Permalänk
Medlem

Bygglogg: Black Rust

Stort tack till Aquatuning.se som sponsrar detta projekt med varor från Alphacool och Phobya!

Hej. Mitt förra projekt Väderbiten har ställts på hyllan. Mest pga att bets och järnvitriolen inte får sin fulla nyans och färg i tid. Låter den stå ute hela sommaren så får vi se vad som händer. I ALLA FALL så bakade jag om degen till en annan god kaka, bytte lite färger och namn till Black Rust. Så ni är nu hjärtligt välkomna till mitt lite annorlunda projekt

Ett chassie ska som sagt byggas från scratch med 20x20mm fyrkants profil av stål. Detta kommer att svetsas ihop och sedan rostas. Virket jag kommer använda mig av är Antik Svart ifrån Baseco ca 2.5m2 strukturborstat, betsat och mattlackat furu golv.
Det roliga med detta är att detta virke kostade 400kr/m2 för 20x135 (egentligen 490 före avdrag) och vanlig hyvlad furu ifrån lokala brädgården tog 630kr/m2 och då va dom mindre 21x95. Byggmax tog 310kr/m2 för samma 21x95.

Jag kommer använda material som jag tycker om och det blir svart lackbetsad furu och rostat stål. Insidan kommer att bjuda på lite överaskningar ifrom av något vintage-aktigt. Detta är lite av färgkänslan jag kommer köra på:

Jag har haft ett Cooler Master HAF XB chassie som referens när det gäller hur jag skal placera allt i burken:
http://www.sweclockers.com/nyhet/16147-cooler-master-slapper-haf-xb-liggande-atx-chassi-for-hogt-luftflode
Så tanken är att bygga en fyrkantig kub med två våningar, plexi på sidorna och på ovansidan. Bilderna visar fronten samt höger sida. Stålramen ser ni kommer synas markant inuti chassiet. Munvattne rinn på mig

Kylningen:
Vattenblock CPU: Phobya CPU-Cooler UC-1 Extreme Intel 775,1155,156,1366,2011 - Brass Edition
Vattenblock GPU: Ej inköpt ännu!
Pump: Alphacool VPP655 - Single Edition
Top till pump: Alphacool HF D5 TOP - Plexi G1/4 - (VPP655/TPP644/MCP655)
Reservoaren: En gammal ölflaska med porslinskork.
Radiatorer: Phobya Xtreme 200, 1st Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 120mm
Radiator kylning: BitFenix Spectre Pro200mm Vit LED (kommer försöka byta dom vita dioderna till andra passande resten av bygget)
Anslutningar: 10st EK-PSC, 10mm - G1/4, Svart Nickel
Orange sveele med krympslangar
Belysning: Orange 4000mcd lysdioder. Köpte 30st med en liten reflektor armatur.

Uppdateringar

19/4 -13
Beställt virket. ca 2.5m2 strukturborstat, betsat och mattlackat furu ifrån Baseco.

24/4-13
Inhandlat virke, skruv och lite andra små grejjor.
Har gjort exakta skalenliga ritningar nu. I helgen ska jag sätta mig ner och lägga beställningen på stålet samt maila ritning för svetsandet.
Jag har lagt till 2st 120 single radiatorer som ska kyla systemet tillsammans med 200x200 radiatorn i fronten.
Nedan skickar jag upp fler bilder ifrån 3D-modellen samt på virket.

Struktur borstat. Ser lite plastig ut på bilderna, men så är inte fallet.

Sponten skall kapas bort.

Har valt att sätta diskarna i taket. Dom kommer sitta fast med gummistroppar och hänga ner så dom bli sågottsom ljudlös.

Dold text

13/5-13

Då vill jag tacka Aquatuning.se för support och sponsring med diverse vattenkylnings detaljer ifrån Alphacool och Phobya. Vill först uppmärksamma kundsupporten med Aquatuning, snabb respons, kunnig och bra att göra med. Det tog ca 5 arbetsdagar innan jag fick mitt paket men då skickades det ifrån tyskland med schenker, smidigt och bra.

Dessa komponenter fanns i paketet:
Phobya CPU-Cooler UC-1 Extreme Intel 775,1155,156,1366,2011 - Brass Edition
Phobya CPU Mainboard Backplate
Alphacool VPP655 - Single Edition
Alphacool HF D5 TOP - Plexi G1/4 - (VPP655/TPP644/MCP655)
2st Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 120mm
6st Phobya G-Silent 12 2000rpm Black Silent Edition ( 120x120x25mm )
Phobya TPC 4x Fan- or Pump-Controller 30Watt each Channel - Single Bay 5,25
Samt lite dekaler och klistermärken.

Ni alla vet hur man känner sig nu, ÖPPNA!
Paketet var iaf helt utan skador eller kantstötningar och bra förpackat.

En närmare titt på pumpen, Alphacool VPP655 - Single Edition eller D5 som den också kallas. Pumpen kändes gedigen och var tyngre än vad jag trodde.

Kommer sleeva dessa kablar. Här ser ni även nivå regleringen.

Fick med en plexi top till pumpen. Detta kändes även gediget.´

Testade och tryckte dit pumpen utan att skruva fast den. Kändes som den passade bra och tätt.

6st Phobya G-Silent 12 2000rpm Black Silent Edition ( 120x120x25mm )

2st 1x120 Radiatorer, Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 120mm

Phobya CPU-Cooler UC-1 Extreme Intel 775,1155,156,1366,2011 - Brass Edition tillsammans med Phobya CPU Mainboard Backplate

Phobya TPC 4x Fan- or Pump-Controller 30Watt each Channel - Single Bay 5,25. Ska läsa på lite om att styra pumpen via denna, hade varit smidigt.

Dold text

17/5-13

Nu är det dags för en ganska stor uppdatering. Projektet har kommit en bra bit på väg. Stålramen är ÄNTLIGEN klar,jag orkar inte beskriva i alla steg jag gjort detta och misslyckats hit och dit och att bespara er en massa bilder. Om någon är intresserad av alla försök jag gjorde jag kan lägga upp dom efter önskemål. MEN det blev tillslut att jag slipade ner den, t-sprit, primer, matt-svart lack 2 lager. Sedan på med rost effekten och efter det matt-klarlack. Jag hade läst innan att klarlacken kunde göra att slutresulatet blev aningen mörkare, vilket det också blev. Ville till en början ha en ljusorange intensiv rost som sedan nu blev röd-brun. Men nu när jag satt ihop det med virket så blev det faktiskt rätt bra.

Så jag hängde upp delarna efter jag slipat och tvättat med t-röd.

Lagt på primer och två lager matt-svart.

Använde en tvättsvamp för att dutta på metall-ackryl färgen. Ville få ett oregebundet mönster så det svarta kunde lysa igenom.

Efter det torkat ett dygn så strök jag på med del två av kittet, någon sorts syra. Detta va resultatet efter bara 30min.

Dagen efter:

Dold text

Dags för att såga virket. Jag använde mig kallt av endast måtten ifrån SketchUp ritningarna jag gjorde och det fungerade fint.

Testade lägga på plankern på stålramen innan den vart rostad. Ser ganska bra ut!

Sedan va det dags att måla dom omålade ytorna på virket. Använde mig av Herdins Lackbets Grafitsvart. Och för att FÖRSÖKA efterlikna framsidan av brädorna med ådringen så skyndade jag mig att lägga måla en sida och sedan snabbt innan färgen torkar så torkar man bort så mycket man kan med mycket toapapper. OBS om ni tänkt använda denna färg så stå utomhus eller använda gasmask. Den luktade som om den skulle kommit direkt ifrån fabriken i Tjernobyl.

Vart väldigt nöjd med ådringen. Färghandeln tipsade om att man kunde struktur borsta för att framhäva den mera men jag va nöjd så här.

Så där, då va alla målade och fått torka något dygn.

Dold text

Köpte på mig Fusk-Plexi / Plastglas ifrån Biltema. Som jag sedan sågade till. Försökte först handsåga med det gick inge bra. Använde mig sedan av en sticksåg. Hade lite problem att det vart för varmt och att det smälte lite. Detta va ingen fara då kanterna inte kommer synas, men kan vara bra att tänka på.

Dold text

Då va det ÄNTLITEN dags att börja montera. Locket och höger+vänster sida kommer jag använda mig av galvad fransbult med för looks. Fram och baksida kommer jag försänka eller hur man nu kallar det.

Dags att måtta in, spänna fast och borra.

Vart snyggt med silvriga bultarna. Tänkte först lacka dom eller rosta men är glad att jag inte gjorde.

Så, nu sitter dom första bitarna fast. Jävla massa borrande. Först liten borr, sedan större borr och sedan ner med bultarna. Blir många byten med borrmaskinen.

Använde mig av vinkerjärn för att få 2mm mellanrum mellan plankern. Detta är för att förhoppningsvis så ska belysningen krypa igenom samt att förbättra temp.

Suck, byta byta byta. Är alldeles sårig i händerna och fingrarna av att byta borr hela tiden...

Börjar ta sig!

Locket klart! Är väldigt nöjd, fin finnish.

Baksidan.

Här sitter locket på stålramen.

En vy från insidan. Bultarna bryter igenom dom mörka materialen fint.

Skönt att vara ute och snickra, våren har kommit till norrland. Hunna verka stortrivas iaf. Roffe och Doris tycker det är spännande de husse håll på med.

Ena sidan klar.

Började monter benen. En vän hade dessa fyra liggandes hemma, betalade med en pizza.

Borrade nya hål på sidorna och tog igenomgående bultar.

Gjorde hålet på andra sidan så pass stort att bultskallen gick igenom och blev dold.

Och nu när alla är fastsatta så kapades överflödet av bulten.

Sedan skruvades fram och baksida fast. Även här så "gömde" jag bultskallarna pga att dom inte gick plats och ej kommer att synas. Här fick jag använda 3 borrar och sedan bulta fast. Så less på detta, och varje gång klämmer man sig eller river sig. Full i sår.

Så där! Allt virke är fastskruvat. Testade och la ihop allt för att se hur det kommer se ut. NICE! Fönstren på höger+vänster sida har jag av misstak gjort för små, men det är lätt fixat med sågen sedan.

Då va det dags att börja såga alla hål. Började med hålet för 200mm fläkten i fronten.

Så där!

Använde mig av en 12mm plywood skiva för att göra våningsplanen. Här är bottenvåningen.

Sedan efter att ha testat fram och tillbaka och funderat i säkert 1.5timme! Så beslutade jag mig för ändra upplägget av komponenterna. Detta kommer bli snyggare och bättre temperaturer.
Övrevåningen där moderkortet kommer ligga. Under kommer nätagget ligga tillsammans med 2st tysta 80mm fläktar. Nu skulle man haft nå ben.

Gillar naturliga material. Tänkte att allt i lådan är kantigt och rätt så jag ville ha lite former. Tog en gamm-gren och sågade till 2st 10cm bitar.

Så där! Gjorde även 2 stödben.

Så! Våningarna kommer betsas samma med samma svartfärg jag använt tidigare. Benen kommer nog lämnas som dom är.

Sedan kapades alla hål ut på baksidan. Här ser ni nätagget med 2st 80mm fläktar längst ner. Sedan kommer moderkortet. På sidan så kommer 120 radden sitta och brevid en 90mm fläkt. EV kanske det blir en 90mm radd där, får se..

Nu skall det småfixas lite, fila hålen, fixa några små hål i fronten för fläktkontrollern och power knapp. Sedan måla alla nakna ytor.

Stay Tuned!

Dold text

19/5-13

Reservoaren är fixad. Det är en gammal öl flaska med porslinskork. Jag läjde lokala glashandlarn att borra 2st hål och limma dit anslutningar. Dom använde något silicon lim som är liiite flexibelt, vet inte hur mycket temp detta klarar dock. Den fylldes iaf sedan med varmvatten ca 40-45* och läcktestas. Är lite skrajj över ifall den kan gåsönder när man sätter igång datorn. Här följer lite bilder på den iaf.

