Headset från Corsair, Qpad, Steelseries och Logitech

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardstyler:

Jag Köpte mig ett par nya lurar nyligen då mina gamla Corsair HS1A sprack i några fästen och fick limmas ihop igen.

Var riktigt nöjd med dessa lurar, tills jag fick hem mina QH-90, dra mig baklänges vilken skillnad! här har man suttit 1år och "trott" man hade bra ljud..:-)
Men nu inser jag vilken skillnad olika headset kan göra, dem som är mest limegröna låter inte alltid bäst!

Köpte även ett ljudkort till så man slipper det inbyggda, och vart en förbättring där med. BF3 blev åter helt underbar att spela på igen.

Jag som gillar hårdvara har först nu förstått hur viktig bra ljud är om man spelar, kollar film osv.

Att uppgradera mitt ljud till detta var ungefär samma "känsla" som när man köpte sin första SSD..:-)

Kan rek Q-pad till dem som funderar på ett par nya lurar. (Mitt tyckte, kanske inte alla andras) ingen har gnällt på micken heller, tar man bort "skummet" så kan man se hur micken ska vara riktad mot munnen, efter det funkar det kanon!

I'm intrigued, vad köpte du för ljudkort?

Är inte insatt i ljudvärlden, ska man ha externt/internt?
Gör ett extra ljudkort så stor skillnad? Använder mest mina lurar till att lyssna på musik och spela spel (Bf3, LoL med mera) inget filmtittande.

Visa signatur

I7 950 3.06 Ghz | 2x Geforce GTX 460 1GB SLI | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair Dominator GT 3x2GB 2000Mhz

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett par QH-90 straxt efter de släpptes på marknaden och kan säga att jag är mycket nöjd, har inte hört någon klaga på mitt "tjat" via micken...skall fråga i varje fall...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

g35/g930

Angående micen så måste ni ha fått ett par defekta g35. Själv har jag haft g930 i 2 år nu och ingen har hittills har klagat på att man inte hör mig eller att det brusar utan tvärtom. Micen i g35/g930 är verkligen oslagbar. När det gäller ljudet så håller jag med att den är kass om man stänger av 7.1 men när den är på och man har mixat lite i programvaran som följer med och sätter på Bass Management i ljud inställningar i Windows så är ljuder mycket bättre än alla andra headset som ni har testat.

Rekommenderar till alla som äger g35/g930 och tycker att ljuder är dåligt att sätta på Bass Management, hjälper som fan!

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Full Tower Moderkort Sabertooth x58 CPU Intel core I7 960 @ 3.6GHz GPU Gigabyte GeForce GTX 580 3GB PSUCorsair 750W Enthusiast Series RAM Corsair Dominator GT Quad 16GB 2133MHz HDD OCZ Intern SSD 240GB RevoDrive 3 PCI-E 4x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag hade inte USB-version eller USB-ljudkort till mina Siberia v2, men fet bas? Det hade den inte.
Urk.

Ja, Siberia v2 har knappast fet bas..
Både mitt plantronics och Creative fatal1ty headset dunkar bättre

Permalänk
Skrivet av Jarpen:

I'm intrigued, vad köpte du för ljudkort?

Är inte insatt i ljudvärlden, ska man ha externt/internt?
Gör ett extra ljudkort så stor skillnad? Använder mest mina lurar till att lyssna på musik och spela spel (Bf3, LoL med mera) inget filmtittande.

Kan inte svara på hur stor skillnad ett ljudkort för 1500:- gör, men troligen gör det skillnad!
Om bara ett par riktiga gör skillnad måste ljudkorten också göra det!

Jag köpte ett "billigt" Asus DGX 5.1 pci-e kort. detta kort har inbyggd headsetförstärkare. Kör inte 5.1 utan bara stereo. man hör riktigt bra vart skotten och fotstegen kommer ifrån i stereo med dessa lurar.
Skillnaden med och utan kortet jag köpte är alla "små" detaljer, dvs just skott, fotsteg när någon kryper osv. allmän extra upplevelse. som att slå AA på max typ..:-) fast i ljudväg.

Så skillnad blev det mot mitt inbyggda ljudet på Rampage IV extreme kortet.

