Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk
Medlem

Funderar på ny 27" skärm med 2560x1440, så kollat runt lite på ebay.
WECUBE ST2770W, QNIX QX2700, Achieva ShiMian QH270 och CROSSOVER 2730MD ligger i skrivande stund på ca 2800kr inkl frakt.
Så slutsumman bör väl landa runt 3500kr.

Vad får/förlorar man i jämnförelse med Asus PB278Q och Dell UltraSharp U2713HM, förutom priset och smidigheten vid eventuell retur.

Förstår alla er som handlade korea skärmar i början, när man fick hem dom för drygt 2000kr. Men är svårare att motivera ett ebay köp nu när prisskillnaden hela tiden krymper gentemot vad man kan köpa på hemmaplan.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

WECUBE ST2770W, QNIX QX2700, Achieva ShiMian QH270 och CROSSOVER 2730MD ligger i skrivande stund på ca 2800kr inkl frakt.

Vad får/förlorar man i jämnförelse med Asus PB278Q och Dell UltraSharp U2713HM, förutom priset och smidigheten vid eventuell retur.

Förstår alla er som handlade korea skärmar i början, när man fick hem dom för drygt 2000kr. Men är svårare att motivera ett ebay köp nu när prisskillnaden hela tiden krymper gentemot vad man kan köpa på hemmaplan.

Ju mindre man sparar på köpet desto mindre aktuellt är det ju att satsa på en Koreaskärm. Det är upp till var och en att känna efter om det är värt det. Du kan ju gå och kolla på skärmarna live och jämföra med en apple imac 27" skärm för det är denna panel som sitter i koreaskärmarna. Sen att det kan vara någon död pixel etc får man ta med i beräkningen.

Visa signatur

Pew pew pew

Permalänk
Avstängd

Har tänkt beställa en Achieva Shimian QH270 och jag undrar då om det finns något bra och rekommenderat VESA fäste till denna skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Jag får min Achieva ShiMian QH270-lite imorgon Gick på 360 dollar.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Snusfri
Skrivet av buLLit:

Denna köpte jag då den kostade $305 men då var dollaren dyrare så det är ungefär samma pris som nu.
Den kanske är några tjugor dyrare nu, men ändå runt 2200:- får du betala för den och inga 2800:-.

Min slutkostnad hamnade på totalt 2700:- med tull.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Hej!

För några veckor sedan beställde jag en CROSSOVER 27QD LED BLADE 2560x1440 27" PC Monitor från säljaren red-cap på Ebay. Idag fick jag äntligen hem skärmen, efter lång väntan. Men när jag försöker få igång den, så händer ingenting. Jag har kopplat in allt som det ska vara, och den röda LED-lampan lyser, men skärmen "startar" inte. Den är helt svart. När jag kopplar in skärmen hör jag det där "du-du"-ljudet från Windows när den känner igen en ny device.

Jag har:

• testat att använda en annan Dual-link DVI-kabel

• testat koppla ur min andra skärm först, innan jag kopplade i Crossovern

• testat båda DVI-uttagen i mitt grafikkort (Radeon HD6850)

Finns det något mer jag kan göra, eller är det bara att acceptera att skärmen är s.k. "Dead on Arrival" och påbörja processen att skicka tillbaka skärmen till Korea?

Är mycket tacksam för svar!

MVH

Permalänk
Medlem

Är du säker på att skärmen inte har en av/på knapp? På min (annan modell än din) så är den avstängd om den lyser rött, i vänteläget blinkar den grönt.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Denna köpte jag då den kostade $305 men då var dollaren dyrare så det är ungefär samma pris som nu.
Den kanske är några tjugor dyrare nu, men ändå runt 2200:- får du betala för den och inga 2800:-.

Måste dock ha HDMI, därför jag jämnförde med bla Asus PB278Q. Koreaskärmar med HDMI börjar på ca $400 i dagsläget.
USD lär ju inte gå ner så mycket mer mot SEK och Koreanerna märker att dom kan sälja vilket gör att priset stadigt går upp.. ska man handla ska man nog göra det nu.
Suck för alla dessa jobbiga beslut!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Är du säker på att skärmen inte har en av/på knapp? På min (annan modell än din) så är den avstängd om den lyser rött, i vänteläget blinkar den grönt.

Tack för svaret!

Det har du kanske rätt i. Problemet om jag trycker på "Power on" knappen, så försvinner det röda LED-ljuset och det blir helt svart. Det händer ingenting med skärmen.

Permalänk
Medlem

Min lyser rött i vänteläget och grönt när den är igång. Jag misstänker en inställning i grafikkortets inställningar för att aktivera dual DVI signalen?

Visa signatur

Pew pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av olasahl:

Min lyser rött i vänteläget och grönt när den är igång. Jag misstänker en inställning i grafikkortets inställningar för att aktivera dual DVI signalen?

Jag verkar ha samma problem som denna killen:

http://www.youtube.com/watch?v=kSKWG6kKcVk

(Jag får samma felmeddelande osv)

EDIT: Jag kör redan två skärmar på datorn, båda är ikopplade i Dual-link DVI-portarna på grafikkortet och det är inga problem. Jag hade tänkt ersätta en av mina nuvarande skärmar (BenQ G2420HD) med Crossover-skärmen, så jag kopplade helt enkelt ur BenQ:n och satte in Crossovern istället (jag använde sladdarna som var med från Korea, inte de jag hade sen tidigare i BenQ:n.).

Några tankar?

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så testa att koppla in skärmen till en annan dator eller testa med ett annat grafikkort. På så vis kan du utesluta att datorn eller grafikkortet skulle vara problemet och isolera felet till din skärm.

Visa signatur

Pew pew pew

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har ett sån't grafikkort som man måste ställa om en switch på för att dual-dvi ska fungera?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det är inte så att du har ett sån't grafikkort som man måste ställa om en switch på för att dual-dvi ska fungera?

Det verkar inte sitta nån switch på grafikkortet. Jag är 95% säker på att det är ett sånt här grafikkort jag har: http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?leg=&psn=00...

Båda DVI-portarna tycker jag ser ut att vara Dual-link-portar, trots att det bara står att det ska vara en sådan i produktspecifikationen? Missar jag något?

Permalänk
Skrivet av THB:

Står att säljaren inte skickar till Sverige. Synd.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Lyckokaka:

Står att säljaren inte skickar till Sverige. Synd.

Jodå, han skickar till Sverige, har nämligen själv köpt från han och använder den skärmen just nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Vet någon varför min skärm "skakar" till, alltså bilden hoppar . sjukt störande iaf.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av THB:

Jodå, han skickar till Sverige, har nämligen själv köpt från han och använder den skärmen just nu.

Tittar man på "shipping and payments" så står en lång lista över länder han inte skickar till. Sverige är bland dem. Minns du ifall den listan fanns där när du köpte din skärm? Han kanske har ändrat sina leveranser?

Edit: Slängde iväg ett mail. Han sa att han faktiskt skickar till Sverige. Men infon på sidan säger annat. Påpekade detta för honom, men han verkar inte ha fattat

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnigelMF:

Det verkar inte sitta nån switch på grafikkortet. Jag är 95% säker på att det är ett sånt här grafikkort jag har: http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?leg=&psn=00...

http://eu2.sapphiretech.com/mc/images/prods/497/11180-00_HD68...

Båda DVI-portarna tycker jag ser ut att vara Dual-link-portar, trots att det bara står att det ska vara en sådan i produktspecifikationen? Missar jag något?

Jag hade samma problem som dig med samma grafikkort, men det löste sig när jag forcade min 1440x900 till 2560x1440 och sen pluggade i Achieva skärmen med samma utgång (pluggade om). Korea skärmarna har ingen scaler och kräver därför 2560x1440 signal för att ens visa någon bild. Du kan också testa att sätta på grafikkorts scaling i CCC så att kortet skalar upp bilden automatiskt till 2560x1440.

Om inte något av detta fungerar så har jag ingen aning vad som kan vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androoid:

Jag hade samma problem som dig med samma grafikkort, men det löste sig när jag forcade min 1440x900 till 2560x1440 och sen pluggade i Achieva skärmen med samma utgång (pluggade om). Korea skärmarna har ingen scaler och kräver därför 2560x1440 signal för att ens visa någon bild. Du kan också testa att sätta på grafikkorts scaling i CCC så att kortet skalar upp bilden automatiskt till 2560x1440.

Om inte något av detta fungerar så har jag ingen aning vad som kan vara ett problem.

Hej, tack för ditt svar!

Jag har faktiskt fått igång min skärm nu! Jag vet inte riktigt riktigt vad jag gjorde, men helt plötsligt började den fungera! Det var en stor lättnad! Det hade säkert varit meckigt att skicka tillbaks skärmen till Korea.

Permalänk
Avstängd

Hur ær egentligen kvaliteten på achieva skærmarna?
Menar då inte displayen, utan byggkvaliteten.

Anvænder de delar från leksaker eller riktigt maskulint stuff?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Fick idag pengarna tillbaka från dream-seller efter jag skickat tillbaka skärmen. Först trodde jag att jag skulle vara tvungen att stå för frakten tillbaka till Korea, men det stod dream-seller för Måste ändå berömma dream-seller för att vara jätte bra att ha att göra med. Nu står jag i valet och kvalet om jag ska våga försöka en gång till att köpa en korea monitor. Men fan vad snygg den svartvita monitorn var Snyggare en apple skärmarna. Spelade in två videos till dream-seller för att visa felt:

http://www.youtube.com/watch?v=_bCHcF9mw2s

och

http://www.youtube.com/watch?v=FQ6zU96h_i4

Permalänk
Medlem

De verkar gå uppåt i pris nu, hade tänkt beställa idag men skärmen jag kikat på hade gått upp 30 dollar över natten, blir snart inte värt längre..

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Finns det några "ghosting" tester att hitta för dessa koreaskärmarna?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av aXz:

Finns det några "ghosting" tester att hitta för dessa koreaskärmarna?

Finns säkert, om du inte hittar något om just korea skärmarna så kan du kolla hur det ser ut med recensioner på Apple Cinema 27", det är ju trots allt samma panel i båda lägren, sen är det ju ingen OSD som kan stöka till det på varken Apple displayen eller korea skärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Finns säkert, om du inte hittar något om just korea skärmarna så kan du kolla hur det ser ut med recensioner på Apple Cinema 27", det är ju trots allt samma panel i båda lägren, sen är det ju ingen OSD som kan stöka till det på varken Apple displayen eller korea skärmarna.

Ehm är det verkligen samma? Den i apple cinema har 12 ms och på ebay står det catleap och dom andra har 6 ms om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av aXz:

Ehm är det verkligen samma? Den i apple cinema har 12 ms och på ebay står det catleap och dom andra har 6 ms om jag kommer ihåg rätt.

Det är samma paneler iaf, sen om Apple på något magiskt sätt lyckats göra panelen slöare eller om det är koreanerna som ger fantasisiffror vet jag inte.

Permalänk
99:e percentilen

Jag skulle gärna köpa en Koreaskärm begagnad för att vara säker på att slippa döda pixlar. Jag har en annons i marknaden om någon är intresserad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är samma paneler iaf, sen om Apple på något magiskt sätt lyckats göra panelen slöare eller om det är koreanerna som ger fantasisiffror vet jag inte.

Det är väl inte bara panelen utan också vilka styrkretsar som sitter i skärmen som avgör.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av isak88:

Det är väl inte bara panelen utan också vilka styrkretsar som sitter i skärmen som avgör.

Ja precis, men det är ju knappt några styrkretsar i panelerna med tanke på att man bara kan ändra ljusstyrka och inget annat. Paneler som är på det viset brukar inte ha någon input lag alls i princip.