Permalänk
Medlem

snabba köpråd ny router asus

Någon av dessa är jag intresserad av:
RT-n66u

RT-n65u

RT-n56u

Jag streamar inte nån film eller så. Netflix iofs...men inte så ofta.

Jag spelar rätt mycket. och använder bärbar och mobiler m.m med det trådlösa...

vilken är mest prisvärd?

Vill ha mycket prestanda.

Har telia fiber 100/10mbit

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Någon av dessa är jag intresserad av:
RT-n66u

RT-n65u

RT-n56u

Jag streamar inte nån film eller så. Netflix iofs...men inte så ofta.

Jag spelar rätt mycket. och använder bärbar och mobiler m.m med det trådlösa...

vilken är mest prisvärd?

Vill ha mycket prestanda.

Har telia fiber 100/10mbit

mvh

Du har inte tid att vänta då? Vad jag hört så släpper väl Asus nya routrar strax innan sommaren, kan väl bli senare också men kan du vänta så. Annars tror jag folk överlag är nöjda med alla de tre routrarna som du räknar upp, är väl stabila allihopa?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Mjo jag kan ju vänta. Känns som sommaren är så långt borta
Tänkte på router per krona liksom. Vilken som är den vettigaste.

Permalänk
Medlem

RT-n65u

Fördel:
Bäst throughput av de 3. (WAN - LAN)
USB-3

Nackdel:
Ingen mac-filtrering.
Saknar stöd för Jumboframes (Ingen stor sak då den fortfarande har så pass bra throughput, men tycker ändå den ska ligga här).

Edit: En till sak, n66u har mer ram, vilket gör att om du har många internet processer igång samtidigt, så kan du få bättre hastigheter med den då den kan cachea mer. Men skulle det vara fallet kan du lika gärna dedikera lite ram till caching i programmet du vill ska gå lite snabbare. Tex torrent-program.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Jag köpte en Asus RT-N56U idag och med senaste firmware 3.0.0.4.342 på mitt 100/100 internet får jag ut:

904 Mbit/s (113MB/s) LAN-LAN
92 Mbit/s (11.4 MB/s) LAN-WLAN (nu ska den ju klara 300Mbit/s så det är troligen trådlösa kortet på den bärbara som begränsar)
95/92 Mbit/s LAN-WAN (Bredbandkollen, varierar lite upp och ned mellan tester)
95/85 Mbit/s WLAN-WAN (Bredbandkollen, varierar lite upp och ned mellan tester)

Har inte hunnit kolla igenom alla funktioner men den verkar stödja det mesta (IPv6, QoS, DMZ, VPN, VPN Server, Jumbo frames, Port Trigger, Port Forwarding, NAT passthrough, MAC filter etc etc etc).

Dock endast USB2 men jag tycker den är klart prisvärd för 800 kr inkl frakt:

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Den verkar väldigt bra...usb 3 spelar ingen roll för min del.

är det viktigt att man kan ställa in mac filter? Vad har det för funktion egentligen? Ja vet att mac adresserna är unika till varje dator.
Så det jag tror är att om man ställer in det till varje ansluten enhet, då blir det ännu mera säkert och kanske att ingen annan enhet stjäl det utdelade ip numret?

Permalänk
Skrivet av Tornex:

Den verkar väldigt bra...usb 3 spelar ingen roll för min del.

är det viktigt att man kan ställa in mac filter? Vad har det för funktion egentligen? Ja vet att mac adresserna är unika till varje dator.
Så det jag tror är att om man ställer in det till varje ansluten enhet, då blir det ännu mera säkert och kanske att ingen annan enhet stjäl det utdelade ip numret?

Själv kör jag inte med mac filter men det kan användas till:

Att tillåta eller blockera enheter på de trådlösa nätverken för att få det extra säkert men också styra till vilket av de trådlösa nätverken 2.4GHz eller 5.0GHz en enhet får ansluta förutsatt att den klarar både 2.4 och 5.0.

