Permalänk
Medlem

Köpråd för programmering

Jag skall läsa datateknik på KTH i höst, och behöver en bärbar dator till programmering osv.
Jag vet inte riktigt vad som krävs hårdvarumässigt, men den ska håll länge (hela utbildningen) och vara stabil. Byggkvalle är ett stort plus.
Ca 15".

Ang budget, så lågt som möjligt, men i7 är att föredra...

Tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är jag inte bäst på programmerings - hårdvara eller så men vad ska du med en i7a till om du ska skriva lite text ?

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreboy:

Nu är jag inte bäst på programmerings - hårdvara eller så men vad ska du med en i7a till om du ska skriva lite text ?

håller nog med dej. Jag såg nån programmerare som sa att han personligen föredrar en liten dator så han kan jobba överallt. (typ på tåg mm)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

En billig Laptop räcker. Men du kan ju betala för större hårddisk, skärmupplösning från något bra märke, tex Asus.

Men för själva programmeringen (ingen rendering) krävs inget mer än en "Facebook-dator"!

Visa signatur

GTX 670 FTW 4GB ll i5 3570k ll ASUS P8Z77-V LE PLUS ll OCZ 650w ll INTEL 180GB SSD ll 2X10000RPM 2TB (4TB) ll NZXT MESH ll 2x SAMSUNG 1920X1080 22' ll FRACTAL DESIGN DEFINE XL ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreboy:

Nu är jag inte bäst på programmerings - hårdvara eller så men vad ska du med en i7a till om du ska skriva lite text ?

Skrivet av simon253:

håller nog med dej. Jag såg nån programmerare som sa att han personligen föredrar en liten dator så han kan jobba överallt. (typ på tåg mm)

Skrivet av David_Doomsday:

En billig Laptop räcker. Men du kan ju betala för större hårddisk, skärmupplösning från något bra märke, tex Asus.

Men för själva programmeringen (ingen rendering) krävs inget mer än en "Facebook-dator"!

Okej visst, för programmeringens skull är det inte behövligt. Men jag behöver ett stabilt system eftersom jag kommer ha den som huvuddator också. Dessutom hade jag tänkt att använda den i 5 år. Visst, inget är framtidssäkert, men en i7a klarar sig antagligen bättre om 4-5 år än en i3a...

15" vill jag nog ha, föredrar stor skärm. Jag är styrkelyftare, så jag orkar nog bära på en sådan..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Okej visst, för programmeringens skull är det inte behövligt. Men jag behöver ett stabilt system eftersom jag kommer ha den som huvuddator också. Dessutom hade jag tänkt att använda den i 5 år. Visst, inget är framtidssäkert, men en i7a klarar sig antagligen bättre om 4-5 år än en i3a...

15" vill jag nog ha, föredrar stor skärm. Jag är styrkelyftare, så jag orkar nog bära på en sådan..

http://www.pc-konsulten.se/barbara/mobility.html

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Budget: http://www.dell.com/se/p/inspiron-15r-se-7520/pd?oc=n0015s18&...

Med 15% studentrabatt blir det 6,8k. Riktigt bra specs för det priset, men den är stor, tung och ful som stryk. Ska dock inte vara helt uselt byggd enligt de recensioner jag läst.

För 8' får du en Acer med liknande specs, för 9' en Asus. Kan inte uttala mig om hur mycket prestanda du behöver, men med dessa är jag rätt säker på att du får mest prestanda per krona. 1920x1080 i upplösning är imo ett minimi-krav för att kunna få plats ordentligt på skärmen. SSD hade varit najs, men det kan man krydda med i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreboy:

Nu är jag inte bäst på programmerings - hårdvara eller så men vad ska du med en i7a till om du ska skriva lite text ?

Alltså lite text är väl fel. Håller på just nu med en "enkel" app, är uppe i 500 rader kod och är inte klar än. Ska du skriva lite mer avancerat så räkna med 10.000 rader kod. Du skriver inte lite text bara när du programmerar, CPU är viktig om du inte vill få ryck på kompilatorn för att testa.

