Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk
Skrivet av SnigelMF:

Jag verkar ha samma problem som denna killen:

http://www.youtube.com/watch?v=kSKWG6kKcVk

(Jag får samma felmeddelande osv)

EDIT: Jag kör redan två skärmar på datorn, båda är ikopplade i Dual-link DVI-portarna på grafikkortet och det är inga problem. Jag hade tänkt ersätta en av mina nuvarande skärmar (BenQ G2420HD) med Crossover-skärmen, så jag kopplade helt enkelt ur BenQ:n och satte in Crossovern istället (jag använde sladdarna som var med från Korea, inte de jag hade sen tidigare i BenQ:n.).

Några tankar?

men nu har han ju ett mobile kort alltså en laptop, afaik så funkar inga laptop grafik kort till dessa skärmar i alla fall inte vad man läste för shimian kan vara anorlunda med crossover

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming]
[GPU: Power Color RX 9070xt Red Devil 16GB -70mV/-10PL/2668MHz Vram OC]
[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Skrivet av Lyckokaka:

Tittar man på "shipping and payments" så står en lång lista över länder han inte skickar till. Sverige är bland dem. Minns du ifall den listan fanns där när du köpte din skärm? Han kanske har ändrat sina leveranser?

Edit: Slängde iväg ett mail. Han sa att han faktiskt skickar till Sverige. Men infon på sidan säger annat. Påpekade detta för honom, men han verkar inte ha fattat

Det är väl alla länder han skickar till inte tvärtom

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av Bjebbosten:

Det är väl alla länder han skickar till inte tvärtom

Nej. Det står "Shipping to: Worldwide" och sen står "Excludes" och en lång lista på länder. Ordet excludes är det samma som exkludera på svenska vilket betyder att något undantas eller hålls utanför.

Men jag har som sagt mailat och fick som svar att han faktiskt skickar till Sverige. Kanske menade han att länderna som han radade upp är de han skickar till, men det är inte vad det står på listan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Nej. Det står "Shipping to: Worldwide" och sen står "Excludes" och en lång lista på länder. Ordet excludes är det samma som exkludera på svenska vilket betyder att något undantas eller hålls utanför.

Men jag har som sagt mailat och fick som svar att han faktiskt skickar till Sverige. Kanske menade han att länderna som han radade upp är de han skickar till, men det är inte vad det står på listan.

Det är väl bara att kolla det. USA och Sverige, står båda med så är det lugnt.

De flesta skickar också till Sverige om man ser vad alla tidigare säljare gjort.

Permalänk
Skrivet av Lyckokaka:

My bad

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwightschrute:

Hur ær egentligen kvaliteten på achieva skærmarna?
Menar då inte displayen, utan byggkvaliteten.

Ingen?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Helt okej enligt mig, har haft min i snart ett halvår nu. Det som fanns att klaga på för mig var back light bleed som är lite kraftig och märks vid bäcksvarta scener. Vet inte om dom har gjort om något sedan jag köpte min eller om skalen fortfarande är desamma. Foten som följde med min är hyfsat stabil men går inte att justera mer än att vinkla lite fram å tillbaka.. men jag tycker inte att den är skakigare än andra skärmfötter.

List kasst att powerknappen sitter bakom skärmen men det har jag lärt mig att leva med..

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Har funderat på den där i veckor nu, men är kvaliten bra?

Funderar också på om det är värt det med 1440p, har ett 6870 nu, men ska köpa bättre senare.

Så, är det värt det med 1440p för att dra ner på inställningar?

P.S. har en 1080p skärm nu 24".

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Förbannade kinesiska nyåret.. Min skärm är fast i GUANGZHOU -.-

Citat:

Har funderat på den där i veckor nu, men är kvaliten bra?

Funderar också på om det är värt det med 1440p, har ett 6870 nu, men ska köpa bättre senare.

Så, är det värt det med 1440p för att dra ner på inställningar?

P.S. har en 1080p skärm nu 24".

Högre upplösning är alltid skönt, en polare har en sån skärm och tycker det är jobbigt då han använder sin bärbara bara för att surfa eftersom upplösningen är lägre.
Kvaliteten är bra i min ögon, visst det är ju ingen 10k skärm, panelen är lite billigare men för det priset som dom ligger på och även om dom har blivit lite dyrare så tycker jag att det fortfarande är värt det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Varrity:

Högre upplösning är alltid skönt, en polare har en sån skärm och tycker det är jobbigt då han använder sin bärbara bara för att surfa eftersom upplösningen är lägre.

Han tycker att upplösningen är för hög för att surfa på? WUT?! Tipsa han om CTRL + Musscroll (alternativt CTRL + Plus/Minus).

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Han tycker att upplösningen är för hög för att surfa på? WUT?! Tipsa han om CTRL + Musscroll (alternativt CTRL + Plus/Minus).

Tvärtom, laptopen har för låg upplösning, och då är den 1080p

Permalänk
Medlem

Fick min Crossover 27Q (LED-P) idag, och är mycket nöjd! Köpte av accessorieswhole, som skickade med en rätt trevlig lapp i lådan, så jag gissar att skärmen är kollad innan den skeppades. Väldigt välförpackat, inga transportskador, inga döda/skadade pixlar (men en smutspartikel på alt. under glaset, som jag ska se om det går att få bort.) Lite, lite backlight bleed i nedre hörnen, men inte mer än jag förväntade mig, och mindre än på min Dell U2410.
Den gick också mycket lättare att kalibrera än Dell-skärmen (hårdvarukalibrering enligt sRGB då jag jobbar med webb, med kombinationen basICColor display 5 och Spyder 3.)

Jag betalade ca 2 700 kr inkl frakt, men vet ännu inte vad tull och moms landar på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jsahlen:

Fick min Crossover 27Q (LED-P) idag, och är mycket nöjd! Köpte av accessorieswhole, som skickade med en rätt trevlig lapp i lådan, så jag gissar att skärmen är kollad innan den skeppades. Väldigt välförpackat, inga transportskador, inga döda/skadade pixlar (men en smutspartikel på alt. under glaset, som jag ska se om det går att få bort.) Lite, lite backlight bleed i nedre hörnen, men inte mer än jag förväntade mig, och mindre än på min Dell U2410.
Den gick också mycket lättare att kalibrera än Dell-skärmen (hårdvarukalibrering enligt sRGB då jag jobbar med webb, med kombinationen basICColor display 5 och Spyder 3.)

Jag betalade ca 2 700 kr inkl frakt, men vet ännu inte vad tull och moms landar på.

Vad får du för hz på dessa skärmarna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Vad får du för hz på dessa skärmarna då?

Jag har inte kört från något "riktigt" grafikkort ännu, bara min jobbdator (MacBook Air), men så vitt jag har förstått stödjer inte Crossovern nåt över 60 Hz. Rätta mig gärna om jag har fel, någon?

Permalänk

60 Hz stämmer. Går dock att modda till 100+hz men det är dyrt. Drygt 2000 spänn och en hel del jobb.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem

Har en som ligger på Arlanda nu och posten har begärt uppgifter. Dom ber mig maila in dom. Jag har ju inget egentligt kvitto eftersom det var ebay men vad godtar dom? Tror säljaren skrev 100 USD på den men vet inte säkert. Något som råkat ut för samma sak och fått komplettera uppgifter?

Permalänk
Medlem

Förra veckan fick jag hem min Crossover 27QD Blade som jag köpte från AccessoriesWhole för ca 3200:- köpte Perfect Pixel versionen med 100% garanti för inga döda pixlar, om det fanns en enda död pixel skulle den skickas tillbaka och då skulle han stå för frakten. Tullen gick på ca 450:- och han märkte värdet med 200$. Inga döda pixlar och minimal backlightbleeding, mycket mindre än min svensk-köpta LG ISP skärm. Mycket nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fok:

Har en som ligger på Arlanda nu och posten har begärt uppgifter. Dom ber mig maila in dom. Jag har ju inget egentligt kvitto eftersom det var ebay men vad godtar dom? Tror säljaren skrev 100 USD på den men vet inte säkert. Något som råkat ut för samma sak och fått komplettera uppgifter?

Hände mig när jag beställde dvd:er från Korea en gång. Företaget satte upp det som gåva, men det trodde inte tullarna på, så jag fick skicka in kvittot. Skicka emailet du fick som kvitto eller till auktionstexten. Än så länge har du inte gjort nåt fel, men ljuger du om vad du betalat i detta skedet tror jag du begår ett brott.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Hände mig när jag beställde dvd:er från Korea en gång. Företaget satte upp det som gåva, men det trodde inte tullarna på, så jag fick skicka in kvittot. Skicka emailet du fick som kvitto eller till auktionstexten. Än så länge har du inte gjort nåt fel, men ljuger du om vad du betalat i detta skedet tror jag du begår ett brott.

