Permalänk
Medlem

Död dator, PSU-problem?

hej
Grabben har en speldator som är knappt två år gammal som fungerat felfritt tills för ett par dagar sedan. Han stängde av den som vanligt på kvällen och när han vaknade hände ingenting när han tryckte på start-knappen.

Det sitter ett Fractal Design Ion gold 850W PSU och ett ASUS TUF-Gaming B650-Plus WIFI moderkort (AMD Ryzen) med en Crucial M2 sticka och 2x32 Gb Corsair Vengeance minnen samt ett RTX 3070 grafikkort i datorn. Aldrig några problem med temperaturer i den och den är inte överklockad.

Inga led blinkar eller lyser (har 4 för CPU, minne, VGA och boot), inga fläktar, inte ens PSU-fläkten går. Det enda som visar liv är RGB på AIO-pumpen (men inte pumpen i sig) som sitter på processorn och som är kopplat via moderkortet så någon ström går fram.

Det jag gjort är att kollat att allt sitter fast, inget ser skadat eller bränt ut, inga svullna synliga kondingar, kollat start-knappen, det vanliga alltså. Jag har även tagit bort grafikkortet och kopplat bort alla icke nödvändiga kontakter men inget händer

Jag har "fulstartat" PSU'n med ett gem och mätt alla pinnar och alla utom -12 och "Power good" pinnarna ger det de ska. -12 ger bara -7.7 volt och "power good" +4,88V men vet inte om detta är OK eftersom jag har "fulstartat" den.

Tips om hur jag går vidare?

MVH
Thomas

Permalänk
Medlem

Testat starta den på pinsen på moderkortet ifall startknappen gått sönder ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Testat starta den på pinsen på moderkortet ifall startknappen gått sönder ?

Ingår i att testa startknappen så det är gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzter:

Ingår i att testa startknappen så det är gjort.

Isåfall får du nog testa byta nätagg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM