Vill lära mig överklocka enkelt.

Permalänk

Vill lära mig överklocka enkelt.

Hej!

Då jag känner att mitt grafikkort GTX 460 inte klarar Skyrim, Så har jag gått i tankarna på att överklocka så därför letar jag efter bra program som man kan använda när man överklockar och annat

Det jag har tänkt och använda är

MSIAfterburner
Tips på benchmark program?
Vill också kunna ta tempen på mitt grafikkort

//SaP

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

HWmonitor kan visa dina GPU temps

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av alatan:

HWmonitor kan visa dina GPU temps

Tackar för detta :), Har en fråga.

Laddade precis ner MSIAfterburner men det kom med något program som heter MSIKombuster vad är detta?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Tackar för detta :), Har en fråga.

Laddade precis ner MSIAfterburner men det kom med något program som heter MSIKombuster vad är detta?

stresstest

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

stresstest

Förlåt men du skulle inte kunna förklara vad stresstest menas?

Här har ni mina temps i idle....

Dold text

Vad tycker ni? Det jag reagerar på är GPU, och två minnen :/

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Förlåt men du skulle inte kunna förklara vad stresstest menas?

Här har ni mina temps i idle....

Vad tycker ni? Det jag reagerar på är GPU, och två minnen :/

Stresstest sätter din GPU på 100%, detta används för att testa stabilitet. De är gjorda för att få grafikkortet att jobba till max.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Stresstest sätter din GPU på 100%, detta används för att testa stabilitet. De är gjorda för att få grafikkortet att jobba till max.

Jaha där ser man :), Tack för din förklaring

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Du får komma ihåg att när du överklockar så får du inte någon extrem prestanda boost just. (inte oftast allafall)
Om du har 30fps nu, och klockar ditt kort med 10% så kommer du få ca 33fps. (Om grafikkortet är det som sätter stop dvs.)
Själv överklockar jag mitt grafikkort för att det är kul, men jag tjänar knappast nog med fps på det för att få ett spel som går dåligt att flyta på bra.

Sen är det ju bra att veta vad det är som flaskar innan du börjar. Säker på att det är ditt grafikkort?
Så som det ser ut på din bild så sitter du med dubbla xeon processorer. Om jag minns rätt så är det väldigt få program som kan ta nytta av dubbla processorer. Och dom program som gör det är ofta tunga 3d renderings program och liknande.
Så när du spelar så spelar du spelet med bara en av dom. Dvs en 2 kärnig 2GHz processor. Vilket nog gör en rätt så stor del i det hela.

Så om något så hade jag klockar processorn (om det nu ens går?) då det är den som är den svagaste länken.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Du får komma ihåg att när du överklockar så får du inte någon extrem prestanda boost just. (inte oftast allafall)
Om du har 30fps nu, och klockar ditt kort med 10% så kommer du få ca 33fps. (Om grafikkortet är det som sätter stop dvs.)
Själv överklockar jag mitt grafikkort för att det är kul, men jag tjänar knappast nog med fps på det för att få ett spel som går dåligt att flyta på bra.

Sen är det ju bra att veta vad det är som flaskar innan du börjar. Säker på att det är ditt grafikkort?
Så som det ser ut på din bild så sitter du med dubbla xeon processorer. Om jag minns rätt så är det väldigt få program som kan ta nytta av dubbla processorer. Och dom program som gör det är ofta tunga 3d renderings program och liknande.
Så när du spelar så spelar du spelet med bara en av dom. Dvs en 2 kärnig 2GHz processor. Vilket nog gör en rätt så stor del i det hela.

Så om något så hade jag klockar processorn (om det nu ens går?) då det är den som är den svagaste länken.

Jag vet mycket väl att min dator utnyttjar bara en CPU när den spelar men jag tror att man inte kan överklocka xeon processorer? , Annars blir det och överklocka den rejält :), Men också även om CPUn flaskahalsar skulle det ta en liten nytta att överklocka grafikkortet?

Googlade lite snabbt och hittade denna tråd

Andra inlägget

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Jag vet mycket väl att min dator utnyttjar bara en CPU när den spelar men jag tror att man inte kan överklocka xeon processorer? , Annars blir det och överklocka den rejält :), Men också även om CPUn flaskahalsar skulle det ta en liten nytta att överklocka grafikkortet?

Googlade lite snabbt och hittade denna tråd

Andra inlägget

well, det var ju så man klockade förr det var så som jag klockade min gamla core 2 duo E6550.

Hur som, om cpu'n är det som är segast delen i skyrim så kommer klockning av gpu'n inte göra mycket nytta.
Liten skillnad sure men inget som kommer gå från, ej spelbart -> flyter på fint. Så skillnaden kommer vara väldigt liten.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

well, det var ju så man klockade förr det var så som jag klockade min gamla core 2 duo E6550.

Hur som, om cpu'n är det som är segast delen i skyrim så kommer klockning av gpu'n inte göra mycket nytta.
Liten skillnad sure men inget som kommer gå från, ej spelbart -> flyter på fint. Så skillnaden kommer vara väldigt liten.

Hur skulle man kunna göra detta?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Testat detta?
http://itcprosolutions.com/skyrimguides/tweak_guide.htm#incre...

Ska finnas en grej där så man kan tweaka multi CPU bland annat.

Permalänk
Skrivet av Retrospective:

Testat detta?
http://itcprosolutions.com/skyrimguides/tweak_guide.htm#incre...

Ska finnas en grej där så man kan tweaka multi CPU bland annat.

Har inte testat detta men ska verkligen prövas

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av Retrospective:

Testat detta?
http://itcprosolutions.com/skyrimguides/tweak_guide.htm#incre...

Ska finnas en grej där så man kan tweaka multi CPU bland annat.

Prövade detta men märkte en liten skillnad

Visa signatur

Nils-Julius