Intel "Haswell" Core i7-4770K i prestandatest

Permalänk
Medlem

Måste säga att dom som köpte en 920 för 4,5 år sedan gjorde antagligen sitt bästa cpu köp någonsin, utvecklingen dom senaste 4,5 åren har varit exceptionellt långsam historiskt sett, och många som påstår annat är nog för unga eller glömska för att veta hur utvecklingen var förr. Visst finns det vissa speciella saker som en CPU blivit förbättrad ordentligt i, men knappast något en standard datornörd känner av.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men skojar du? SB var ju runt 15-20% Snabbare än Nehalem. När ska folk inse att 15% extra tre generationer på rad blir en jävla massa kräm.

okey, låter bra det.

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zhrooms:

I LOL'D.. det är bra att du tar det SÄMSTA spelet på flera år som är nerbantat och allmänt dåligt kodat

Som jag skrev, spelar inte på PC (prioriterar inte det tillräckligt högt för att få tid över till det).

Men Battlefield 3 (svårt att hitta siffror på Battlefield 4 ännu) verkar inte heller behöva speciellt många CPU-kärnor, Corei3 fixar fortfarande Min>60FPS.

Dold text

Fast då kanske det också är LOL? I så fall, vilket spel ska man titta på för att se att 2-kärniga CPUer inte fixar ~60FPS?

Fördelen med att fokusera på hög IPC är att alla saker blir snabbar när IPC ökar. Ökar man antalet CPU-kärnor är det väldigt få saker som normalt sett används på desktop som blir snabbare, framförallt när man redan startar med en CPU med 4 kärnor.

Både Core i3/5/7 och FX-serien har långt mer rå CPU kraft än PS4, så min invändning är lite hur PS4an ska kunna göra så att spel mer eller mindre kommer att kräva >4 CPU-kärnor för att fungera bra?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

wtf?

Varför har Haswell högre TDP än Ivy Bridge?

Som jag fattat det handlar den ökade TDPn i princip enbart om grafikdelen.
TDP säger inte särskilt mycket om faktiskt förbrukning.

Permalänk
Medlem

Känns som min 2500k var en av de bästa köpen jag gjort.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som jag skrev, spelar inte på PC (prioriterar inte det tillräckligt högt för att få tid över till det).

Men Battlefield 3 (svårt att hitta siffror på Battlefield 4 ännu) verkar inte heller behöva speciellt många CPU-kärnor, Corei3 fixar fortfarande Min>60FPS.

Fast då kanske det också är LOL? I så fall, vilket spel ska man titta på för att se att 2-kärniga CPUer inte fixar ~60FPS?

Hur många spelar BF3 singelplayer? BF3 fungerar inte alls bra i multiplayer med 2-kärnig där processorn får jobba bra mycket mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Måste säga att dom som köpte en 920 för 4,5 år sedan gjorde antagligen sitt bästa cpu köp någonsin, utvecklingen dom senaste 4,5 åren har varit exceptionellt långsam historiskt sett, och många som påstår annat är nog för unga eller glömska för att veta hur utvecklingen var förr. Visst finns det vissa speciella saker som en CPU blivit förbättrad ordentligt i, men knappast något en standard datornörd känner av.

Helt sant men dock lite orättvist, 920 har en TDP på 130 watt, att jämföra den mot processorer med inbyggd grafik och en TDP på 77 watt tycker jag känns lite fel.

För en datornörd kanske det inte spelar någon roll, men jag tycker det är en skillnad värd att ta upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fördelen med att fokusera på hög IPC är att alla saker blir snabbar när IPC ökar. Ökar man antalet CPU-kärnor är det väldigt få saker som normalt sett används på desktop som blir snabbare, framförallt när man redan startar med en CPU med 4 kärnor.

Både Core i3/5/7 och FX-serien har långt mer rå CPU kraft än PS4, så min invändning är lite hur PS4an ska kunna göra så att spel mer eller mindre kommer att kräva >4 CPU-kärnor för att fungera bra?

Värt att nämna är dock att det testet är gjort i single player. Dess multiplayerläge är mycket mer krävande.

Titta på processortestet här (från gamegpu.ru)
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2270271

Tror folk underskattar hur mycket kraft som går till spillo på PC:n. Kolla bara på denna artikel, även med DX11 och 2011 års hårdvara så krossar de 7 år gamla konsolerna PC:n när det handlar om "draw calls".
http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2011/03/16/farewell...

Permalänk
Medlem

Men frågan är om det blir någon skillnad i Skyrim om man kör 4 320 x 2560.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nimrood:

En fråga till er alla som kör 3770K och liknande. Finns det möjlighet att helt stänga ner grafikdelen på den och på så viss spara energi? Sitter själv fortfarande på en gammal AMD men har vissa funderingar på en ny rigg i höst...

Den är helt avstängd om den inte används.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag sitter på en Ivy Bridge i5-3570K och är supernöjd. Har märkt att det är väldigt frå program som kan utnyttja CPUn fullt ut. Jag kan tex köra SETI@home på 50% samtidigt osm jag kör BF3 på Ultra settings (ASUS 7870 grafikkort) och ändå ha i snitt runt 57 fps, har samma resultat om jag stänger av SETI. Jag kör allt på standardfrekvenserna, så det visar att dagens CPU redan är överflödiga om någon tror att de får mer fps i tex BF3. Det enda som är bra med i7 det är om man har igång fler saker samtidigt och ändå ha bra flyt.

Om jag överklockar min i5:a och 7870 med 100 mhz och endast kör BF3 så kommer jag upp en bit över 60 fps på Ultra.

Om jag skulle skaffa kommande i7-4770K men behålla samma grafikkort, skulle jag förmodligen inte få så många fps mer /förmodligen inte en enda), däremot om jag bytte ut grafikkortet skulle det göra större skillnad än cpu. Har man en i5-3570K som grund för spel så räcker det ett bra tag framöver, jag räknar med att köpa ny burk om ca 3 år när förmodligen DX12 finns och en vettig uppföljare till Win 8 finns (kör Win 7 nu)

Kanske köper kanske ett nytt kgrafikkort beroende på hur kommande BF4 kommer flyta på mitt 7870, antar jag kommer få köra på Auto i BF4, brukar se omärkbart lika bra ut ändå som på Ultra, man hinner ju ändå inte se detaljerna i stridens hetta. Däremot skulle jag få bättre resultat i SETI@home om jag hade kommande i7.

Sen undrar jag lite varför i5 och i7 har inbyggd grafik i CPU, den grupp som har i7 och i5 köper till 90% separata grafikkort för spel, särskilt de som köper i7, så Intel skulle kunna få ner priserna om de hoppade över grafikdelen i i7 och satsade på att få ner strömförbrukningen ytterligare. Jag kör förvisso min i5:a i d-mode men jag skulle lika gärna kunna köra helt på det externa grafikkortet konstant.

Vill du vara snäll och förklara vad du menar med "jag kör förvisso min i5:a i d-mode..."?

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Sen undrar jag lite varför i5 och i7 har inbyggd grafik i CPU, den grupp som har i7 och i5 köper till 90% separata grafikkort för spel, särskilt de som köper i7, så Intel skulle kunna få ner priserna om de hoppade över grafikdelen i i7 och satsade på att få ner strömförbrukningen ytterligare.

Nej, din påhittade statistik ligger mycket långt ifrån verkligheten. 90% är en väldigt felaktig siffra.

Och du verkar inte förstå hur tillverkningen går till, det skulle bli mycket mycket dyrare om dom gjorde 2 olika processorer, en med inbyggd gpu och en utan.
Det skulle kräva 2 helt olika mallar i fabrikerna och det skulle öka kostnaden något otroligt.
Inte en chans att det skulle löna sig.

Dessutom vill dom vara med på GPGPU-tåget, jag tänker mig att grafik på extern GPU, fysik på intern GPU skulle funka rätt bra i spel t.ex.
Det är en utveckling dom vill vara en del av.

Permalänk
Medlem

Mycket tråkig "preview".
Det enda som testas är ju de få nya funktionerna och grafikkretsen.
Gissningsvis ser staplarna inte så bra ut om man kör normala tester.
Kan det vara så att skillnaden rent av är obefintlig i t.ex spel ?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dunis90:

Värt att nämna är dock att det testet är gjort i single player. Dess multiplayerläge är mycket mer krävande.

Titta på processortestet här (från gamegpu.ru)
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2270271

Tror folk underskattar hur mycket kraft som går till spillo på PC:n. Kolla bara på denna artikel, även med DX11 och 2011 års hårdvara så krossar de 7 år gamla konsolerna PC:n när det handlar om "draw calls".
http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2011/03/16/farewell...

Vet inte om vi läser samma graf, men

Dold text

visar att Corei3 2100 har 14% lägre min-FPS i multiplayer med 64 deltagare jämfört med Corei2120 hade i single player. Hälften av den skillnaden kan förklaras med den högre klockfrekvensen i 2120 som användes i single-player.

