gjorde jag eller mcdonalds fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

tyckte man skulle få färsk för 60.kr

men jag hade FEL

kan sen också säga att den luktade konstigt och har nu märkt att den helt enkelt luktar så med kyckligen i likt kompost men smaken är inte dålig

första gången jag kände lukten så trodde jag något var fel på den tittade sen på etiketten

men jag hade fel

När hade du själv nöjt dig?
Om det var 15min kvar eller 25minuter kvar, eller vilken tid hade kännts bra för dig?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kristerj:

När hade du själv nöjt dig?
Om det var 15min kvar eller 25minuter kvar, eller vilken tid hade kännts bra för dig?

3-4 timmar

Permalänk

dom gjorde fel, men jag tycker att du är lite petig. no offense.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mickesven:

dom gjorde fel, men jag tycker att du är lite petig. no offense.

ja det är jag men jag tappade aptiten av detta det var mitt fel att jag gjorde detta

saken är den att salladen har som jag kan känna det en konstig kompost liknande lukt blandat med kycklingen (DET JAG KÄNNER)

och efter att jag läste etiketten så öppnade jag för att lukta och kände den lukten och tappade aptiten

luktade på den i fredags också den luktar så men det visste jag inte förut

var mest en illusion av etiketten

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

3-4 timmar

Ok, tycker också man skall få hyfsat fräsh mat när man beställer på MC.

En annan fråga till dig, bara för att se vad du generelt anser om bästföre datum.

Slänger du all mat som har samma bästföre datum som är den dagen du tänker äta den på? Eller om den gått ut någon dag innan?
Själv var jag så extremet mycket känsligare förrut, men har med åren lärt mig att lita på mina sinnen, lukt smak och ögonen.
Har faktiskt än så länge aldrig blivit sjuk, så jag antar jag fortsätter med det

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Hur fan kan folk klaga på Mc Donalds och sedan säga att Max är bästa stället att äta på....

Permalänk

McDonalds har väldigt höga matsäkerhetskrav så du behöver aldrig vara orolig för något sådant. Annat är det på din lokala thairestaurang... Att du får mjuka/kalla pommes frites har att göra med att personalen inte slänger pommes fritesen när de skall slängas pga. order från cheferna för att maximera vinsten.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med Donken Sibylla tycker jag dock är fullständigt skit. Men ni får ju också tänka på att alla vi här på SweC har samma kockar på exempelvis Donken, Max etc etc. Men för mig är iallafall Donken nä'stan bäst, gillar inte Max burgare så mkt, Burger Kings är lixom micrade gummi saker. Har aldrig vart med om att personalen ngnstans har varit sur eller kollat konstigt om man vill ha cola utan is, pommes utan salt och cheeseburgare utan gurka. Cheeseburgarna på Donken får ändå inte säljas om dem har legat mer än 10min då dem hunnit bli kalla. Så om du köper en cheese så är den oftast rätt varm. Ang salladen så värmer dem ju upp dem på morgonen (då dem är frysta) likaså munkarna, muffisen etc och så får dem ligga dagen ut, om man tar en sallad på kvällen så är den förmodligen rätt många timmar "gammal", men som sagt så går man inte till Mcd för att köpa en sallad Min kompis har varit "kock" på mcd så vet hur det är med tilagningen av maten och specialbeställningar etc. Att du fick en kupong på en 39:-(?) tycker jag var väldigt skysst. Om man är väldigt petig med mjuka pommes etc så stannar man direkt på ngn parkering precis vid mcd och käkar upp eller så går man in och äter. Donken = Mcd ^^,

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Bådas fel.

Ditt fel: Du gick på McDonald's.

Deras fel: De försöker laga mat.

Bigtasty är fan kung!

men OnT
Osäker på om trådskaparen är ett troll eller inte, är pommesen mjuk, klaga, och vem fan åker till mcdonalds för att köpa en sallad?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extremaz:

Har aldrig haft problem med Donken Sibylla tycker jag dock är fullständigt skit. Men ni får ju också tänka på att alla vi här på SweC har samma kockar på exempelvis Donken, Max etc etc. Men för mig är iallafall Donken nä'stan bäst, gillar inte Max burgare så mkt, Burger Kings är lixom micrade gummi saker. Har aldrig vart med om att personalen ngnstans har varit sur eller kollat konstigt om man vill ha cola utan is, pommes utan salt och cheeseburgare utan gurka. Cheeseburgarna på Donken får ändå inte säljas om dem har legat mer än 10min då dem hunnit bli kalla. Så om du köper en cheese så är den oftast rätt varm. Ang salladen så värmer dem ju upp dem på morgonen (då dem är frysta) likaså munkarna, muffisen etc och så får dem ligga dagen ut, om man tar en sallad på kvällen så är den förmodligen rätt många timmar "gammal", men som sagt så går man inte till Mcd för att köpa en sallad Min kompis har varit "kock" på mcd så vet hur det är med tilagningen av maten och specialbeställningar etc. Att du fick en kupong på en 39:-(?) tycker jag var väldigt skysst. Om man är väldigt petig med mjuka pommes etc så stannar man direkt på ngn parkering precis vid mcd och käkar upp eller så går man in och äter. Donken = Mcd ^^,

jo ja det var snällt av dem ville bara veta vad andra tycker om detta eftersom dem sa att dem inte gjorde något fel

jag tycker ärligt talat att det är fel att sälja sallad som det står "släng" 10 minuter efter att man får den min egna åsikt men många är emot den så ska itne säga något mer om det

eftersom det är drivein så brukar jag börja små äta allt medan bilen går när bilen stannar (då min pappa ska gå in och köpa pizza till resten av familjen) så äter jag upp allt i lugn och ro

men småäter allt direkt när jag får det och ganska ofta så är pommes mjuka men det är inget som jag klagar på eftersom det spelar inte så stor roll frågade bara mcdonalds på fb om jag kunde fråga efter nygjorde pommes och fick då svaret (nu har du fått en kupong för en sallad det faktiskt inte var fel på)

då frågade jag här vad andra tyckte om det tyckte själv att det verkar som en smått utskällning

men många tycker att jag gjorde fel så får väl acceptera att det var så

Skrivet av Bellerefon:

Bigtasty är fan kung!

men OnT
Osäker på om trådskaparen är ett troll eller inte, är pommesen mjuk, klaga, och vem fan åker till mcdonalds för att köpa en sallad?

om du vill se konversationen jag hade med mcd på fb så kan jag skicka en bild

för runt 2 veckor sedan så var jag inne på mcdonalds hemsida tittade och såg sallden tyckte jag kunde smaka smakade då på den och tyckte om den

men det jag tycker om är inte själva salladen utan den ceasar dressingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

ja det är jag men jag tappade aptiten av detta det var mitt fel att jag gjorde detta

saken är den att salladen har som jag kan känna det en konstig kompost liknande lukt blandat med kycklingen (DET JAG KÄNNER)

och efter att jag läste etiketten så öppnade jag för att lukta och kände den lukten och tappade aptiten

luktade på den i fredags också den luktar så men det visste jag inte förut

var mest en illusion av etiketten

8 timmar är det vi tidmärker salladen med när vi hällt upp den i skålar. Detta är den sekundärahållbarhetstiden, salladen i sig har flera dagars hållbarhetstid kvar. Det är bara att allt som öppnas eller tas ut märks med en sekundärhållbarhetstid, det är den tiden som de har tagit fram är vad de anser är acceptabelt. Det bör nämnas att den tid du ser är för salladbasen, alltså salladen, osten och körsbärstomaterna. Kycklingen friteras eller grillas vid beställning beroende på vad du beställt. Salladsbasen i sig förvaras i kyl med lock från det att den är upplagd.

Jag arbetar själv på McDonald's och har gjort så i många år. Inte lika mycket nu dock när jag studerar vidare. Arbetat som både arbetsledare och vanlig medarbetare.

Jag har ej läst hela tråden, men jag antar att du blev kompenserad när du tog upp detta med personalen på plats?

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Inaktiv

Nu vet inte jag hur ni jobbar men jag har haft sallad i kylskåpet mer än 8 timmar utan att slänga den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eltarion:

8 timmar är det vi tidmärker salladen med när vi hällt upp den i skålar. Detta är den sekundärahållbarhetstiden, salladen i sig har flera dagars hållbarhetstid kvar. Det är bara att allt som öppnas eller tas ut märks med en sekundärhållbarhetstid, det är den tiden som de har tagit fram är vad de anser är acceptabelt. Det bör nämnas att den tid du ser är för salladbasen, alltså salladen, osten och körsbärstomaterna. Kycklingen friteras eller grillas vid beställning beroende på vad du beställt. Salladsbasen i sig förvaras i kyl med lock från det att den är upplagd.

