Permalänk
Medlem

Hej vill lära mig koda

Hej, tänkte lära mig koda program. Jag tänkte börja lära mig HTML, ska jag lära mej XHTML eller HTML5? Jag tänkte uteckla en enkel spelmotor, inget komplicerat bara enkel 3D grafik som en boll som hoppar framåt. Hur ska jag implementera detta i HTML? Behöver jag även kanske kunna CSS?

Jag är komplett nybörjare. Kanske jag ska lära mig något annat språk för att göra 3D spel?

Visa signatur

Nybörjar guide: Xonotic 1on1 | FX-4100 Black Edition X4 @ 3,6GHz, MSI GTX650 1GB OC, Crossair VENGEANCE 8GB @ 1600 MHz, och lite annat skrot ;)

Permalänk
Medlem

Enligt mig är detta en bra sak om du är komplett nybörjare ^^
http://www.codecademy.com/

Visa signatur

rig: NZXT Phantom (röd :P) | i5 3570k 4.1ghz | Corsair h100i | Corsair hx850 (röd sleeve) | Asus HD 7970 Matrix | Asus Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance 8gb LP red | Samsung 840 250 gb ssd | 2 Wd 1.5 tb hdd | Windows 7 64bit | 3x Corsair af120 | 2x Dell U2311H
HTPC: Asus P8H77-I | i3 3220 | Asus DirectCU GTX 660 | Cooler Master Elite 120 | Be quiet 530w | 2tb hdd | 8gb Corsair Vengeance LP | Samsung 47"

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet är HTML bara för hemsidor. För att göra 3D-spel så är det nog något av C-språken som gäller (C, C#, C++).

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Jag kollade runt lite, som jag förstått det så är ett HTML och jag har hittat flera så kallade "HTML5 spel". Så jag ska lära mej HTML5, var finns det för olika ställen man kan lära sig det? Jag tänkte även lära mig Visual Studio först och främst, också med nån plugin som hett Vim ska jag ha också har hört den är bra.

Visa signatur

Nybörjar guide: Xonotic 1on1 | FX-4100 Black Edition X4 @ 3,6GHz, MSI GTX650 1GB OC, Crossair VENGEANCE 8GB @ 1600 MHz, och lite annat skrot ;)

Permalänk
Medlem

HTML är för webben. Du du pratar om så ska du lära dig något C språk eller typ java... java håller på att dö dock om jag inte minns fel.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Ja men vafan. Allt är webben nu för tiden, BF3 är ju till och med på webben, Quake Live är på webben. WEB 2.0 är det jag vill sattsa på. Också, hur lång tid kommer det ta att lära sig?

Visa signatur

Nybörjar guide: Xonotic 1on1 | FX-4100 Black Edition X4 @ 3,6GHz, MSI GTX650 1GB OC, Crossair VENGEANCE 8GB @ 1600 MHz, och lite annat skrot ;)

Permalänk
Medlem

Battlefield 3 körs inte i webbläsaren, du ansluter bara till servern därifrån.
Quake Live kör en modiefierad variant av Id Tech 3-motorn, som körs genom hemsidan. Spelet i sig har inget att göra med HTML.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Avstängd

BF3 är inte på webben, när du joinar en server använder du webben då battlelog's frontend är html, spelet är dock skrivet för Windows och använder UDP och internet för att skicka data mellan spelarna

Visa signatur
Permalänk

HTML=WEBB
C-whatever=Spel (bland annat)

Du kan skapa visuella effekter med hjälp av html5, dock är Java och flash mycket vanligare i det området. Java och Unity är nyckelord för simpla spel

PS: BF3 är C++ och C# tror jag. ( Editor (C#). Pipeline (C++). Game code (C++). System CPU-jobs (C++). System SPU-jobs (C++/asm). Generated shaders (HLSL))

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

För det första så kör visst BF3 och Quake Live i webläsaren. Varför annars ska man gå in på battlelog? För det andra verkar C vara gammalt. Läste på Wikipedia att det användes för Unix. Jag tänker inte använda gammla saker. Jag ska utveckla ett enkelt 3D spel i WEB 2.0 med hjälp av HTML5. Var kan jag lära mej detta?

