Hur länge kan ett nätaggregat hålla?

Permalänk

Mina 2st Antec Neopower 500W från slutet 2005 rullar på bra ännu:) Dock är de Seasonicbyggda så de håller väl 10år till!:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Hade ett NZXT aggregat i ca fyra år utan problem. I HTPCn sitter ett Antec aggregat som följer med NSK2400, fungerar felfritt ännu efter cirka tre år.

Men nu till den chockerande faktan. Min bror har ett Ace aggregat som hållit i fyra år, jag har väntat på att det ska smälla i tre. Har dessutom gamla aggregat från slutet av 90-talet som fungerar ännu, har ju dock inte varit särskilt använda de senaste 10 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Värt att nämna är att FSP är inte lika mycket skräp som ACE och noname osv.

FSP är inte skräp överhuvudtaget. De är om inte världens största tillverkare av PSU'er en av dom. Till skillnad från ACE som bara köper rebrandar andra budgetföretags nätdelar (eller gjorde) så tillverkar FSP sina egna + är OEM-tillverkare.

Som med alla märken finns det alltid dåliga serier och olika segment. FSP som helhet brukar dock stå för kvalitet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv

Har ett Cooler Master på 450W från sommaren 2008, inga problem.

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Ett sämre agg har så klart sämre säkringar och skydd och därmed är det större risk att det tar med sig komponenter om det går sönder ordentligt.
I mina fall med Antec-aggregat t.ex. har moderkort, CPU och grafikkort rykt med två gånger men de andra två gångerna har ingenting hänt med något mer än PSU.
Faktum är att av ca. 8 (som jag minns) nätagg som dött på olika sätt involverande rök är det bara de ovan nämnda två som tagit något med sig.
Antec gjorde ganska crappy nätagg för några år sedan, förhoppningsvis är det bättre nu dock.

Det är inte sant! Antec gjorde faktiskt ibland marknadens bästa nätdelar kring 2006. Mina Neopower 500w som är Seasonicbyggda hade toppbetyg i alla tester vid den tidpunkten...dock betyder det inte att alla Antec-agg var av bra kvalitet;)

http://www.hardwaresecrets.com/article/Antec-NeoPower-550-Pow...

http://www.bjorn3d.com/2004/10/antec-neopower-480/

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story4...

Tog bara några exempel...mest för att visa hur felaktigt ditt uttalande gällande Antecs nätdelar är...
(citat "Antec gjorde ganska crappy nätagg för några år sedan, förhoppningsvis är det bättre nu dock")

Tog med Antec Neopower 480W....det enda nätaggregat ifrån Antec som jag ägt och som gått sönder!
Dock tog det inte med sig något annat än själva agget. Det hade 5års garanti så jag fick ett nytt Antec Neopower 500W av dem.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Även kvalite går ju sönder gick det 24/7 eller ett lungt liv?

Lugnt liv. Det kan vara så att jag underbelastade det så att det stundtals var under 30%. Jag stängde av den nästan varje kväll.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande med mitt Cooltek CT600 från 2006.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Det är inte sant! Antec gjorde faktiskt ibland marknadens bästa nätdelar kring 2006. Mina Neopower 500w som är Seasonicbyggda hade toppbetyg i alla tester vid den tidpunkten...dock betyder det inte att alla Antec-agg var av bra kvalitet;)

http://www.hardwaresecrets.com/article/Antec-NeoPower-550-Pow...

http://www.bjorn3d.com/2004/10/antec-neopower-480/

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story4...

Tog bara några exempel...mest för att visa hur felaktigt ditt uttalande gällande Antecs nätdelar är...
(citat "Antec gjorde ganska crappy nätagg för några år sedan, förhoppningsvis är det bättre nu dock")

Tog med Antec Neopower 480W....det enda nätaggregat ifrån Antec som jag ägt och som gått sönder!
Dock tog det inte med sig något annat än själva agget. Det hade 5års garanti så jag fick ett nytt Antec Neopower 500W av dem.

Ja det var en generalisering, och det märker jag att du förstod
Har aldrig ägt eller (vad jag vet) använt ett NeoPower så dem kan jag inte heller tala för.

Jag har haft problem med speciellt TruePower, men huvudsakligen nätdelar som följt med Antec-chassin. Vet inte vad det är för modeller på dem men bland annat det som följde med min SLK3700BQE utvecklade så mycket rök att datorn fick ta sig en halvtimmesrunda på balkongen när det begav sig.