Jag arbetar själv på McDonald's och har gjort så i många år. Inte lika mycket nu dock när jag studerar vidare. Arbetat som både arbetsledare och vanlig medarbetare.

Jag har ej läst hela tråden, men jag antar att du blev kompenserad när du tog upp detta med personalen på plats?

ja jag fick en kupong på 39 kr

men ni sa "nu har du fått en kupong för en sallad som det faktiskt inte var fel på"

ville då fråga i en tråd vad andra tyckte om detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Har aldrig haft problem med Donken Sibylla tycker jag dock är fullständigt skit. Men ni får ju också tänka på att alla vi här på SweC har samma kockar på exempelvis Donken, Max etc etc. Men för mig är iallafall Donken nä'stan bäst, gillar inte Max burgare så mkt, Burger Kings är lixom micrade gummi saker. Har aldrig vart med om att personalen ngnstans har varit sur eller kollat konstigt om man vill ha cola utan is, pommes utan salt och cheeseburgare utan gurka. Cheeseburgarna på Donken får ändå inte säljas om dem har legat mer än 10min då dem hunnit bli kalla. Så om du köper en cheese så är den oftast rätt varm. Ang salladen så värmer dem ju upp dem på morgonen (då dem är frysta) likaså munkarna, muffisen etc och så får dem ligga dagen ut, om man tar en sallad på kvällen så är den förmodligen rätt många timmar "gammal", men som sagt så går man inte till Mcd för att köpa en sallad Min kompis har varit "kock" på mcd så vet hur det är med tilagningen av maten och specialbeställningar etc. Att du fick en kupong på en 39:-(?) tycker jag var väldigt skysst. Om man är väldigt petig med mjuka pommes etc så stannar man direkt på ngn parkering precis vid mcd och käkar upp eller så går man in och äter. Donken = Mcd ^^,

Måste bara komma med några kommentarer här. Salladen kommer ej frusen, utan förvaras i kylskåp. Men du har rätt med Donus och Muffins. Angående Cheeseburgarna och alla andra burgare för den delen, de får ligga 10min i värmeskåpen. Anledningen till att de slängs efter 10min är dock inte för att de blir kalla. Det är i sig inget fel på dem efter 10min, utan detta görs för att du som gäst ska få en så fräsch burgare så möjligt. En Big Mac som legat längre än 10min i det varma skåpet är allt annat än vacker. Salladen klarar inte av värmen och blir brun och trist och som följd förlorar sin krispighet.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nu vet inte jag hur ni jobbar men jag har haft sallad i kylskåpet mer än 8 timmar utan att slänga den.

De slängs efter dessa 8 timmar har passerat. Men visst hemma skulle man aldrig göra något sådant.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Måste bara komma med några kommentarer här. Salladen kommer ej frusen, utan förvaras i kylskåp. Men du har rätt med Donus och Muffins. Angående Cheeseburgarna och alla andra burgare för den delen, de får ligga 10min i värmeskåpen. Anledningen till att de slängs efter 10min är dock inte för att de blir kalla. Det är i sig inget fel på dem efter 10min, utan detta görs för att du som gäst ska få en så fräsch burgare så möjligt. En Big Mac som legat längre än 10min i det varma skåpet är allt annat än vacker. Salladen klarar inte av värmen och blir brun och trist och som följd förlorar sin krispighet.

Tackar för rättningen!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

ja jag fick en kupong på 39 kr

men ni sa "nu har du fått en kupong för en sallad som det faktiskt inte var fel på"

ville då fråga i en tråd vad andra tyckte om detta

Arbetsledaren i detta fallet har gjort fel, det är inte våra ensak att avgöra om det är rätt eller fel. Är gästen inte nöjd ska det åtgärdas. Vad denna persons personliga åsikt är hör inte till saken och det är högst oprofessionellt.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Suck...
Jag är själv anställd på McDonald's, och det är deprimerande hur alla verkar ha bestämt sig för att ha en dålig bild av oss. Tolka inte det som att jag är varken fanboy eller officiell talesman, jag är bara intresserad av att folk faktiskt vet vad de pratar om när en diskussion hålls. Här är svar på några av de mest iögonfallande bristerna jag hittade i tråden.

Skrivet av Dassh:

Nja när jag vill ha cola brukar jag få hämta det själv. Och när man häller upp så ser man rätt tydligt att det består av 80 % vatten o 20 % cola. Riktigt snåla är dom..

Läsken görs genom att blanda koncentrat med kolsyrat vatten, det är det som du ser.
Coca-Cola (som vi får läsken direkt levererade av) skickar regelbundet ut kontrollanter till alla restauranger (ca varannan månad) för att kontrollera att alla läsktorn är rätt inställda och blandar med rätt mängd vatten (utav den färdiga läsken ska ca 16-17% vara koncentrat).

Skrivet av robie76:

Mcdonalds främsta syfte är ju att snabbt leverera mat (och tjäna så mycket pengar som möjligt). Och de misslyckas de med också ganska ofta.
Nu har jag som sagt slutat helt att gå på mcdonalds men tidigare så beställde jag alltid special orders utan vissa standard"pålägg" så att de tvingades göra nygrillad hamburgare. Det går ju tyvärr inte o göra med mcnuggets eller pommes.

Nu är det ju så att McDonald's drivs med franchise, så det är nästintill omöjligt att generalisera restauranger över hela landet, men där jag jobbar och på alla ställen jag varit på (mest i stockholmstrakten) har det alltid gått utmärkt att helt enkelt be om nygjorda produkter så fixar de det.

Skrivet av Xenoz:

? , det där var ju bara arrogant som satan, hur fasen är det hans fel att maten han betalar för är till gränsen på magsjuka ?..tänk 2 gånger, han betalade för mat, inte magsjuka.

Magsjuka finns inte ens på kartan i det här fallet. Tiden som står på salladsskålen är då vi inte längre får sälja salladen, men den går fortfarande alldeles utmärkt att äta i flera timmar efter det. Jag har själv ätit en sallad som stått i kylen över natten. Den var gjord ca klockan 20 dagen innan, och alltså märkt med "släng" klockan 04. Jag åt den vid klockan 10 dagen efter, och den smakade och såg exakt likadan ut som en helt nygjord sallad (kycklingen var naturligvis ny). Kycklingen läggs inte i förrän du beställer din sallad, och oftast tillagas kycklingen då också, då de säljer så lite att det inte är lönt att ha dem färdiga (de får ligga i max 20 minuter i värmeskåp, i förpackningen), så det finns inga risker på den fronten heller.

Skrivet av robie76:

Mcdonalds affärsidé bygger på franchise, dvs att varje restaurang är som en egen "enhet". Så länge de inte har kontrollanter ute på varje restaurang som säkerställer att man uppfyller företagsledningens affärsidé så kommer det alltid förekomma bristande kvalitét hos MCD. Dvs man skall ha tur om man skall få bra och nylagad mat.

Att McDonald's bygger på franchise är delvis korrekt. Det finns ett svenskt huvudkontor som äger en stor del av alla restauranger (ca 40%), men det är restaurangcheferna som driver allt och har det yttersta ansvaret för att allt går korrekt till på sin restaurang.
Vad gäller kontroller så sker regelbundna kontroller väldigt ofta, och på varje restaurang i hela Sverige:

  • Årligen sker en oerhört grundlig intern kontroll av i stort sett allt på hela restaurangen. Rutiner, utrustning, lokaler och diverse annat.
    En liknande, lite mindre genomgående intern kontroll, ca ett halvår efter den mer genomgående.

  • Företagen som har hand om vår utrustning (grillar, kylar, frysar, läskblandare mm) gör regelbundna kontroller på utrustningen, oftast en gång per 1-2 månader.

  • Två gånger i månaden gör en kontrollant från huvudkontoret ett anonymt besök på restaurangen, som en helt vanlig gäst. Han/hon bedömer kvalitén på maten, servicen och lokalen, samt klockar hur lång tid det tar. Restaurangen får sedan resultaten skickade till sig med info om när besöket skedde och vad som beställdes.

Skrivet av gurkorna:

Jo, fast där ser det lite annorlunda ut på arbetsmarknaden än hur det gör här i Sverige. Här i Sverige så tycker jag man kan hjälpa dom stackare som slavar för 70 kr/h bakom disken och måste stå ut med gnälliga tanter och gubbar genom att ta bort brickan efter sig. Det enda som händer om man inte gör det är att personalen får skit för ett dåligt jobb. dom måste jobba hårdare och du får sämre service.