Visa signatur

Nybörjar guide: Xonotic 1on1 | FX-4100 Black Edition X4 @ 3,6GHz, MSI GTX650 1GB OC, Crossair VENGEANCE 8GB @ 1600 MHz, och lite annat skrot ;)

Permalänk
Avstängd

BF3 körs inte i webläsaren, punkt! Du ansluter till servern eller launchar singleplayer kampanjen via webbläsaren. Men spelet är kompilerat för x86

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av klr:

För det första så kör visst BF3 och Quake Live i webläsaren. Varför annars ska man gå in på battlelog? För det andra verkar C vara gammalt. Läste på Wikipedia att det användes för Unix. Jag tänker inte använda gammla saker. Jag ska utveckla ett enkelt 3D spel i WEB 2.0 med hjälp av HTML5. Var kan jag lära mej detta?

Du loggar in på en Server via WEBBEN, startar programmet automatiskt när du hittat en lämlig server. Du kan ju t.ex inte öppna sweclockers i en ny flik och ha Battlefield i en annan? Eller har du konstruerat en egen webläsare som klarar detta :)?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Skrivet av klr:

För det första så kör visst BF3 och Quake Live i webläsaren. Varför annars ska man gå in på battlelog? För det andra verkar C vara gammalt. Läste på Wikipedia att det användes för Unix. Jag tänker inte använda gammla saker. Jag ska utveckla ett enkelt 3D spel i WEB 2.0 med hjälp av HTML5. Var kan jag lära mej detta?

För det första så har du fel. Battlelog är ett gränssnitt som ska ge spelaren en överskådlig vy över andra spelare, servrar och dylikt. Spelet är inte gjort i HTML5, och det kör inte i webbläsaren.

För det andra så tror jag du ska justera din attityd lite. Då du är här och frågar efter hjälp så kanske du ska ta till dig istället för att säga att alla har fel.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Skrivet av klr:

För det första så kör visst BF3 och Quake Live i webläsaren. Varför annars ska man gå in på battlelog? För det andra verkar C vara gammalt. Läste på Wikipedia att det användes för Unix. Jag tänker inte använda gammla saker. Jag ska utveckla ett enkelt 3D spel i WEB 2.0 med hjälp av HTML5. Var kan jag lära mej detta?

För det första troll?
För det andra Quake är Flash och BF3 är i C, deal with it. När du startar BF3 så kommer ett nytt fönster upp ovanför webbläsaren, webläsaren är bara där för att jävlas, för EA gillar sådant..
Du sitter och spelar på en x86 cpu, x86 är ifrån 1978. Deal with that aswell..
Unix är bäst.
Använd gamla saker för att lära dig nya. Det är meningen med ämnet Historia i skolan.
Du ska inte, men du vill, ändra din ställning till programmering så kommer du mycket längre.

Börja med att skriva "Hello World" i cmd med hjälp av Java, sen kan vi talas vid
(Java är icke döende, så de så!)
PS: denna boken ligger på 938 sidor, läs den också.

Dold text
Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av klr:

För det första så kör visst BF3 och Quake Live i webläsaren. Varför annars ska man gå in på battlelog? För det andra verkar C vara gammalt. Läste på Wikipedia att det användes för Unix. Jag tänker inte använda gammla saker. Jag ska utveckla ett enkelt 3D spel i WEB 2.0 med hjälp av HTML5. Var kan jag lära mej detta?

Att C är gammalt betyder inte nödvändigtvis att det är dåligt. Det bästa alternativet för att göra 3D-spel i webbläsaren är enligt mig WebGL, vilket du behöver JavaScript till. HTML är då en försvinnande liten del i spelet. Sen får du vara beredd på att det tar ganska lång tid innan du kan göra 3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klr:

För det första så kör visst BF3 och Quake Live i webläsaren. Varför annars ska man gå in på battlelog? För det andra verkar C vara gammalt. Läste på Wikipedia att det användes för Unix. Jag tänker inte använda gammla saker. Jag ska utveckla ett enkelt 3D spel i WEB 2.0 med hjälp av HTML5. Var kan jag lära mej detta?

