Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dwightschrute:

Maxis Insider Tells RPS: SimCity Servers Not Necessary

“The servers are not handling any of the computation done to simulate the city you are playing. They are still acting as servers, doing some amount of computation to route messages of various types between both players and cities. As well, they’re doing cloud storage of save games, interfacing with Origin, and all of that. But for the game itself? No, they’re not doing anything. I have no idea why they’re claiming otherwise. It’s possible that Bradshaw misunderstood or was misinformed, but otherwise I’m clueless.”

Jag börja ställa mig i ditt led i och med hur piss-dålig viss simulation är.

MEN, det där fattar jag inte, det är väl ganska uppenbart att det gick att spela offline eftersom man kan spela när servrar är offline och man kan spela även fast man tappar internet ett tag. Så fattar inte riktigt vad grejen med att folk helt plötsligt börjar prata om att att man kan spela offline? Det är ju region-coop som var online, det visste väl alla från start?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon146897:

Jag börja ställa mig i ditt led i och med hur piss-dålig viss simulation är.

MEN, det där fattar jag inte, det är väl ganska uppenbart att det gick att spela offline eftersom man kan spela när servrar är offline och man kan spela även fast man tappar internet ett tag. Så fattar inte riktigt vad grejen med att folk helt plötsligt börjar prata om att att man kan spela offline? Det är ju region-coop som var online, det visste väl alla från start?

Jo, men detta är ju vad EA sa:

While legions may be begging for an offline mode, EA representatives have been abundantly clear that this simply isn’t possible. Maxis’ studio head, Lucy Bradshaw, has told both Polygon and Kotaku that they “offload a significant amount of the calculations to our servers”, and that it would take “a significant amount of engineering work from our team to rewrite the game” for single player.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att begära en refund på spelet. Jag gillar det, men spelet är så trasigt i grunden och EA har ljugit så kraftigt om hur det fungerar. Bland annat sa de ju att varje sim var en person som man kunde följa hela dagen. Det stämmer på ett sätt. Men personer har inget hem, de går till närmast lediga hus och bor där för dagen. Sen på morgonen så går de till närmast lediga jobb, sen på eftermiddagen närmast lediga hem och så fortsätter de så. Inte alls som de sa att det skulle fungera.

Sen förfalskar de population också. De första 500 personerna är riktiga. Mellan 500 och 40845 så tar man befolkningen upphöjt i 1,2. Över 40846 så tar man befolkningen gånger 8,25. Detta gör man då för att få det att se ut som man har en mycket större befolkning än man faktiskt har.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Det går ju inte att spela när det är så trasigt som det är, det förstör ju staden till slut...

Tänkte skriva en lista men det mesta tas upp här:
http://answers.ea.com/t5/Miscellaneous-Issues/Compiled-Bugs-L...

Så om man bortsker från från online DRM och lanseringsproblemen tycker jag inte man borde släppt spelet i det här skicket och framför allt inte fått de betyg många spelsajter gett spelet.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Inaktiv

Jo, men detta är ju vad EA sa:

While legions may be begging for an offline mode, EA representatives have been abundantly clear that this simply isn’t possible. Maxis’ studio head, Lucy Bradshaw, has told both Polygon and Kotaku that they “offload a significant amount of the calculations to our servers”, and that it would take “a significant amount of engineering work from our team to rewrite the game” for single player.

Lucy är urkorkad, som de flesta 'studio head's brukar vara och kan inget om varken speldesign eller "engineering" så jag lyssnar inte på ett ord hon säger. Men vad jag menar är fortfarande att oavsett vad hon säger så vet ALLA som spelat spelet efter release att det är falskt, så spelar ingen roll hon säger.

Personligen bryr jag mig 0% om always-online. Hellre att de fixar sim-buggar och design-flaws än att de lägger en sekund på en offline-variant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

Sen förfalskar de population också. De första 500 personerna är riktiga. Mellan 500 och 40845 så tar man befolkningen upphöjt i 1,2. Över 40846 så tar man befolkningen gånger 8,25. Detta gör man då för att få det att se ut som man har en mycket större befolkning än man faktiskt har.

EA Games, Lies (about) everything!

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD

Permalänk
Medlem

mitt kärnkraftverk fick härdsmälta och min stad gick åt skogen, hade ingen el,vatten eller något. var rött på precis allt men ändå går jag plus typ 5000 i timmen ... ? spelet säger åt mig att jag behöver mer arbetskraft men samtidigt är den gröna stapeln i botten..

Spelet känns väldigt random och det ger bara ut random info som man verkligen inte ska följa för då går allt åt *********

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TrueCroj:

mitt kärnkraftverk fick härdsmälta och min stad gick åt skogen, hade ingen el,vatten eller något. var rött på precis allt men ändå går jag plus typ 5000 i timmen ... ? spelet säger åt mig att jag behöver mer arbetskraft men samtidigt är den gröna stapeln i botten..