+1 till dig! Det gör mig lycklig att se att det finns folk som faktiskt förstår hur hemskt det är att jobba på en McDonald'srestaurang.
Till er andra: försök själva vara glada och trevliga när du jobbat i åtta timmar under konstant stress, det är alltid folk som klagar på dig och det du ger ut, du får minimilön och OB kan du glömma även om det är söndag kväll och klockan är 23. Drickapaus? Nej, det hinner du inte, för det står en person bakom kassan och skriker för att ingen tagit hans beställning på de tre sekunder han stått där. Ute i matsalen är det fullt med brickor för att ingen tar bort efter sig, när alla anställda står där inne och sliter ut sig för att alla ska få service och ingen har tid att gå ut och plocka bort efter alla som verkar glömma att vi som jobbar också är människor.
Det mest ironiska? Att många lämnar sin bricka för att de tycker att de fått dålig service. Ibland räcker med med att man tycker att matsalen är smutsig, så då tänker man att "nej, det här tänker jag visa mitt missnöje med". Men matsalen är ju redan smutsig, och om du lämnar brickan blir det ju inte bättre, eller hur? Och då blir det bara värre för både oss som jobbar, men också för alla andra som är där och vill äta.
Om ni tvunget ska göra vårt jobb ännu värre, kom då inte och klaga på att ni tycker att servicen är dålig. Vi gör vårt bästa, och de absolut flesta anledningarna till klagomål skulle kunna åtgärdas om vi var fler som jobbade samtidigt. Tyvärr är det ju inte vi som bestämmer det utan restaurangchefen, som självklart vill tjäna så mycket pengar som möjligt, oavsett hur medarbetarna mår. Blir någon utbränd vid 20 års ålder? Inga problem, vi anställer en ny och fräsch 16-åring som kommer klara av kanske ett, max två år och sedan tar vi in ännu en ny, och så vidare.

Det här är vad jag måste leva med på jobbet, varje dag. Alla kommer och klagar men vet inte vad de pratar om. De vill tjafsa om något och så slutar det med att de faktiskt fick vad de ville ha, men inte märkte det. De bråkar om att servicen är dålig, men bidrar till att göra den sämre för alla andra. Så snälla, sluta se ner på oss! Vi försöker, men det är svårt när alla redan har bestämt sig för att vi knappt ens är människor för att vi jobbar på McDonald's...

Den enda anledningen till att jag över huvud taget står ut med mitt jobb är att man får jobba nära varandra och blir bra kompisar. Det är definitivt inte mitt drömjobb, och till alla som kommer säga till mig att skaffa ett nytt: det är inte så lätt! Jag har konstant försökt i över två år nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maldergho:

Suck...
Jag är själv anställd på McDonald's, och det är deprimerande hur alla verkar ha bestämt sig för att ha en dålig bild av oss. Tolka inte det som att jag är varken fanboy eller officiell talesman, jag är bara intresserad av att folk faktiskt vet vad de pratar om när en diskussion hålls. Här är svar på några av de mest iögonfallande bristerna jag hittade i tråden.

Läsken görs genom att blanda koncentrat med kolsyrat vatten, det är det som du ser.
Coca-Cola (som vi får läsken direkt levererade av) skickar regelbundet ut kontrollanter till alla restauranger (ca varannan månad) för att kontrollera att alla läsktorn är rätt inställda och blandar med rätt mängd vatten (utav den färdiga läsken ska ca 16-17% vara koncentrat).

Nu är det ju så att McDonald's drivs med franchise, så det är nästintill omöjligt att generalisera restauranger över hela landet, men där jag jobbar och på alla ställen jag varit på (mest i stockholmstrakten) har det alltid gått utmärkt att helt enkelt be om nygjorda produkter så fixar de det.

Magsjuka finns inte ens på kartan i det här fallet. Tiden som står på salladsskålen är då vi inte längre får sälja salladen, men den går fortfarande alldeles utmärkt att äta i flera timmar efter det. Jag har själv ätit en sallad som stått i kylen över natten. Den var gjord ca klockan 20 dagen innan, och alltså märkt med "släng" klockan 04. Jag åt den vid klockan 10 dagen efter, och den smakade och såg exakt likadan ut som en helt nygjord sallad (kycklingen var naturligvis ny). Kycklingen läggs inte i förrän du beställer din sallad, och oftast tillagas kycklingen då också, då de säljer så lite att det inte är lönt att ha dem färdiga (de får ligga i max 20 minuter i värmeskåp, i förpackningen), så det finns inga risker på den fronten heller.

Att McDonald's bygger på franchise är delvis korrekt. Det finns ett svenskt huvudkontor som äger en stor del av alla restauranger (ca 40%), men det är restaurangcheferna som driver allt och har det yttersta ansvaret för att allt går korrekt till på sin restaurang.
Vad gäller kontroller så sker regelbundna kontroller väldigt ofta, och på varje restaurang i hela Sverige:

  • Årligen sker en oerhört grundlig intern kontroll av i stort sett allt på hela restaurangen. Rutiner, utrustning, lokaler och diverse annat.
    En liknande, lite mindre genomgående intern kontroll, ca ett halvår efter den mer genomgående.

  • Företagen som har hand om vår utrustning (grillar, kylar, frysar, läskblandare mm) gör regelbundna kontroller på utrustningen, oftast en gång per 1-2 månader.

  • Två gånger i månaden gör en kontrollant från huvudkontoret ett anonymt besök på restaurangen, som en helt vanlig gäst. Han/hon bedömer kvalitén på maten, servicen och lokalen, samt klockar hur lång tid det tar. Restaurangen får sedan resultaten skickade till sig med info om när besöket skedde och vad som beställdes.

+1 till dig! Det gör mig lycklig att se att det finns folk som faktiskt förstår hur hemskt det är att jobba på en McDonald'srestaurang.
Till er andra: försök själva vara glada och trevliga när du jobbat i åtta timmar under konstant stress, det är alltid folk som klagar på dig och det du ger ut, du får minimilön och OB kan du glömma även om det är söndag kväll och klockan är 23. Drickapaus? Nej, det hinner du inte, för det står en person bakom kassan och skriker för att ingen tagit hans beställning på de tre sekunder han stått där. Ute i matsalen är det fullt med brickor för att ingen tar bort efter sig, när alla anställda står där inne och sliter ut sig för att alla ska få service och ingen har tid att gå ut och plocka bort efter alla som verkar glömma att vi som jobbar också är människor.
Det mest ironiska? Att många lämnar sin bricka för att de tycker att de fått dålig service. Ibland räcker med med att man tycker att matsalen är smutsig, så då tänker man att "nej, det här tänker jag visa mitt missnöje med". Men matsalen är ju redan smutsig, och om du lämnar brickan blir det ju inte bättre, eller hur? Och då blir det bara värre för både oss som jobbar, men också för alla andra som är där och vill äta.
Om ni tvunget ska göra vårt jobb ännu värre, kom då inte och klaga på att ni tycker att servicen är dålig. Vi gör vårt bästa, och de absolut flesta anledningarna till klagomål skulle kunna åtgärdas om vi var fler som jobbade samtidigt. Tyvärr är det ju inte vi som bestämmer det utan restaurangchefen, som självklart vill tjäna så mycket pengar som möjligt, oavsett hur medarbetarna mår. Blir någon utbränd vid 20 års ålder? Inga problem, vi anställer en ny och fräsch 16-åring som kommer klara av kanske ett, max två år och sedan tar vi in ännu en ny, och så vidare.

Det här är vad jag måste leva med på jobbet, varje dag. Alla kommer och klagar men vet inte vad de pratar om. De vill tjafsa om något och så slutar det med att de faktiskt fick vad de ville ha, men inte märkte det. De bråkar om att servicen är dålig, men bidrar till att göra den sämre för alla andra. Så snälla, sluta se ner på oss! Vi försöker, men det är svårt när alla redan har bestämt sig för att vi knappt ens är människor för att vi jobbar på McDonald's...

Den enda anledningen till att jag över huvud taget står ut med mitt jobb är att man får jobba nära varandra och blir bra kompisar. Det är definitivt inte mitt drömjobb, och till alla som kommer säga till mig att skaffa ett nytt: det är inte så lätt! Jag har konstant försökt i över två år nu...

Mycket bra inlägg. Visst är det så, det är verkligen inte lätt att hitta ett jobb idag. Ett jobb är i slutändan ett jobb. Det är bättre än att gå arbetslös. Det är verkligen trist den bilden som folk har av oss som arbetar inom McDonald's. De som är mest framstående är att folk verkar tro att man arbetar där för att man inte har någon utbildning eller är dum i huvudet. Själv är jag utbildad kock i grunden, sen på detta har jag en utbildning i Ny informations- och mediateknik, samt snart en färdig kandidat examen i Statsvetenskap eller Freds- & Konfliktvetenskap beroende på vilken av dessa jag väljer som min slutliga kurs på Universitetet.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jo ja pommes frites blir helt förstörda på väldigt kort tid

sen har jag inget emot väntetid om jag får perfekt mat

frågade denna fredagen om jag kunde få maten nygjord

det fick jag inte

varför kör du drive in om du har så gott om tid?

