Permalänk
Medlem

Hur rensar man allt på datorn?

Hej!

Jag ska sälja min dator, och då vill jag ju såklart rensa den på allt.

Hur gör jag detta?

Permalänk
Medlem

Installera om ditt operativsystem så blir det soprent (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugosilf:

Hej!

Jag ska sälja min dator, och då vill jag ju såklart rensa den på allt.

Hur gör jag detta?

Det finns många sätt. Det paranoida sättet omfattar Killdisk. Den mindre graden av paranoia omfattar ominstallation av OS. Den praktiskt lagda tar bort sitt konto och skapar eventuellt ett nytt. Den teknisk lagda kör sysprep. Du får nog definiera "rensa" om du vill ha ett mer konkret svar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Du formaterar hårddisken och installera om operativsystem på datorn. (om operativsystemet följer med köpet av datorn.)

försent
Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Formatera datorn genom att installera om Windows. Detta gör du med Windows skivan.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Spara hårddisken och sätt i en ny. Renare än så blir det inte

Permalänk

Du sätter in windowsskivan och utför en formatering. ganska lätt. Bara följ instruktionerna

Permalänk
Medlem

sätter i HDD'n i en annan dator och formaterar den och använder något program som skriver över alla sektioner i HDD'n flera gånger så den är sopren ;p så brukar jag göra när jag säljer HDD

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det är bara att installera om Windows från återställningspartitionen eller återställningsskivorna. Då försvinner allt. De metoderna som finns förutsatt att du har en köpt burk som kom färdig. Vill du ha en säkrare metod som skriver över data så är det lite av en annan fråga. Läs manualen så står det hur du ska göra i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem

formatera och installera OS om du säljer med det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

vad händer om man raderar allt som finns på hårddisken?

blir det knas då?

Permalänk
Medlem

Om det är Win7 så är det bara att stoppa i skivan, vänta tills du kan fixa med partionerna (där du väljer vilken HDD Windows ska installeras på), markera den HDD du vill formatera och tryck format, tar typ 1s sen är det klart och du kan fortsätta installera Windows.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Om man tar bort en partition och sedan skapar en ny partition, finns det då inget sätt att återskapa datat? Eller är enda sättet att skriva över alla sektorer flera gånger?

Permalänk
Medlem

"Darik's Boot And Nuke" funkar ganska bra
Men som några nämner ovan, behåll din disk och sätt den i din nya dator och sälj den utan/med en ny disk.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Du kan ju som flera sagt installera om och välja lågnivåformatering. Då kommer den skriva alla sektorer till noll. Ska du sälja datorn till FBI eller till någon som har lika mycket koll som dig? Eller har du något känsligt lagrat på disken?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Du kan ju som flera sagt installera om och välja lågnivåformatering. Då kommer den skriva alla sektorer till noll. Ska du sälja datorn till FBI eller till någon som har lika mycket koll som dig? Eller har du något känsligt lagrat på disken?

Du borde nog kolla upp vad lågnivåformatering är för något.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

Installera om ditt operativsystem så blir det soprent (:

Även om han formaterar disken så kan man klona tillbaka informationen, blir det överskrivet av annat, säg likadan mängd av utrymme han hade använt tidigare, då blir det svårare. så typ formatera disken helt, kopiera massa värdelöst skit till disken så den är full, sen formatera, då borde det vara safe för att man inte ska kunna komma åt hans gamla information.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

om jag inte har kvar något windows, kan jag återställa den på något annat sett än med att använda skivan?

Permalänk
Skrivet av Enity:

Du borde nog kolla upp vad lågnivåformatering är för något.

Ja du kanske själv ska ta och göra det? Upplys mig gärna om jag har fel i mitt påstående?

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/168682-...
http://www.dedoimedo.com/computers/low-level-formatting.html

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Ja du kanske själv ska ta och göra det? Upplys mig gärna om jag har fel i mitt påstående?

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/168682-...
http://www.dedoimedo.com/computers/low-level-formatting.html

http://www.pcguide.com/ref/hdd/geom/formatUtilities-c.html
http://freepctech.com/pc/001/007.shtml
Vad jag vet så kan man inte ens lågnivåformatera de flesta av dagens diskar, om ens någon.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

Gjorde det för några månader sen på en 250gb segate disk som bara var något år gammal i en hdd-docka via usb. Så det funkade på den.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Gjorde det för några månader sen på en 250gb segate disk som bara var något år gammal i en hdd-docka via usb. Så det funkade på den.

Jaså det gjorde du, skulle vara intressant att se då jag själv aldrig sett en ny disk som gått att lågnivåformatera.
Enda jag sett är gamla scsi diskar.

Citat:

lågnivåformatering används av tillverkare för att fysiskt definiera sektorer och spår på ett lagringsmedium och är traditionellt bara göras en gång under sin livstid.

Visst svenskan är inte den bästa i det citatet men det är vad lågnivåformatering innebär och är som sagt inget man normalt sett gör om det ens går.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

Ok, i artikeln du nämner också så diskuterar han ju även om ordet kanske fått ny betydelse. Vilket det i så fall verkar ha. Jag kunde kryssa i den rutan när jag körde formateringen från windows 7, och om det inte går så har dom ju döpt det lite fel i operativet...

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dajms:

Installera om ditt operativsystem så blir det soprent (:

är ju inte riktigt sant, om TS har mer än en partion