Dold text

22/5-13

Okej, har haft några lediga dagar så det har körts på full fart. Har funderat länge hur jag skulle göra ett fäste till reservoaren så den int ramla omkull eller åkomkring.
Började först fundera på någonting i dessa banor.

En lite platå med lite plexi under som skall lysa upp flaskan underifrån. Men hur ska jag fästa flaska? TÄNK OM, GÖR RÄTT!

Jag måste ha ett hål att stoppa i flaska i...och sedan fästa i chassiet. Gjorde en test skiss och ett test hål.

För att få djup så skruvade jag ihop 3st 12mm plywood bitar.

Gjorde hål.

Håle vart aningen för djupt så jag sågade ut en skåra för ventilen.

Sågat och borstat med stålborste för att det skulle se lite åldrat ut.

En början till något.

Hmm, vet inte om jag gillar som runda formerna. Kanske lite rost och bultskallar kan få det lite ruffigare..Får tänka på saken..

Jag vill att datorn ska vara så tyst om möjligt och min mekaniska lagringsdisk lever om en del så den skall bli tyst.
Detta är vad jag behöver.

Simsalabim! Har gjort denna lösningen i en HTPC jag byggt fast då med fästmöns hårsnoddar. Den har en gammal IDE-disk och lever om som satan, blev 99,9999% helt tyst efter. Dessutom får den bra kylning. Hänger den under moderkortshyllan.

OS-disken är lite finare, lättare och mindre och kan därför få synas lite mera. Gjorde det väldigt enkelt. Tog en rostig plåt, kapade till den med rondellen och bockade till den i mitt skruvstä. Violla!

Pumpen är en faktor som lever om en del vad jag läst. Har hittat olika produkter man kan köpa för att få en tyst men hittade dåligt med tester på dessa så istället för att kasta pengarna i sjön så hittade på en egenlösning som fått influenser av div.
Börjar med att hitta nå liggunderlag som kunde offras.

Kapade ur 4 bitar och limmade ihop som sedan fick stå tills dagen efter.

Sågade ut den storlek jag tyckte vad lämpligt.

Så! Limmet hade inte torkat riktigt.

Sågade ut en fästplatta. Tog sedan lagom långa skruvar för att hålla fast skumgummit.

Så där! Förhoppningsvis så kommer den klara sitt jobb. Ser lite tråkigt kantig ut men för att liva upp det lite så kommer den sprayas matt-svart senare.

Moderkortsplåten färdigkapad och lackad.

Passade även på att lacka lite andra detaljer.

Sedan målades hyllplanen svarta så att juteväven skulle synas bättre. Efter det så häftades tyge.

Så! Lagomt slappt.

Älskar detta tyg.

Då va golvet fastskruvat. Nu börjar det likna något!

Sedan fäste jag tyge för moderkortshyllan. Notera hålet där saxen är, där ska endel kabelgenomförningar gå samt även i hörnen som jag kapat ur.

Benen gjorde sitt, glad att jag använde dom.

Nice!

Moderkortsplatta på plats och fastskruvad med 10mm distanser undertill.

Så där! Nu snart börjar det roliga med montering av komponenter samt kabeldragning.

Stay Tuned!

Dold text

27/5-13

Tjabba, projektet tuffar på och jag kör så hårt jag kan för att det ska bli klart. Har kommit ganska långt nu så i nästa uppdate så är förhoppninsvis det klart.

Locket och sidorna har fått sina gångjärn fastskruvade, efter en dels funderande så va det dags. Jag har köpt "piano-gångjärn" som dom kallas.
Börjar att passa in den så den hamnar rätt.

Tejpade fast dom och sedan markerade vart hålen skulle hamna.

Så där. Vart ganska disktret iaf, så pass långt min kunskap och ork räckte.

Locket och sidorna är ett eget stycke. Ja, ni fattar om ni ser bilderna nedan..