Jag är otroligt nöjd iaf.

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem

Bekräftar vad jag misstänkt, nämligen att mina G35 inte är så fantastiska. Har ett par Sennheiser nånting som jag använder när jag lyssnar på musik och de är helt klart mycket bättre.

Men jag behövde ett headset när jag game'ade och 7.1 är ganska nice i fps spel tycker jag. Sen fick jag dom för 500 på rea också och för det priset tycker jag det är väldigt bra faktiskt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Teatade ni att köra med något program i bakgrunden när ni testade Vengeance 2000? Jag upplevde lite brus i bakgrunden, på flera olika datorer med flera olika Vengeance 2000. Fick ni en modell där detta brus inte fanns eller hör det inte till det normala?

Det är förmodligen corsair drivern, själv kör jag med windows vanliga "equalizer" med bass boost och virtual surround kryssade. Bass boost settings med 85 hz och 15dB ger as bra ljud och surround. Betydligt mycket bättre än corsairs drivisar.

Permalänk

Ett headset som inte så många pratar om men som är väl värt att nämnas är Asus Orion Pro, riktigt bra till både spel och gejming. Dessutom underbar passform!

http://www.inet.se/produkt/6305434/asus-orion-pro-gaming-head...

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | FD Integra R2 750 W 80+ | MSI MPower | i7 3770k@4,2 GHz (OC Genie) | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance 16 GB | ASUS GTX 1060 OC 6GB | Intel 520 180 GB SSD, Samsung 840 Basic 250 GB SSD | Seagate 2 TB HDD | ASUS VG248 24 " 144 Hz • Bärbar: ASUS ZenBook UX305 • Surfplatta: Lenovo Yoga tab 3 pro wifi/4G • Telefon: Samsung Galaxy S7 Edge •

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Håller med, lite skillnad på beyer och steelseries.

Det ska gudarna veta!

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

"Riktiga" hörlurar är i en klass för sig, men det här var ändå ett bra test för dem som uttalat vill ha ett headset.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag hade inte USB-version eller USB-ljudkort till mina Siberia v2, men fet bas? Det hade den inte.
Urk.

Min hade bas. Inte tydlig bas men något mörkt ljud som omfamna diskanten också.
Bästa sättet jag kan beskriva ljudet i en siberia är som om man lagt en högtalare in i en kakburk och stängt locket.

Men priset är helt olika. Tror mina kostade under 300kr på rea och inte 800kr som i testet.

Skrivet av Zakalwe:

"Riktiga" hörlurar är i en klass för sig, men det här var ändå ett bra test för dem som uttalat vill ha ett headset.

Bra test för den som vill ha något billigt men bra att spela med. En klass de flesta av oss tillhör här på Swec.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Sitter med ett par Siberia V2, ett par Logitech G35 och ett par "Hi-Fi-lurar" (Beyer Dynamics DT770) hemma och jag håller inte alls med recensionen för fem öre Har full tilltro till recensentens kompetens, ljud är ju som bekant väldigt subjektivt och jag kommer rekommendera G35 i forstättningen också, eftersom jag personligen tycker de är exemplariska till att spela exempelvis Bf3 med (just tack vare surroundeffekten och klarheten i ljudet). Bara mina studiomonitorer är egentligen mer njutbara att spela på i hög volym. TESTA VAD SOM LIRAR FÖR ER, låt inte recensioner på just bild och ljud bestämma inköpen.

Frågar man mig får G35:an Siberia V2 att framstå som en plastig leksak i jämförelse exempelvis....

Permalänk
Skrivet av Bokenbergen:
Dold text

Precis som ovan talare så bör ni testa G35orna med det gamla programmet. DÅ ska ni få se på fantastiskt ljud. Jag tycker även att erat test är orättvist mot G35. Om det ingår en mjukvara så ska denna självklart vara igång ALLTID. Sedan kan ni ställa in headsetet på stereo när ni kör musiktest osv. Och pillar man lite med EQn får man betydligt bättre ljud.
Sedan vet jag inte hur schysst det är att gemföra headset med både usb och 3.5 mm plugg i samma test. Mycket beror ju faktiskt på ljudkortet.

Det gamla programmet, vilket menar du då? Det som följer med på skivan? (jag använder det som man laddar ner från logitechs hemsida just nu).

