Ska en helt ny SSD se ut såhär?

Permalänk
Medlem

Ska en helt ny SSD se ut såhär?

Köpte en Intel SSD på Inet idag, vilket blir min första hårddisk att installera på egen. Köpte retail, ser disken, ser okej ut. Jag börjar pilla i datorn, kopplar i kontaker o.s.v. för att sedan plocka upp SSD:n - vad i h*lvete är det här?!

Kladd och repor. Inte fan är det en "ny" SSD, som jag pratade med försäljaren om. "Den är helt ny". Tacka fan för det... Om den nu är oanvänd (har inte startat upp den ännu) ska den då se ut såhär? Ska jag nöja mig detta om den fungerar? Är detta "standard" för nya SSD:er från Intel Jag kan inte se om min "gamla" Intel SSD har dessa "märkningar"...

Permalänk
Medlem

Japp Intels diskar ser ut sådär.
Bristen av *bling* påverkar knappast funktionen.
Skulle kunna fota mina egna men dom sitter alla i system -.-

Permalänk

Det där känns lite skumt helt klart. Har inte köpt Intel SSD själv men den ger inte intrycket av att vara ny.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En intel ser jag utan att ens läst texten, ja de ser ut så av nån anledning, sett ett par andra trådar här om just det.

Permalänk
Medlem

Yup, min Intel såg likadan ut.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Japp Intels diskar ser ut sådär.
Bristen av *bling* påverkar knappast funktionen.
Skulle kunna fota mina egna men dom sitter alla i system -.-

Skrivet av Swedish Berserk:

Det där känns lite skumt helt klart. Har inte köpt Intel SSD själv men den ger inte intrycket av att vara ny.

Hurm...

Skrivet av tcntad:

En intel ser jag utan att ens läst texten, ja de ser ut så av nån anledning, sett ett par andra trådar här om just det.

Skrivet av KaakaaN:

Yup, min Intel såg likadan ut.

Så jag borde inte behöva vara orolig?

Finns det någon "statistik" eller något någonstans som täcker att fler har diskar som ser ut såhär (på SweC kanske?)?

Permalänk
Medlem

alla intel jag sett har med sett ut så så ingenfara slits den med hälsan!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

alla intel jag sett har med sett ut så så ingenfara slits den med hälsan!

Låter som att jag kan vara lugn då, tack!

Men det är lite skumt att de blir så... "fula".

EDIT:

Ser ut att handla om samma sak...

Hittade min "statistik"...
Permalänk

Dålig kvalitet på underarbetet efter slipningen innan lackeringen! Men vad kan man begära när den kostat 1500-spänn.....

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Sållar mig till skaran som säger att Intel's diskar ser ut sådär, inget att vara orolig för. Samtliga mina har sett så ut.

Permalänk

Samma här, blev också fundersam men sket i det.

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Låter som att jag kan vara lugn då, tack!

Men det är lite skumt att de blir så... "fula".

EDIT:

Ser ut att handla om samma sak...

oroa dig inte, intel's ssd's ser ut på det där viset

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Då är det lugnt! Det ska inte vara något fel med den.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Äger inget intel SSD själv men läste bara rubriken och förstod att det var den här tråden igen.
Vanligt på intels SSD's, ingen vet varför och spelar egentligen ingen roll. Brukar komma någon tråd lite då och då om det här på SweC.

Permalänk
Medlem

min såg likadan ut och har inte brytt mig om det då den sitter med den sidan nedåt iallafall i botten av min hårddiskbur
men ifall du nu vill ha den något städad kan du nog tvätta den med 100% alkohol eller något sånt och se om du får bort det.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Nej! har en intel 120gb 330-series och den var blank och fin ur lådan. Annars så fråga bara buriken du köpte från så kanske de kan förklara Så länge den funkar som den ska spelar det inte någon roll egentligen, den ligger ju ändå dold i datornn så man slipper se det.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Dålig kvalitet på underarbetet efter slipningen innan lackeringen! Men vad kan man begära när den kostat 1500-spänn.....

Hehe fast inte fan är diskarna ens lackerade? Nej det är nog bara slipad aluminium, förmodligen med kemikalier och det är rester från dessa som gör att det ser flammigt ut.

Permalänk
Medlem

Alla intel-diskar ser mer eller mindre ut sådär, så statistiken skulle visa 100%, inget att oroa sig för. Min 330 ser likadan ut.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Alla intel-diskar ser mer eller mindre ut sådär, så statistiken skulle visa 100%, inget att oroa sig för. Min 330 ser likadan ut.

Köpte en ssd i januari, den såg också likadan ut på undersidan.

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk
Inaktiv

Kör på, Intels diskar ser ur så. Är nog något med att metallen har reagerat med syret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ser ju lite tråkig ut.. tycker man kunde förvänta sig mer från intel som inte direkt är någon liten garage tillverkare

Permalänk
Medlem

Jag har ingen Intel SSD, men av dömma av alla svaren i tråden så ska dom se ut så.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Min ser också ut sådär...påverkar inte funktionalitet - du kan ju alltid kolla SMART datat och se hur mkt som skrivits mot disken...

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Min ser också ut sådär...påverkar inte funktionalitet - du kan ju alltid kolla SMART datat och se hur mkt som skrivits mot disken...

Det var det första jag gjorde när jag såg min. Var helt övertygad om att den var beggad, men det var den inte. De ska tydligen se ut så.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Inaktiv

Japp, min ser ut så med..

Permalänk

Tycker det är bra att intel "skiter" i hur det ser ut och tänker på funktionen istället. Jag verkligen spyr åt sådana där "unboxing" videos som blivit populära. Det bara hetsar diverse leverantörer att lägga tid och pengar på att skapa "lyxiga" förpackningar som inte gangnar någon och speciellt inte miljön. Det skall vara premium säger dom. Produkten skall vara premium..inte den j-kla förpackningen. Apple är ju värst av alla och därför köps inga Apple produkter in här. Dell har varit jättebra och bara använt omålad kartong..men eftersom man vill konkurrera på samma spelplan som macbook, kommer nu deras xps serie oxå i sådana här fåniga "premium" lådor. Jag har pratat med Dell om detta förut och kommer plocka upp det med dom igen p.g.a xps förpackningarna. (köper in löjligt mycket datorer i mitt jobb). Apple går det inte att prata med om nått. Dom suger på alla nivåer..

Permalänk
Medlem

Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag lät något från min avd se ut så...
Patetiskt att nått som en ytt ska se ut som skräp.

Antagligen därför jag håller mig borta från intels SSD:er också.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Mina två Inteldiskar såg också ut så.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Min 120Gb Intel 330 såg exakt ut så om inte värre men presterar fint ändå

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Nu återstår det att bara att komma på hur jag ska få Windows att vilja arbeta med mig...

Jag har förstått att jag ska formatera disken, men Windows säger att den är skrivskyddad :/