Permalänk
Medlem

En 15" kommer du troligen inte att orka släpa med till skolan i längden - köp hellre en liten, 11.6"-12.1", i5 ultrabook med bra batteritid (kanske en 13.3" om du nu är så stark som du säger ). En 11.6" dator råkar vara precis lika stor som ett a4 anteckningsblock (dessa kommer du att använda flitigt btw) och inte mycket tyngre, så de ryms lätt i en "vanlig" väska.

Bland det första man lär sig på en ingenjörsutbildning är att älska en lätt packning; eftersom du på de allra flesta inj-utbildningar alltid läser 2-3 kurser parallellt så blir det lätt många kilon att släpa på och ibland riktigt trångt i väskan.

Source: Jag var nog den enda av 150 som faktiskt hade med sig egen dator varje dag under den 9hp långa programmeringskursen jag läste i höstas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

En 15" kommer du troligen inte att orka släpa med till skolan i längden - köp hellre en liten, 11.6"-12.1", i5 ultrabook med bra batteritid (kanske en 13.3" om du nu är så stark som du säger ). Det första man lär sig på en ingenjörsutbildning är att älska en lätt packning; eftersom du på de allra flesta inj-utbildningar alltid läser 2-3 kurser parallellt så blir det lätt många kilon att släpa på och ibland riktigt trångt i väskan..

Source: Jag var nog den enda av 150 som faktiskt hade med sig egen dator varje dag under den 9hp långa programmeringskursen jag läste i höstas.

Jag tycker (eller tyckte) egentligen att du har rätt. Men efter att ha köpt en, med dåtidens mått mätt, nätt trettontummare så kan jag med facit i hand säga att den var i klenaste laget. Den dög och duger enbart till enklare saker. Som du själv antyder, så måste man inte heller ha med sig datorn dagligen utan bara någon gång då och då. Vilket leder mig till att tro att en bättre lösning är en mer kraftfull och större laptop som åker med när det behövs. Som komplement till detta, alltså då dagar när man inte behöver någon dator, tänker jag mig en surfplatta. Den torde vara ännu smidigare än även de minsta ultrabook-modellerna.

Lösningen (klumpig men kraftfull laptop) + surfplatta blir även billigare än en kompetent ultrabook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag tycker (eller tyckte) egentligen att du har rätt. Men efter att ha köpt en, med dåtidens mått mätt, nätt trettontummare så kan jag med facit i hand säga att den var i klenaste laget. Den dög och duger enbart till enklare saker. Som du själv antyder, så måste man inte heller ha med sig datorn dagligen utan bara någon gång då och då. Vilket leder mig till att tro att en bättre lösning är en mer kraftfull och större laptop som åker med när det behövs. Som komplement till detta, alltså då dagar när man inte behöver någon dator, tänker jag mig en surfplatta. Den torde vara ännu smidigare än även de minsta ultrabook-modellerna.

Lösningen (klumpig men kraftfull laptop) + surfplatta blir även billigare än en kompetent ultrabook.

Jag har redan en Galaxy Tab 2, så det kanske kan vara en idé. En stor anledning till att en 15" väger tungt är att jag kommer jobba med den hemma väldigt mycket. Och jag tror att en högupplöst 15" kommer var mycket behagligare att jobba med än något mindre.

Hur är MSI? De har ju några modeller som ser kanon ut.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Thornblom:

Jag har redan en Galaxy Tab 2, så det kanske kan vara en idé. En stor anledning till att en 15" väger tungt är att jag kommer jobba med den hemma väldigt mycket. Och jag tror att en högupplöst 15" kommer var mycket behagligare att jobba med än något mindre.

Hur är MSI? De har ju några modeller som ser kanon ut.

Att välja en högupplöst 15" vinner du på i så fall!

Är tyvärr inte speciellt kunnig om bärbara datorer, men MSI ska man akta sig för tydligen. Har flera kompisar vars moderkort och grafikkort från MSI gått sönder på ett eller annat sätt. Skulle satsa mer på ASUS, HP eller kanske Dell/Acer.

Men denna verkar bra! Full HD med "Ivy Bridge i5" Skulle köra på denna om din budget tillåter, http://www.dell.com/se/p/inspiron-15r-se-7520/pd?oc=n0015s10&...