200mm fläkten skruvades fast men först så anpassades kabellängderna och sleevades.

Min absolut första sleevning, kanske inte vart supersnygg men fyller sin funktion.

Använde O-ringar för att dämpa vibrationerna. Dock så tror jag att träet i sig dämpar en hel del.

Sedan monterades 200x200mm Phobya radiatorn.

Som ni ser har jag gjort egna upphängningar/infästningar. Lackade sprikband mattsvarta.

Så där!

Sedan skruvades lite fläktar fast.

Som ni sett på tidigare bilder så har en bullens-pilsner korv burk huserat i chassiet. Detta kommer bli som en sorts kabeluppsamlare. Denna ska stå på ett ställ med kabelrännor in och sedan ska få samma rost-look.
Jag började med att kapa ur botten.

Direkt så tänkte jag att jag måste se till att det inte blir vassa kanter så man inte skadar nå kablar eller så. Först så diskade jag ur den och vad hände då?...

Här ska den stå..ungefär..

Började knåpa ihop nå design..

Limmade ihop tre stycken plywood bitar.

Sedan så sågades den till efter limmet torkat.

Efter så sågades kabelrännorna ut.

Så dära!

Som ni ser på bilden så sågades och skruvades det dit fästen för burken.

Lite svart färg.

Sedan va det dags att 120mm radiatorn att skruvas dit. 120fläktarna sleevades och kopplades ihop.

Phobya fläktarna hade färdiga fästen ifall man vill sätta in dioder.

Så där ett färdigt kylpaket att skruvas dit.

Flask-reservoaren skulle ha lite mysig belysning.
Började med att limma ihop 2st utsågade plexibitar och spikband under för att fästa skiten. Detta kommer inte synas så därför är det inte så noga med utsågning.

Sedan borrades hål för dioderna.

Vart inte snyggt men fyller sin funktion.

Mysighetsfaktorn är hög! Tror denna varma orange färg kommer bli bra när det lyser upp flaskan.

Fläktkontrollern skulle fästas.

Nu ska äntligen som sista detaljerna få lite rost färg på sig. Började med metall-akrylen.

Och efter 2 baddningar med "Rapid-rust" syran så ca 3-4timmar senare så börjar det hända grejjor.

Burken hade sin innehålls och tillverkar text på sidorna samt att den va lite förblank. Nu ser den härligare ut!

Förhoppninsvis är projektet klart till nästa stora uppdate.

Stay tuned!

Dold text
Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli snyggt! Ser fram emot mer bilder.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Ser helknasigt ut, men kanske passar perfa i stugan!

Visa signatur

-

Permalänk

Ser grymt ut!!

Permalänk
Medlem

blir det målat rost av de där medlet eller blir det riktig rost ??? gångjärnet ser ju riktigt gammalt å bra ut.( som nån gammal fjäll lada )

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

funkar inte salt och vatten på ren metal så det rostar
fortare? har för mig det ialla fall.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

funkar inte salt och vatten på ren metal så det rostar
fortare? har för mig det ialla fall.

Passaten min gillar inte vägsalt iaf
Jo, det ska väl funka, köpte detta medel mest för att kunna måla rost på plast och andra saker som inte är av metall.

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenZ:

Passaten min gillar inte vägsalt iaf
Jo, det ska väl funka, köpte detta medel mest för att kunna måla rost på plast och andra saker som inte är av metall.

Okej men testa salt på skruv eller spik och se fall det rostar fortare.
Kan bli en fin lock på lådans skruv/spik

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Proffsmoddare

Ser intressant ut! Kul med "riktig" vattenkylning också!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar det här! Ska följas.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

bra idé. Kul att se vart detta bär

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenZ:

Tackar. Börjar oroa mig över färgen/nyansen på träet. Ser mest skitigt ut just nu.. Hmm. Får stå några dagar till

börja ångra att jag slängde bort 3 gamla chieftech bigtowers precis i dagarna, hadde ju kunna planerat in nåt sånt här skoj.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenZ:

Hmm, har börjat fundera ifall man skulle betsa lådan svart istället. Verkar ta en hemska lång tid detta. Vart lite sugen på denna färgen
http://vartnyahus.se/files/2012/09/1490.jpg

Ska låta den stå ute tills imorn och kolla vilken färg den har fått. Annars ringer jag färghandeln.

snyggt men då hade väl blitt snyggare med ren koppar än rost på plåt och gångjärn

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenZ:

Hmm, har börjat fundera ifall man skulle betsa lådan svart istället. Verkar ta en hemska lång tid detta. Vart lite sugen på denna färgen

Ska låta den stå ute tills imorn och kolla vilken färg den har fått. Annars ringer jag färghandeln.

Skrivet av AndersBlomdahl:

snyggt men då hade väl blitt snyggare med ren koppar än rost på plåt och gångjärn

Koppar kommer bli ruskigt snyggt med den mörkgrå/svarta färgen.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Alltid kul med personer som tänker "outside the box"! Ser ut att bli riktigt intressant det här. Lycka till

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

Kommer bli schnyggt!

Permalänk
Medlem

Annorlunda och snyggt. Blir intressant att se färdigt.

Visa signatur

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenZ:

Hmm, har börjat fundera ifall man skulle betsa lådan svart istället. Verkar ta en hemska lång tid detta. Vart lite sugen på denna färgen
http://vartnyahus.se/files/2012/09/1490.jpg

Ska låta den stå ute tills imorn och kolla vilken färg den har fått. Annars ringer jag färghandeln.

Som verksam yrkesmålare kan jag tala om att järnvitriol mörknar med åren, dvs att den blir mörkare och mörkare år för år då den reagerar på väder och vind. Jag har själv använt järnvitriol en hel del och kan tala om att det man behandlat med vitriolen efter ca 6-8 år blir nästan svart. så väntar du dig ett snabbt resultat lär du bli besviken.

Citat:

Med svagare eller mer koncentrerad vitriollösning (även kopparvitriol blandat med järnvitriol förekommer) kan man på kort tid nå fram till en färgton som ganska väl överensstämmer med ytåldrat trä, som fått sin gråa färg av väder och vind. I litteraturen kan man hitta olika rekommendationer av blandningsförhållandet. Den slutliga färgen beror på temperaturen, trämaterialet och ytans grovhet. Järnvitriol kan ge en flammig yta om panelens yta har porösare områden eller områden med kärnvirke, eller om den utsätts för regn direkt efter målning innan den torkat in.

Permalänk
Medlem

Verkar intressant och kul! Hoppas du blir nöjd med resultatet sen bara! Många fina ideer och tips och trixs, moddningsdelen i hjärnan börjar jobba och tänka på massa projekt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Hedersmedlem

*Topic redigerad*
Önskemål av trådskaparen då projektet tagit en annan väg.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Då var virket beställt. Hade först tänkt att lackbets eget trä ifrom av hyvlad furu så likt koncept bilder som möjligt men visade sig att det skulle bli mycket dyrare.. och sämre.
Jag beställde Antik Svart ifrån Baseco ca 2.5m2 strukturborstat, betsat och mattlackat furu golv.
Det roliga med detta är att detta virke kostade 400kr/m2 för 20x135 (egentligen 490 före avdrag) och vanlig hyvlad furu ifrån lokala brädgården tog 630kr/m2 och då va dom mindre 21x95. Byggmax tog 310kr/m2 för samma 21x95.

DESSUTOM kommer företaget ifrån Sorsele i Lappland vilket ett stort plus.
Iochmed att det vart lite andra dimensioner så måste ritningen göras om, men det gör inge

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

Inhandlat virke, skruv och lite andra små grejjor.
Har gjort exakta skalenliga ritningar nu. I helgen ska jag sätta mig ner och lägga beställningen på stålet samt maila ritning för svetsandet.
Jag har lagt till 2st 120 single radiatorer som ska kyla systemet tillsammans med 200x200 radiatorn i fronten.
Nedan skickar jag upp fler bilder ifrån 3D-modellen samt på virket.