Permalänk
Testpilot

Hur funkar surround/7.1-funktionen i sånna här lurar? försöker den skapa surround från stereoljud eller tar den surroundljudet från spelet/filmen? känns som att det kan vara skillnad på ljudmixen från spel/film beroende på vad man väljer för ursprungsmix i dem.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kangas_91:

Kör man Siberia genom ett RIKTIGT ljudkort är dock skillnaden milsvid i jämförelse med det dassiga som är inbyggt i USB-diton.

Kör man med RIKTIGT ljudkort (va det nu innebär) så hör man nog hur dåligt Siberia låter. Alltså för att det är USB gör det inte automatiskt dåligt mkay? Vet du nått alls om detta externa dom använder vid testet? Titta på Asus Xonar Essence One t ex. Där skulle du nog kunna höra hur bra dina älsklingslurar låter.

Själv tittar jag inte på denna låga prisnivån när det gäller headset. Komfort är sjukt viktigt för mig samtidigt som jag vill ha bra ljud. Tittar mig torr i ögonen på Astrogaming A40 2013 Ed. Detta vore roligt om ni kunde testa här på sweclockers och även andra lurar i samma prisklass givetvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag hade inte USB-version eller USB-ljudkort till mina Siberia v2, men fet bas? Det hade den inte.
Urk.

Skrivet av Minimupp:

Ja, Siberia v2 har knappast fet bas..
Både mitt plantronics och Creative fatal1ty headset dunkar bättre

Jag vill inte försvara Siberia alltför mycket nu när den blivit sågad av en mästare men bas har jag iaf. Dock skippade jag såklart USB saken i förmån för ljudkortet i sign så det kanske är därför? Kör dock ingen EQ eller så så det är fortfarande ett ofärgat ljud.
Men när man tänker efter så stämmer det många säger att ljudet är burkigt. Kanske dags att byta till Qpad då? Är nämligen inte den som lägger 1,5-2k på lurar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Håller inte med angående Logitech lurarna!
Kör nu med ett bar Sennheiserlurar, och det går inte jämföra.

Men det är ett av dom bättre trådlösa spelheadsetten jag prövat, sitter bra på huvudet i timmar och miccen är riktigt bra

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Medlem

En sak som en sån här "snabb" recension inte kan svara på, men jag kan, är att Siberia har riktigt jävla dålig kvalité på deras lurar (framförallt sladdarna).
Folk kommer antagligen säga att jag bara haft otur och fått måndagsexemplar, Men jag har haft 4st Siberia, och samtliga har börjat glappa efter drygt ett år.

på 3 av dem så började hörlurarna glappa och ljudet kom då bara ur 1 av elementen. och på samtliga så har micken börjat brusa efter ett litet tags användande.

Och för er som antagligen säger "Jag har haft mina jättelänge och de har funkat jättebra blabla" (ja jag har hört det förr)

Grattis, ni har väl lyckats hålla era i nyskick och haft dem i en låda någonstans lr nåt.
Jag kommer iallafall aldrig mer köpa ett par Steelseries lurar, just nu kör jag med ett Zowie headset för datorn (billigare OCH bättre)
och ett par V-Moda Crossfade LP till musik (Enligt mitt tycke det bästa ljudet som går att köpa för under 3000kr)

[EDIT] Siberia har ett trumfkort, och det är att de är extremt bekväma att ha på sig!

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

När jag läste artikeln fick jag känslan av att alla lurar sög fullkomligt. Fattar inte hur de fick bra- och utmärktprudukt?! Tack för att ni gjorde testet, jag var på väg att köpa QH-90 men nu blir det att gå upp en prisklass.

Permalänk
Medlem

G35 Är helt perfekt för just bf3. Det känns verkligen som man är där! Bullshit review

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

När jag läste artikeln fick jag känslan av att alla lurar sög fullkomligt. Fattar inte hur de fick bra- och utmärktprudukt?! Tack för att ni gjorde testet, jag var på väg att köpa QH-90 men nu blir det att gå upp en prisklass.