Att multiplayer grafen visar att spelet till viss del kan dra nytta av fler än 2 kärnor, Core i7 2600 är 60% snabbare än i3 2100. Frågan är bara hur mycket av det som kommer från högre kockfrekvens (i3 saknar helt turbo boost) + 3M L3 mot 8M L3 cache...

Att massor kraft går till spillo på PC i vissa lägen var något som John Carmack tog upp i senaste QuakeCon. Att byta mellan olika texturer på en konsol kräver att man uppdaterar en plats i MMU-tabellen (skrivning av 16 bytes på x86), samma operation i DirextX körde massor med kod för att i slutändan göra samma sak (fast som del av drivrutinen). Av just denna anledning blir det aldrig rena portar från konsol till PC, på PC måste man undvika att utföra sådana dyra operation så långt som möjligt vilket leder till en del omstrukturering av spelmotorn.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast

Nope... inget sug eller behov att uppgradera. Ligger nog kvar i säkert 1-2 generationer till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Mycket tråkig "preview".
Det enda som testas är ju de få nya funktionerna och grafikkretsen.
Gissningsvis ser staplarna inte så bra ut om man kör normala tester.
Kan det vara så att skillnaden rent av är obefintlig i t.ex spel ?

Har man ett dedikerat grafikkort och spelet inte är helt CPU-beroende så lär det väl bli 1-2 fps skillnad som det brukar vara mellan generationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Har man ett dedikerat grafikkort och spelet inte är helt CPU-beroende så lär det väl bli 1-2 fps skillnad som det brukar vara mellan generationerna.

Nu behöver vi inte överdriva.

Det är inte så stor skillnad men det är ändå en ganska klar skillnad på 10-20% beroende på vad man gör.

Permalänk
Skrivet av lideri:

Sen börjar finnas rent fysiska begränsningar för klockfrekvensen, det är inte långt bort att signalen inte hinner tvärs över CPU:n på en klockcykel, ljusets hastighet är för låg

Vet inte varför vi pratar ljushastighet nä det är elektroner det rör sig om?...

Permalänk
99:e percentilen

Vad är det för fel på Intel som gör att de måste fucka upp namnen så här?

2500K, 2600K = Låter bra, ser bra ut, lätta att hålla isär, INGEN förväxlade dem.
3570K, 3770K = Låter OK, ser fult ut, svåra att hålla isär (för gemene man), man ser OFTA förväxlingar eller typ "3750K".
4670K, 4770K = Ja...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Besvikelsen

Besvikelsen är tyvärr mer eller mindre total. Min nehalem-920 får hänga med en generation till. Utvecklingen har stagnerat och man får väl anta att det till viss del beror på att Intel inte behöver prestera längre eftersom AMD brutit ihop totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Nja, finns inget som säger att alla signaler måste gå tvärs över hela chipet. I grund o botten är det den stagnerande utvecklingstakten vi ser här. Förvisso fotrsätter transistorerna att bli mindre så att mer får plats mer mm^2 men det är inte allt som skalar lika aggresivt och leder till att energiåtgången för varje gång en transistor ändrar tillstånd int minskar lika mycket. Det betyder högre effektutveckling per kiselytenhet.

Vist har andra parametrar än absoluta hastigheten på signalen i dagsläget större betydelse, men signalhastigheten är bara ytterligare en parameter som sätter käppar i hjulet för att bara skala frekvensen uppåt. Det blir helt klart besvärligt att konstruera en CPU som inte har "samma" tillstånd i hela CPU:n på en gång, det vill säga gör färdigt en cykel innan den påbörjar nästa, det skulle rimligtvis kräva en helt ny design av hur själva CPU:n fungerar eller skapa en massa konstig latens i själva CPU:n som i praktiken skulle begränsa frekvensen.

Skrivet av Misspenguin:

Vet inte varför vi pratar ljushastighet nä det är elektroner det rör sig om?...

För att den teoretiska maximala hastigheten som en elektrisk signalen kan röra sig med är ljusets hastighet, nu beror det på ledarmaterialet, så hastigheten är något lägre. Till exempel är hastigheten i en "vanlig" kabel ~60% av ljusetshastighet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Undra om min Phenom II X4 965 3,4 GHz håller en generation till? :/

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Alexei:

tänkte skriva samma sak men om 2600k.... vet inte hur bra man kan klocka 920:n

Permalänk

920an har en defaultfrekvens på 2.66 ghz. Min når 3.9 ghz med en noctua-kylare.