I dhcp servern kan man låsa ip-adresser till enheter baserat på deras mac adress så att dom alltid får samma ip-adress från dhcp-servern (man slipper konfigurera statiska ip-adresser på enheterna) vilket är användbart vid portvidarebefordring eller om man vill ha en speciell enhet på dmz eller om man vill brandväggsfiltrera vissa nätverktjänster på vissa enheter.

Nu är jag ingen nätverksexpert så om någon ser något fel i mina svar ovan får ni gärna "slå mig på fingrarna" :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag köpte häromveckan er router RT-N56U efter att ha läst mycket bra om den på Internet. Jag ville ha en stabil router som klarade av 100/10 mbit/s samt var snabb trådlöst. Den skulle också klara av att driva ett litet fungerande nätverk mellan min iPhone och Macbook. Efter jag fick hem routern blev jag mycket besviken tyvärr. Hade en netgear WNR1000 innan för 300kr och den fungerade faktiskt bättre på vissa punkter.

Problemen jag har är:
1. Låg hastighet på WiFi. Jag får ut runt 50 mbit/s nedströms när jag kör trådlöst. Med kabel genom routern får jag ut över 90 mbit/s. Har läst många som får ut runt 70-80 mbit/s trådlöst och det är de jag är ute efter.
Jag har testat både 2,4 Ghz och 5 Ghz (får ut mest via 5 Ghz).
Har ändrat testat alla kanaler. Även kollat så andra nätverk i närheten inte använder samma kanal.
Testat 20Mhz, 40Mhz och 20/40Mhz.
Har AES WPA2 personal säkerhet på.
Har testat att sätta N-mode-only och automatiskt.
Har uppdaterat firmware till nyaste.
Har testat att flytta routern samt flytta datorn närmare.
Har testat med en Macbook Mid 2010 och en Macbook Pro mid 2010. Båda fick ut samma hastighet.
Med netgear WNR fick jag ut 35 mbit/s. Har jag fått ett måndags ex eller är det något i min lägenhet som drar ned hastigheten?

Problem nr 2:
Jag använder min iPhone till att styra min dator och spotify på den. Jag använder logitec touch mouse server och Spotify remoteless. Detta fungerade klockrent på min gamla router men på RT-N56U så tappar den kontakten. Problemet verkar vara att routern inte känner av vilka enheter som är anslutna. Det finns en funktion i routern för att kolla anslutna enheter och det är inte alltid alla enheter som är anslutna kommer upp. När dessa enheter, tex, datorn inte visar sig i routern så kommer jag inte åt den via WLAN:et men datorn är uppkopplad och går att surfa med. Jag har funderat på om det kan vara för att datorn är ansluten via 5 ghz och iphonen 2,4 ghz men det ska väl inte ha någon roll? Det är väl meningen att man ska ansluta till båda frekvenserna men samtidigt använda samma LAN ?

Via iStumbler ser jag att jag har mellan 50-60% signalstyrka på 5Ghz och på 2,4Ghz ligger det lite högre. Sätter jag mig precis bredvid routern med datorn får jag signalstyrka på runt 70-75% men hastigheten är den samma.

Mina reflektioner kring routern, kan passa på och fråga om jag missat någon inställning eller varför får jag inte ut mer än 50 mbit/s trådlöst?

Visa signatur

Citera gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UsEd:

Jag köpte häromveckan er router RT-N56U efter att ha läst mycket bra om den på Internet. Jag ville ha en stabil router som klarade av 100/10 mbit/s samt var snabb trådlöst. Den skulle också klara av att driva ett litet fungerande nätverk mellan min iPhone och Macbook. Efter jag fick hem routern blev jag mycket besviken tyvärr. Hade en netgear WNR1000 innan för 300kr och den fungerade faktiskt bättre på vissa punkter.

