Permalänk
Medlem

iMac eller Mac mini.

Har senaste halvåret börjat samla på mig Apple produkter (1st iPhone5, 2st iPad, 1st AppleTv, 1st MBA 11 2.0 i7) och nu har turen kommit till en ny stationär. Men jag kan inte bestämma mig för om jag vill ha en Mac mini eller iMac. Det kommer att röra sig om en QC i7 med 8-16gb ram och en hybriddisk.

Jag har i dagsläget en 24 ips skärm med en mängd ingångar som skulle passa till Mac mini. Minin är också smidigare och lättare att uppgradera. iMacen är dock våldsamt snygg och skönt att slippa kablarna (dock svårt att ansluta andra källor till i tuoi genitori. Thunderboltskärmen skall uppgraderara och kanske blir bättre än den inbyggda?
Kommer att användas till vanligt kontorsjobb och dataanalys etc.

Vilken hade ni valt (för och nackdelar).

Mvh
///Henrik

Visa signatur

Stationär: iMac 27" | 2.9GHz i5-QC | 16GB | Fusion Drive 1.12TB | Bärbar1: MacBook Air 11.6" | 2.0GHz i7-DC | 8GB | 128GB SSD | Bärbar2: Elitebook 2540p 12,1" | 2,13GHz i7 | 4GB | 160GB | Bärbar3: Latitude E6400 14.1" | 2.4GHz C2D | 4GB | 160GB | Nettop: Asus eeeBoX 1012P | 1.6GHz DC Atom | 2GB |

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt en mini.
Antagligen mest för att jag rent generellt inte gillar ihopbyggda saker (undantag för bärbara datorer då).
Om skärmen rasar på en iMac så är datorn typ skrot också (och tvärtom).

Gillar inte den nya trenden med att allt ska vara extremt tunt. Eller tunnheten är väl inte problemet, men för att kunna komprimera datorn så mycket som möjligt väljer många tillverkare att integrera både CPU, ram och hårddisk direkt på morderkortet. Jobbigt om en av dessa komponenter felar, eller om man känner att man vill uppgradera ramminnet eller hd senare.. (Går alltså inte...)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Skulle säga Mini om du redan har en riktigt bra skärm.

Permalänk
Medlem

Minin räcker länge för dina behov. Sätt i en billig SSD bara.

Permalänk
Medlem

Jo en mini verkar onekligen mer praktisk. Köpa en avskalad och smälla i 16gb ram samt en extra SSD.

Apple tgb och mus har jag samt en bra skärm. 24-tum HP utan reflektioner och många ingångar.

Men en iMac 27 är ju ack så vacker

Visa signatur

Stationär: iMac 27" | 2.9GHz i5-QC | 16GB | Fusion Drive 1.12TB | Bärbar1: MacBook Air 11.6" | 2.0GHz i7-DC | 8GB | 128GB SSD | Bärbar2: Elitebook 2540p 12,1" | 2,13GHz i7 | 4GB | 160GB | Bärbar3: Latitude E6400 14.1" | 2.4GHz C2D | 4GB | 160GB | Nettop: Asus eeeBoX 1012P | 1.6GHz DC Atom | 2GB |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Jag skulle valt en mini.
Antagligen mest för att jag rent generellt inte gillar ihopbyggda saker (undantag för bärbara datorer då).
Om skärmen rasar på en iMac så är datorn typ skrot också (och tvärtom).

Gillar inte den nya trenden med att allt ska vara extremt tunt. Eller tunnheten är väl inte problemet, men för att kunna komprimera datorn så mycket som möjligt väljer många tillverkare att integrera både CPU, ram och hårddisk direkt på morderkortet. Jobbigt om en av dessa komponenter felar, eller om man känner att man vill uppgradera ramminnet eller hd senare.. (Går alltså inte...)

okej då verkar de som du tycker en bärbar är lika jobbigt för de är ju en bärbar men med bara en stor jävla skärm .... och folk köper ju bärbara som smör i solskenet mot stationära datorer ... och inget är omöjligt byta.. bara man vill

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.

Blev en iMac 27 med i5-QC och 16GB ram samt Fusion Drive. Borde dyka upp om någon vecka.

God kväll
///Henrik

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant:

Tack för hjälpen.

Blev en iMac 27 med i5-QC och 16GB ram samt Fusion Drive. Borde dyka upp om någon vecka.

God kväll
///Henrik

Bra val! Fast det var ju lite skillnad på den o en Mac mini

Har själv en Mac mini och är riktigt nöjd. Vill ha en iMac nu men den kostar ju en del :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant:

Tack för hjälpen.

God kväll
///Henrik

Kul att du bestämde dig och hoppas du får ha det så trevligt med din iMac!

Dock så var det lite roligt att det enda som sades var att du skulle välja en Mac mini, men fortfarande så valde du en iMac! Det är ingen dålig maskin, du kommer vara riktigt nöjd med den!

Permalänk
Medlem

Tjuvar in en liten fråga här; vilket märke på RAM-minne skulle ni rekommendera till en ny iMac?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

Tjuvar in en liten fråga här; vilket märke på RAM-minne skulle ni rekommendera till en ny iMac?

Jag har dålig koll. Själv köpte jag A-Data med samma frekvens som original, vilket funkar prima i min MBP 13" early 2011.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

Har sett att många på olika Mac-forum rekommenderar Corsair- och Crucial-minnen till iMac, Mac mini och Macbook Pro.

Det beror nog på att båda dessa tillverkare har Apple-certifierade minnen (som är testade och garanteras fungera), men vilket minne som helst som motsvarar specifikationerna ska fungera.

Permalänk
Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Focal:

Kul att du bestämde dig och hoppas du får ha det så trevligt med din iMac!

Dock så var det lite roligt att det enda som sades var att du skulle välja en Mac mini, men fortfarande så valde du en iMac! Det är ingen dålig maskin, du kommer vara riktigt nöjd med den!

Jo, jag insåg det ganska komiska i det hela. Fråga något, få ett svar och sedan välja något annat.
Slutligen berodde dock mitt beslut på en sammanställning av information från flera källor där även swec var av betydelse, samt att beslutet fick mogna hos mig själv. Tog beslutet när köpsuget minskat och jag påbörjat andra projekt som köksrenoveringar och tillbyggnader. Då brukar man man göra de mest rationella (eller minst emotionella) besluten.

Beställde med 8gb ram och kompletterade med 8gb ram (2x Kingston 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (KTA-MB1600/4G) (SO-DIMM) (Apple) ) från webhallen. Skall enligt flera källor (forum samt kingstons konfigurator) fungera bra.

Och idag blev det en time capsul 2Tb.

Så då är listan under januari/februari/mars:
1st Iphone 5
1st iPad mini
1st iPad 2
1st Apple Tv
1st Time Capsule
1st SuperDrive
1st Macbook Air i7 8GB
1st iMac i5 16GB Fusion

Innan var min enda Apple produkt en Ipod mini 2nd.
Skall bli spännande hur bra samspelet mellan de olika delarna blir när jag börjar använda sakerna. Snygga är de iallafall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant:

Jo, jag insåg det ganska komiska i det hela. Fråga något, få ett svar och sedan välja något annat.
Slutligen berodde dock mitt beslut på en sammanställning av information från flera källor där även swec var av betydelse, samt att beslutet fick mogna hos mig själv. Tog beslutet när köpsuget minskat och jag påbörjat andra projekt som köksrenoveringar och tillbyggnader. Då brukar man man göra de mest rationella (eller minst emotionella) besluten.

Beställde med 8gb ram och kompletterade med 8gb ram (2x Kingston 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (KTA-MB1600/4G) (SO-DIMM) (Apple) ) från webhallen. Skall enligt flera källor (forum samt kingstons konfigurator) fungera bra.

Och idag blev det en time capsul 2Tb.

1st Iphone 5
1st iPad mini
1st iPad 2
1st Apple Tv
1st Time Capsule
1st SuperDrive
1st Macbook Air i7 8GB
1st iMac i5 16GB Fusion

Skall bli spännande hur bra samspelet mellan de olika delarna blir när jag börjar använda sakerna. Snygga är de iallafall

Min lista..
1 st iPhone 3G. används som iPod i tjänstebilen numera.
1 st iPhone 3GS
3 st iPhone 4S
1 st iPad 2
1 st iPad 3
1 st iPad mini
1 st Apple TV
2 st Airport express
1 st Airport extreme
1 st Apple batteriladdare med batterier
Har även köpt extern HD och en skrivare på Apple, men inte deras märke.. Kul att kunna skriva ut trådlöst och från en iPad.

Önskelista: 4 st iMac 27" med Fusiondrive. och iPad 5 om den har samma utformning som iPad minis kanter.
Någon som har 100.000:- över?

Permalänk
Skrivet av Tjosansa:

Önskelista: 4 st iMac 27" med Fusiondrive. och iPad 5 om den har samma utformning som iPad minis kanter.
Någon som har 100.000:- över?

vad ska du med 4 st 27 tums imac till ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bajenvraket:

vad ska du med 4 st 27 tums imac till ?

En var till familjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjosansa:

En var till familjen.

Låter lite onödigt i mina öron med 4 st iMacs

Permalänk
Skrivet av Sergeant:

1st Iphone 5
1st iPad mini
1st iPad 2
1st Apple Tv
1st Time Capsule
1st SuperDrive
1st Macbook Air i7 8GB
1st iMac i5 16GB Fusion

Äppel <3

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Låter lite onödigt i mina öron med 4 st iMacs

Jo, kan hålla med dig om det
Vad jag helst skulle vilja ha är ett externt grafikkort med Thunderbolt till Mac minin. Så man kan spela Starcraft 2 på högsta upplösningen på tvn. Men såna kort finns inte vad jag vet

Permalänk
Avstängd

Bygg dig en Hackintosh istället. Mer prestanda för pengarna.

Permalänk

OT

skönt att de blev penis mätar tävling i tråden också .... tyder verkligen hur kåta folk är.... är inte hur många jävla apple saker du har är hur du använder dom som är innebörden bara för man har en ferrari i garaget men bara för visa upp den så gör de ju inte de till nått ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bajenvraket:

OT

skönt att de blev penis mätar tävling i tråden också .... tyder verkligen hur kåta folk är.... är inte hur många jävla apple saker du har är hur du använder dom som är innebörden bara för man har en ferrari i garaget men bara för visa upp den så gör de ju inte de till nått ...

Du vill säkert förmedla något djupt och meningsfullt, vad är dock oklart då du skriver som en kratta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bajenvraket:

OT

Eeeh.. Va?!
Är denna post dragen genom en googletranslate?
-Nej, då skulle man förstå vad där stod..
Skriv igen när du e nykter/vaknat/lärt dej skriva...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Min post var då verkligen inte menad att imponera, och har det uppfattats som så ber jag om ursäkt.

Jag ville bara belysa det faktum att jag gått från noll appleprodukter (och mycket skepsis) till flera stycken på kort tid. Till viss del bygger detta på det faktum att jag fått uppfattningen att den store fördelen med apples produkter inträder när man har flera och ser integrationen mellan dessa. Och jag kan nu inte annat än att instämma i detta.

Sedan har jag blivit äldre och har inte samma tid och intresse att pilla med datorprodukter. Det skall också påpekas att produkterna är fantastiskt vackra. Visst sker detta till en merkostnad men denna blir försumbar när man blir äldre och värdesätter sin tid på ett helt annat sätt.

Jag tänker återkomma med en ny tråd med mina tankar och funderingar kring apples produkter sett ur en novis perspektiv. Men detta får blir när jag fått lite mer erfarenheter.

Ha en glad påsk
///Henrik

Visa signatur