljer att skapa den på våran fysiska maskin, vhdx betyder att våran virtuella hårdisk är dynamisk och utökas bara på våran fysiska disk om den blir större på våran virtuella.
Så tex om vi väljer vhdx (vilket är rekomenderat) och väljer 120gb, kommer våran dynamiska disk bara att ta upp så mycket som vårat virtuella operativsystem tar upp efter installation, så om vi tar Windows 7 tex kommer den ta ca 30GB , men den har möjlighet att växa till 120gb.

Vi klickar Next

Nu har vi möjlighet att välja hur vi vill installera vårat virtuella operativsystem, vi kan använda oss av ett par olika alternativ men jag tänker bara gå igenom hur vi installerar via iso i denna guide.
Så vi klickar på "install an operating system from a boot CD/DVD-ROM, klicka på img-file och browsa till våran fil, i mitt fall var det server 2012 så jag väljer den filen som ligger i min mapp jag skapat upp.

Vi klickar på Next

Efter det får vi fram en summeringsruta där vi kan se hur vi har ställt in de olika inställningarna för den virtuella maskinen vi skapat. Klicka på finish och vi får en indikation på att maskinen skapas.

När den är klar så kan vi starta maskinen genom att dubbelklicka eller ta höger musknapp och ta connect. klicka sedan på start machine som vi ser kommer den automatiskt att boota på våran isofil
så nu kan vi börja installera våran maskin!

Det går också bra att tex installera ubuntu eller andra operativsystem som tex windows XP, Windows 7 , Vista OSV, det går både att installera x86 samt x64 bitars versioner.

Detta var första guiden i hur vi kommer igång med virtualisering i Windows 8, om det finns önskemål på att visa andra funktioner eller annat skriv gärna i tråden!

Film:

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tänkte också visa hur man lätt ställer om hårdvaran för den virtuella maskin vi skapat.
Du kan bara modifiera hårdvaran när maskinen är avstängd!

Högerklicka på en virtuell maskin och klicka på settings här har vi möjlighet att lägga till tex diskar,utöka minne
eller lägga till flera CPUer.

Vi kan börja med att se över minnesfliken, här har vi möjliget att ändra startup-minne vilket betyder hur mycket minne
maskinen allokerar på våran fysiska maskin medans vi bootar det virtuella Operativsystemet, dynamic memory som jag var inne
på förut betyder att vi har en lägsta gräns och en högsta som maskinen kan pendla imellan beroende på belastning.
Ett generellt tips här är att inte ta mindre än 1024mb startup memory då det kan ställa till problem (inte en bekräftad bugg) men
många som får problem då.

Under fliken Processor har vi möjlighet att utöka med flera kärnor till den virtuella maskinen. I regen brukar jag själv köra 1 kärna för
klient operativsystem och 2 eller mer för Server Operativsystem, så beroende på vad man har för hårdvara går den att justera efter behov.

Om vi sedan klickar oss vidare tiljl Network Adapter > Advanced features så har vi ett intressant alternativ om vi skall sitta och testa
tex en DHCP server med tex ett Windows Server operativsystem och vi inte vill av misstag skicka ut dessa adresser till hela nätverket, om vi
kryssar i DHCP guard kommer Hyper-V automatiskt inte broadcasta ut några adresser på ditt fysiska nätverk! mycket smidigt

Klicka gärna runt och lägg till eller ta bort hårdvara för att testa!

Good luck have fun!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Reserverad.

Coolt!

Kanske en dum fråga men kan man installera 32 bitars i ett 64 bitars ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av te00peak:

Coolt!

Kanske en dum fråga men kan man installera 32 bitars i ett 64 bitars ?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp du kan installera 32 bitars OS också

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

i5-3570K fungerar alltså inte på grund av hårdvaruvirtualiseringsstödet?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

i5-3570K fungerar alltså inte på grund av hårdvaruvirtualiseringsstödet?

Gick att få igång via UEFI för mig på min 3770k även fast det står att det inte ska gå.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag kunde få igång det på min 3570K. Hette intel virtualisation technology i bios för mig.

edit: har ett Gigabyte GA-Z77-D3 om det är till nytta för någon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem

Bara ett förtydligande: SLAT heter Extended Page Table (EPT) på Intel-språk och finns inbyggt i alla core iX-processorer.

Permalänk

alla har VT-x stöd men VT-d stöd har bara vissa dock ej ingen av K modellerna! finns på intels sida!
VT-d är för att skicka saker direkt till dem dvs typ grafikkort! raid kort! osv...

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Avstängd

Mycket bra guide! Jag kan tillägga att kryssrutan för Hyper-V i "aktivera eller inaktivera windows-funktioner" är grå om datorn inte har stöd för det eller inte är aktiverat i BIOS/UEFI.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

alla har VT-x stöd men VT-d stöd har bara vissa dock ej ingen av K modellerna! finns på intels sida!
VT-d är för att skicka saker direkt till dem dvs typ grafikkort! raid kort! osv...

Ok. Så det kan fungera men går långsamt? Ville mest testa för att få igång riktigt gamla spel (t.ex. cheops pyramid) så hastighet har nog ingen större betydelse.

Eller det går inte alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av te00peak:

Ok. Så det kan fungera men går långsamt? Ville mest testa för att få igång riktigt gamla spel (t.ex. cheops pyramid) så hastighet har nog ingen större betydelse.

Eller det går inte alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan testa, hade du möjlighet att aktivera det i bios? kolla sedan i lägg till ta bort program , om allt går att kryssa i borde det inte vara några problem.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Mycket bra guide! Jag kan tillägga att kryssrutan för Hyper-V i "aktivera eller inaktivera windows-funktioner" är grå om datorn inte har stöd för det eller inte är aktiverat i BIOS/UEFI.

http://erictummers.files.wordpress.com/2012/09/hyper-v-grayed...

precis !

snor den tack

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Du kan testa, hade du möjlighet att aktivera det i bios? kolla sedan i lägg till ta bort program , om allt går att kryssa i borde det inte vara några problem.

kollade enligt denna sida om CPU hade stöd: http://www.howtogeek.com/73318/how-to-check-if-your-cpu-suppo... det hade den.

Kunde bocka för allt i lägg till ta bort program med.

Edit: Har lyckats skapa en virtuell maskin nu med. Inte installerat något OS än dock, valde att göra det sen för nu ska jag ut och åka pulka

Hade lite svårt att följa din vid skapandet av external-delen, fattade inte att jag skulle gå in i Virtual Switch Manager då det inte stod i klartext. hittade det snabbt dock.

Mycket cred till dig för en väldigt bra guide, jättekul att kunna testa sånt här. vill även tacka för att du inte bashade mig när jag frågade om 32/64 bit tidigare, såg senare att du nämnt i texten att både x86 och x64 kunde installeras (skummade bara första gången).

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av te00peak:

kollade enligt denna sida om CPU hade stöd: http://www.howtogeek.com/73318/how-to-check-if-your-cpu-suppo... det hade den.

Kunde bocka för allt i lägg till ta bort program med.

Edit: Har lyckats skapa en virtuell maskin nu med. Inte installerat något OS än dock, valde att göra det sen för nu ska jag ut och åka pulka

Hade lite svårt att följa din vid skapandet av external-delen, fattade inte att jag skulle gå in i Virtual Switch Manager då det inte stod i klartext. hittade det snabbt dock.

Mycket cred till dig för en väldigt bra guide, jättekul att kunna testa sånt här. vill även tacka för att du inte bashade mig när jag frågade om 32/64 bit tidigare, såg senare att du nämnt i texten att både x86 och x64 kunde installeras (skummade bara första gången).

Hoppas det fungerar bra! och tack för feedback! kul att folk uppskattar guiden!

Ska titta på det med Switchen där kanske lägger upp en annan screenshot också , tack !

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

VT-d är mest användbart om man vill ge direktaccess för tex en VM till tex ett grafikkort eller satakort.

Ska man bara köra "vanliga" virtuella maskiner som tex webservers eller så så kvittar det lika. Samma sak gäller en normalt lastad filserver.

har man bara tillräckligt bra diskar så går det att få fart ändå. En test-VM lyckades hålla 1.3Gbyte/s random write när vi labbade lite

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag gjorde nått fel förra gången men när jag skulle pröva OpenSUSE i Hyper-V laggade det så pass att det var oanvändbart... Pallar inte prollen eller nått?

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Vet inte om jag gjorde nått fel förra gången men när jag skulle pröva OpenSUSE i Hyper-V laggade det så pass att det var oanvändbart... Pallar inte prollen eller nått?

Vilken version? av OpenSuse? och vilken version av Hyper-V var det gamla ? på en server 2008 ?

Installerade precis Ubuntu flyter på riktigt fint

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

VT-d är mest användbart om man vill ge direktaccess för tex en VM till tex ett grafikkort eller satakort.

Ska man bara köra "vanliga" virtuella maskiner som tex webservers eller så så kvittar det lika. Samma sak gäller en normalt lastad filserver.

har man bara tillräckligt bra diskar så går det att få fart ändå. En test-VM lyckades hålla 1.3Gbyte/s random write när vi labbade lite

Absolut men det är bara en req för Client Hyper-V inte på Serversidan. så på en server kräver den inte SLAT.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vilken version? av OpenSuse? och vilken version av Hyper-V var det gamla ? på en server 2008 ?

Installerade precis Ubuntu flyter på riktigt fint

Nyinstallerad Windows 8 så antar senaste versionen. OpenSUSE plockade jag också senaste. Var väl bara några veckor sen...

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Skrivet av Sonywalk:

Nyinstallerad Windows 8 så antar senaste versionen. OpenSUSE plockade jag också senaste. Var väl bara några veckor sen...

antagligen så hade du inte VT-x aktiverat i BIOS för då laggar det som tusan sedan så håller man på och flyttar fönster så brukar det inte gå "smoot" iaf inte via 2008R2 hyper-V eller ESXI men jag har inte behov av att det ska "flyta" som på en vanlig dator:P

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Är detta att föredra framför exempelvis Oracle Virtualbox?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Denna tråd var ett bra initiativ!

Tidigare hade jag en VMware ESXi server och en HTPC. Tack vare virtualiseringen i Windows 8 så kör jag just nu Windows 8 med Hyper-V på HTPCn. HTPCn kan därför, förutom att vara just HTPC, agera server och köra ett flertal virtuella maskiner samtidigt. Då slipper man den där extra-datorn som tidigare behövdes för att köra VMware ESXi.

En dator som klarar allt är bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Är detta att föredra framför exempelvis Oracle Virtualbox?

Absolut det går väll nästan inte att jämföra nu med nya versionen tex så körs den direkt på hårdvaran och har inget lager med mjukvara imellan så prestandan blir ju bättre. Men annars är det väll en smaksak, däremot finns det ju väldigt mycket mer funktionalitet än i virtual box.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Nyinstallerad Windows 8 så antar senaste versionen. OpenSUSE plockade jag också senaste. Var väl bara några veckor sen...

Flöt på riktigt bra , edit citerade fel!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat Windows XP. Lyckas dock inte med att komma ut på internet. har gett åtkomst till nätverkskortet men hittar inte det i den virtuella installationen, det ska väl dyka upp som vanligt bland nätverkskorten där inne? Har testat att konfigurera nätverkskortet som external och sedan installerat om men det verkar inte bli bättre för det (det är ett trådlöst nätverkskort om det gör någon skillnad).

Har också lite problem att flytta data till installationen på grund av detta, kommer åt min virtuella DVD och kan installera spel genom det men hade egentligen velat droppa saker direkt i mappen som jag angett som hårddisk för installationen, antar att det inte går och att jag måste få rätt på nätverket för att det ska bli enkelt...

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av te00peak:

Nu har jag installerat Windows XP. Lyckas dock inte med att komma ut på internet. har gett åtkomst till nätverkskortet men hittar inte det i den virtuella installationen, det ska väl dyka upp som vanligt bland nätverkskorten där inne? Har testat att konfigurera nätverkskortet som external och sedan installerat om men det verkar inte bli bättre för det (det är ett trådlöst nätverkskort om det gör någon skillnad).

Har också lite problem att flytta data till installationen på grund av detta, kommer åt min virtuella DVD och kan installera spel genom det men hade egentligen velat droppa saker direkt i mappen som jag angett som hårddisk för installationen, antar att det inte går och att jag måste få rätt på nätverket för att det ska bli enkelt...

Du skapar en virtuell switch, i läge external och kopplar till ett nic. Vet inte om man kan koppla till trådlösa nic, men dubbelkolla när du skapar switchen så att det blir rätt nic, annars kommer det inte fungera. Sedan blir konfen så här.

edit: Men tydligen gäller det bara med trådade nic. Du får göra en workaround när du kör trådlöst.
http://blogs.msdn.com/b/virtual_pc_guy/archive/2008/01/09/usi...

Skrivet av Oneone:

Absolut det går väll nästan inte att jämföra nu med nya versionen tex så körs den direkt på hårdvaran och har inget lager med mjukvara emellan så prestandan blir ju bättre. Men annars är det väll en smaksak, däremot finns det ju väldigt mycket mer funktionalitet än i Virtualbox.

Har du virtualiseringsfunktionen igång i bios är det inga supervinster. Men det fina med Hyper-v mot Virtualbox är att man enkelt kan köra maskinen i bakgrunden. Det har ju t.o.m. rekommenderat att man kör folding@home i en Virtualbox-linux istället för maskinen eftersom man får mer poäng.

Skrivet av Oneone:

[..]I nästa runta så kan vi välja vilken typ av disk vi vill använda för vår virtuella maskin, här har vi två alternativ vhd samt vhdx. VHD betyder att disken alltid kommer att vara så stor som vi väljer att skapa den på vår fysiska maskin, vhdx betyder att vår virtuella hårddisk är dynamisk och utökas bara på vår fysiska disk om den blir större på vår virtuella.
Så tex om vi väljer vhdx (vilket är rekommenderat) och väljer 120gb, kommer vår dynamiska disk bara att ta upp så mycket som vårt virtuella operativsystem tar upp efter installation, så om vi tar Windows 7 tex kommer den ta ca 30GB , men den har möjlighet att växa till 120gb.
[..]

Här har du fel. VHD ska man endast kör om man vill vara bakåtkompatibel mot hyper-v 2.0. VHDx är det nya bättre formatet som bland annat har bättre skydd mot datakorruption vid strömavbrott. Kör man fast storlek på disken blir prestandan bättre, men samtidigt kan man inte överköpa sig på disken vilket annars är smidigt.

Vill man köra fast storlek kan man inte som i Vmware göra det när man skapar maskinen, vilket är förvirrande och resulterar i många extraklick i seriösa installationer. Man får göra det i efterhand genom att editera disken. Vill minnas att VHD också stödjer dynamiskt stora diskar, så kan inte svara på varför han gör de med fast storlek. Blir bara ännu mer förvirrande.

Men annars en bra guide innehållsmässigt, lite mycket talspråk och din webbläsare verkar inte ha rättstavning. Kunde inte låta bli att rätta de citerade bitarna.

Info hyper-v m. wifi
Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Du skapar en virtuell switch, i läge external och kopplar till ett nic. Vet inte om man kan koppla till trådlösa nic, men dubbelkolla när du skapar switchen så att det blir rätt nic, annars kommer det inte fungera. Sedan blir konfen så här.
http://forumbilder.se/CDLA3/hyperv.jpg

edit: Men tydligen gäller det bara med trådade nic. Du får göra en workaround när du kör trådlöst.
http://blogs.msdn.com/b/virtual_pc_guy/archive/2008/01/09/usi...

Din länk är från 2008. Windows 8 Pro har version 3.0 av Hyper-V där en av nyheterna är just stöd för trådlösa nätverk.

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/07/bringing-hyper-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av te00peak:

Nu har jag installerat Windows XP. Lyckas dock inte med att komma ut på internet. har gett åtkomst till nätverkskortet men hittar inte det i den virtuella installationen, det ska väl dyka upp som vanligt bland nätverkskorten där inne? Har testat att konfigurera nätverkskortet som external och sedan installerat om men det verkar inte bli bättre för det (det är ett trådlöst nätverkskort om det gör någon skillnad).

Har också lite problem att flytta data till installationen på grund av detta, kommer åt min virtuella DVD och kan installera spel genom det men hade egentligen velat droppa saker direkt i mappen som jag angett som hårddisk för installationen, antar att det inte går och att jag måste få rätt på nätverket för att det ska bli enkelt...

Hej!

När du skapar din switch så har du möjlighet att välja trådad eller trådlöst.

Dubbelkolla under "settings" på din virutella windows XP att du har rätt nätverkskort satt där och att du inte har kryssat i "enable virtual LAN identification"

vad får du för resultat i windows xp om du kör en ipconfig?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200