Problem med Chieftec Nätaggregat

Permalänk
Medlem

Problem med Chieftec Nätaggregat

Tja

har lite problem med mitt psu, kan vara att jag totalt har missat nåt.. hur som helst:

har ett chieftec 340w psu i min dator. har sen datorn kopplad till tv, stereo, digital box.. så idag var farsan på coh meckade med antennerna hemma och kom åt elementet samtidigt som han höll i antennen och fick då en stöt. när vi började felsöka visade det sig att det var min dator som gav ut 100v eller lite mer exakt så var mitt chassi strömförande och det gick 100v i det.. hur som helst.. jag plockade bort allt och kom till slut fram till att det var nätaggregatet i sig som var strömförande och det som i sin tur gjorde att resten av chassit blev det med, testade det genom att lägga nättagg. på golvet helt bortkopplat och koppla in strömmsladden och sedan mäta (när aggregatet fortfarande var avstängt)

hur som helst så traskade jag hem till polaren och lånade ett aggregat av honom (chieftec 340w det med) och kom hem och kopplade in det, när jag sen kollade efter var det också strömföraden, iom att det är i stortsätt samma typ (samma utseende dock inte samma modell nummer) så blev jag lite konfunderar om hurvida det är nåt specefikt fel eller om jag lyckets komma över 2 defekta eller om det är som så att det är nåt annat i min dator som får detta att hända..

det jag undrar är typ om det är någon som haft samma fel och vet vad det beror på ? och hur man löser det

- Liquid X

Visa signatur

There are few problems that cannot be solved with the usage of high explosives
a64 X2@2.5ghz, 2gb ram, x1900xt

Permalänk
Medlem

Använder du jordat uttag?

nikko...

Visa signatur

Good prices on Blow Jobs !!!!!

Permalänk
Medlem

Hur då meckade med antennerna? Vissa utomhusantenner är svagt spänningsförande i själva "röret".

Hur mätte ni fram att det var chassiet/PSUn som var spänningsförande?
Har du datorn ansluten till jordat vägguttag?

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem

nix, ojordat (finns bara jordade uttag i toaletterna och i köket i mitt hus)

fast det löser inte dirket problemet.. det borde väl inte ligga ström på jorden alltid ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liftaren
Hur då meckade med antennerna? Vissa utomhusantenner är svagt spänningsförande i själva "röret".

Hur mätte ni fram att det var chassiet/PSUn som var spänningsförande?
Har du datorn ansluten till jordat vägguttag?

meckade: skulle flytta lite på kablarna, råkade hålla i en skarv samtidigt som han rörde vid elementet

voltmätare, tog den mot elementet, så fick man utslag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa att koppla in datorn i köket då, se vad som händer..
Jag mätte up ca 14v mellan elementet och en gammat 166a, tyckte det var rätt mycket..

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

jo, men det handlar om 100v och typ.. det ska väl ändå inte ligga ström på jorden konstant om allt funkar som det ska ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liquid_X

meckade: skulle flytta lite på kablarna, råkade hålla i en skarv samtidigt som han rörde vid elementet

voltmätare, tog den mot elementet, så fick man utslag

Jag skulle inte oroa mig för antennen, det har hänt mig också att man fått en jävel när man tagit på stiftet i koaxen samtidigt som exempelvis videon. Det får du leva med

Ditt problem löses enklast genom att ansluta alla apparater till jordat vägguttag. Mäter du mellan ett element som är jordat och ett ojordat nätaggregat kommer du alltid att få en potentialskillnad.

Vet ju i och för sig inte om du har elradiatorer eller vattenradiatorer, men oavsett vilket så är de förbundna med husets inkommande PEN-ledare (jord och nolla i samma tråd). Därmed får du potentialskillnad (spänning) mellan det jordade elementet och det ojordade nätaggregatet.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem

jo visst, men ska det vara så?

visst det går att jorda det.. men är det ok, jag har typ fått för mig att jorden använder man om det är nåt som gått fel (kortslutning) men som sagt det kan vara att jag har helt fel...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jorden används för att skydda dig från att utsättas för strömgenomgång om det blir kortslutning mellan fas och jord (säkringen löser).

Problemet med mätningen mellan elementet och nätaggregatet är just PEN-ledaren, eftersom att den är en sammankoppling mellan jord (PE) och nolla (N). Och nollan är egentligen den enda ledaren i installationen du kan vara säker på att ha spänning på, eftersom att den "transporterar bort" oanvänd effekt från det du anslutit till exempelvis vägguttaget.

Bara för att prova, det KAN ju vara fel på PSUn också, dra in en skarvsladd från köket och anslut datorn till den (ta bort det andra du hade kopplat till datorn) så kommer spänningen i stort sett att försvinna.

Däremot ska du INTE ha skarvsladden som en permanent lösning, eftersom du då helt plötsligt har blandat jordade och ojordade uttag i rummet, vilket förutom att det är förbjudet är livsfarligt om någon apparat får ett jordfel som inte löser ut säkringen (vilket är ganska vanligt, en ny kyl läcker cirka 10mA till jord).

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk

Skulle inte oroa mig allt förmycket för det där problemet och rekommenderar att du om du inte har ett jordat uttag kopplar en kabel mellan någon jordad punkt t.ex. ett element och datorchassit/agget. Däremot kan jag inte lova att antennen slutar bli strömförande bara för det, kände detta fenomen för många år sedan när jag mekade parabolantenn och la armen mot stegen, ingen stark ström så jag tror inte att man behöver oroa sig.

Dessa läckströmmar som orsakar att chassit blir strömförande kan faktiskt ställa till problem om man har jordfelsbrytare då jordfelsbrytare löser ut vid strömmar på skyddsjorden.

Tänk på att alla el-element inte är jordade...

Permalänk
Medlem

hmm.. men blir det inte då att en spänningen som gick mellan datorn och elementet försvinner ut i jorden då och det verkar om att allt funkar ?

btw, kan tillägga att datorn funkar hur bra som helst.. (postar från den nu)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Maniac
Skulle inte oroa mig allt förmycket för det där problemet och rekommenderar att du om du inte har ett jordat uttag kopplar en kabel mellan någon jordad punkt t.ex. ett element och datorchassit/agget. Däremot kan jag inte lova att antennen slutar bli strömförande bara för det, kände detta fenomen för många år sedan när jag mekade parabolantenn och la armen mot stegen, ingen stark ström så jag tror inte att man behöver oroa sig.

Dessa läckströmmar som orsakar att chassit blir strömförande kan faktiskt ställa till problem om man har jordfelsbrytare då jordfelsbrytare löser ut vid strömmar på skyddsjorden.

Tänk på att alla el-element inte är jordade...

ok.. men det var inte direkt lite.. 100v (eller det är kanske jag som tycker det är mycket bara)

har vatten element

Visa signatur

Permalänk

Jag skrev ström inte spänning. Volt=Spänning, Ström=Ampere

Det går nog bra med ett vattenelemnet

Permalänk
Medlem

Nej, den spänning du har mätt upp mellan elementet och den ojordade PSUn är skillnaden mellan elementet (ca 100V) och "ingenting" (PSUn). Det finns ingen referens mellan elementet och PSUn.

Eftersom PSUn är ojordad, är motståndet mellan PSUn och elementet näst intill oändligt. Enligt Ohms lag så är U=I*R, alltså spänningen = strömmen * motståndet. Därför får du utslag på multimetern när du mäter mellan elementet (som någonstans har förbindelse med PEN) och den ojordade PSUn.

Bara som exempel:
spänningen du mätt är 100 V, låt oss anta att resistansen är 800 000 ohm mellan PSUn och elementet (den är säkerligen betydligt högre).
100 V/800 000 ohm ger ungefär 0,1 mA ström.
Inte ens en jordfelsbrytare skulle lösa ut för den jordströmmen!

TheManiac: Att jorda mot elementet är inte att rekommendera. Använd riktiga grejor!

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk

Antar att han har en cirkpump på sitt värmesystem som borde vara jordad, elementet är jordat eller kopplat till PEN-ledaren...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Maniac
Antar att han har en cirkpump på sitt värmesystem som borde vara jordad, elementet är jordat eller kopplat till PEN-ledaren...

Har ingen betydelse... Jorda uttagen på ett korrekt sätt är _ENDA_ alternativet till ojordat.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk

Det är i mina ögon en fråga om elkompetens snarare än om funktion. Skulle det kunna var olagligt att dra en ledare mellan datorn och elementet?

Permalänk
Medlem

Ja, det är förbjudet.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk

Kan du tala om vilken lagstiftning eller vilken norm som hindrar en människa att ha en ledare hängande mellan ett chassi och ett vattenelement?

Permalänk
Medlem

Jadå, det är Starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5, moment 543.2.4 anger att "vattenledningsrör, gasrör och liknande rör samt kabelstegar får inte användas som skyddsledare".

Länk: http://www.elsak.se/lagrum/pdf/1999_5.pdf
denna text finns att läsa på sidan 126.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Permalänk
Medlem

ok.. men om man säger så här.. om jag kopplar in allt som jag brukar har det.. och sen tar i antennkabeln (änden) och i elementet så känns det bra i fingrarna.. mest det som känns lite farligt...

Visa signatur