BF3 körs inte i webläsaren. Visst är C gammalt, men det är engelskan också. Inte tycker du väl att engelska är onödigt att kunna bara därför att det är ett gammalt språk?

Sök på "HTML5 beginner tutorials" på Google så hittar du massvis med olika lektioner.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av klr:

För det första så kör visst BF3 och Quake Live i webläsaren. Varför annars ska man gå in på battlelog?

urk.

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av klr:

Hej, tänkte lära mig koda program. Jag tänkte börja lära mig HTML, ska jag lära mej XHTML eller HTML5? Jag tänkte uteckla en enkel spelmotor, inget komplicerat bara enkel 3D grafik som en boll som hoppar framåt. Hur ska jag implementera detta i HTML? Behöver jag även kanske kunna CSS?

Jag är komplett nybörjare. Kanske jag ska lära mig något annat språk för att göra 3D spel?

Det går alldeles utmärkt, det kanske inte är det språk som flest tänker sig när de ska göra en 3D-motor, men det funkar. Finns bra inspiration tex på http://html5games.com/

Skrivet av FoamBox:

HTML är för webben. Du du pratar om så ska du lära dig något C språk eller typ java... java håller på att dö dock om jag inte minns fel.

HTML är för webben, spel är också för webben. Som sagt, vanligast är att man lär sig 3D motorer i något annat språk, men det _går_ att göra i html också. Java håller inte på att dö, vad tror du android spel är kodade i? Tycker du att de håller på att avta? Tvärtom.

Hur lång tid det tar att lära sig beror på hur intresserad man är, hur mycket tid man kan lägga ner, hur bra minne man har etc. Du vet bäst själv om du brukar ha lätt för att lära dig saker. Att bli en duktig programmerare tar några år. Att göra ett spel eller en 3D-motor tar oftast inte lika lång tid.

Permalänk
Medlem

Jag tror trådskaparen pratar om HTML5 och canvas.

HTML5 kan ladda in applikationer som byggs i Javascript via <canvas> taggen.
DVS, det är INTE HTML, utan det är Javascript som körs via HTML5
http://www.w3schools.com/html/html5_canvas.asp

PS: Jag tror även att trådskaparen trollar brallan av oss.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

För det första troll?
För det andra Quake är Flash och BF3 är i C, deal with it. När du startar BF3 så kommer ett nytt fönster upp ovanför webbläsaren, webläsaren är bara där för att jävlas, för EA gillar sådant..
Du sitter och spelar på en x86 cpu, x86 är ifrån 1978. Deal with that aswell..
Unix är bäst.
Använd gamla saker för att lära dig nya. Det är meningen med ämnet Historia i skolan.
Du ska inte, men du vill, ändra din ställning till programmering så kommer du mycket längre.

Börja med att skriva "Hello World" i cmd med hjälp av Java, sen kan vi talas vid
(Java är icke döende, så de så!)
PS: denna boken ligger på 938 sidor, läs den också.

Rekommenderar du Java? Vilken skam. Och så är inte quake skrivet i Flash den km på IF Techno 3 tror ja som är skriven i C.

Visa signatur

Nybörjar guide: Xonotic 1on1 | FX-4100 Black Edition X4 @ 3,6GHz, MSI GTX650 1GB OC, Crossair VENGEANCE 8GB @ 1600 MHz, och lite annat skrot ;)

Permalänk
Medlem

Jag är ett troll som äter vasks.

Visa signatur

Nybörjar guide: Xonotic 1on1 | FX-4100 Black Edition X4 @ 3,6GHz, MSI GTX650 1GB OC, Crossair VENGEANCE 8GB @ 1600 MHz, och lite annat skrot ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klr:

Rekommenderar du Java? Vilken skam. Och så är inte quake skrivet i Flash den km på IF Techno 3 tror ja som är skriven i C.

Quake Live är Flash antar jag, Flash kan numera använda sig av grafikkortet vid rendering och kan således hålla ganska tunga spel.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Tycker barnen fortfarande att det är häftigt att "trolla"? Suck..