Tycker det skrevs mycket bra också (förutom gällande G35 då). Vi får tänka på att detta gäller lurar i mellansegmentet och det är nog svårt att skapa en perfekt produkt för under tusenlappen. Antagligen hade det skrivits mycket mer positivt gällande lurar i 2k+ kronorsklassen men hur många är beredda att lägga sådana pengar? Eller ens hör skillnaden mellan en 1k lur och 2k lur?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av timosaki:

G35 Är helt perfekt för just bf3. Det känns verkligen som man är där! Bullshit review

Bara för att du inte håller med den är det inte en bullshit review.. Bli inte arg nu för att du har spenderat 900 spänn på något som de på sweclockers inte gillar..

Det finns MÅNGA headset som ger "jag är där" känslan, och enligt dig är kanske G35 ett av dom, men det var det inte enligt Sweclockers testpanel

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk

Finns det ens någon anledning att köpa headsets längre? Ett par vanliga lurar och en clip-on mic ger bättre ljudkvalitet för mindre pengar. Sitter med ett par HD 598 och har aldrig varit nöjdare. Otroligt prisvärda.

Kanske inte bäst för gaming, men man får väl alltid göra kompromisser.

Permalänk
Skrivet av Willekillen:

Självklart vinner Qpad lurarna då det bara är ett par brandade Beyerdynamics lurar?

Rätt så givet att dem kommer att sopa banan med varenda gaminglur där ute?

Det är QPAD's egna lurar, inte brandade.

Kul att se hur de nya QH-90 soppar rent banan på allt motstånd Folk diskuterar här om jämförelsen mellan g35 å v2 etc.. Men i slutändan så vann QPAD med hästlängder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kangas_91:

Kör man Siberia genom ett RIKTIGT ljudkort är dock skillnaden milsvid i jämförelse med det dassiga som är inbyggt i USB-diton.

Sluta försvara en produkt som suger enormt mkt på alla plan.
Jag hör en viss skillnad när jag använde dessa lurar när de var inkopplade direkt på mobot, och sedan på ljudkortet.
Men den skillnaden gör inte per automatik att lurarna är bra, för de suger fortfarande, kanske inte lika extremt då, men fortfarande jävligt mkt.

Permalänk

Bra med headset test, dock, varför testa med USB? Är ju alltid dåliga ljudkort i dessa och dom som vill ha bra ljud använder väl ändå aldrig USB lurar? Vissa av dessa lurar kanske skulle fått mycket bättre betyg (eller sämre) om dom testades med riktigt ljudkort.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av Mozziee:

När jag läste artikeln fick jag känslan av att alla lurar sög fullkomligt. Fattar inte hur de fick bra- och utmärktprudukt?! Tack för att ni gjorde testet, jag var på väg att köpa QH-90 men nu blir det att gå upp en prisklass.

Jag skulle säga att QPAD gör sig rätt och slår många i klassen runt 1500-1800 också

Permalänk
Medlem
Skrivet av timosaki:

G35 Är helt perfekt för just bf3. Det känns verkligen som man är där! Bullshit review

Har du ens prövat någon "bra" hörlur? Med det menar jag inte alla "gaming" hörlurar.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

Satt själv och valde mellan pc 360 och g35... Glad att jag valde pc 360=)

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk

Själv har man ett Corsair Vengeance 2000 som jag inte är nöjd med alls. För det första så känns hela paketet, headsetet, laddaren och usb dongeln plastigt, för plastigt, kvalitén känns långt borta. För det andra så sprack headsetet i ena hörlursfästet och det är ett produktionsfel, en kompis headset sprack på precis samma ställe och om man söker lite på google så hittar man att det är många som har samma fel. Sedan brummar min mick när jag laddar headsetet och sist så är det det förbaskat dåliga surround ljudet som har nämnts tidigare.

Sammanfattat är det ett okej trådlöst headset med okej ljud (om man bortser surround) men jag ångrar att jag köpte det, hade ett Creative tactic3D Sigma innan som jag var mycket mer nöjd med, men som tur var fick jag pengarna tillbaka när det gick sönder.

Visa signatur

| Moderkort: ASUS TUF X570-Plus | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | GPU: GTX 1060 6GB | RAM: Corsair Vengeance 3200hz 16GB | PSU: Corsair GS800 | Chassi: Corsair Crystal 460X |