Spelet känns väldigt random och det ger bara ut random info som man verkligen inte ska följa för då går allt åt *********

Så fort jag placerar kärnkraftsverk så får jag zombies i halva stadne och måste riva en massa och samtidigt så sticker hälften av befolkningen..
Skolor gör ingenitng för mig trots att man har 1000+ students a day i både grade, college, high school och university.

http://news.yahoo.com/simcity-pr-nightmare-escalates-15002121...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så fort jag placerar kärnkraftsverk så får jag zombies i halva stadne och måste riva en massa och samtidigt så sticker hälften av befolkningen..
Skolor gör ingenitng för mig trots att man har 1000+ students a day i både grade, college, high school och university.

http://news.yahoo.com/simcity-pr-nightmare-escalates-15002121...

sånt förstör hela spelet, man ska inte få bygga en bra stad för då gör spelet allt för att förhindra det... som när det kommer en godzilla och trampar sönder allt.

Permalänk
Medlem

Vet någon vilket "storverk" som är bäst att bygga?

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Entusiast

Ehm, okej så idag läste jag ett foruminlägg som någon här hade länkat.

Det står helt enkelt att alla går till närmsta möjliga hus/jobb, inga undantag.

Så jag tänkte att jag helt enkelt få bygga om min stad och optimera för den typen av trafik. Första steget var ju att få ihop ett lite kapital att bygga nytt för. Jag hade bara 2300 simdaler och min inriktning är gambling. Och som ni kanske vet så är det buggat redan utan den efterblivna trafikmotorn.

Så min strategi för att bli av med alla simmar var helt enkelt att stänga av allt som gick att stänga av och höja skatten till 20%.
Det jag dock glömde bort var att jag köper el och vatten från regionen, så det hade jag fortfarande, och att när jag stängde av stadshuset så kan jag inte styra över skatten och den blir sitt standardvärde; 9%.

Så innan för drygt 45 minuter sedan när jag satte detta i verket hade jag 48 000 invånare, el och vatten. Inget mer.
Sen har jag låtit den stå och tugga nu, och bara rivit övergivna och förstörda hus lite då och då.

Resultatet är en stad i lågor med 88 000 invånare som drar in 10k/timmen och har tjänat över 1,5 miljoner.
Skötselbetyget har dessutom höjts 8%.

(Bilden är från när jag började skriva detta inlägget).

Så mitt tips är ifall det börjar gå dåligt; fuck it, stäng av allt och låt kaoset härja. Så länge du håller staden fri från rasmassor och övergivna hus så sjunker inte betyget under 50%, och pengarna rullar in.
När du är nöjd så är det bara att köra hårt igen, fast nu med mycket större kapital.

Edit: nådde precis 1,7 miljoner med 101 500 invånare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blargmode:

http://blargmode.se/files/images/Spark_2013-03-14_00-54-17.pn...

Ehm, okej så idag läste jag ett foruminlägg som någon här hade länkat.

Det står helt enkelt att alla går till närmsta möjliga hus/jobb, inga undantag.

Så jag tänkte att jag helt enkelt få bygga om min stad och optimera för den typen av trafik. Första steget var ju att få ihop ett lite kapital att bygga nytt för. Jag hade bara 2300 simdaler och min inriktning är gambling. Och som ni kanske vet så är det buggat redan utan den efterblivna trafikmotorn.

Så min strategi för att bli av med alla simmar var helt enkelt att stänga av allt som gick att stänga av och höja skatten till 20%.
Det jag dock glömde bort var att jag köper el och vatten från regionen, så det hade jag fortfarande, och att när jag stängde av stadshuset så kan jag inte styra över skatten och den blir sitt standardvärde; 9%.

Så innan för drygt 45 minuter sedan när jag satte detta i verket hade jag 48 000 invånare, el och vatten. Inget mer.
Sen har jag låtit den stå och tugga nu, och bara rivit övergivna och förstörda hus lite då och då.

Resultatet är en stad i lågor med 88 000 invånare som drar in 10k/timmen och har tjänat över 1,5 miljoner.
Skötselbetyget har dessutom höjts 8%.

(Bilden är från när jag började skriva detta inlägget).

Så mitt tips är ifall det börjar gå dåligt; fuck it, stäng av allt och låt kaoset härja. Så länge du håller staden fri från rasmassor och övergivna hus så sjunker inte betyget under 50%, och pengarna rullar in.
När du är nöjd så är det bara att köra hårt igen, fast nu med mycket större kapital.

Edit: nådde precis 1,7 miljoner med 101 500 invånare

Lol.
Det är som att man inte kan faila öht.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går och hänger mig nu.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Men lägg ut 1 bra då
Edit: eller är jag helt ute o vandrar?
edit2: Nu fattar jag! Man får se till att dessa vägar där detta händer minimeras och att alla vägar används. Då kan man ta bort onödiga vägar för att frigöra plats.

Grejen är att detta leder till att vid tillfällen när den vägen KOMMER att vara blockerad så tar de ändå samma väg. Har du en brand på en väg så kommer brandbilen ta upp en hel fil, som gör att trafiken saktas ner rejält även om man har en aveny, och logiskt sett skulle man avhjälpa detta genom att folk ta kan alternativa vägar, ungefär som det fungerar i verkligheten, men eftersom de gjort AIn så extremt puckad så tar de ALLTID den kortaste vägen, inte den snabbaste. Något som för mig förstör inlevelsen rätt rejält.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Någon som kan berätta hur man når högsta markvärde? Lägger ut parker osv. tills att den andra mätaren är full till max, men den vill aldrig gå över till sista steget, utan stannar när mätaren med två pengatecken är full.

Nvm; Hade inte märkt att det fanns olika nivåer på parker, silly me

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag funderar på att begära en refund på spelet.

Bara FYI så får du inte göra det för EA.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sebbe605:

Är den på riktigt? tror dom missat betydelsen av LOL o ROFl...ermagherd

Permalänk
Medlem

Nu vet man ju att parker gör värdet på marken bättre vid bostadshus men hur får jag mina industrier att blomstra och den marken att bli mer värd? Blir ju tokig på att industrin sackar efter hela tiden.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Nu vet man ju att parker gör värdet på marken bättre vid bostadshus men hur får jag mina industrier att blomstra och den marken att bli mer värd? Blir ju tokig på att industrin sackar efter hela tiden.

Du kan lägga ut en allmän högskola i índustrizonerna för att öka den tekniska nivån. Industrin blir även mer tekniska allt eftersom du har högre utbildade sims i din stad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Det känns väldigt underligt att vanlig Konsumentregler inte verkar gälla spelföretag. De borde aldrig kunna neka en refund (inom skälig tid) om de släpper en produkt som inte levererar det som utlovats. Det känns som att köpa en bil och få den utan ratt och företaget säger att du får nöja dig med bilen som den är under en månad tills de patchar den med en ratt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Jo det går visst att få refund av EA, det är många som har refundat sitt SimCity via deras kundsupport redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thalo:

Du kan lägga ut en allmän högskola i índustrizonerna för att öka den tekniska nivån. Industrin blir även mer tekniska allt eftersom du har högre utbildade sims i din stad.

Man tackar. Har lagt ett gymnasium i närheten då jag inte låst upp högre än så jag får testa mig fram helt enkelt

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Här har vi en ganska intressant sak som någon har lyckats med.

http://www.reddit.com/r/Games/comments/1a9t0e/simcity_modder_...

Offline singleplayer. Vet inte om det här bryter mot några regler men här kan ni se vad det handlar om iallafall

Permalänk

bygger storverket arkeologi just nu. skickade lite legeringar till den så sade den att jag hade klarat skicka 1000 ton. fine tänkte jag och hoppade ut i kartan för att kolla. 320 ton av 1000 ton. ännu en fin bugg. tänkte kolla staplarna ute i kartan samtidigt som lastbilarna dumpade av materialet. inget händer trots 20-30 lastbilar lämnat av material. hoppade in i staden efter det för att fixa lite saker. tänkte kolla igen då står det 305 ton av 1000 ton! BLIR GALEN PÅ DETTA SPEL!

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrunkenMonkey:

bygger storverket arkeologi just nu. skickade lite legeringar till den så sade den att jag hade klarat skicka 1000 ton. fine tänkte jag och hoppade ut i kartan för att kolla. 320 ton av 1000 ton. ännu en fin bugg. tänkte kolla staplarna ute i kartan samtidigt som lastbilarna dumpade av materialet. inget händer trots 20-30 lastbilar lämnat av material. hoppade in i staden efter det för att fixa lite saker. tänkte kolla igen då står det 305 ton av 1000 ton! BLIR GALEN PÅ DETTA SPEL!

Det synkar dåligt med servern så allt utanför ens egna stad kan gå toksegt.

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att slippa hjälpavsnittet efter att ha bytt server?

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sca:

Finns det något sätt att slippa hjälpavsnittet efter att ha bytt server?

Bara att gå ur den och starta igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Bara att gå ur den och starta igen.

Gött, tack för svar.

Jag har inte spelat så mycket (fått upp min största stad i kanske 60k hittills) men jag börjar nog tycka att det är lite skoj med superhjältar/skurkar trots att det kändes rätt fånigt på förhand. Möjligheten att som borgmästare dra nytta av kriminaliteten är lite skoj samtidigt som det är desto roligare när ens hejdukar åker till de andra städerna för att få sprida skräck. Det ger kanske inte så mycket ur stadsbyggarsimulatorperspektiv men är ändå lite smålustigt.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller är det sjukt lätt att ha enormt hög inkomst vid låga invånar siffror (cirka 14000 simdaler/h) vid 20000 invånare.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Är det bara jag eller är det sjukt lätt att ha enormt hög inkomst vid låga invånar siffror (cirka 14000 simdaler/h) vid 20000 invånare.

Beror ju på vad man har för services igång. Men visst om man bara kör med vattentorn (vattnet tar slut), ingen rening av avloppen (skitar ner), ingen recycling (skitar ner) osv så blir det en del inkomst. Det håller inte i längden dock.