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Jag tror trådskaparen pratar om HTML5 och canvas.

HTML5 kan ladda in applikationer som byggs i Javascript via <canvas> taggen.
DVS, det är INTE HTML, utan det är Javascript som körs via HTML5
http://www.w3schools.com/html/html5_canvas.asp

PS: Jag tror även att trådskaparen trollar brallan av oss.

Skrivet av klr:

Rekommenderar du Java? Vilken skam. Och så är inte quake skrivet i Flash den km på IF Techno 3 tror ja som är skriven i C.

Jag rekommenderar Java precis som att jag rekommenderar ett öppet och fritt internet, samt en sallad till varje måltid. Käfta emot vilken utvecklare du vill, ingen kan förneka Java's spridning och användbarhet över olika system. Du kanske inte visste detta, men Android, din diskmaskin, Smarta tv-apparater, och såklart alla episka webbspel såsom mujaffas bmw är mer eller mindre Java-dependent(edit: Actionscript och Javascript är kusiner, så att flash inte har något med java att göra är fel)

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av klr:

Ja men vafan. Allt är webben nu för tiden, BF3 är ju till och med på webben, Quake Live är på webben. WEB 2.0 är det jag vill sattsa på. Också, hur lång tid kommer det ta att lära sig?

Att allt körs på webben betyder det inte att det är HTML.
Det går att köra massa språk på webbsidor och implementera och ha sig.

Eftersom HTML inte liknar något annat som du kan ha nytta för så rekommenderar jag dig att lära dig till exempel PHP eller python eller något så simpelt till en början så du får en inblick i hur loopar och funktioner och så fungerar.
HTML är ju i princip bara skalet av en statisk hemsida.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Avstängd

Inte battlelog som är problemet, battlelog är faktiskt bra. Problemet är Origin

Skrivet av Itchy Trojan:

För det första troll?
För det andra Quake är Flash och BF3 är i C, deal with it. När du startar BF3 så kommer ett nytt fönster upp ovanför webbläsaren, webläsaren är bara där för att jävlas, för EA gillar sådant..
Du sitter och spelar på en x86 cpu, x86 är ifrån 1978. Deal with that aswell..
Unix är bäst.
Använd gamla saker för att lära dig nya. Det är meningen med ämnet Historia i skolan.
Du ska inte, men du vill, ändra din ställning till programmering så kommer du mycket längre.

Börja med att skriva "Hello World" i cmd med hjälp av Java, sen kan vi talas vid
(Java är icke döende, så de så!)
PS: denna boken ligger på 938 sidor, läs den också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Quake Live är Flash antar jag, Flash kan numera använda sig av grafikkortet vid rendering och kan således hålla ganska tunga spel.

Är du dum? If software har utvecklat SÅ. John Varnade skulle aldrig låta dem skriva om Q 3 motorn i flash.

Visa signatur

Nybörjar guide: Xonotic 1on1 | FX-4100 Black Edition X4 @ 3,6GHz, MSI GTX650 1GB OC, Crossair VENGEANCE 8GB @ 1600 MHz, och lite annat skrot ;)

Permalänk
Skrivet av klr:

Rekommenderar du Java? Vilken skam. Och så är inte quake skrivet i Flash den km på IF Techno 3 tror ja som är skriven i C.

Skam? Tror inte du vet vad du pratar om. Alla Android appar görs i java och de programmen kan du köra i vilken plattform du vill.
C gammalt? Vet du vad DOS är? Använd C++ som är en uppdatrad version av C (Rätta om jag har fel) om du carken vill använda C eller Java.

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av klr:

Är du dum? If software har utvecklat SÅ. John Varnade skulle aldrig låta dem skriva om Q 3 motorn i flash.

Sedär, du hade rätt om något. Gratulerar.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

En kille som vill lära sig koda börjar argumentera mot folk som faktiskt kan koda om vad som är vad? Classic. Kan säga att jag läser datavetenskap nu på universitetet och vi höll på med C och Java den största delen av tiden i början. Sen får man ju lära sig andra språk också men detta är högst relevanta