Permalänk

Klaga på folk i serviceyrke? Det säger mer om dom som klagar. Har med förståelse om någon klagar på folk som sitter och ringer för att lura på gamla människor grejer dom inte vill ha.

Gå inte in på MCdolnads då. Själv går jag bara in om jag är sjuk för det är ju noll smak på skiten. Liknar mer barnmat som serveras på burk till smaken.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

Jag har ingen aning vem som gjorde fel då jag inte orkade läsa igenom första posten...

Snälla TS, börja varje mening med stor bokstav och försök i alla fall placera ut skiljetecken på lämpliga ställen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Du får faktigst skylla dig själv om du är så dum och äter på mcdonalds överhuvudtaget

Förstår inte tjusningen inget är ju gott där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Mycket bra inlägg. Visst är det så, det är verkligen inte lätt att hitta ett jobb idag. Ett jobb är i slutändan ett jobb. Det är bättre än att gå arbetslös. Det är verkligen trist den bilden som folk har av oss som arbetar inom McDonald's. De som är mest framstående är att folk verkar tro att man arbetar där för att man inte har någon utbildning eller är dum i huvudet. Själv är jag utbildad kock i grunden, sen på detta har jag en utbildning i Ny informations- och mediateknik, samt snart en färdig kandidat examen i Statsvetenskap eller Freds- & Konfliktvetenskap beroende på vilken av dessa jag väljer som min slutliga kurs på Universitetet.

Dock säger han att det är franchie endå generaliserar han själv.

Vet flera restauranger som inte har samma standarder som alla andra då det just gör som de själv vill ang varmhållning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jo ja pommes frites blir helt förstörda på väldigt kort tid

sen har jag inget emot väntetid om jag får perfekt mat

frågade denna fredagen om jag kunde få maten nygjord

det fick jag inte

Perfekt mat? stripsen på mcdonalds är ju inte ens färdigfriterade.

Har du ätit friterade pommes nån gång?

Dom ska inte se ut som de gör på mc iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

tyckte man skulle få färsk för 60.kr

men jag hade FEL

Klart den är färsk. Äter du aldrig rester eller?
En sallad håller ju minst tre dagar innan det börjar synas, minst en dag till innan något händer med smaken.
Tycker dock det är sjukt att man lyckas sälja uppvärmd mat, kan ju lika gärna lägga en burgare i matlådan.

Slutade själv äta på hamburgerfranchise när priserna gick förbi "vettig" mat och kvalitén sjunk genom golvet.
Fan valfri pizzeria slänger ju ihop en godare burgare och man slipper de där jävla dricka pumparna (och lägger oftast på mer strips och är billigare).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om att caesarsallad skulle genomgå någon slags metamorfos och bli oätlig på pricken det klockslag som står på lappen. Sallader klarar sig i flera dagar i kylskåpstemperatur, personligen tycker jag nästan de är som bäst när de fått stå och gotta till sig i kylen över natten.

Att hålla på och jiddra om minuter hit och dit när det kommer till sådant här är bara löjligt, oavsett vem som gör det. Vem har exempelvis inte blivit vansinnig när busschaufförsjäveln vill stämpla igen bara för att bussen kom två minuter efter att den gamla biljetten gick ut?

Sedan kan man ju förstås fundera på hur affärsmässigt aspuckat det är av McD att pegga upp för sånt här tjafs genom att ens sätta etikettjävlarna på sina sallader, och därmed i princip tigga om att gnälliga kunder ska gå igång på alla cylindrar när det kommit lite för nära "utgångstiden" i hopp om att lyckas snika till sig en gratismåltid...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Du har fel, är larvig, och skriver dessutom väldigt osammanhängande. Det är med all säkerhet goda marginaler på de tiderna de har för att slänga sina sallader, och det var inget fel på din sallad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Dock säger han att det är franchie endå generaliserar han själv.

Vet flera restauranger som inte har samma standarder som alla andra då det just gör som de själv vill ang varmhållning osv.

Standarden är den samma när det kommer till allt som har med matsäkerhet och sekundärahållbarhetstider att göra. Varmhållningen av burgare i transportskåpet som det kallas är 10min. Jag har arbetat både under Svenska McDonald's samt Franchise.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Snabbkurs!