Antar att det var med dem (fast värre) som det är med Corsair nu, stora skillnader mellan de olika serierna.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Har ett Corsair TX750w som rullat stabilt sedan 2008-01-28.

De flesta agg håller bra mycket längre än vad man tror eller använder dom.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Ja det var en generalisering, och det märker jag att du förstod
Har aldrig ägt eller (vad jag vet) använt ett NeoPower så dem kan jag inte heller tala för.

Jag har haft problem med speciellt TruePower, men huvudsakligen nätdelar som följt med Antec-chassin. Vet inte vad det är för modeller på dem men bland annat det som följde med min SLK3700BQE utvecklade så mycket rök att datorn fick ta sig en halvtimmesrunda på balkongen när det begav sig.

Antar att det var med dem (fast värre) som det är med Corsair nu, stora skillnader mellan de olika serierna.

Jepp alla märken har både bra och lite mindre bra modeller i sortimentet:)
Generellt är aldrig nätdelar man får med (gratis) utav bästa kvalitet...undantag finns naturligtvis;)

Visa signatur

Permalänk

Min bror köpte ett nätagg för 200 kronor med "200 W" på NetOnNet för 4 år sedan, den håller fortfarande för hans nya dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Min bror köpte ett nätagg för 200 kronor med "200 W" på NetOnNet för 4 år sedan, den håller fortfarande för hans nya dator

Vill gärna se bild på agget tvivlar lite på att det är 200w

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Stolt ägare av ett Corsair HX520. Det tuffar på galant sen den såg elens ljusbåge på hösten 2008..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag nog man skulle byta nätagg i en dator efter 5-7år anser att några former av framsteg gjorts då så nätaggen förmodligen är bättre.

Själv har jag ägt mitt XFX nu snart 2 år himla nöjd fungerar bra.

Har nyligen gjort ett litet test har fått höra så mycket kritik om corsair CX serien så jag har köpt ett corsair CX 430M som jag satt 24-7 med en fx-8320 cpu som går 100% till folding här på swec, ska se hur länge nätagget pallar trycket

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Är det senaste cx serien är det okey det var v1 och v2 som var dåliga

Visa signatur

Permalänk

En sak som är värd att kommentera är att det inte bara handlar om att nätaggregatet ska fungera, på så vis att det fortsätter att leverera ström, åtminstone inte i mina ögon. Utan det handlar också om att nätaggregatet inte ska krångla på något vis och att dess fläkt inte ska börja föra oljud/missljud ifrån sig.

Permalänk

Nu har jag fått mitt straff för att jag skapade den här tråden och skröt om mitt långlivade FSP-nätaggregat. I förrgår började fläkten låta som motorn till pansarvagnarna i World of Tanks och jag tror den ger upp helt och hållet snart. Jag tänkte först byta ut fläkten, men jag råkade bränna sönder den nya fläkten när jag testade den med farsans gamla likströmsaggregat som tydligen fastnat på 30V trots att jag ställt in det på 12V.
Jag kan lika gärna passa på att skaffa mig ett nytt nätaggregat med 80+ märkning och allt, så jag skapar en annons i marknaden om någon har något att sälja.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Nu har jag fått mitt straff för att jag skapade den här tråden och skröt om mitt långlivade FSP-nätaggregat. I förrgår började fläkten låta som motorn till pansarvagnarna i World of Tanks och jag tror den ger upp helt och hållet snart. Jag tänkte först byta ut fläkten, men jag råkade bränna sönder den nya fläkten när jag testade den med farsans gamla likströmsaggregat som tydligen fastnat på 30V trots att jag ställt in det på 12V.
Jag kan lika gärna passa på att skaffa mig ett nytt nätaggregat med 80+ märkning och allt, så jag skapar en annons i marknaden om någon har något att sälja.

Antar att fsp kör glidlagrade billiga fläktar och inte så konstigt dem går sönder. I aurum serien kanske dem kostat på sig bättre fläkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har gått igenom ett antal nätagg av diverse tillverkare, effekt, belastning och kvalitet genom åren. Generellt sett har de billigare gått sönder oftare än de dyrare. De som gått sönder har också gjort det ganska tidigt, och de som håller de bara fortsätter att hålla - dvs dålig kvalitet visar sej ganska tidigt. Så jag skulle inte byta ett agg för att det är gammalt annat än om det hade för låg effekt, saknade kontakter jag behövde etc.

