Finns intresse för att köpa personliga chassin?

Permalänk
Medlem

Finns intresse för att köpa personliga chassin?

Hejsan!
Jag och en vän satt och diskuterade om det finns intresse för följande:
Att någon designar ett chassi på dina önskemål?
Modifierar chassi efter ditt önskemål?

Om det skulle vara intressant med att köpa ett sådant chassi:
Vad skulle du ha för krav på den som gör ditt chassi?
Hur mycket skulle du ge för ett skräddarsytt chassi?

Stor tack till er som svarar frågorna.
Tacksam för många svar.

Permalänk
Medlem

Jag tror att dom som vill ha ett custom chassi hellre gör det själva...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

custom chassi skulle kosta lite och det finns säkert någon som gör skräddarsydda chassin.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

Jag kan tänka mig att det skulle vara intressant.

Kraven på den som gör det:
Det skall se ut som om man vet vad man sysslar med. Det skall alltså bli i klass med en vanlig produkt. Förslagsvis så finns det exempel och många av lådorna följer en designmässig still. Typ form, fönster eller inte, mesh här och där etc, rotation på moderkortet.

Betala:
2000 max.

Permalänk
Medlem

Om det är en affärsidé ni funderar på så tror jag dessvärre inte att det finns någon marknad för det. Helt enkelt för att de som verkligen vill ha en annorlunda och personlig design på ett chassi gärna fixar det själv. Övriga som använder datorer bryr sig inte om "burken som står på golvet". De tittar ju aldrig på den när de använder datorn.

Om man är duktig på att airbrusha osv så tror jag det finns större potential, men just moddade/customiserade/personliga chassin är det nog inte alltför många som vill betala för så det går förmodligen inte att driva som företag på grund av för liten efterfrågan.

Fast vem är jag att döma, brinner ni för något och är duktiga så kör ändå, har man talang och mycket driv så kan man mycket väl lyckas inom ett nischat område.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag är inte alls uppdaterad, men jag har för mig att Wolverine sysslar/har sysslat lite med "professionell" chassimoddning. Ta en titt eller skicka ett PM till honom och kolla läget: http://www.sweclockers.com/profil/24629-wpwolverine/galleri

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle väldigt gärna ha ett specialanpassat chassi baserat på FT02 från Silverstone. Men jag är inte beredd att betala den kostnaden det skulle kosta, för jag antar att vi pratar om åtskilliga tusenlappar i arbetskostnad och sedan ännu fler i materialkostnader.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Hmm jag bygger hellre eget och om jag skulle ha något så måste jag se hur bra ni är, sen ger maxmax 1k kr, plåtkostar ju inte mycket det är mest verktygen som gör att man köper, har ni cnc så är det ett plus, bättre än att ni sågar själva o så

Ni får mer beställningar om ni har tillgång till cnc, lägg en annons i blocket tjänster o kolla

Permalänk
Medlem

Jag har gjort marknadsundersökningar på ämnet, att marknaden finns är självklar men kanske inte där man tror att den ska finnas.

Tar man med att staten vill ha dryga 65% av all vinst och att du ska betala hårdvara, verktyg, maskiner, slitage, pack & porto, bokföring etc. etc. så kommer prislappen på t.ex. 3000kr vara uppäten efter 3-4 timmar, om chassit kostar 1000 och tiden 2000.

De gånger nishade ideér som denna kan fungera är om det redan finns maskiner, lokal, verktyg etc. som gör att du/ni kan utöka ert intresse på lediga stunder och se det hela som en kul grej.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Intresse finns

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

500 spänn för ett moddat

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att betala lite pengar för något sånt här, kan också tänka mig att det finns fler där ute som sitter med idéer på chassin som de gärna skulle vilja göra men som varken har tid/verktyg eller kunskap för att göra det.

Visa signatur

Intel i9 9900k - ASUS ROG Strix Z370I - ASUS GTX 1080 ROG Strix - Corsair 32GB DDR4 @ 2400MHz - Louqe Ghost S1 - 2x Samsung 950-series PRO 512GB NVMe Raid 0 - Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Skullle aldrig gå att göra lönsamt. Bara materialkostnaden skulle ofta överstiga vad någon är villig att betala. I bästa fall om man håller sig till begränsade mods så skulle man gå plus minus noll med material och arbete.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

Precis som de flesta ovanför skriver så är det svårt att få lönsamhet, då staten ska ha nästan 66% av vinsten, posten några hundralappar och en hel del spill kommer kosta. Med spill menar jag att ni precis som alla andra gör misstag och ni får kassera produkter.