Visa signatur

GTX 670 FTW 4GB ll i5 3570k ll ASUS P8Z77-V LE PLUS ll OCZ 650w ll INTEL 180GB SSD ll 2X10000RPM 2TB (4TB) ll NZXT MESH ll 2x SAMSUNG 1920X1080 22' ll FRACTAL DESIGN DEFINE XL ll

Permalänk
Medlem

En Transformer Prime (surfplatta med tangentbordsdocka) de dagar man vill ha lätt packning och en 15" när man vill ha det lite rejälare?

För övrigt så finns det en mängd fräscha, lätta och små ultrabooks idag med rejäl beräkningskraft, men det känns ju som att det är mer intressant med en stor och bra skärm+skönt tangentbord om man ska sitta några längre pass och programmera. Mindre skärm = det blir lite smått med högre upplösning och tunn dator = tangentbordet måste kompromissas med.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag har kikat runt lite på netbookguru.de. Där kan jag få deras "Sun" modell med i7 QM3630, 8GB RAM, Full HD 15.6", GT650M och svenskt T-bord för 7200kr med frakt. Det känns väl nästan oslagbart?

Visa signatur
Permalänk

Nu kanske du redan köpt en dator. Men om inte så är fallet så tipsar jag dig om att testa datorns tangentbord innan du köper. Om du ska skriva mycket på den (programmera etc) så är det viktigt med tangenter du trivs med.

Permalänk
Medlem

Gick Datavetenskap för några år sedan och då hade alla eeePC. Det var inga problem och en sån kostar hur lite som helst.
Sitter man däremot med java och sånt som tar lite mer kanske man ska skjuta högre. C++ o C går utmärkt med en eeePC

Permalänk
Medlem

En ultrabook kanske, asus mer högupplösta, eller vivobook om man har tunn plånbok.

eee pc är bra med, händiga och inte så dyra. fungerar bra med tiling wm:s.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

För programmering klarar du dig med vilken dator som helst. Själv klarar jag dock inte att sitta och arbeta längre stunder på något mindre än 15", vet dock flertalet som programmerar på 11-13" och t.o.m. mobiltelefoner.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Thornblom:

Jag skall läsa datateknik på KTH i höst, och behöver en bärbar dator till programmering osv.
Jag vet inte riktigt vad som krävs hårdvarumässigt, men den ska håll länge (hela utbildningen) och vara stabil. Byggkvalle är ett stort plus.
Ca 15".

Ang budget, så lågt som möjligt, men i7 är att föredra...

Tack!

Jag hade rekommenderat en Lenovo Thinkpad om du har råd, du kan få studentrabatt genom campusdiscount.de.

Bättre tangentbord (viktigt för programmering) kommer du inte kunna hitta på en laptop, jag har själv en X220, men jag har för mig att det ska ha kommit en uppföljare som kanske är roligare att skaffa idag.

EDIT: Jag såg att byggkvalité var viktigt, då kan jag bara rekommendera dessa ännu mer, de är grymt bra byggda.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad du ska ha den till och att du antagligen kommer släpa runt på den flera dagar i veckan i skolan så vilja med egen erfarenhet i åtanke framföra följande:

Satsa på 13.3, 14, eller absolut max 15".'

Hyffsad upplösning. Inte full HD på en 13.3 tummare så du blir tvungen att zooma in en massa för att kunna läsa text men en hyffsat hög upplösning är trevligt.

Inte väga mer än 2 kg. En tunn och lätt dator är (förutom dyrt) jäkligt najs att ha i väskan.

Om du nu ska läsa Datateknik i fem år på KTH så skulle jag verkligen vilja framföra en fet uppmaning och det är att blåsa ut Windows helt alternativ ha det i dual boot och sen använda Linux till allt ditt arbete. Jag vet att det finns vissa sorgliga skälar som tar sig igenom datateknik nästan helt utan att lära sig Linux men för din egen skull, bli inte en av dem

Om du tycker Linux verkar trist så måste du iaf ge det en chans alternativt tänka om ditt studieval. Om du vill bli lite motiverad så kolla in arbetsannonser för datatekniker. Linux finns över allt och används i allt seriöst arbete.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP