Google oroas över Samsungs dominans på Android-marknaden

Permalänk
Medlem

Utan Android är Samsung totalkörda. Vore helt fel väg att gå, att försöka utöva makt om operativsystemet.
När det gäller tjänster och mjukvara kan Samsung gå och kamma sig. Håll sig till hårdvara eller se marknadsandelarna störtdyka, de är redan farligt ute på denna punkt som det är.

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

AMOLED är inte så bra, du märker skillnaden om du lägger en t.ex Samsung Galaxy S3 brevid en HTC One X där HTC'n har bättre skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Källa på det? Har själv kollat mellan en One X och en S3 som finns i huset med en RGB test app och RGB på S3'an har starkare färger och de svarta förgerna är mycket svartare. Det enda som One X gör bättre är vita färger, S3'an ser lite blåaktig ut i vita och gråa färger.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Fungerar riktgt bra med uppdateringar på WP8. Har fått buggar fixade och nya funktioner flera gånger de senaste månanderna på min HTC 8x. Dessutom den HTC som har bäst fysisk kvalitet och känsla (långt bättre än deras bästa Androider). Så HTC med WP8 är fint. Med Android mer tveksamt.

Gillar att MS tvingar tillverkarna att trycka ut uppdateringar och att de även har minimikrav på hårdvaran. Mycket bätttre flyt i WP-telefoner (även budget som jag testat) änn alla tidigare Androider jag ägt eller provat.

Tycker Google kan gå denna vägenmistället för att bara gnälla och beklaga sig. Det är ju de själva som valt den modellen och friheten de gett tillverkarna, och då får de faktiskt stå sitt kast på både gott och ont.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppoolliiss:

Källa på det? Har själv kollat mellan en One X och en S3 som finns i huset med en RGB test app och RGB på S3'an har starkare färger och de svarta förgerna är mycket svartare. Det enda som One X gör bättre är vita färger, S3'an ser lite blåaktig ut i vita och gråa färger.

Här har du två källor.

- Första är från skärmkalibrering-experterna Displaymate.com:
http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_2.htm

- Andra är från Anandtech:
http://www.anandtech.com/show/6330/the-iphone-5-review/15

Som du ser om du läser igenom dessa tester så är inte korrekt färgåtergivning någon stark sida hos skärmen som sitter i S3:an.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av TontteJooi:

inte så mycket motstånd säger du?
Min lumia 900 utklassar SIII och kostade dubbelt mindre. Dvs. 248 mot 480 €. Det kallar jag först för pris/prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Och andra sidan kör den Windows phone, more than enough reason to avoid it

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Och andra sidan kör den Windows phone, more than enough reason to avoid it

1000 gånger större orsak att välja bort Samsungen tycker jag. Krånglande operativ o Google Play är lika rörigt och fyllt med virus som mystiska fildelningssidor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ska man jämföra med Nexuslurarna är väl alla andra tillverkares modeller skit och fullproppade med bloatware och inte bara samsung ellerhur?!

Min S3a flyter på skitbra, som smält smör i hett solsken, inte så mycket skräp. Några olika typsnitt, live bakgrunder, väggpapper och några andra få appar.

Jag har erfarenhet av htc sedan tidigare och måste säga att jag varit mycket nöjd med dem. Så det verkar ju iaf vara skillnad. Och jag håller fast vid att jag tycker samsung är värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bortser vi från Kinesiska och mindre kända Koreanska märken så har vi i väst / asien bara Motorola Mobility, LG, och taiwanesiska HTC utöver de som redan nämnts. Nu ska vi inte bortse från andra märken, de är stora också, men mot Samsung så är det såklart att de mindre spelarna inte har så stor närvaro. Konkurrens erbjuder de däremot. Asus och Acer är inte riktigt med i spelet. Taiwanesiska ODMs producerar för fullt åt Nokia nu när de lagt ner all tillverkning och avskedat halva företaget dock, men det gör bara Nokias till produkter från Taiwan och hjälper för den delen inte de firmorna att nödvändigtvis få kontrakt på att producera Androidlurar.

Görs SE/Sony i Sverige eller Japan? Inget fel på att Nokias telefoner monteras i Asien. Ingen skillnad emot iPhone och de flesta andra produkter. Om vi nu skall snacka monteringländer så monteras många Nokia i Sydkorea till skillnad ifrån i Kina, och det är bara positivt enligt mig.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artso:

Istället för Kies får du dras med Zune som är kasst det med. Jag gillar Windows Phone men är osäker på att jag skulle satsa på en Lumia i dagsläget.

Jag är dock inte heller speciellt imponerad av Samsung. Jag menar de gör bra grejer men många av deras produkter har jag inte varit nöjd med. Jag är dock förvånad över att det går så dåligt för de andra Androidtillverkarna. Är det sååå svårt att göra en hyfsad mobil? Äntligen verkar fler börja förstå att de inte ska pilla för mycket och förstöra Android dock.

Gäller bara det lite äldre WP7 (som min Lumia 900), men har fungerart extremt enkelt och problemfritt att uppdatera via Zune. Minst lika enkelt och stabilt som när jag uppdaterat iOS-prylar via iTunes.

Med WP8 (som på min HTC 8X) och nyare versioner av iOS på mina i-prylar använder jag ingen programvara alls eftersom allt uppdateras extremt smidigt OTA.

Har haft Samsungtelefoner för ett par år sedan och var alltid stökigt att uppdatera dem (en fick jag skicka in på garanti och verkstad då jag fick den låst vid uppdatering).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ska man jämföra med Nexuslurarna är väl alla andra tillverkares modeller skit och fullproppade med bloatware och inte bara samsung ellerhur?!

Gäller självklart inte iOS eller WP.

Med WP kan tillverkare skicka med egna appar som tex Nokia (med suveräna appar för bilnavigering och musik) och HTC, men de kan alltid enkelt plockas bort helt och hållet (krav ifrån Microsoft att slutanvändaren skall kunna bestämma över vilka program som finns installerade på sina telefoner).

Android kanske oftast är problem att de kommer med förinstallerat skräp precis som många PC med Windows, men har en mobil ifrån ZTE som är vanilla Android precis som Nexus (största problemet med den är att de misskött och inte släppt uppdateringar till den, som många andra Android-tillverkare - hatar det - Google skulle göra som Apple och MS och trycka ut uppdateringar).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Går att inaktivera förinstallerade appar numera i android. Gör dem osynliga. De ligger fortfarande kvar på systempartitionen men dit kan du ju iaf inte skriva utan root. O har du root så är det ju knappast några problem att plocka bort tillverkares o operatörernas junk.

Själv kör jag en debloatad samsungrom på min s3.
Att tillverkarna inte uppdaterar efter ordning är ju tråkigt. Men wp7.5 lurar får ju inte wp8 o äldre ios enheter får inte alla funktuioner även om versionsnummret är identiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Görs SE/Sony i Sverige eller Japan? Inget fel på att Nokias telefoner monteras i Asien. Ingen skillnad emot iPhone och de flesta andra produkter. Om vi nu skall snacka monteringländer så monteras många Nokia i Sydkorea till skillnad ifrån i Kina, och det är bara positivt enligt mig.

SE hade egen tillverkning i Kina, men förhållandena var ganska dåliga sämre än hos kontrakttillverkare skulle man nog kunna säga. Löner var iaf låga och de hade uttalad policy att utnyttja i princip enbart migrantarbetskraft. Hur Sony Mobile väljer att sourca är lite av en annan sak, nu är de ju plattor och annat också. Problemet med Nokia var att de hade tillverkning i Finland och massor egna anläggningar i Europa fram till helt nyligen. Det är även anläggningar som ingick i utveckling och testning av produkterna.

