Problem vid W7 installation på SSD

Permalänk
Medlem

Problem vid W7 installation på SSD

Hejsan,

Fick för någon dag sedan problem med att endast 8GB av 16GB RAM vad tillgängligt i Windows 7. Tänkte att jag skulle ta isär och felsöka datorn lite för att se om problemet låg där. Slutade med att endast två av fyra minnesmoduler (á 4GB var) gick att använda då jag ej fick någon POST eller bios med alla fyra inkopplade. Alltså har jag nu 8GB inkopplat och fungerande. Detta är dock ej problemet då 8GB är mer än tillräckligt. Hade dock suttit fint med alla 16 så uppskattar om någon har en lösning på det

Dock är inte det huvudproblemet. Eftersom jag kan nöja mig med 8GB så tänkte jag att jag kan väl lika gärna formatera om min SSD som jag kör windows på. Dock märkte jag i BIOS att den ej är bootbar utan jag får välja min sekundära lagringsdisk att boota ifrån, vilket var skumt då windows är installerat på SSDn och inga systemfiler finns på lagringsdisken.
Jag satte i ett "windows-usb" och bootade upp installeraren efter att jag kopplat ur alla diskar utom SSDn (som många guider jag läst rekommenderar). Kommer fram till val av disk och formaterar då SSDn. När jag väl ska välja disken och gå vidare så får jag ett error som säger:

Citat:

"Setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition. See the setup log files for more information."

Körde DISKPART genom DOS och körde en clean på disken och skapade en aktiv partition. Samma error dyker upp.

Någon som har en lösning till att installera på SSD eller som har samma problem?

Har en Samsung Basic 830 SSD. Resten av specsen står i min signatur.

Förlåt om det är osammanhängande eller så men har felsökt hela dagen och får inte rätt på det så huvudet hänger inte riktigt med längre
MVH Brittaan

Permalänk
Medlem

tror jag fått nått liknande med installern....men efter några försök med andra versioner av W7 via usb så funkade det....ramet har jag då ingen aning om....har 12gb i min...och det funkade direkt. I min ännu nyare burk så har jag bara 8gb...så där vet jag inte

Nu känns de som du inte fick nått vettigt svar ändå....sorry xD

Permalänk
Medlem

Gjorde ett försök idag med en w7 skiva istället. Fick då upp att där saknas drivrutiner till cd/dvd läsaren. Läste runt om det och det skulle tydligen bero på att där saknas drivrutiner för moderkortets SATA. Hittade drivrutiner men tydligen inte rätt bland de 50-tal som listades upp.

Drog hem w8, eftersom vi fick det gratis genom högskolan så jag tänkte varför inte, och la in det på ett usb och testade samma procedur med DISKPART som ovan, fast denna gången med CLEAN ALL så inte bara partitionerna tas bort utan allt överskrivs med 0:or.

Så jag drog slutsatsen att nu skiter jag i det här och installerar på min 2TB lagringsdisk så jag har en fungerande dator under tiden jag letar lösning till SSDn. Men nej, samma felmeddelande.

Har testat både att ställa in IDE och AHCI vid installation, ingen förändring. Har testat allt från att koppla ur alla diskar till att koppla in dem igen. Har även testat att vid felmeddelandet koppla ur USB-minnet och refresha för att sedan koppla in det igen och refresha igen.

Är det möjligen hårdvarufel i övrigt? Eller disken/diskarna som är paj? Den startar som den ska och ger inga felmeddelanden i post.

Observera att jag ändrade ingenting i BIOS när minnesmodulerna slutade fungera förutom sänkte fläkthastigheten på min cpu-kylare.