Riktar ni er istället emot kompletta system så tror jag marknaden är mycket bättre, även om denna marknaden främst är för de riktigt duktiga. Och är man inte grym så välj en annan bransch. Fördelen med kompletta system är att de flesta köper ett chassi i samband med ny dator, de som köper vid senare tillfälle är mer folk som moddar själv. Förutom det faktum att få skulle kunna tänka sig att skicka in sitt befintliga chassi för moddning.

För min del så skulle jag aldrig orka med klagomål från kunder som klagar på att deras persondator precis som alla andra datorer inte alltid fungerar perfekt och då hota med polisanmälan etc. Nä, vanlig knegare med lönegaranti är det som passar mig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Roxxer:

500 spänn för ett moddat

Jag har ett gammalt plastigt Antec chassi, jag kan hänga en gammal julgransbelysning runt den så det lyser lite häftigt.
499:-? Är det okej? Pm om du vill köpa.....

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

ioskin96
Jo jag tror det jag också, men ibland har man inte själv tid eller verktygen så då kan det vara fint att kunna ha iden och förverkliga det chassit.

EvilWord
Jag har sökt runt men inte hittat någon som har den tjänsten vad jag har sett.

Killbom
Intressant det ska vi tänka på.
Jo vi håller på att kolla igenom cnc fräs historier vad man skall satsa på i så fall.

Murvel
Intresset och drivet finns hos mig och min vän, och sedan ser vi det som en rolig sak överlag att fixa med.

Ekner
Tack för tipset, ska kontakta honom och höra om han har något intressant att tillägga:)

Überklass
Om allt är ok lagligt att göra ett sådant chassi(med tanke på design skydd m.m) så vore det roligt att se vad som du har i åtanken.

Gulbanan
Tack för tipset. CNC fräs håller vi på att kolla vad vi behöver för någon.
Sedan kanske man vill modifiera sitt chassi man har hemma men vill bara få nått urfräst eller bara hjälp med någon del som man vill ha, det funkar det med:)

HCP
Vore intresserad att se den marknadsundersökningen du gjorde.
Jo sant med 66%, men vi ser det som nått kul och intressant.

Hattifnatten
Kul att höra.

Muhuh
Vi hade den tanken också, det är många som vill fixa det, men kunskap, tid och verktyg finns inte alltid.
Så där kommer lite vår grund tanke ifrån.

Dance
Absolut, men det är det vi håller på att ta fram för att se vad man kan göra med det hela.

bud_bundy
Sant som det är sagt.
Kompletta system kanske blir längre fram, men annars är man ju välkommen att höra av sig med att "jag har dom här delarna och skulle vilja ha mitt chassi så här..."om man beställer dom själv så att säga som många gör här gissar jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

HCP
Vore intresserad att se den marknadsundersökningen du gjorde.
Jo sant med 66%, men vi ser det som nått kul och intressant.

Då jag befinner mig i branschen är de inget jag vill dela med mig av, då jag betalade ett annat bolag att göra undersökningen
Dock skiljer min inriktning lite då jag kommer göra serietillverkade chassin och inte modda på begäran på samma sätt som din idé.

Börja smått med enklare saker, ni kanske inte måste tjäna pengar första dagen och bygg ett namn och utöka innehållet på det ni gör eftersom.
T.ex. installation av fönster, såna frågor får jag varje vecka men det tar tid och bär inte riktigt upp sig tid <> kostnad.
Utöka med att göra "transkits", d.v.s. kit som förändrar eller förbättrar befintliga chassin, t.ex. smarta lösningar för prodigy som ger annan diskutrymme, eller till Phantom 820 som behöver X eller Y delar för special vattenkylning o.s.v.
Kolla upp de 10 mest populära chassina, gå igenom dem och leta saker som kan göras bättre, förändras och liknande för t.ex. vattenkylningar, multipla grafikkort o.s.v. och erbjud kits till dem.
(jag tänkte göra det, men har inte tid)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Då jag befinner mig i branschen är de inget jag vill dela med mig av, då jag betalade ett annat bolag att göra undersökningen
Dock skiljer min inriktning lite då jag kommer göra serietillverkade chassin och inte modda på begäran på samma sätt som din idé.

Titta här, Caselabs ala HCP?

Permalänk

Jag personligen skulle vara jätteintresserad av färdigmoddade chassin då jag känner att jag varken har tid eller skicklighet. Har haft flera planer på olika projekt som inte blivit av pga att det skulle behövas mycket arbete med dremeln :(. Någon som känner sig manad att modda en pcv600fb åt mig? krävs massor med dremling

Permalänk
Medlem

HCP
Ah okej ja men då förstår jag.
Tack för tipset, ska fundera lite på det i allfall.