Bygga mini ATX-system hos Inet, någon som orkar ge lite råd?

Permalänk
Medlem

Bygga mini ATX-system hos Inet, någon som orkar ge lite råd?

Ledsen för ännu en "hjälp-mig-bygga-dator-tråd men hjälpen man får här är ovärderlig.

Jag ska ha en hemdator där det tyngsta jag ska göra är enstaka videoredigeringar i full HD av semsterfilmer, alltså inte professionellt på något sätt, mesta tiden är dock surf och kontorsprogram. Inget spelande och i övrigt inga extrema krav. Vill dock ha en så tyst dator som det går (utan overkill) och ett litet chassi (ska monteras under skrivbordsskivan).
Priset är inte avgörande men max 10.000 exklusive skärm känns väl rimligt. Datorn kommer vara igång ganska mycket så kylning är något att ta med i beräkningen även om jag inte ska spela, samtidigt som det naturligtvis är bra att få ner strömförbrukningen.

Det enda jag vet är att jag vill ha är mini ITX, Core I7 Ivy Bridge, Intel 840 SSD, 8-16 GB RAM, skärm AOC I2353Fh.

  • Grafikkort, ska man köra på det integrerade eller är det bra med ett separat med tanke på videoredigeringen? Om ett separat rekommenderas bör det väl räcka med ett inte alltför kraftfullt?

  • Moderkort har jag ingen koll på alls, svårt att se varför jag ska köpa ett lite dyrare så kom gärna med förslag.

  • Kylning, hur ska jag tänka här? Vattenkylning eller fläktar?

  • Vilken effekt behövs på nätagget? Kanske ett be quiet!-agg?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag satt och fixade och trixade med detta förut.
Här är min korg som jag fixade då.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2921296/2013-03-22

Tycker inte att du behöver en Core I7.

Det är nästan helt passivt kylt.

Permalänk
Medlem

Core I7 vill jag nog ha för att få en riktigt kraftfull dator som inte behöver uppgraderas på ett tag.

Hur stor roll spelar val av moderkort?

Processorkylaren verkar inte vara någon höjdare ljudmässigt, får bli en annan som är tystare.

Tycker det är väldigt svårt att veta balansen mellan tex ett grafikkort/processor med passiv kylning jämfört med aktiv fläktkylning.