Problemen jag har är:
1. Låg hastighet på WiFi. Jag får ut runt 50 mbit/s nedströms när jag kör trådlöst. Med kabel genom routern får jag ut över 90 mbit/s. Har läst många som får ut runt 70-80 mbit/s trådlöst och det är de jag är ute efter.
Jag har testat både 2,4 Ghz och 5 Ghz (får ut mest via 5 Ghz).
Har ändrat testat alla kanaler. Även kollat så andra nätverk i närheten inte använder samma kanal.
Testat 20Mhz, 40Mhz och 20/40Mhz.
Har AES WPA2 personal säkerhet på.
Har testat att sätta N-mode-only och automatiskt.
Har uppdaterat firmware till nyaste.
Har testat att flytta routern samt flytta datorn närmare.
Har testat med en Macbook Mid 2010 och en Macbook Pro mid 2010. Båda fick ut samma hastighet.
Med netgear WNR fick jag ut 35 mbit/s. Har jag fått ett måndags ex eller är det något i min lägenhet som drar ned hastigheten?

Problem nr 2:
Jag använder min iPhone till att styra min dator och spotify på den. Jag använder logitec touch mouse server och Spotify remoteless. Detta fungerade klockrent på min gamla router men på RT-N56U så tappar den kontakten. Problemet verkar vara att routern inte känner av vilka enheter som är anslutna. Det finns en funktion i routern för att kolla anslutna enheter och det är inte alltid alla enheter som är anslutna kommer upp. När dessa enheter, tex, datorn inte visar sig i routern så kommer jag inte åt den via WLAN:et men datorn är uppkopplad och går att surfa med. Jag har funderat på om det kan vara för att datorn är ansluten via 5 ghz och iphonen 2,4 ghz men det ska väl inte ha någon roll? Det är väl meningen att man ska ansluta till båda frekvenserna men samtidigt använda samma LAN ?

Mina reflektioner kring routern, kan passa på och fråga om jag missat någon inställning eller varför får jag inte ut mer än 50 mbit/s trådlöst?

min RT-N66U klarar allt det utan problem ..

Permalänk
Inaktiv

Finns en stor tråd om RT-N66U.

Permalänk
Medlem

Jag kör på en n56u och är nöjd med den, maxxade mitt bredbandi båda riktningar när jag hade 100/100.
Sen den nya firmwaren finns det även inbyggd VPN-server vilket är as-nice om man vill komma åt något i hemmanätverket utifrån.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Skrivet av UsEd:

Jag köpte häromveckan er router RT-N56U efter att ha läst mycket bra om den på Internet. Jag ville ha en stabil router som klarade av 100/10 mbit/s samt var snabb trådlöst. Den skulle också klara av att driva ett litet fungerande nätverk mellan min iPhone och Macbook. Efter jag fick hem routern blev jag mycket besviken tyvärr. Hade en netgear WNR1000 innan för 300kr och den fungerade faktiskt bättre på vissa punkter.

Problemen jag har är:
1. Låg hastighet på WiFi. Jag får ut runt 50 mbit/s nedströms när jag kör trådlöst. Med kabel genom routern får jag ut över 90 mbit/s. Har läst många som får ut runt 70-80 mbit/s trådlöst och det är de jag är ute efter.
Jag har testat både 2,4 Ghz och 5 Ghz (får ut mest via 5 Ghz).
Har ändrat testat alla kanaler. Även kollat så andra nätverk i närheten inte använder samma kanal.
Testat 20Mhz, 40Mhz och 20/40Mhz.
Har AES WPA2 personal säkerhet på.
Har testat att sätta N-mode-only och automatiskt.
Har uppdaterat firmware till nyaste.
Har testat att flytta routern samt flytta datorn närmare.
Har testat med en Macbook Mid 2010 och en Macbook Pro mid 2010. Båda fick ut samma hastighet.
Med netgear WNR fick jag ut 35 mbit/s. Har jag fått ett måndags ex eller är det något i min lägenhet som drar ned hastigheten?

Problem nr 2:
Jag använder min iPhone till att styra min dator och spotify på den. Jag använder logitec touch mouse server och Spotify remoteless. Detta fungerade klockrent på min gamla router men på RT-N56U så tappar den kontakten. Problemet verkar vara att routern inte känner av vilka enheter som är anslutna. Det finns en funktion i routern för att kolla anslutna enheter och det är inte alltid alla enheter som är anslutna kommer upp. När dessa enheter, tex, datorn inte visar sig i routern så kommer jag inte åt den via WLAN:et men datorn är uppkopplad och går att surfa med. Jag har funderat på om det kan vara för att datorn är ansluten via 5 ghz och iphonen 2,4 ghz men det ska väl inte ha någon roll? Det är väl meningen att man ska ansluta till båda frekvenserna men samtidigt använda samma LAN ?

Mina reflektioner kring routern, kan passa på och fråga om jag missat någon inställning eller varför får jag inte ut mer än 50 mbit/s trådlöst?

Jag får 95 Mbit ner och 85 Mbit upp med defaultinställningar på trådlösa på både dator och RT-N56U. Har du kollat om dina macbooks klarar högre hastighet än 50 Mbit/s? kan det behövas en drivrutinuppdatering eller en inställning i datorn?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera RT-N56U. När någon dator i mitt nätverk laddar upp (tex bilder till en blogg) så stannar internet för övriga datorer. Supporten vet inte vad det är och jag har ingen aning.

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

RT-n65u

Fördel:
Bäst throughput av de 3. (WAN - LAN)
USB-3

Nackdel:
Ingen mac-filtrering.
Saknar stöd för Jumboframes (Ingen stor sak då den fortfarande har så pass bra throughput, men tycker ändå den ska ligga här).

Edit: En till sak, n66u har mer ram, vilket gör att om du har många internet processer igång samtidigt, så kan du få bättre hastigheter med den då den kan cachea mer. Men skulle det vara fallet kan du lika gärna dedikera lite ram till caching i programmet du vill ska gå lite snabbare. Tex torrent-program.

Sen har N65 också dubbla processorer en för varje enskilt band vilket är en fördel om man använder både 2.4 och 5 GHz banden hemma.
Själv låter jag barnen slåss om 2.4 GHz bandet medans jag själv har 5GHz bandet ostört från barnen och grannar.

Har testat alla 3 och tycker N65 är klart den bästa för mig.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Jag har RT-N56U sedan ett par månader tillbaka och är grymt nöjd. Det blev köp av den pga alla positiva recensioner den mottagit. En enorm skillnad mot min DLINK DIR-655 som jag fick starta om titt som tätt när den tappade internet mm.

Synd att du inte kollade in inwarehouse och kompletts superrea igår, då kunde man köpa en RT-N66U för 1069:- fram till kl 22.00

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag får 95 Mbit ner och 85 Mbit upp med defaultinställningar på trådlösa på både dator och RT-N56U. Har du kollat om dina macbooks klarar högre hastighet än 50 Mbit/s? kan det behövas en drivrutinuppdatering eller en inställning i datorn?

Datorn ska klara mer, får ut mer när jag är ansluten till andra nätverk. Testade även nu att köra näst nyaste firmware med samma resultat.

Visa signatur

Citera gärna.

Permalänk
Skrivet av Laban80:

Kan inte rekommendera RT-N56U. När någon dator i mitt nätverk laddar upp (tex bilder till en blogg) så stannar internet för övriga datorer. Supporten vet inte vad det är och jag har ingen aning.

Jag ska testa ladda upp en jätte-fil och se vad som händer med min RT-N56U.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av UsEd:

Datorn ska klara mer, får ut mer när jag är ansluten till andra nätverk. Testade även nu att köra näst nyaste firmware med samma resultat.

Bluetooth har jag för mig kan störa har du några bluetooth prylar?

Har du testat fabriksinställningar med senaste firmware?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Bluetooth har jag för mig kan störa har du några bluetooth prylar?

Har du testat fabriksinställningar med senaste firmware?

Har bluetooth avstängt på dator och mobil.

Ja det har jag gjort och blev likadant, hur jag än gör får jag ut runt 50 mbit/s. Har kontaktat Asus på Facebook men inget svar än. Verkar inte gå att få tag på Asus Sverige på något annat sätt heller.

Visa signatur

Citera gärna.

Permalänk
Skrivet av Laban80:

Kan inte rekommendera RT-N56U. När någon dator i mitt nätverk laddar upp (tex bilder till en blogg) så stannar internet för övriga datorer. Supporten vet inte vad det är och jag har ingen aning.

Nu har jag testat ladda upp några stora filer samtidigt som jag försöker surfa. Uppladdning via kabel gick obemärkt förbi dvs surfa gick utan problem. Vid uppladdning via det trådlösa nätverket där det finns 2 st bärbara på samma SSID tyckte jag det hackade det till lite men efter en 5-10 sekunder lugnade det ner sig så jag gjorde en uppladdning till bara för att testa och då märkte jag ingenting.

Min teori om du har adsl-modem eller kabelmodem är att du är fyller ut hela bandbredden uppströms vilket gör att bandbredden nedströms stryps pga köade ACK paket (se denna länk för mer info http://homepage.ntlworld.com/robin.d.h.walker/cmtips/downup.h...).

Du kan testa att aktivera Trafikhanteraren (QoS) i RT-N56U och begränsa både upload och download en liten bit under max bandbredd och se om det blir bättre.

DISCLAIMER: Jag är ingen nätverksexpert och om någon nätverksexpert ser något fel i resonemanget ovan blir jag bara glad om ni vill rätta eventuella fel :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Igår blev det affär!

Köpte mig denna istället:
Asus RT-AC66U

Det är stor skillnad på denna och min gamla...får ut 89mbit trådöst nu mot 10-12 mbit som förut....

Kan starkt rekommendera Asus RT-AC66U

Permalänk
Medlem

Skaffa dig en N56U. Mycket för pengarna.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Redan för sent.... Fick mycket bra pris på ac66u

Permalänk
Skrivet av UsEd:

Har bluetooth avstängt på dator och mobil.

Ja det har jag gjort och blev likadant, hur jag än gör får jag ut runt 50 mbit/s. Har kontaktat Asus på Facebook men inget svar än. Verkar inte gå att få tag på Asus Sverige på något annat sätt heller.

Jag såg att WEP och WPA/TKIP är begränsad till 54Mbit/s redan i 802.11n standarden (inte routerns fel) så om du kör någon av dessa byt genast till WPA2/AES.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Det var redan inställt på WPA2/AES...

Är så nöjd med routern!

Men att få det att funka med utdelade mappar via nätverket+router+popcorn hour c200 går inte... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Nu har jag testat ladda upp några stora filer samtidigt som jag försöker surfa. Uppladdning via kabel gick obemärkt förbi dvs surfa gick utan problem. Vid uppladdning via det trådlösa nätverket där det finns 2 st bärbara på samma SSID tyckte jag det hackade det till lite men efter en 5-10 sekunder lugnade det ner sig så jag gjorde en uppladdning till bara för att testa och då märkte jag ingenting.

Min teori om du har adsl-modem eller kabelmodem är att du är fyller ut hela bandbredden uppströms vilket gör att bandbredden nedströms stryps pga köade ACK paket (se denna länk för mer info http://homepage.ntlworld.com/robin.d.h.walker/cmtips/downup.h...).

Du kan testa att aktivera Trafikhanteraren (QoS) i RT-N56U och begränsa både upload och download en liten bit under max bandbredd och se om det blir bättre.

DISCLAIMER: Jag är ingen nätverksexpert och om någon nätverksexpert ser något fel i resonemanget ovan blir jag bara glad om ni vill rätta eventuella fel :D.

Tack för att du testade. Jag testar det du skrev och ser om det blir någon skillnad.