Inom en femårsperiod har de stängt ner tillverkning i Salo, Finland. Bochum, Tyskland. Cluj, Rumänien. Sparkat de flesta i Komarom, Ungern. Elop har planerat att sparka ca 25000 och mer kommer det bli. Som sagt utveckling och forskning är borta och de köper in från kontrakttillverkare och ODMs istället för att själv utveckla prylarna numera. De har ingen förmåga att konkurrera. Deras anläggning i Sydkorea är relativt ny (uppgraderad) och väldigt liten. Den har ingenting med internationella produkter att göra. Deras anläggning i Peking har fått gjort det mesta. Fast det handlar om att packa produkter från kontrakttillverkning från andra ställen i stor grad. Dessutom sparkade de nyligen (sep 2012) 75% av de anställda där i Sydkorea. Så du talar om en anläggning med 225 anställda enligt senaste offentliga uppgifterna. Sen har de flyttat ut mycket till kontrakttillverkare, delar som de själv gjorde förr. Även utveckling och testning av produkter!

Första serien Nokia 800 var producerade och utvecklad av Compal. Compal levererar fortfarande åt Nokia. Nokia är inte bara på väg ner utan ett helt nedmonterat företag som knappt har något med det gamla Nokia att göra så behandla det inte som så. Tekniken från Nokia finns redan hos konkurrenterna och i fristående bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

SE hade egen tillverkning i Kina, men förhållandena var ganska dåliga sämre än hos kontrakttillverkare skulle man nog kunna säga. Löner var iaf låga och de hade uttalad policy att utnyttja i princip enbart migrantarbetskraft. Hur Sony Mobile väljer att sourca är lite av en annan sak, nu är de ju plattor och annat också. Problemet med Nokia var att de hade tillverkning i Finland och massor egna anläggningar i Europa fram till helt nyligen. Det är även anläggningar som ingick i utveckling och testning av produkterna.

Inom en femårsperiod ...

Jag är inte alls insatt i detaljerna som du (därav att jag var lite nyfiken), men för att de skall kunna konkurrera prismässigt så har jag full förståelse om Nokia, precis som Apple och alla andra, måste förlita sig på partnerföretag i Asien för att tillverka sina produkter.

Som du påpekar själv så görs inte heller de flesta Androider i Europa (eller andra höglöneländer som USA).

Man får inte heller glömma att Nokia inte är samma stora dominerande företag som de var för 5-7 år sedan (innan Apple totalt omformade marknaden för evigt).

Är, trots partnerskap med underleverantörer och tillverkining i Asien, mycket imponerad av de innovationsnivån på dagens Nokia-telefoner som jag tycker är högre än mycket ifrån Apple och Samsung.

De har även en byggkvalitet som är i nivå, eller tom högre, än iPhone och klart högre änn något jag sett ifrån Samsung. Det enda som kommer i närheten till Nokia förutom Apple (som jag alltid blivit imponerade av) är min senaste 8X ifrån HTC.

Så här bra var inte Nokias telefoner för fem år sedan när jag köpte och använde deras E-7x telefoner. Varken mjukvarumässigt eller byggkvalitet (och då var de ändå bra jämfört med många andra).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag är inte alls insatt i detaljerna som du (därav att jag var lite nyfiken), men för att de skall kunna konkurrera prismässigt så har jag full förståelse om Nokia, precis som Apple och alla andra, måste förlita sig på partnerföretag i Asien för att tillverka sina produkter.

Som du påpekar själv så görs inte heller de flesta Androider i Europa (eller andra höglöneländer som USA).

Man får inte heller glömma att Nokia inte är samma stora dominerande företag som de var för 5-7 år sedan (innan Apple totalt omformade marknaden för evigt).

Är, trots partnerskap med underleverantörer och tillverkining i Asien, mycket imponerad av de innovationsnivån på dagens Nokia-telefoner som jag tycker är högre än mycket ifrån Apple och Samsung.

De har även en byggkvalitet som är i nivå, eller tom högre, än iPhone och klart högre änn något jag sett ifrån Samsung. Det enda som kommer i närheten till Nokia förutom Apple (som jag alltid blivit imponerade av) är min senaste 8X ifrån HTC.

Så här bra var inte Nokias telefoner för fem år sedan när jag köpte och använde deras E-7x telefoner. Varken mjukvarumässigt eller byggkvalitet (och då var de ändå bra jämfört med många andra).

Problemet är att forskning och utveckling försvinner och Nokia inte kan leva på gamla meriter och som nytt bolag kommer de inte ens kunna konkurrera med Blackberry (som RIM kallar sig utåt numera) som använder gammal Nokia/Trolltech-teknik som Qt. Så väl levererar på löftet att kunna köra och integrera Android-applikationer ovanpå deras egna plattform (Jolla arbetar på samma spår).

Symbian och Maemo var enda smarttelefonplattformarna utvecklade utanför Nordamerika. Det har fått stora konsekvenser för hela industrin att de gick över till Elop och WP, på Qualcomm. T ex hade de avtal med ST-E i Lund. TI i Texas osv. Utan partners är de ingenting och Nokia själva har inte den främsta kompetensen på Qualcommplattformar och Windows Phone-plattformen. Några av deras underleverantörer är rätt bra på det, men de levererar också till andra. Just att du har Nokia Drive på din nästan identiskt till utseendet HTC 8X samt att Microsoft får kartdata och karttjänster nästan gratis är ingen fördel för Nokia. Det är ett symptom på att de inte kan konkurrera med den nya amerikaniserade och nedåtgående trenden de har etablerat som effekt av att downsiza ett företag som gick med vinst fram till kvartalet då Elop tog över. Gillar du WP så gillar du inte Nokia och Nokia har inte de främsta kunskaperna att konkurrera med. WP som plattform även enligt de mest positiva bedömningarna blir inte heller större än sådär 25 miljoner enheter. Nokia sålde ca 100 miljoner smartphones 2010. Det är klart att de försöker göra Nokia till något utan egna förmågor med 10 000 - 20 000 anställda som lever på WP och S40. Ett sådant Nokia är knappast något att förundras över? Lägg iaf inte några gamla meriter dit. Ericsson har inte gjort telefoner i Sverige sedan i mitten av 90-talet, då hade de högre lön än asiens dito. I dag har dock Sydkorea ganska stor tillverkning åt LG och Samsung. Samsung tillverkar fler smartphones i Sydkorea än vad som någonsin byggts i Europa. Kollar vi på Blackberry har de haft sin tillverkning i Kanada och Mexiko hos EMS:er. Att själv kunna färdigställa sina produkter är inte något negativt och det handlar också om produktutveckling, testning, att kunna sina produktionsanläggningar och rent av forskning.

Nokia N9 var helt klart utvecklad när Elop kom in och förstörde för övrigt. Mer gedigen produkt blir nog svårt att hitta på hårdvarusidan. Efter denna frästa polykarbonatprodukt gick de till gjutna när de skulle ut med en Lumia från Taiwnesisk kontrakttillverkare. Symbian hade vid det tillfället bytt plattform till Qt/QtMobility/QML. När det dödades för att inte konkurrera med plattformen som fortfarande säljer sämre. Tyck vad du vill, Nokia hade behövt något som säljer om de skulle likna sin föregångare som de nu lämnat långt bakom sig. Världen går vidare utan dem precis som med alla andra konstiga beslut och nedläggningar.

