Konstiga problem efter GTX Titan uppgradering!

Permalänk
Medlem

Konstiga problem efter GTX Titan uppgradering!

Hej,
För ett tag sedan uppgraderade jag datorn med ett GTX Titan vilket var en trevlig upplevelse.
Efter ett tag bestämde jag mig för att lägga till ytterligare ett Titan för SLI, och då började en massa problem uppstå:
Efter ett tags spelande (ca 30min) börjar ljudet att frysa, lagga märkbart. Dessutom sjunker fps mer och mer. Ibland hjälper det att starta om spelet men oftast måste datorn startas om.
Dessutom i windows desktop läge börjar också ljudet hacka efter ett tags vardagligt användande. Och att minimera/maximera/flytta fönster blir "ryckigare" och laggigt.

Problemen började alltså när jag la till ett 2:a GTX Titan.
Se datorns spec i signaturen.

HJÄLP!!!

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk

Hur varma blir korten?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Hur varma blir korten?

Värmen är inget problem (har noga loggat alla temperaturer för att felsöka fetta).
De går aldrig över 78-79 grader, vilket de är inställda att gå upp till (fläkten går max i 70%).

Jag kan ju nämna också att PCIe portarna går i PCIe 3 8x.

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk
Medlem

För er som kanske kommer ha samma problem någon gång, testade allt möjligt och tillslut verkade som att problemet låg i att jag hade 32gb ram installerat. Testat nu att köra 16 vilket verkar ha löst problemet. Konstigt att problemen började efter installation av ett nytt grafikkort, men så är det iallafall.

//Daniel

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk
Medlem

offtopic så vill jag säga grattis till ett monster till dator känns dock lite snålt att ha en sån fantastiskt dator och sedan köra på 160GB på SSD'n

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

offtopic så vill jag säga grattis till ett monster till dator känns dock lite snålt att ha en sån fantastiskt dator och sedan köra på 160GB på SSD'n

Han har 2 st av dem, så 320 GB.
Men vad spelar det för roll, huvudsaken är att operativsystemet, alla program och alla spel får plats, och det gör det säkerligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungowe:

För er som kanske kommer ha samma problem någon gång, testade allt möjligt och tillslut verkade som att problemet låg i att jag hade 32gb ram installerat. Testat nu att köra 16 vilket verkar ha löst problemet. Konstigt att problemen började efter installation av ett nytt grafikkort, men så är det iallafall.

//Daniel

Grymt, att du åkerkopplade så denna tråd har problem med lösning!

Antar du kör allt på max som skärmen klarar av, vad för fps får du?

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Han har 2 st av dem, så 320 GB.
Men vad spelar det för roll, huvudsaken är att operativsystemet, alla program och alla spel får plats, och det gör det säkerligen.

Så går det när man inte läser ordentligt

Så sjukt kul det måste vara med en Titan SLI

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

Grymt, att du åkerkopplade så denna tråd har problem med lösning!

Antar du kör allt på max som skärmen klarar av, vad för fps får du?

Jodå det är riktigt gött med Titan i SLI jag föredrar att spela i hög upplösning på en skärm så det extra minnet i Titan kommer väl till pass..

Tyvärr måste jag meddela att mina problem är tillbaka, dock blev det bättre när jag kör med bara 16gb ram (sjukt skumt).
Efter ett tags användande börjar ljudet hacka, lagga och fönsteranimeringar blir riktigt sega.

Jag ska testa att blåsa datorn imorgon, kan ju vara några gamla drivisar som ställer till det. Får hoppas på det!

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk

pröva med olika kombinationer av ramstickor, kan vara en som har ett litet fel någonstans

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnde kanske det är så att en ram-sticka är sönder. testa köra memtest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Som ovan nämnde kanske det är så att en ram-sticka är sönder. testa köra memtest?

Jag har nu blåst datorn och kört en rejäl omgång memtest.
Det verkar inte vara några problem med minnena, däremot verkar ominstallationen av w7 löst problemet (ta i trä, knack knack).
Har inte haft de tidigare problemen på två dagar än iallafall. Sjukt skumt, men det verkar alltså vart ett mjukvaruproblem.

//Daniel

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig, och trevligt att du uppdaterar tråden med lösningen