Byte av DIOD i front på fractial design R3

Permalänk
Medlem

Byte av DIOD i front på fractial design R3

Hej

har sökt runt en del, och har inte hittat något svar på min simpla fråga.

Skall piffa upp datorn, och tänkte byta ut på-knappens diod färg.

Har mätt upp dioden (3mm), frågan är nu om jag kan byta den mot

- http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/...

Har inte tillgång till någon multimeter och vet inget om dioder, så kommer denna att funka? Jaja, vet att den bara kostar 15 kr, men måste beställa den, och vill inte slösa på andras tid i onödan... (som jag råkar göra just nu)

Tänkte lägga upp en guide på detta när jag fått tag i dioden, så andra slipper leta hur man demonterar front, osv osv..

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TeaBinx:

Hej

har sökt runt en del, och har inte hittat något svar på min simpla fråga.

Skall piffa upp datorn, och tänkte byta ut på-knappens diod färg.

Har mätt upp dioden (3mm), frågan är nu om jag kan byta den mot

- http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/...

Har inte tillgång till någon multimeter och vet inget om dioder, så kommer denna att funka? Jaja, vet att den bara kostar 15 kr, men måste beställa den, och vill inte slösa på andras tid i onödan... (som jag råkar göra just nu)

Tänkte lägga upp en guide på detta när jag fått tag i dioden, så andra slipper leta hur man demonterar front, osv osv..

Ingen aning om vilken ström och spänning originaldioden kräver. Du behöver nog mäta detta först innan någon kan svara på din fråga.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Där är problemet, har ingen multimeter.. Iofs bör det räcka med att veta moderkortets power led för just dioden. Måste bara hitta vad Gigabyte 990fxa ud3 har för spänning på sig, kan ju inte finnas allt för många varianter på 3 mm dioder.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeaBinx:

Där är problemet, har ingen multimeter.. Iofs bör det räcka med att veta moderkortets power led för just dioden. Måste bara hitta vad Gigabyte 990fxa ud3 har för spänning på sig, kan ju inte finnas allt för många varianter på 3 mm dioder.

http://lmgtfy.com/?q=power+led+voltage

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Yepp, har googlat som en tok på det, problemet är

"Measured it with a meter a while ago, 1.93v"
"Last I checked it was 5v."
"I think its around 2.5v"

Ett ganska spritt område, som inte där heller har min begränsning på 3mm vit.

Vill ha volten på 990fxa ud3 då är jag glad och tyst : )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeaBinx:

Yepp, har googlat som en tok på det, problemet är

"Measured it with a meter a while ago, 1.93v"
"Last I checked it was 5v."
"I think its around 2.5v"

Ett ganska spritt område, som inte där heller har min begränsning på 3mm vit.

Vill ha volten på 990fxa ud3 då är jag glad och tyst : )

Skitsamma, kör bara på den dioden du länka. Ingenting kan gå så himla fel direkt.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Har ett mail från FD om just detta, ska jag försöka fixa fram bilderna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Chilkey ND75, MMD Vivian V2 53g | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Hitscan Hyperlight | Artisan FX Hien XL Soft | TCL 34R83Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeosoth:

Ja tack!

För övrigt gjorde jag en tillfällig lösning på mitt R4. Plockade ut power led kontakten från moderkortet och drog in den yttersta dioden från min led-belysning vid startknappen, och då kan jag stänga av belysningen i chassit och till startknappen helt eller ändra ljusstyrkan mellan tre lägen. Ser lika bra ut som vanligt dessutom, fast snyggare med vitt ljus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeosoth:

Skulle vara grymt nice!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick tag i en diod nyss, och kunde inte hålla mig att sätta in den direkt, och herrejävlar vilken skillnad, mycket nöjd med resultatet.

Kommer lägga upp en guide på mitt galleri hur jag gjorde senare under dan : )

Edit: http://www.sweclockers.com/galleri/11175-guide-byta-power-dio...

Visa signatur