Nokia har för övrigt tillverkning i Indien (där du har lägre löner än i Kina) och bygger tillverkningsanläggning i Vietnam. Det är policybeslut som flyttar dem till kontrakttillverkare, att det är Asien beror bara på att kontrakttillverkarna är starkast där och har stor andel av sina anläggningar där så väl som att de har sina huvudkontor i den delen av världen. Problemet är att S40-enheter är lite snålt att basera framtiden på och har krympande marknadsandel. Även med en positiv syn på plattformen måste du tänka på att Nokia ska leva på som mest 1/4 av sin förra smartphoneförsäljning, minskad feature-phoneförsäljning och som företag inte utveckla och tillverka produkterna i egen regi. Ett företag som till största del mest bestod av fabriksarbetare och andra som arbetade med produktionen. Det är som att en biltillverkare sparkar alla och lägger ner tillverkningen och håller kvar 1/10 av sina ingenjörer för att köpa in bilar från andra tillverkare och underleverantörer. Produkten blir inte längre deras egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Problemet är att forskning och utveckling försvinner och Nokia inte kan leva på gamla meriter och som nytt bolag kommer de inte ens kunna konkurrera med Blackberry (som RIM kallar sig utåt numera) som använder gammal Nokia/Trolltech-teknik som Qt. Så väl levererar på löftet att kunna köra och integrera Android-applikationer ovanpå deras egna plattform (Jolla arbetar på samma spår).

Jag tror att WP kan passera BB i försäljning om en inte allt för lång tid. Vem som har rätt av oss återstår dock att se. Detta kan bli riktigt spännande. Gillar personligen WP lite bättre än iOS och Android, men skulle absolut kunna tänka mig att kika på BB om den skulle ta fart (tror dock som sagt att de kommer få det än tuffare än vad Microsoft och WP redan har).

Skrivet av Petterk:

Symbian och Maemo var enda smarttelefonplattformarna utvecklade utanför Nordamerika.

Bada?

Finns det inte också några i Kina och Japan (som bygger på Linux i botten)?

Det sagt så är jag inte förvånd. Det mesta av alla betydande företag och produkter inom IT som lyckas kommer ofta ifrån USA. Se bara på de fyra stora giganterna som Apple, Google, Microsoft och Facebook. Känns som om resten av världen, trots att nästan vem som helst kan lyckas med en dator och massor av tid och ideér, inte lyckas lika bra med innovation som Nordamerika. Vad detta beror på vet jag inte. Trots massor av folk och gigantiska satsningar i tex Ryssland och Kina så är de fortsatt mest kända för att vara framgångsrika med hack och spioneri. Mindre lyckade att skapa egna produkter och tjänster.

Skrivet av Petterk:

Det har fått stora konsekvenser för hela industrin att de gick över till Elop och WP

Jag tycker Elop har gjort helt rätt. Nokia var alldeles för sent ute för att satsa på Android. Det bevisas ju av att nästan ingen Android-tillverkare förutom Samsung tjänar bra med pengar. Hade varit extremt svårt att konkurrera med dem.

Att Ericsson helt gått ur samarbetet med Sony att sälja telefoner med Android är rätt talande. Svårt att få en bra lönsamhet där.

För Nokia att fortsätta ösa in pengar på Maemo, Symbian eller andra system hade varit att sänka företaget direkt. De har redan blödit tillräckligt mycket pga av slösad tid och resurser på det. De var tvunga att drastiskt skära ner på sina utgifter och snabbt stoppa förfallet. Hade de inte gjort det så hade vi troligen inte haft något Nokia idag (förutom uppköpt namn ägt av någon kinesisk tillverkare).

Skrivet av Petterk:

på Qualcomm. T ex hade de avtal med ST-E i Lund. TI i Texas osv. Utan partners är de ingenting

Det är ju upp till ST-E eller andra tillverkare att skapa ett samarbete med Microsoft om de vill vara med och leverera komponenter till deras partners som gör terminaler.

Detta visar ju bara hur kraftigt marknaden förändrats, och fortsätter att förändras. För 20 år sedan hade det varit otänkbart att Nokia inte gjort sina radiokomponenter själva, och att köpa ifrån (på den tiden) värsta konkurrenten Ericsson hade ju då varit helt otänkbart.

Skrivet av Petterk:

till andra. Just att du har Nokia Drive på din nästan identiskt till utseendet HTC 8X samt att Microsoft får kartdata och karttjänster nästan gratis är ingen fördel för Nokia.

Tyvärr så har inte min HTC 8X möjlighet till samma suveräna appar som min Lumia. Förhoppningsvis så kan de släppa detta i framtiden (är beredd att betala för det). Samma sak med deras NFC-appar och andra som bara fungera på Lumia i dagsläghet.

Skrivet av Petterk:

Det är ett symptom på att de inte kan konkurrera med den nya amerikaniserade och nedåtgående trenden de har etablerat som effekt av att downsiza ett företag som gick med vinst fram till kvartalet då Elop tog över. Gillar du WP så gillar du inte Nokia

Problemet är att, oavsett hur du skulle vilja ha det, så står inte teknik, marknad och kunder stilla för evigt. Allt förändras. Nokia var ledande och levde på gamla meriter då Symbian kunde konkurrera innan iOS hade etablerat sig. Hade de hållt kvar vid Symbian, Maemo och sina gamla telefoner så hade inte Nokia existerat idag. Så enkelt är det. Apple och iPhone förändrade för alltid marknaden och förutsättningen för alla som verkar på den. Oavsett om du gillar det eller inte.

Personligen så gillar jag dock Nokia. Att jag inte valde just en Lumia 920 sist jag skulle köpa en ny telefon privat beror på att jag föredrar HTC 8X (gillar inte för stora telefoner med stora skärmar). Har dock kvar min Lumia 900 som arbetstelefon, och trots att den bara kör WP7 så fungerar den oklanderligt och jag gillar den skarpt.

Skrivet av Petterk:

Ericsson har inte gjort telefoner i Sverige sedan i mitten av 90-talet, då hade de högre lön än asiens dito.

Ahh. Misstänkte nästan något sådant. Var gjorde SE sina telefoner, och var gör Sony sina Experia i dagsläget (antar att inte mycket tillverkning sker i Japan ens för Sony)?

Skrivet av Petterk:

Nokia N9 var helt klart utvecklad när Elop kom in och förstörde för övrigt.

Vi ser klart helt olika på historien. Enligt mig så hade inte Nokia en chans med den, och en av anledning till att just Nokia kördes i botten genom enorma utgifter på en massa utveckling av flera olika opertativ under en massa år. Hade de fortsatt så hade de som sagt bara funnits som ett kinesiskt klistermärke (eller så hade de helt lagt ner försäljningen av mobilterminaler, precis som Ericsson själva gjort genom att sälja alla sina intressen till Sony).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det var ett jävla uppstyckande.

Skrivet av martinot:

Nej, det är en featurephoneplattform ovanpå Nucleus OS. Det liknar gamla Symbian C++ mer än något modernt.

Skrivet av martinot:

Finns det inte också några i Kina och Japan (som bygger på Linux i botten)?

Nej egentligen inte, det finns några forks till Android. Något samarbete kring Symbian i Japan finns inte längre. Fujitsu, Nec, Panasonic och några andra byggde förut på det.

Skrivet av martinot:

Gnäll om USA

Det finns stor mängd betydande företag i Europa, bland ICT är det företag som Ericsson, Nokia Siemens Networks, STM, Infineon, ARM Ltd som designar ARM-IP, processor och grafik, SAP AG, Alcatel-lucent, bland svenska mjukvaruföretag har vi t ex sådana som sysslar med affärssystem som IFS, Qliktech som sysslar med BI innan de flyttade utomlands osv, och många mer som köpts upp. Stor miljardindustrier du inte ser något av eller som har gått upp i andra koncerner. De har utvecklat teknik och metoder du har mött på om du jobbat med IT, utbildat dig eller följt det genom åren.

USA och Kanada har t ex inga bolag som bygger utrustning för hela mobilnätverk och basstationer sedan de monterat ner Motorola och konkat Nortel, sålt Lucent och stängt ner all utveckling på området. Kina och Europa är de kvarvarande med någon större kompetens.

Att vi inte har smartphoneplattform från Europa beror som sagt på Nordamerikanen från Kanada. Inte på finska aktieägare.

Sen talar jag alltid om Nordamerika för man ska aldrig förminska Kanada som producerar amerikansk TV, tidigare nätverksutrustning/telekom, har en stor mängd mjukvarufirmor som QNX, Blackberry, Autodesk osv.

Skrivet av martinot:

Jag tycker Elop har gjort helt rätt. Nokia var alldeles för sent ute för att satsa på Android. Det bevisas ju av att nästan ingen Android-tillverkare förutom Samsung tjänar bra med pengar. Hade varit extremt svårt att konkurrera med dem.

Du har återigen missat att Blackberry som RIM numera vill kalla sig spenderat de senaste 3-4 åren på att skapa en plattform på samma teknik/mjukvara som Nokia redan byggt färdigt en ny smarttelefonplattform på? Qt/QtMobility/QML, modern teknik, moderna apier, moderna verktyg och kördes både ovanpå Symbian (från ^3) och Maemo/Meego. De skulle aldrig välja Android och skulle få väldigt liten del av kakan om de gjorde.

Skrivet av martinot:

Att Ericsson helt gått ur samarbetet med Sony att sälja telefoner med Android är rätt talande. Svårt att få en bra lönsamhet där.

Ericsson tillverkar fortfarande modem/radio-baseband via ST-E. Så de har inte gått ur marknaden med att tillverka plattformar för mobiler, numera finns det inga kunder i Europa för dessa däremot. De har varit rätt bra på att anpassa de för en viss asiatiskt marknad, mer så än konkurrenter så de visar goda tecken på förmåga att anpassa sig och ligger långt framför företag som gör samma sak i Asien oavsett om vi talar om Japan, Taiwan, Korea eller folkrepubliken Kina.

Återigen Nokia sålde 100 miljoner smartphones 2010 och ökade sin försäljningen hela tiden, det var först efter Elop och efter att de dragit in modeller de redan utvecklat och annonserat som de började gå back. Till slut hade de inget att sälja för att de bara ville satsa på en helt omogen och för tiden efterbliven plattform som tekniskt var efter Symbian 5-6 år tidigare.

Skrivet av martinot:

Det är ju upp till ST-E eller andra tillverkare att skapa ett samarbete med Microsoft om de vill vara med och leverera komponenter till deras partners som gör terminaler.

Ingen annan än Qualcomm har kunnat lansera några produkter för Windows Phone trotts att de samarbetat med dem, trotts att de gjort tidigare produkter kompatibla med Windows Mobile. Osv. Står ganska klart att det handlar om ett Qualcomm/Microsoft-samarbete som inte kommer bli mer pluralt inom den närmsta tiden. De har haft ett par år på sig redan.

Nokia hade ingen gammal teknik och inga gamla lurar, utvecklingen tog däremot slut 2011 och till slut stängde de anläggningarna som kunde tillverka de äldre modellerna som kom efter Elop tillträdde. Hela firman bromsade in och de fick ingen plattform att flytta över S40-kunder till och bestämde sig att istället för att släppa Symbianlurar så börja de släppa S40-lurar som kostar över en tusenlapp.

Skrivet av martinot:

Ahh. Misstänkte nästan något sådant. Var gjorde SE sina telefoner, och var gör Sony sina Experia i dagsläget (antar att inte mycket tillverkning sker i Japan ens för Sony)?

SEs egna fabrik låg väl i Peking, så jag antar att Sony Mobile fortsätter använda sina anläggningar såväl som sourcar helt ute på kontrakttillverkare som Flextronics och Foxconn som tidigare. Talar vi om hur fabriken fungerade runt 2007 eller så, så var den mindre modern än svenska anläggningar i början på 90-talet, arbetarna hade deltid eller var inhyrda på korta kontrakt. Så omodern produktion skulle inte asiatiska firmor ha ens om de ser ner på Kina. Kina har betydligt mer högteknologi och högteknologisk industri än vi i Sverige som lever fortfarande till stor del på att sälja kartong till Kina. Så vi har tur att vi kan bygga maskiner för bland annat elektronikproduktion till de överhuvudtaget som det ser ut.

Nokia är numera bara en Qualcommplattform utan möjlighet till specialisering och utan möjlighet att själv kunna ta fram eller samarbeta med olika leverantörer om hårdvara och design. ST-E samarbetade med Microsoft, men det täta arbetet mellan Qualcomm och Microsoft tycks ha satt stopp för att de skulle kunna utveckla något åt Nokia, som de hade avtal med vid den tiden. Mjukvaran är galet primitiv om vi ska tala 2011 också. Det är redan ett mardrömsscenario som Finland lämnat bakom sig och gått vidare. Alla har redan blivit sparkade där, och i Salo finns numera ett läkemedelsbolag i de gamla tillverknings och lagerlokalerna. Det gör givetvis kunderna också och då inte till det nya Nokia som inte vill ha de som kunder. Det nya Nokia vill sälja S40-telefoner till massorna och ha en del av WP-kakan, dvs några miljoner enheter per kvartal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det var ett jävla uppstyckande.

Det var bara för att göra det enklare att se vad jag kommenterade (på den gamla tiden innan Outlook tog över så var det vanligt att man kommenterade så genom att bara citera relevanta delar).

[ om Bada ]

Skrivet av Petterk:

Nej, det är en featurephoneplattform ovanpå Nucleus OS. Det liknar gamla Symbian C++ mer än något modernt.

Hmmm... Skumt. Varför anser du att det är en "featurephone" och inte "smartphone"?

Vad är skillnaden emellan begreppen (som du ser det, jag vet vad det är själv, men intresserad av hur du ser på terminilogin då du verkar ha lite egna begrepp och uppfattingar jämfört med vad jag är van vid)?

Skrivet av Petterk:

Det finns stor mängd betydande företag i Europa, [ rant ]

Jo, det vet jag. Det var inte heller det jag diskuterade. Finns massor av bra och fantastiska företag här. Men inga som växt lika snabbt och blivit lika stora emot slutkonsumenter. Den marknaden rör sig normalt mycket snabbare än den emot företag. Då måste man ofta var än flexiblare och snabbare på marknaden för att följa trenderna.

Skrivet av Petterk:

Att vi inte har smartphoneplattform från Europa beror som sagt på Nordamerikanen från Kanada.

Om nu Europa hade varit like innovativt på mjukvaru- och tjänstesidan så hade vi haft flera smartphone OS härifrån, och företag liknande Apple, Google, Facebook och Microsoft. Men det har vi inte. VSB.

Skrivet av Petterk:

Du har återigen missat att Blackberry som RIM numera vill kalla sig spenderat de senaste 3-4 åren på att skapa en plattform

Nej, det har jag inte missat. Varför påstår du det?

Finns många som skapat plattformar, och riktigt bra sådana, men som ändå inte lyckats på marknaden. Mycket just pga den viktiga timingen, som är avgörande på konsumentmarknaden. Det är ingen slump enligt mig att Microsoft var senare än både Apple och Google att hänga med i trenderna. De har visserligen en hel del konsumenter som kunder, men säljer i högre grad än både Apple och Google emot företagsmarknaden. Därav en stor del i att de är mer tröga och inte lika snabba som de företag som mer renodlat vänder sig emot slutkonsumenter.

RIM/BB lider i ännu större grad av detta. De är vana att arbeta långsiktigt emot företagsmarknaden och inte emot slutkonsumenter. Den största delen av deras kunder är stora företag och organisationer som valt mobil åt sina anställda när de inte själva kunnat göra detta. Problemet för dem (och till en stort del Microsoft) är att marknaden idag ser radikalt annorlunda ut jämfört med fem år sedan. Idag styr privatpersoner och enskilda anställda markanden och företagens IT-avdelningar och HR har anpassat sig till en värd med detta och inför BYOD-policies som ersatt centrala inköp och beslut av IT-avdelningen.

Är som sagt själv mycket nyfiken på BB10 och tycker den, tekniskt och användarmässigt, ser mycket lovande ut. Kan själv tänka mig att köpa en sådan telefon. Problemet är att jag tror att de kommer få det än svårrare än Microsoft och WP på marknaden.

En annan sak som talar för detta är deras tidigare track record med PlayBook (samma QNX-OS i botten som på BB10, och lika "modernt" enligt ditt sett att se det). Den har verkligen inte varit någon framgång på marknaden för surfplattor, som precis som mobiler, i större grad styrs av slutkonsumenter än företag (som snarare hänger på trenderna lite motvilligt, eller accepterar BYOD). Detta är verkligen inget som övertygar att de skall lyckas bättre med BB10 (marknadsmässigt). Vilket jag personligen tycker är synd och önskar inte är fallet.

Jag skulle gärna se en betydligt större mångfald av OS, men tror inte det är riktigt ekonomiskt och marknadsmässigt rimligt i dagsläget då kompletta ekosystem i form av apputbud, uppkopplade tjänster och tillbehör är minst lika viktiga för att överleva och tillfredställa konsumenterna.

Hoppas dock att HTML5 och responsiv webdesign och webapplikationer kan bidra till att det blir lättare i framtiden för fler OS att konkurrera om oss köpare.

Skrivet av Petterk:

Ericsson tillverkar fortfarande modem/radio-baseband via ST-E.

Nu pratade jag om marknaden för kompletta mobiler (vilket även du förstod att jag gjorde).

Skrivet av Petterk:

SEs egna fabrik låg väl i Peking, så jag antar att Sony Mobile fortsätter använda sina anläggningar såväl som sourcar helt ute på kontrakttillverkare som Flextronics och Foxconn som tidigare. Talar vi om hur fabriken fungerade runt 2007 eller så, så var den mindre modern än svenska anläggningar i början på 90-talet, arbetarna hade deltid eller var inhyrda på korta kontrakt. Så omodern produktion skulle inte asiatiska firmor ha ens om de ser ner på Kina. Kina har betydligt mer högteknologi och högteknologisk industri än vi i Sverige som lever fortfarande till stor del på att sälja kartong till Kina.

De har dock inte i närheten av samma innovationskraft som USA, eller ens oss i Europa. Detta trots enorma resurser som satsas ifrån regeringen på att göra sig oberoende av västteknik och med ett mycket bättre (för produktion) lönekostnader. I bästa fall så göra de lite egna kopior eller varianter på existerande produkter och innovationer. Kanske detta ändrar sig i framtiden, men har inte sett så mycket tecken på det än. Tycker det även är talande som du själv säger angående bristen på egna Smartphone OS. Enligt dig själv tydligen mest forkar av Andriod. Inte speciellt innovativt IMHO.

Skrivet av Petterk:

Mjukvaran är galet primitiv om vi ska tala 2011 också.

Vilken mjukvara avser du? WP8?

Med vänlig hälsning,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

martinot,

Så det du säger är att du tycker featurephoneplattformar som S40 och Bada är bra trotts att de inte har fullvärdiga SDKs och att du kan köra BB10 med Qt/QML men vägrar totalt att se och testa plattformen Nokia hade på Qt/QML?

Självklart var WP7 långt efter allt. Även när det gäller att köra mot Microsoftprodukter. Det var primitivt mot vad de tidigare byggde ovanpå Windows CE för denna marknad.

Att vi inte har fler plattformar i Europa är för att de lagts ned, självklart finns det inget värde i att ha massor kloner när vi har en öppen marknad. Kompatibilitet är viktigt. Tekniken används numera på andra sidan Atlanten och det är ju bara bra. Att ge mångmiljardgåvor till en tidigare konkurrent är inget marknadsskäl till varför något försvann. Europa har dock haft några av de mest framgångsrika operativsystemen på området.

När det gäller Kina så är de specialister på Android och bidrar till utvecklingen precis som andra utvecklade ekonomier gör. De har ingen anledning att göra som Firefox och skapa en inkompatibel plattform ovanpå grunden (telefonstack och annat) i Android. Det finns många områden där Kina numera ligger framför företag i Nordamerika. Det går så om man inte vill konkurrera och väljer att avveckla. T ex som Nokia. Nokia är en av få som haft nya plattformar ute hos användare. Enstaka modeller har sålt mer än Palm med WebOS. Bada-lurar och annat. Med kapacitiv touch och köret. I dagsläget står sig Blackberry mycket bättre, de har större konsumentappeal och kan stödja fler programvaror och tjänster från start. Trotts alla problem företaget har haft. WP verkar tyvärr bara förespråkas av folk som inte skulle behöva alla funktioner en Symbian hade 2010. Folk som inte vill konsumera.

Permalänk
Medlem

Och SAP AG är inte en av världens största mjukvaruleverantörer och leverantör av affärssystem antar jag.

Inget land är heligt eller har några inbyggda fördelar. Du kan ha tillfälliga hubbar och industri kring universitet, men de försvinner snabbt när det gäller. Nordamerika är en del av det, Kanada är en del av det, Tyskland är en del av det, Frankrike är en del av det, Kina är en del av det, Japan är en del av det. Det är ingen som har alla delar själv. Länder som USA med bristande ledning, hög valuta och systematiska brister är också länder som förlorar delar av branscher eller hela industrigrenar och inte bara sånt som är låglöneorienterat utan ingenjörsdrivet och utländska bolag köper upp företag, know how och kapacitet precis som amerikanska framgångsrika bolag gör här i Europa och på andra håll, uppköp och samgåenden är inte alltid så framgångsrika när det gäller att främja all teknik däremot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ppoolliiss:

Källa på det? Har själv kollat mellan en One X och en S3 som finns i huset med en RGB test app och RGB på S3'an har starkare färger och de svarta förgerna är mycket svartare. Det enda som One X gör bättre är vita färger, S3'an ser lite blåaktig ut i vita och gråa färger.

...och där svarade du själv på det, så vad ska du med källa till?! Behövde du verkligen en RGB test app för att se den skillnaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så det du säger är att du tycker featurephoneplattformar som S40 och Bada är bra trotts att de inte har fullvärdiga SDKs och att du kan köra BB10 med Qt/QML men vägrar totalt att se och testa plattformen Nokia hade på Qt/QML?

Nei. Varför tillskriver du mig den åsikten?

Var har jag sagt att Bada är bra?

Vad får du det ifrån?

  1. Jag har aldrig använt Bada. Har inte ens sett det i verkligheten.

  2. Jag har inte nämnt något som helst om S40 i denna tråden. Tillskriv mig inte saker som inte sagts (du känns ovanligt virrig idag).

  3. Jag har tidigare aldrig kommenterat något om kvalitetsnivån på diverse SDK:er.

  4. Jag kan inte köra BB10, men tycker den ser intressant ut och skulle under vissa omständigheter kunna tänka mig att skaffa den. Ser dock inte så troligt ut då den nog kommer ha en betydligt mindre chans marknadsmässigt än vad WP har.

  5. Jag har aldrig påsstått att jag vägrar se eller testa någon specifik platform. Har ingen anledning att "vägra" något sådant. En annan sak är att jag tror många platformar, förutom iOS och Android, kommer få det tufft, och i vissa fall tom omöjligt, att överleva på den komersiella marknaden.

Tillbaka till ämnet (undviker helst virriga uttalanden och påhopp som saknar grund); varför anser du att Bada inte är en smartphoneplatform? Lite nyfiken, då den, anses det av Wikipedia och de flesta andra käller.

Visst kan system ha dåliga utvecklingsverktyg (tom iOS var inte så smidigt i början enligt utvecklare jag pratat med), men det innebär ju inte att begreppen definieras om. Många som klagat på att RIM Playbook hade väldigt stökiga, spretiga, inkonsekventa och buggiga verktyg för att utveckla appliaktioner för den.

Skrivet av Petterk:

Självklart var WP7 långt efter allt.

Varför självklart?

Visst saknar jag vissa funktioner i WP som VPN och samlat notifikationsfält, men annars så föredrar jag både WP7 och WP8 framför mina prylar med iOS eller Android. Jag kan tänka mig att byta igen (bara använt WP i mindre än ett halvår, men Android i 2 år och iOS i 3 år). Detta är inget hugget i sten för mig. Lägger inte så mycket religon eller åsikter i det. Använder det som passar mig bäst. Eftersom jag skaffar i snitt en ny mobil om året så spelar det inte så stor roll för mig att emellanåt prova något nytt och se om jag gillar det bättre. Just nu gillar jag WP bättre, men nästa år kanske jag provar något annat.

Skrivet av Petterk:

När det gäller Kina så är de specialister på Android och bidrar till utvecklingen precis som andra utvecklade ekonomier gör. De har ingen anledning att göra som Firefox och skapa en inkompatibel plattform ovanpå grunden (telefonstack och annat) i Android.

Känns som du kommer med mycket dubbla budskap här. Ibland hyllar du att företag gör annorlunda saker och att lurtilverkare skall helst göra sin egna OS (enligt dig specifikt RIM och Nokia), men i andra fall så skall de inte göra det (lurtillverkare ifrån Kina).

Hur skall du ha det?

Du behöver självklart inte svara, men jag är seriöst lite nyfiken att försöka förstå hur du tänker och hur dina tankegångar hänger samman (jag personligen upplever dem just nu som lite motsägande och osammanhängande).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Och SAP AG är inte en av världens största mjukvaruleverantörer och leverantör av affärssystem antar jag.

?

Jag jobbar som projektledare och managementkonsult med bla SAP och kännner därför förmodligen till det lite bättre än vad många gör.

Vad vill du ha sagt med alla dina märkliga kommentarer?

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag jobbar som projektledare och managementkonsult med bl.a. SAP och känner därför förmodligen till det lite bättre än vad många gör.

Vad vill du ha sagt med alla dina märkliga kommentarer?

Att du verkar vilja påstå att bara USA kan göra mobila plattformar? Microsoft kan magiskt lyckas bättre än Kanadensarna också? Det var ju inte ens sant innan Apples och Googles intåg. Europeisk teknik är så hemsk att en plattform som antas bli större än WP använder den, därför hade den aldrig någon chans för Nokia, men WP har det tydligen. WP har aldrig haft några prognoser om att bli en plattform som säljer hundratals miljoner enheter. Inte ens från väldigt positiva bedömningar. Det är inte för att Finland inte är USA som Nokia bestämde sig för att downsiza och döda egna plattformar. Amerikanska bolag gjorde ju samma sak vilket är varför marknaden vände sig till ett fåtal plattformar. De andra stängdes ner, ibland av politiska skäl, där hittar du även Nokia. Inte pga att marknaden att gett vika och försäljningen sjönk. Windows Mobile i kontrast sålde mindre 2009 än åren innan. Under den tiden ökade Symbian, Blackberry OS i försäljning samtidigt som Android och Apple gjorde sitt intåg. Det var först 2Q 2011 som Symbian dök, efter beslut om att inte utveckla plattformen längre. Inte direkt för att framtiden såg ljusare ut med 30-40 tusen färre anställda och en inköpt plattform som beslut togs. Alla bör inte bygga upp inkompatibla plattformar som det är svårt att flytta program i mellan. Kinesiska bolag gör bättre i att applicera sin forskning och utveckling där den passar än att försöka skapa något som bara används i deras världsdel. Det raserar ingen verksamhet, de bygger ju upp den.

Självklart är det skillnad på att döda en redan utvecklad plattform, avskeda alla som jobbar med tillverkningen och på olika företag för den delen. Som gör att de två Kinesiska tillverkare som dominerar inte har intresse av att ha en helt egenutvecklad och inkompatibel plattform. Deras huvudbransch och kompetens ligger ju i att bygga basstationer och nätverksutrustning av olika slag, tjänster och annat. Dessa företag spenderar mer på R&D än Nokias mobildivison såklart. R&D har aldrig varit problemet i Nokia mobildivision, utan det har varit all tillverkningspersonal och anläggningar. Att Nokias totala R&D varit hög beror på att de utvecklar basstationer, nätverk och relaterade tjänster och mjukvaror i NSN. Navteqs R&D har också varit ganska stor. Budgeten för att ta fram kartor, forska och utveckla karttekniken var på över 1 miljard Euro 2010, mer än försäljningen. R&D på devices and services divisonen har de inte kunnat skära ner särskilt mycket. Sådär ner 30%, men försäljningen har gått ner mer. Trotts att de sparkat tiotusentals. Hur som helst till Kina. En av dem har valt att bygga processorer och modem/radio för mobiler istället för egna operativsystem, det är väl ändå skillnad på att ta bort kompetens från ett företag än att tillföra hela grenar? Det är inte ett dugg motsägelsefullt. Nokia var ett mjukvarubolag, och mycket mer.

Kineserna i fråga gör mycket, men de har inte köpt upp och skaffat sig lika bred kompetens i att designa och utveckla operativsystem och applikationsramverk. Det är strategiska beslut snarare än svagheter. Att inte ha egna operativsystem är inte att ta något från dem, de har helt enkelt inte lika många som arbetar i sådana projekt. Det betyder att de kan bidra på områden som är viktigare för dem och samarbeta på t ex Android. Blackberry som de numera vill kalla sig utåt var tvungen att köpa upp kompetens trotts att de utvecklat egen mjukvara tidigare, för att skapa BB10. När de väl hade de olika kompetenserna varför skulle de inte försöka använda dem? Trotts att de inte är från USA kan de bygga kompetens, köpa bolag/teknik och utveckla denna till sin egen. Kapital är också multinationellt. Andra som utvecklat Symbian (användes ju hos i stort sett alla någon gång) gick över till Android där det fanns mycket arbete att göra, många arbetar med drivrutiner och anpassningar i bakgrunden och fortsatte helt enkelt sitt arbete, ett arbete de hos Nokia såklart inte kunde fortsätta när de avskeda alla och bytte till en plattform där de inte får delta på samma sätt. Många som arbetar hårdvarunära eller med mjukvarutjänster och utveckling på högre nivå hade gärna utvecklat både Symbian och MeeGo åt Nokia istället för att se Qualcomm som i princip exklusiv partner.

Mer än det blir bara rant.

Nokia kallar numera Asha-serien smartphones. Allt du kan köra på dem är Java ME-program. Bada har tävlat mot plattformar som (med utvecklarmiljö på C/C++) Brew. Finns det inget riktigt ekosystem som når användaren så når de inte heller högre nivå än dessa tre olika. De blir utestängda ur tjänster och får inte program/användningsområden man förknippar smarta telefoner med.

Eller det blev på tok för mycket att utveckla om hur som helst. Kort och gott är inte allt kuber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mer än det blir bara rant.

Jag orkar inte ens läsa dina rant längre. Känns inte som någon större mening för mig heller. Du besvarar och följer inte upp dina tidigare lösryckta (och som jag ser det, även väldigt välvilligt, osammanhängande såväl som ologiska) påståenden.

Skrivet av Petterk:

Bada har tävlat mot plattformar som (med utvecklarmiljö på C/C++) Brew. Finns det inget riktigt ekosystem som når användaren så når de inte heller högre nivå än dessa tre olika. De blir utestängda ur tjänster och får inte program/användningsområden man förknippar smarta telefoner med.

Tidigare så definierade du om Bada till att inte vara smartphone utan att tala om varför. Sedan försökte du med att kvaliteten på SDK inte var lika bra. Jag ifrågasatte det, men ingen uppfölning ifrån din sida (som vanligt). Nu är du inne på ett helt annat spår att ekosystemet inte är tillräckligt bra och att det därför inte skall kallas "smartphone" (trots att wikipedia och de flesta stora andra faktatjänster inte är enig med Petters egna påhittade definition).

Låt mig lite snabbt kommentera det då jag tycker att detta är intressant (till skillnad ifrån din övriga rant jag personligen inte orkade läsa). Inte så att ett dåligt ekosystem definierar om vad en smartphone är eller inte (precis som att ett dåligt verkstadsnät inte definierar om att en bil inte är en bil).

MEN...

Detta är dock där iOS och Android är helt överlägsna alla andra smartphonesystem på marknaden (som ändå är smartphones enligt mig och resten av världen). Till viss del så börjar även Microsoft hamna där (men inte riktigt på samma nivå som Apple och Google än). Men det är just detta som övriga system för telefoner sliter med. Oavsett om det är BB10 ifrån RIM eller gamla dammiga system ifrån Nokia. De har just inte hela ekosystemet av applikationer, kopplade mjukvarutjänster och hårdvarutillbehör och integrationer med annan utrustning på plats.

Jag är här faktiskt helt enig med dig (ta i trä - kanske bäst att sluta nu). Detta är just det som konsumenterna kräver och vad som krävs för att kunna slåss på den kommersiella marknaden.

Detta hade ett stagnerande Nokia aldrig mäktat med själva, och det är också detta som ledarna i Kina är rädda för. De vet att de visserligen har låga löner och kan montera ihop prylar billigt. Men de ligger ändå likväl helt i händerna på de amerikanska jättarnas hela breda innovation av ekosystem som de (Apple, Google, Microsoft, mflr) styr utan att kineserna får vara med. Detta gillar inte kinserna, men inte mycket som de kan rå på i dagsläget hur de än skulle önska att så var fallet.

Vi får dock se hur framtiden artar sig. Det blir grymt spännande att följa om man är någorlunda intresserad av teknik och företagande.

God helg på dig Petter - kul att vi kan vara eniga om något litet (dock essentiellt IMHO)!

Med vänlig hälsning,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Är Bada kraftfullare än Brew? Självklart är det inte ens en särskilt seriös plattform, med särskilt bra SDK. SDK är ekosystemet, då du inte får ut något i appbutiker utan det. Operativsystemet är ju numera nerlagt. Samsung Wave 3 släpptes när? 2011. Mjukvaran har utvecklats sedan dess? Du har flappskeppspel eller program? Nej, nej. Var det så viktigt att gnälla om en relativt primitiv plattform. Det var ingen plattform för det högre segmentet och det är faktiskt enbart därför man kan eller inte kan kalla det för featurephone. Det är relativt, marknadsmässigt, historiskt och personligt vad du kallar det. Motivation och argument finns det nog, fler än så. Jag är inte särskilt nöjd med att de jobbar med Tizen heller. Där har de ju tagit bort alla de bra delarna. En fork på WebOS hade varit mer intressant till och med. Där hade du ju iaf NDK, Qt (som inte var direkt åtkomligt för tredje part), Enyo osv. Fast de har ju visat att de är med i Androidliret så de får väl lira där.

Kineserna får betalt för att utveckla för bland annat Android det gillar kineserna. Kineserna får betalt för att bygga hårdvara för Android. Så väl som större delen av slavgörat. Alltså sånt som bara Motorola och Intel kunde förr. Innan de fick konkurrens från TI, Marvell, Nvidia, Samsung, Qualcomm, Broadcom, Motorolas gamla halvledardivision Freescale osv. Som mjukvaruutvecklare och arkitekter är de i Kina del i alla större ICT-bolag. Några av de större råkar dessutom vara baserade där. Världen är mer multipolär än förut med teknik från hela världen bakom jättarnas produkter oavsett vilka företagsnamn du väljer se. De som kan skaffa kapital/lån köper upp de andra såklart. Vilka de är kommer skifta lite med tiden och popularitet. Just Microsoft och Apple drog på sig massor med kontanter, andra kände IT-kraschen och andra oroligheter betydligt mer. Andra försvann i praktiken helt.

Tur att de kan låna teknik från Brittiska ARM och bygga intressanta grejer på borta i staterna när de blir tvingade att börja som startups igen för bolag slagit igen. Eller när de får möjlighet att konkurrera på nya marknader pga att bland annat konkurrens har försvunnit och marknaden förändras. Bolag som HP som kriser består ju mestadels av konsulter från EDS och HPs gamla enterprise services. Bolag som gör helt galna bedömningar och kommer ju falla sönder och styckas upp och tekniken kommer gå tillbaka ut till andra firmor (och länder) igen. Bolag som Google har växt ganska mycket på uppköp. Sen är jag ganska glad över att vi inte har massor Larry Ellison-typer som tro de är bäst samt ska vara rikast och leder företag i Europa. USA har bra universitet och forskning, det är lätt för folk att invandra och är därför intressant när det gäller nischer. Halvledarutveckling är en sådan. De stora företagen är relativt små för Nordamerika ändå och har produkter från alla världens håll uppslukade i bolagen. Vilket givetvis både är fördel och nackdel. Ledning blir väldigt viktigt.