-Stor bokstav indikerar ny mening eller egennamn. | Skall finnas i varje mening.

-Punkt, utropstecken eller frågetecken avslutar en mening. | Skall finnas i varje mening.

-Kommatecken används framför allt för att göra det enklare att läsa. | Skriv ut ett kommatecken varje gång du tar en paus i berättandet. (Detta är egentligen FEL och blir inte helt rätt på alla ställen, men jag ser hellre detta än att det du avstår från kommatecken helt.)

-Stycken är tillför att separera texten och göra det lättare för läsaren. | Du kan använda detta när du övergår till något nytt i texten.

-Citat-tecken används när du citerar något som sagts eller skrivits. Det används även vid speciella namn som t.ex. "Ceasar-sallad". Det är en speciell sallad som kallas så, det är inte vilken som helst.

-Bindestreck kan användas för att sätta ihop ord för att på så vis undvika särskrivning. Är du osäker och inte tycker att det ser bra ut med orden ihopskrivna, sätt då hellre in ett bindestreck istället för att särskriva.

-Det sätts inga punkter mellan antalet kronor och tecknet "kr".

-Läs igenom det du skrivit och tänkt på vad du vill få fram med texten innan du bestämmer att du är klar.

Observera!
Det här är inte på något vis en avancerad svenska-kurs! Det är enbart en liten "snabbkurs" som jag skrev ihop för att underlätta livet för zzcool och andra som har missat att lära sig sådant här. Bättre att lära folk att göra rätt än att påpeka att dem gör fel.

När det gäller trådens ämne så vill jag säga att kunden alltid har rätt! Du skriver att du kände en lukt när du öppnade salladen, jag antar att det var en annorlunda och oförväntad lukt eftersom att du ens nämner den. Därav kan jag inte tycka att du gjorde fel. Men till nästa gång du kör via "Drive-in" kan du komma ihåg att du har numret till resturangen på kvittot, ring så fort som möjligt!

Se till att du vet vart du vill komma med samtalet!!

Om du sitter påväg hem från Mc Donald's Drive in och du ser att din mat på något vis är dålig. Fråga dig själv den här frågan: Kan jag vända och hämta ny mat? Om svaret är ja så borde samtalet gå ut på att få dem att tillåta dig att hämta ny mat då den du fick var dålig. Jag skulle till och med rekommendera att du åker tillbaka direkt om du har tid, då kan du visa och låta dem själva se att maten är dålig eller vad felet nu kan vara.

Om du däremot inte har tid att åka tillbaka, vad är då ditt mål med ett samtal med dem?
Det är nu vi kommer till situationen som du nämner i ditt första inlägg! I mina ögon känns det enda rätta och enda möjliga att ringa dem och påpeka vad som var fel och hur du tycker att dem skall hantera det i fortsättningen. Ditt absolut högsta mål med samtalet bör vara att få kompensation (vilket du också fick). Men det bör inte vara ditt främsta mål med samtalet eftersom du inte kan bevisa att maten var dålig.

Sen ställer du en fråga till personen i chatten. Jag tror att din formulering i detta meddelandet fick personen i chatten att tolka det som att du var missnöjd med mer än salladen. Han i chatten kan inte göra mer än vad han redan gjort för dig och han tror att du tar emot kupongen och att du visar otacksamhet genom att klaga på kyckligen också. Jag tror att ni missförstod varandra och baserat på dina inlägg här kan jag gissa på att det har med ditt sätt att skriva att göra.

Du bör förövrigt inte lägga mycket tanke till vad folk skriver om andra restauranger eller att "Mc Donalds" skulle vara dåligt. Det är generalisering och deras egna åsikter i allra högsta grad. Jag råder dig att göra vad du tycker känns rätt! Är det "Mc Donalds" som är mest praktiskt, tillräckligt gott och tillräckligt nyttigt så tycker jag att du kör vidare på det!

Det är dessutom helt ointressant att veta vad andra tycker när dem inte känner lukten på salladen eller ser lappen som satt på osv. Om du (kunden) anser att varan du köpt inte är vad du beställt så bör du agera, det är din fulla rätt som konsument! Men som sagt... tänk på vad du vill åstadkomma innan du agerar!

Jag skriver inget här för med avsikt att få någon att må dåligt. Tvärtom hoppas jag att mitt inlägg hjälper någon och det hoppas jag att ni inser!

Wall of Text completed.

Mission Accomplished!