Vad som däremot är riktigt VIKTIGT: Det är bara billiga agg som velat elektrifiera mej med starkström.

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT, men väldans intressant:

Alla ni som skriver att era nätagg lagt av; hur la de av?
Vägrade de helt sonika att starta en dag?

Jag har ett par äldre datorer som börjat uppföra sig väldigt lustigt, de är instabila helt enkelt.
Vet inte om det kan vara så att det är nätaggen som håller på att gå sönder.

Det skulle vara intressant att få reda på hur era nätagg la av och hur ni upptäckte det.

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har ett par äldre datorer som börjat uppföra sig väldigt lustigt, de är instabila helt enkelt.

Det skulle vara intressant att få reda på hur era nätagg la av och hur ni upptäckte det.

Med mitt FSP-nätagg nu är det missljud från fläkten. Själva elektroniken verkar det inte vara något fel på.

Det Chieftec Turbo Series 750W som jag använde ett tag innan det gick sönder, där var det att datorn ibland plötsligt bara frös. Ibland kunde man inte heller starta datorn när man tryckte på Power-knappen, utan den bara "skenstartade" utan att boota. Till sist vägrade datorn starta alls och nätagget var helt dött.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Mitt corsair 1000W Höll "bara" 3år typ exakt. Har inte levt "lugnt" liv som många skriver. Stått på 24/7 som server, tank station osv. Men jag är inte missnöjd med kvalitén. Fick bli en 860W corsair istället. Får se hur länge den håller.

Hur den dog: Min började bara den låta väldigt skumt en dag. Kom hem från jobbet och den lät som något "kärvade" Fläkten eller något. Men det gick att spela och datorn var stabil. Men ljudet avtog inte och innan dödsrycket så blev den utbytt.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk

Jag har ett Corsair TX650w som strömförsörjt min dator i minst 4 år nu. Tickar på utmärkt!

Permalänk
Medlem

Kör mitt ena cx 400 24/7 tänkte öppna det om 3 år och se hur kondinngar ser ut mitt vx 450 är kanon fint efter 3 år i allafall rullande. Mitt nästa agg blir Passivt med 105 c polymer av japanska. Seasonic eller flextronic men kommer dröja många år innan jag behöver ett nytt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett Corsair HX520W och haft i 7 år nu. Fungerar kanon fortfarande. Haft datorn på i princip 24/7 under alla dessa år och har mest belastat datorn med diverse spel. Inte jättetunga program men ändå inte helt "idle".

Flyttat datorn en förjäkla massa gånger under tiden, plockat ur agget ur chassit, in i annat osv osv. Troligtvis den bästa prestanda/krona-komponent jag ägt. CPUer, GPUer etc behöver ofta bytas ut pga dålig prestanda. Inte mitt agg (hoppas jag inte får ångra dessa lovord bara).

För övrigt hållit det svalt och tagit bort damm (hade jag inte tagit bort damm hade nog fläkten stannat en förjävla massa gånger), så ja, lite "skött" är det.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Det enda nätagg jag haft som lagt av satt i en gammal märkesdator och slocknade utan större dramatik. Slutade leverera ström under drift och gick inte att få igång igen. Tog inte med sig några komponenter utan det räckte med ett rakt nätaggsbyte. Hört värre pang-och-gnist-historier från bekanta.

Permalänk
Medlem

Har ett 350W FSP-agg som också kör dygnet runt, har gjort det i runt 4 år och rullar på fint. Men ta i trä...

Det har varit blandat, de flesta har bara slutat fungera utan att någonting gått sönder. Ett agg tog med sig moderkort, hårddisk och grafikkort, blixtrade till och började ryka.
Flera andra har börjat ryka utan att ta med sig något, vissa av dem har blixtrat till men vissa andra inte, samt ytterligare två eller tre (tror jag, börjar bli svårt att hålla reda på antal) har börjat brinna. Kanske skall påpekas att de som börjat brinna inte tagit med sig några komponenter i graven heller, skumt nog.
Räknar här inte bara med mina egna nätagg utan alla jag har fått "serva".

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730