Struktur borstat. Ser lite plastig ut på bilderna, men så är inte fallet.

Sponten skall kapas bort.

Har valt att sätta diskarna i taket. Dom kommer sitta fast med gummistroppar och hänga ner så dom bli sågottsom ljudlös.

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

FRÅGA: Jag planerar att pumpa systemet med en Alphacool VP655 aka D5, tror ni den kommer få det jobbigt? RES (Ca 5dl) -> PUMP -> 200x200 rad -> CPU -> GPU -> 120 rad -> 120 rad -> RES ?

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Skrivet av BenZ:

FRÅGA: Jag planerar att pumpa systemet med en Alphacool VP655 aka D5, tror ni den kommer få det jobbigt? RES (Ca 5dl) -> PUMP -> 200x200 rad -> CPU -> GPU -> 120 rad -> 120 rad -> RES ?

kommer inte vara några problem för en så pass stark pump

Permalänk
Medlem

På tal om ROST
Kolla detta underbara rost-hus
http://www.designworld.se/2012/12/26/hus-i-litauen-har-rost-fargad-exterior/interesting-house/

Idag skickades CAD ritningarna till PG Design för utsågning och svetsning. (Overkill jag vet)

I helgen skall virket sågas och förbereda lite små saker. Så nästa helg börjas det montera ihop saker

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

Jag vet att det varit stiltje ett tag här nu, men det är pga att jag samlar ihop till en lite större uppdatering.
Virket är färdigt, kapat, filat, slipat och betsat. Plexiglaset är kapat och slipat.
Stålramarna är färdig kapade och svetsade. Det problem jag har nu är att stålet har väldigt svårt att få en bra rost, och därav så står allt still tills detta är klart. Jag har förberett det mesta jag kan men just nu så går varje dag till att vänta på stålet.

Jag testade en metod först som visade sig vara en SENväg istället för en GENväg. Förlorade 5 dagar på detta, jag kommer förklara mer i nästa uppdatering med bilder etc etc.

Stay tuned!

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenZ:

Jag vet att det varit stiltje ett tag här nu, men det är pga att jag samlar ihop till en lite större uppdatering.
Virket är färdigt, kapat, filat, slipat och betsat. Plexiglaset är kapat och slipat.
Stålramarna är färdig kapade och svetsade. Det problem jag har nu är att stålet har väldigt svårt att få en bra rost, och därav så står allt still tills detta är klart. Jag har förberett det mesta jag kan men just nu så går varje dag till att vänta på stålet.

Jag testade en metod först som visade sig vara en SENväg istället för en GENväg. Förlorade 5 dagar på detta, jag kommer förklara mer i nästa uppdatering med bilder etc etc.

Stay tuned!

om det är vanligt svartstål så är det sjukt smidigt att bara spraya på saltvatten och låta de stå ute över natten.. Jag gjorde ett "konstverk" på så vis för ett par år sedan och fick grymt bra resultat på bara en natt iaf! Va bara o klarlacka det sen så har de hållt sig i samma finnish i alla dessa år

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk

Salt på järn så rostar det rätt bra, annars kan du testa klor, då rostar det ännu mer.

Permalänk
Medlem

Klor... Salt.. Hmm. Grejjen är att de bara rinn av. Det är inga stora sammanhängande ytor utan en massa 20x20 profiler.

Hur har ni blandat kloren? Och hur har ni spätt ut saltvattne? Eller ha ni rent av använt havsvatten?

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenZ:

Klor... Salt.. Hmm. Grejjen är att de bara rinn av. Det är inga stora sammanhängande ytor utan en massa 20x20 profiler.

Hur har ni blandat kloren? Och hur har ni spätt ut saltvattne? Eller ha ni rent av använt havsvatten?

jag använde en vanlig sprayflaska och blandade kranvatten o salt(typ ett par teskedar) i den.. Sen var de bara o spraya på! Kan också va bra att rugga upp ytorna med lite sandpapper! De jag sprayade blev iaf helt orangebrunt över en natt så jag fick skrapa bort överflödet tills jag fick den look ja va ute efter

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb