MIDI Piano till dator?

Permalänk
Medlem

MIDI Piano till dator?

Jag har just införskaffat programmet Reason 2 samt ett Elpiano med midi out & in. Till det har jag köpt en sladd från midi till ljudkortets gameport. När jag har kopplat pianot och spelar så låter eller händer det inget alls. Om jag öppnar volymkontrollerna så rör sig midistapeln inget alls när jag spelar. I Reason så står det no MIDI input. Är det något speciellt man skall göra för att få det att funka. Borde datorn hitta pianot med plug and paly?
Jag använder Win ME.

Eventuella orsaker till problemet som jag kan komma att tänka på själv:

Det fans inga sladdar som passade mitt piano då alla sladdar hade honkontakter och så även pianot. Så jag blev tvungen att en dubbel hankontakt som skarv.

Därtill har sladden jag använder både midi in och out. Pianot har också både in och out.
Men jag vill bara ha in midi i datorn.
Eftersom det står out på delen man skall koppla till ljudkortet så antar jag att det är out man skall ha från pianot.

In kontakten är en likadan kontakt som den man kopplar till ljudkortet fast hane. Hur skall man kunna koppla in den i datorn?

Det finns ett (dåligt) inbyggt ljudkort på moderkortet som jag deaktiverat i bios och så även detta korts gameport.

Det kort jag använder är inte alls bra det heller och är ett Sound Blaster vanta eller något liknande. Kan det vara för att ljud kortet är för simpelt så det inte finns några drivrutiner för midisynthar med?

Snälla, behöver hjälp. Allt detta var åt helvete för dyrt att införskaffa för att det inte skall fungera. Tack på förhand Pontus.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Ljudkortets gameport fungerar bara som MIDI-out om jag inte kommer ihåg fel. Skaffa ett ljudkort med dedikerade MIDI IN/OUT så löser det sig. Det behöver inte bli så dyrt, några hundralappar kanske.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Till Gerthoi:

Har du installerat drivrutinerna till MIDI-pianot? Så vitt jag vet måste man ha en separat drivrutin även för en sådan hårdvara, men det brukar följa med program till ljudkortet som pianot kan köras i. Mitt råd är att leta upp drivrutiner till pianot och kör det sedan genom det program som du hade köpt.

Vad är det för modell på Pianot?

MIDI-kabeln skall kopplas från pianots MIDI-out till Ljudkortets MIDI-in, eller gmeporten om du nu inte har MIDI-in på ditt ljudkort.

Visa signatur

Min Dator: ASUS A7N8X (nForce 2) @ 196 Mhz FSB, Athlon XP 2400+ @ 2.36 GHz, 2x256 + 512 MB DDR SDRAM @ 6-2-2-2, Thermaltake Volcano 7+ @ "bandsåg", Powercolor Radeon 9800 pro @ orginal, Western Digital 80 GB(8 MB cache), SB Audigy2 Platinum, Creative Megaworks 550D THX, samt Svart Chieftech Dragon miditower. - Den som aldrig gör fel lär sig aldrig något. -

Permalänk

Har själv pysslat lite med det där och fick då på mitt skräpljudkort både midi in och ut.

Kopplade du in-kabeln till pianots ut-port?

Kabel är nämnligen troligtvis märkt så att in och ut på kabeln är in och ut på datorn, altså pianots ut ska mata till datorns in!

Permalänk

Läste klart din fråga först efter jag svarat, troligtvis kanske det blir något tok när du måste använda könbytare och sen förstår jag inte riktigt hur kabeln ser ut.

Min kabel har en gameport (D-sub) kontakt i ena änden och två stycken runda han kontakter i den andra altså en rund in och en rund ut

Permalänk
Medlem

Hehe mycket svammel vare här i alla fall

Gerthoi: Gå in i Reason, gå in under edit -> Preferences... Sen tar du och väljer midi... Under port så ställer du in namnet på din midikeyboard... Sedan skall det fungera, så länge du kopplat sladden rätt. En gameport funkar med midi i båda riktningarna. Lycka till. SÄg till om det löste problemet eller ej.

Visa signatur

fridens liljor...