Vinn nätagg från Seasonic

Guide:Virtualisera med Windows 10 Hyper-V Guide för att komma igång

Permalänk
Avstängd

Ingen fara, körde sudo chown -R jag:jag /filens sökväg och kunde sedan editera i WinSCP eftersom det inte tillåts att logga in med WinSCP som root.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Ingen fara, körde sudo chown -R jag:jag /filens sökväg och kunde sedan editera i WinSCP eftersom det inte tillåts att logga in med WinSCP som root.

Brukar sätta lösenord på root-kontot med sudo passwd root. Tycker det är bekvämt med winscp ibland

Permalänk
Avstängd

Tyvärr går det inte längre logga in som root med WinSCP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Tyvärr går det inte längre logga in som root med WinSCP.

I de versioner jag har går det, tankade ner nyaste och där gick det med. Är du säker på att du aktiverat root kontot/satt lösenord på det?

Permalänk
Avstängd

Japp, men löste det med att först ssh:a in som vanlig användare och skriva

sudo chown -R jag:jag /etc/ssh/sshd_config

Sedan logga in med WinSP som vanlig användare och ändra config:

Citat:

The default setting in Debian (and hence Ubuntu) for OpenSSH Server is to deny password-based login for root and allow only key-based login. Change this line in /etc/ssh/sshd_config:

PermitRootLogin without-password

to

PermitRootLogin yes

And restart the SSH server:

sudo service ssh restart

Något som också är irriterande när man ska installera LAMP, och varit så innan också när jag försökt genom åren, är att markerar man LAMP-installation och pilar till fortsätt avmarkeras det. Provade nu med att trycka ENTER när jag stod på LAMP men det blev ändå en vanlig installation.

Jaha, varför vill jag ha en 8 GB virtuell Ubuntu-server? Lära mig lite och tänkt köra mina ip-kameror mot den så jag inte förbrukar all data hos min Webbhotell. Sedan kanske man kan hitta på mer kul? Köra wbserver direkt i min Windows 8.1 server har jag ingen lust till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Japp, men löste det med att kommentera bort
#PermitRootLogin without-password
i
sshd_config

Något som också är irriterande när man ska installera LAMP, och varit så innan också när jag försökt genom åren, är att markerar man LAMP-installation och pilar till fortsätt avmarkeras det. Provade nu med att trycka ENTER när jag stod på LAMP men det blev ändå en vanlig installation.

Jaha, varför vill jag ha en 8 GB virtuell Ubuntu-server? Lära mig lite och tänkt köra mina ip-kameror mot den så jag inte förbrukar all data hos min Webbhotell. Sedan kanske man kan hitta på mer kul? Köra wbserver direkt i min Windows 8.1 server har jag ingen lust till.

Du kör 14.04? Jag har inte lämnat 12.04 ännu så det kan vara så att de lagt till den säkerhetsinställningen också.

Du menar under installationen av ubuntu server? Det är ingen skillnad på att göra det där och "manuellt" efteråt https://help.ubuntu.com/community/ApacheMySQLPHP

Permalänk
Medlem

Uppdaterad, fungerar för Windows 10 också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200