Intel Haswell prissätts hos återförsäljare

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dentoid:

Ivys var helt klart lättast att komma ihåg, i5 hette 3500 och i7 3700, tredje siffran var hur snabb den var. De hade till och med en bild där de beskrev namnsystemet när 2700k'n kom, it all made sense!

INGEN förväxlade någonsin 2500K och 2600K. Jag har vid många tillfällen sett folk förväxla 3570K och 3770K och/eller varianter som "3750K". Dessutom ser det inte bra ut överhuvudtaget jämfört med 2500K/2600K.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Kul, låt oss nu få prisuppgifter på Ivy Bridge-E också. 10 kärnor lär ju bli oresonligt dyrt att dömma av dessa priser, icke desto mindre suger det i köptarmen. Svenska staten lär ha Intel att tacka för ändrade konsumtionsmönster och en väg ur den ekonomiska svackan.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Heinkel92:

Kul, låt oss nu få prisuppgifter på Ivy Bridge-E också. 10 kärnor lär ju bli oresonligt dyrt att dömma av dessa priser, icke desto mindre suger det i köptarmen. Svenska staten lär ha Intel att tacka för ändrade konsumtionsmönster och en väg ur den ekonomiska svackan.

Du kan ju titta på hur priserna har sett ut de senaste generationerna och gissa vad det landar därifrån. Intel har hållit sig rätt konstant med priserna tidigare och den absoluta värstingmodellen har kostat 999 $ i många herrans år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

CPUer för PC marknaden är lika intressant som kylskåp.
Prishöjningar? Jösses, snacka om att ha tappat konceptet!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja och lägre klockad. T versionen drar ännu mindre ström och har ännu lägre klockhastighet.

Det komiska är att t-modellen kan dra mer ström än k-modellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det dags att pensionera Tuban än? Nja... Tveksamt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Ser absolut ingen anledning för mig att uppgradera från 2500K. Det blir billigt, men är lite tråkigt...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Lagom att uppgradera till hösten då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Avstängd

Blir nog en 4770k, min gammla Lynnfield sjunger på sista värsen.

Permalänk
Skrivet av Heinkel92:

Kul, låt oss nu få prisuppgifter på Ivy Bridge-E också. 10 kärnor lär ju bli oresonligt dyrt att dömma av dessa priser, icke desto mindre suger det i köptarmen. Svenska staten lär ha Intel att tacka för ändrade konsumtionsmönster och en väg ur den ekonomiska svackan.

Inte alls säkert att IB-E kommer någonsin komma.

Permalänk
Inaktiv

quadcore quadcore quadcore... löjliga uppgraderingar , varför kan de inte göra en hyggligt prisat 6 eller 8 core?

Så här går det när en bransch blir utan konkurrens. Kanske blir det deras dödsdom, jag tänker då inte köpa en stationär quadcore dator år 2013, quadcore har jag redan i mobilen! (ja ja måhända i7 är en del kraftigare än krait och arm A15 men i alla fall...ni förstår poängen)

Permalänk

Jag är besviken att Intel inte utökade L3 cachen så det blir ingen 4770K för min del.

Permalänk
Skrivet av anon56869:

quadcore quadcore quadcore... löjliga uppgraderingar , varför kan de inte göra en hyggligt prisat 6 eller 8 core?

Så här går det när en bransch blir utan konkurrens. Kanske blir det deras dödsdom, jag tänker då inte köpa en stationär quadcore dator år 2013, quadcore har jag redan i mobilen! (ja ja måhända i7 är en del kraftigare än krait och arm A15 men i alla fall...ni förstår poängen)

Fast processortillverkarna ligger väl lågt med utökning av antal kärnor då Det knappt finns någon konsumentmjukvara som kan utnyttja fler kärnor än fyra på ett effektivt sätt. Fortfarande ger ju högre ipc och klockfrekvens mer prestanda än fler kärnor i merparten av alla konsumentmjukvaror.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av anon56869:

quadcore quadcore quadcore... löjliga uppgraderingar , varför kan de inte göra en hyggligt prisat 6 eller 8 core?

Så här går det när en bransch blir utan konkurrens. Kanske blir det deras dödsdom, jag tänker då inte köpa en stationär quadcore dator år 2013, quadcore har jag redan i mobilen! (ja ja måhända i7 är en del kraftigare än krait och arm A15 men i alla fall...ni förstår poängen)

Håller med.
Synd att Haswell-E ligger typ 50 miljoner år i framtiden, vettefan om man orkar vänta..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon56869:

quadcore quadcore quadcore... löjliga uppgraderingar , varför kan de inte göra en hyggligt prisat 6 eller 8 core?

Så här går det när en bransch blir utan konkurrens. Kanske blir det deras dödsdom, jag tänker då inte köpa en stationär quadcore dator år 2013, quadcore har jag redan i mobilen! (ja ja måhända i7 är en del kraftigare än krait och arm A15 men i alla fall...ni förstår poängen)

För att det är slöseri med pengar att utveckla en processor som ingen har någon användning för. De få som faktiskt behöver prestandan hos många kärnor kan idag köpa sig många kärnor. Som det ser ut nu så är det svårt att fylla ens fyra kärnor med jobb och oftast är du begränsad av IPC och inte av antalet kärnor. Titta lite på benchmarks mellan i7 3960X och i7 3770K så får du se. Det är i vissa typer av laster som den dyra sexkärniga processorn vinner och då gäller det framförallt rendering av olika slag. I övrigt är ofta den större cachen en större källa till prestanda än antalet kärnor. Så att utveckla sexkärniga processorer i lägre prisklasser är pengar i sjön för alla inblandade då man har mer nytta av att lägga de där extra transistorerna eller kiselytan på annat.

Kul att du drar upp telefoner för där har vi något som i det närmaste liknar megapixelracet hos digitalkameror för där är det ännu svårare att använda fler kärnor även om Android har lite bättre stöd för flertrådat i operativsystemet än Windows. Framförallt är problemet här att det är mycket svårare att multitaska på en mobil enhet och det enklaste sättet att utnyttja flera kärnor är att ge olika program egna kärnor. Fast för att det ska vara vettigt krävs det att ett program använder mycket av processortiden, annars kan de ju lika gärna turas om att använda en kärna och på så sätt låta de andra kärnorna sova vilket drar mindre ström. Så hur ofta sitter man och kör flera tunga program samtidigt på en telefon som bara kan visa ett program åt gången?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

quadcore quadcore quadcore... löjliga uppgraderingar , varför kan de inte göra en hyggligt prisat 6 eller 8 core?

Så här går det när en bransch blir utan konkurrens. Kanske blir det deras dödsdom, jag tänker då inte köpa en stationär quadcore dator år 2013, quadcore har jag redan i mobilen! (ja ja måhända i7 är en del kraftigare än krait och arm A15 men i alla fall...ni förstår poängen)

Jag fattar inte att folk fortfarande köper bilar med ynka fyra hjul.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag fattar inte att folk fortfarande köper bilar med ynka fyra hjul.

Du kan väl ändå inte mena allvar.
Jämförelsen haltar en aning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Du kan väl ändå inte mena allvar.
Jämförelsen haltar en aning...

Poängen är att det inte behövs fler.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Poängen är att det inte behövs fler.

Det finns redan en massa program och spel som använder fler än 4 kärnor.
ArmA2/3 t.ex.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det finns redan en massa program och spel som använder fler än 4 kärnor.
ArmA2/3 t.ex.

Fast är ARMA CPU-begränsat och får du verkligen bättre prestanda av att köra sex långsammare kärnor jämfört med fyra snabbare? Hade man fått ut mer om den ytan använts till lite större cache eller andra saker istället? Hade man fått ut mer prestanda om man lagt pengarna man sparar på en dyrare processor på ett dyrare grafikkort?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast är ARMA CPU-begränsat och får du verkligen bättre prestanda av att köra sex långsammare kärnor jämfört med fyra snabbare?

Ja.

Skrivet av Zotamedu:

Hade man fått ut mer om den ytan använts till lite större cache eller andra saker istället? Hade man fått ut mer prestanda om man lagt pengarna man sparar på en dyrare processor på ett dyrare grafikkort?

Nej.
Du sa det själv, "ARMA är CPU-begränsat". Alltså hjälper det inte med ett snabbare grafikkort.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ja.

Nej.
Du sa det själv, "ARMA är CPU-begränsat". Alltså hjälper det inte med ett snabbare grafikkort.

Då försöker vi igen. Hur är det uppbyggt? Du vet att många sätt att tråda spel leder till mycket overhead så att fler trådar kan gå långsammare än en ensam tråd. Så vilket ger mest? Snabbare kärnor eller fler kärnor för det finns faktiskt ett motsatsförhållande här eftersom vi har en begränsad utvecklingsbudget och ett begränsat fönster med hur mycket värme vi kan utveckla på en viss yta. Är det mer cache som ger prestandan? Titta till exempel på Civ V som ofta tas upp som ett exempel på ett spel som är bra för fler kärnor. Där är det den större cachen som ger lite extra prestanda från de sexkärniga processorerna vilket syns om man tittar på prestandan hos en fyrkärnig CPU med s2011.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24