Var ärlig och nu har dom släppt den så den ska skickas vidare till speditionsställe. Snackade med tullen med och det verkade ju vara en djungel vilken typ av skärmar som det är tull på. Kan den bara användas som datorskärm ska den vara tullbefriad, dock åker man ju på moms. Hoppas tullen arlanda också anser att det är dess enda användningsområde. Annars var det 14%.

Permalänk
Medlem

14% tull vill man inte ha precis. De skärmar jag köpt var det bara moms på+hanteringsavgift på.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Hej, kollat igenom några forum om dessa korea-skärmar men då alla är skrivna på olika tidpunkter är det svårt att säga vilken som skulle vara bäst att köpa, och varifrån... Vilken skärm skulle rekommenderas i nuläget som den bästa och från vilken återförsäljare ska jag köpa ifrån?

Permalänk
Medlem

Vi har frihandelsavtal med Korea om jag inte missminner mig, så man bör inte åka på tull när man handlar därifrån ;).

Permalänk
Medlem

Fått skärmen nu i alla fall, en Achieva SImian Lite. Inte hittat några döda pixlar och då köpte jag en som inte var kontrollerad alls och gick direkt från fabrik, så det var ju tur. Betalade 340 USD. Viss bleeding i underkant och lite i hörnen men det kanske man får räkna med, eller vad säger ni som har en likadan? Tullen gick på 550 spänn så allt som allt 2750.

Är jävligt nöjd måste jag säga. Kanske inte är den känsligaste mot imperfektioner men kan verkligen inte hitta något fel utom viss bleeding som jag bara kan se mot en direkt svart bakgrund.

MVH

Fok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Vi har frihandelsavtal med Korea om jag inte missminner mig, så man bör inte åka på tull när man handlar därifrån ;).

Det verkar stämma:
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2011/october/tradoc_148...

Dock har flera i tråden skrivit att de har åkt på tull ändå, vilket låter konstigt.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Det verkar stämma:
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2011/october/tradoc_148...

Dock har flera i tråden skrivit att de har åkt på tull ändå, vilket låter konstigt.

De kommer fortfarande få från tullen att de ska betala moms på varan, men de slipper iaf. tull. Skulle tro att det är vad folk avser när de menar att de fått betala tull, inte själva "tullen" (Enda rimliga förklaringen jag kan se).

Permalänk
Skrivet av Simcon:

De kommer fortfarande få från tullen att de ska betala moms på varan, men de slipper iaf. tull. Skulle tro att det är vad folk avser när de menar att de fått betala tull, inte själva "tullen" (Enda rimliga förklaringen jag kan se).

Instämmer. De flesta verkar inte [vilja] förstå skillnaden mellan tullavgift och moms.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Efter ett misslyckande med att betälla en ACHIEVA ShiMian monitor ska jag nu göra ett nytt försök. Hade oturen att få en trasig monitor, men jag fick lyckligtvis pengarna tillbaka. Så jäkla synd för den var en svartvit monitor som var så jäkla snygg. Kostade lite mer en dom svarta, men klart värt om den skulle ha fungerat. Se youtube klippet:

http://www.youtube.com/watch?v=_bCHcF9mw2s

Vad jag har förstått så har just den svartvita modelen slutat att tillverkas. Så jag funderar på att köpa en helvit istället (för att matcha i mitt ljusa och fräscha hem )

Men börjar nu fatta att det finns olika modeller av ACHIEVA, ska tydligen finnas 5 olika modeller. Har hittat dessa 4 olika modeller:

QH270-IPSB
QH270-LITE
QH270-IPSBS
QH270-IPSMS

Är det någon som vet om det är någon skilnad på dessa modeller? och vilken som är bäst?

Permalänk

Jag letar efter en skärm för att köpa photoshot och andra bildprogram samt spela lite som LOL och andra mmos. Kan Shimian vara något för mig med en IPS panel tror ni och vilken säljare på ebay är bäst?

Letade runt lite men de hade nått som hette att 5 döda pixlar är OK , gulfärgning är ok och kan förväntas i ibland vilket jag inte gillar.

Funderade på en Eizo eller Dell först men dell har massa problem verkar det som.

Så vad tror ni, kan denna skärm vara nått för mig? Samt vilken säljare är bäst?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Administrativ avgift

Älskar min Overlord som går i 120hz sammanlagt 4k för mig slapp tullen Så behöver ni input om en tempest tveka inte om att PM:a!

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Beställde en Crossover nu då min gamla 1024p sekundära skärm blev trilskas och vill nu inte startas (tror dock att det endast är power-knappen som är ovanligt seg).

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!