Permalänk
Medlem

Förvirrande modellnamn, 4670K och 4770K har samma förhållande som dagens i5 3570 och i7 3770 men betydligt mer lika nummer. Står i och för sig i5 framför men kunde vara ännu tydligare.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Min 3930k har dålig IHS då en core ligger på 60c och den andra 71c i 4.8ghz prime 95.

Detta med custom vattenkylning och jag har monterat om block 5 gånger med olika kylpasta och rengjort alla gånger noga.

Vågar inte byta kylpasta under CPU på en 5k CPU.

Har för mig att det endast är på IB som IHS:en är limmad, och att den är fastlödd på SB-E, vilket i ditt fall skulle innebära att du inte ska ta loss IHS:en, utan planslipa den. Har jag gjort med min E6600 och Q9450.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Helt sant men dock lite orättvist, 920 har en TDP på 130 watt, att jämföra den mot processorer med inbyggd grafik och en TDP på 77 watt tycker jag känns lite fel.

För en datornörd kanske det inte spelar någon roll, men jag tycker det är en skillnad värd att ta upp.

Haswell är ungefär 50% snabbare per Mhz också. Även om man inte överklockar sin Haswell alls måste man köra sin 920 på ungefär 5Ghz för att få samma prestanda.

Görbart, men jag tvivlar på att du kommer undan med 130W då.

Permalänk
Skrivet av saltafisken:

920an har en defaultfrekvens på 2.66 ghz. Min når 3.9 ghz med en noctua-kylare.

http://www.anandtech.com/bench/Product/47?vs=49

Känns inte så stor skillnad?
Det beror på vad man har för behov. För mina behov så är E8400 E0 den mest prisvärda processorn någonsin.

och största prestandaökningen vid nylanseringen gav nog Q6600. rätta mig om jag har fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men skojar du? SB var ju runt 15-20% Snabbare än Nehalem. När ska folk inse att 15% extra tre generationer på rad blir en jävla massa kräm.

om vi räknar på ((nehalem + 20%)+10%)+13% så får vi 1.2*1.1*1.13 = 1.5 = +50% prestanda per klockcykel.
Det vill säga en Nehalem skulle behöva vara klockad till ~ 5.8GHz för att matcha en oklockad haswell med turbo.
samma siffra blir 4.8 och 4.4 för sandy respektive ivy bridge. Dvs en normalt (luft-)överklockad sandy/ivy är ungeför som en stock haswell, men en extremt överklockad nehalem har inte en chans mot en stock haswell. Om vi räknar med att haswell kan klockas lika högt som sandy snackar vi extrema skillnader. Då blir det istället 7.1, 6.0, 5.4 GHz som krävs för att matcha en Haswell i 4.8, så att säga att inget händer så är man ju helt ute och cyklar.

problemet med klockhastighet är helt enkelt ljusets hastighet. vid 3GHz hinner ljus i vakuum färdas ca 1dm per klockcykel. till detta måste vi tänka på att ledningsbanorna som elektriciteten ska färdas på inte alls går raka vägen och att elektriciteten inte alls åker lika fort i kisel som ljuset gör i vakuum. elektriciteten går däremot snabbare fram om man ökar spänningen, men detta motverkas av att resistansen ökar med temperaturen. totalt sett begränsas vi alltså runt ca 4GHz vid 100W, sedan blir det värre och värre. om du kan tänka dig en dator som drar några kilowatt kan vi säkert fixa 10GHz, men då snackar vi flytande helium eller motsvarade för kylning. anledningen till att vi hela tiden krymper storleken på kretsarna är för att vi vill komma åt fler transistorer per klockcykel.
Ett annat problem blir värmeutvecklingen som skenar iväg dels för att vi måste öka volten och frekvensen, men dels är destruktiv för resistansen och ledningsförmågan. dessutom är idag ledningsbanorna mara några få atomer breda och att lägga flera volt över dom skadar ganska snabbt deras struktur och skapar definitivt ett större problem med elektrontunnling som inte fanns när banorna (och de isolerande lagrena runt om) var mycket tjockare än dom är idag. Dessutom ger krympningarna förminskad yta att leda bort värmen från (om vi antar liknade mängd transistorer).
Kontentan av allt detta är väl att en THz dator skulle kunna vara teoretiskt möjlig, om du tycker att en hel stjärna som energikälla känns rimligt (ett kärnkraftverk är nog minimum). Men den prestandan skulle sannolikt inte vara bättre än ett fåtal moderna grafikkort i terraflops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

tänkte skriva samma sak men om 2600k.... vet inte hur bra man kan klocka 920:n

Tagen av mig när jag ägde en 920 vad den kan prestera på luft

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=557264

//Mvh

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.