Sen hade Nokia givetvis varit större om de lockat Svenssons som spelar wordfeud, levererar bra grundtjänster som webbläsare, epost och kamera tillsammans med en lättutvecklad plattform, entusiaster som vill köra MeeGo, och folk som vill köra Androidapplikationer integrerat i det hela. Än att de förlitar sig på ett helt nytt projekt från Microsoft. Som må bli fint i slutändan, men är relativt "unconnected" idag. Blackberry 10 hade hur som helst över 70 000 applikationer vid lansering. Inkl appar som länge eller fortfarande inte fungerade bra på Mango, var för svåra att portera eller inte fungera alls på Tango och original 7. Eller de ens fått igång på WP8 för den delen. Det jävligaste för Nokia är ju att ASP fortsätter sjunka. Asha måste nog Lumia slå snart, frågan är ju bara vad Nokia ska sälja medan de avvecklar S40, S30 och redan avvecklat Symbian. Ska de leva på 20-30 miljoner halvbilliga smartphones så måste de bli mindre än Sony Mobile var när Sony tog över SE för att klara sig kan man ju tycka. Ner under 10k anställda från 58k 2010. Så jag undrar egentligen bara vad du ska ha kvar utom leasade kontorsbyggnader med Nokias namn. 2011 kunde man kanske skryta med att produkter testades och packades i Salo, inget av det gamla Nokia finns snart kvar utom fabriker i Indien och Kina. Inte ens Moto/MMI gick igenom så våldsamt kollaps och de var grovt olönsamma när de börja dela upp, lägga ner och sälja ut verksamheten. Men märk väl jag anser inte att WP hänger på Nokia. Det är helt i Microsoft och dess partners händer och det finns visst konsumentappeal som säkert kan bli något om de levererar bättre produkter.

Angående hur det går för WP kan du se Q4 12 hos Nokia (4.4 miljoner Lumia) eller Gartner, http://www.results.nokia.com/results/Nokia_results2012Q4e.pdf & http://www.gartner.com/newsroom/id/2335616

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är Bada kraftfullare än Brew?

Har aldrig diskuterat Brew. Vet inte ens vad det är.

[ snip anti-WP/Nokia rant ]

Ser att du fortfarande inte svarat på din emotsägelser eller motivering av dina egna definitioner av vad som utgör en smartphone. Intressant att du mest fortsätter att ge utrryck för ditt ogillande av WP och Nokia. Det är onödigt (för mig iaf). Jag har förstått att du inte gillar WP. Det är OK. Problemet är att du inte gett något, som jag kan se det, hållbart argument emot det rent tekniskt eller funktionellt (att det kom ut för sent på marknaden och har en tuff match emot giganter som iOS och Android är jag helt enig med dig om). Orkar därför personligen inte läsa dina rants som inte tillför någon ny fakta eller insikt för mig personligen. Hoppas det är OK.

Hoppas det även är OK för dig att jag är av en annan åsikt. Både att jag tycker Nokia gjort helt rätt (dock alldeles för sent enligt mig) och att de gör grymt bra telefoner som både är fysiskt gedigna och smidiga mjukvarumässigt (är riktigt förtjust i min Lumia 900 trots att det är en äldre WP7-modell - fungerar kanon i mitt dagliga arbete).

När det gäller RIM/BB, och övriga platformar så tror jag att de kommer få det tufft på marknaden. Precis som WP. Dock önskar jag de fortsatt succe och överlevnad. Dels personligen som möjliga intressanta framtida alternativ, men även att det gynnar alla på marknaden med lite konkurrens och innovation.

Om någon lyckas förutom de två stora drakarna, och om det blir WP, BB eller något mer otippat system återstår att se.

Det blir spännande hur som helst!

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nej jag ogillar inte plattformarna, det är sorgligt att marknaden inte stödjer WP8 bättre. Plattformen förtjänar bättre och är definitivt mer kapabel än den får visa upp. Nokia har jag inget emot, men det är konstigt om inte kunder inser att det inte är samma Nokia utan samma kapacitet och förmågor som förr. Och inte inser att de redan förlorat 26500 anställda enligt räkningen senaste kvartal och ändå gick med över 5 miljard EUR i förlust förra året. Det finns inte något på R&D att spara när det gäller pengar här det som de lyckas spara på är helt andra områden föreställningen att de spendera mycket mer än andra är fel. Att tro att marknaden gillar plattformen mer än positiva analytiker tror jag dock inte. WP8 kommer inte enligt analytiker som har en positiv hållning mot Microsoft att ha särskilt stor försäljning. Den försäljningen kanske är väldigt positiv vad det gäller Microsoft, men är för liten för att Nokia ska stanna kvar som en spelare som kan bidra med något eget. Hur din åsikt än är så är det försäljningen som är viktig för hur Nokia ska organiseras och det är därför hela företaget redan rasat samman. Finansiella siffror är inte åsikter.

Permalänk
Medlem

Helt enkelt jag tror inte på att Nokia har någon plattform för mellansegmentet, det tror inte heller Nokia eftersom de började sälja dyra S40-telefoner i samma prisklass som de tidigare (billigare) Symbiantelefonerna för konsumenter. Det betyder såklart väldigt mycket om du ska göra dig av med en volym på flera hundra miljoner enheter i försäljning. Nokia har redan gjort sig av med fler folk än Motorola Mobility har. Alla plattformar har en begränsning på marknaden och leverantörerna tävlar såklart om andel bland den marknaden. Så visst gäller det att operativsystemet är stort nog att försörja bolagen, de andra bolagen gick över till Android när deras smartphoneförsäljning var så gott som obefintlig. Det är såklart svårare att hoppa in i ett senare skede och man får mindre att säga till om. Om man inte bygger egen plattform. Vilket såklart få har förmåga till. Företag har olika fördelar och styrkor precis som i övriga affärslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att tro att marknaden gillar plattformen mer än positiva analytiker tror jag dock inte. WP8 kommer inte enligt analytiker som har en positiv hållning mot Microsoft att ha särskilt stor försäljning.

Håller faktiskt med helt och hållt.

Tror att både WP och Microsoft kommer att få det extremt svårt att få en dominerande eller stor del av mobilmarknaden. De var helt enkelt alldeles för sent ute. Android kommer förmodligen att fortsätta dominera stort, med iOS som minoritetsspelare. WP kommer nog att få en betydligt mindre marknadsandel (kanske något motsvarande som Linux/Unix har på desktopsidan).

Dock så tror jag, kanske till skillnad ifrån dig (om jag tolkat dig rätt), att andra system som tex BB, kommer att ha en än mindre chans på marknaden än vad WP har. Jag hoppas att så inte är fallet, men de kommer verkligen att få det tufft framåt. För att inte tala om alla "odd ball"-system som Sailfish, Tizen och allt vad de heter.

Skrivet av Petterk:

Finansiella siffror är inte åsikter.

Håller helt med även här.

Dock kan orsak och analys, samt även värdesättande av olika beslut och strategier, vara baserat till en del på åsikter.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så visst gäller det att operativsystemet är stort nog att försörja bolagen, de andra bolagen gick över till Android när deras smartphoneförsäljning var så gott som obefintlig. Det är såklart svårare att hoppa in i ett senare skede och man får mindre att säga till om.

Om man skall hårddra saker så är det grovt sätt bara Samsung av alla tillverkare av Android-lurar som gör någon större vinst på telefonerna. De andra har det väldigt tufft och stora utmaningar just nu (inklusive Googles egna Motorola-division).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/