Permalänk
Medlem

Strandhögtalare V2

Hallå alla sweclockers

Nu är det dagst igen för mig att bygga igen
Mitt mål med högtalaren var att göra den lätt, smidig och att batteriet ska räcka länge.

* MC-batteri 7.2ah, 12v 250kr
* 180W Hi-Fi Stereo Amplifier 180W 300kr
(180w står det på Dealextream men den ligger på 60W)
* 2 st Zachry 6,5" koaxialhögtalare 240W 495kr (När jag köpte de låg de på 895 kr)
* 2st Diod 1N5404 400V 3A 30kr
* Kantgångjärn 35kr
* Aluminiumväska 180kr
* Knapp 45kr
* AUX Kabel 70kr
* Voltmätare 100kr
* Solcell 12V 16W 500kr
* Diskanter 150kr
* Transformator 240kr

Spelat in via en mobil!

Har lagt ut den på marknaden http://www.sweclockers.com/annons/79954-strandhogtalare-v2

Strandhögtalare V2

Strandhögtalare V2

Visa signatur

De du

Permalänk
Avstängd

Snyggt! GET BITCHES

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Riktigt nice inspiration.
Funderar på ett liknande bygge nämligen.
5/5

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Riktigt schyst bygge! Spelar det något bra?

Visa signatur

What comes around goes around.

Permalänk
Medlem

Ah tack för att du postar detta! Har själv småfunderat på något liknade men då mer något för bygget... Kanske inget behov av solcell då för nätström finns nästa alltid på ett bygge. Sen funderar jag på behovet av stereo... Behöver man det verkligen när högtalarna ändå sitter tätt i samma låda samt att man går runt med den på en strand där knappast någon lär bry sig om den något enstaka ljud som trillar ut den ena högtalaren? Sen får man kanske råd med bättre element för samma peng... Tänkte det samma fast i mono alltså. men visst är det ändå snyggare med två högtalare.

Kul med sånt här för att fungerar det inte så kan man alltid använda sakerna på andra ställen Eller lägga till saker... Som laddare till mobiltelefonen eller något sånt.

Eller kan man bygga en liten mixer så man får in två mobiler samtidigt, då kan man ju mixa låtar... Användningsområdet blir oändligt.

jag skulle nog bygga in ett fack där mobilen går in så det blir lite svårare för någon att sno den, vilket är lätt hänt om man själv dricker öl och vill gå iväg lite.

Ser fram mot lite användartester också. Hur länge håller batteriet vid olika lyssningoch hur lång tid tar det att ladda via solcellen.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Gärna ett test på hur länge man kan spela med fulladdat batteri kontra fulladdat batteri OCH solcellsladdning (alltså hur mycket man förlänger speltiden mha solcellspanelen.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Du måste göra något åt laddningen, allvarlig säkerhetsrisk sådär

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Var köpte du solcellen ?

Permalänk
Medlem

Blir det verkligen bra djup i ljudet med den väskan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Självklart blir det ingen bas värd att skriva hem om, men det är i princip omöjligt att få till bastryck utomhus utan rejäla grejer.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Snyggt! (Bortsett från de livsfarliga ledarna på insidan). Vad väger kalaset? Edit: 9kg står det visst.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av pianonist:

Snyggt! GET BITCHES

Skrivet av Alle22:

Riktigt fin!

Tack

Skrivet av RainesX:

Riktigt nice inspiration.
Funderar på ett liknande bygge nämligen.
5/5

Tack, det är bara att börja bygga

Skrivet av meth00d:

Riktigt schyst bygge! Spelar det något bra?

Tack ja, jag prov körde den ute idag och den spelade bättre än vad jag trodde att den skulle göra

Skrivet av Modellören:

Ah tack för att du postar detta! Har själv småfunderat på något liknade men då mer något för bygget... Kanske inget behov av solcell då för nätström finns nästa alltid på ett bygge. Sen funderar jag på behovet av stereo... Behöver man det verkligen när högtalarna ändå sitter tätt i samma låda samt att man går runt med den på en strand där knappast någon lär bry sig om den något enstaka ljud som trillar ut den ena högtalaren? Sen får man kanske råd med bättre element för samma peng... Tänkte det samma fast i mono alltså. men visst är det ändå snyggare med två högtalare.

Kul med sånt här för att fungerar det inte så kan man alltid använda sakerna på andra ställen Eller lägga till saker... Som laddare till mobiltelefonen eller något sånt.

Eller kan man bygga en liten mixer så man får in två mobiler samtidigt, då kan man ju mixa låtar... Användningsområdet blir oändligt.

jag skulle nog bygga in ett fack där mobilen går in så det blir lite svårare för någon att sno den, vilket är lätt hänt om man själv dricker öl och vill gå iväg lite.

Ser fram mot lite användartester också. Hur länge håller batteriet vid olika lyssningoch hur lång tid tar det att ladda via solcellen.

Det bästa är om du väljer högtalare med samma effekt som förstärkaren för man tappar mycket decibel när förstärkaren inte ger ut samma effekt.
Jag hade nästan alla grejer liggandes hemma därför jag valde de högtalarna

Skrivet av Schrimp:

Gärna ett test på hur länge man kan spela med fulladdat batteri kontra fulladdat batteri OCH solcellsladdning (alltså hur mycket man förlänger speltiden mha solcellspanelen.

Förstärkaren förbrukar 1.4 amp på högsta volym och solcellen bidrar med 14V 16W, batteriet ligger på 7.2ah
Jag kan inte räkna ut hur länge den kan spela Kanske någon annan som kan?

Skrivet av JoBu:

Snyggt! (Bortsett från de livsfarliga ledarna på insidan). Vad väger kalaset?

Tack Den väger 9 kg

Skrivet av muppens:

Du måste göra något åt laddningen, allvarlig säkerhetsrisk sådär

Man kommer inte åt den då lådan alltid är låst och om jag skulle behöva pilla där inne så tar jag bort strömmen först

Skrivet av Kaddey:

Var köpte du solcellen ?

Kommer inte ihåg Men det var på en svenskt sida och man fick med en fläkt

Skrivet av Naxos:

Helt okej bass inomhus men inte lika bra utomhus

Hoppas alla fick svar Kan någon hjälpa mig att räkna ut hur länge den orkar att spela? Förstärkaren förbrukar 1.4 amp på högsta volym och solcellen bidrar med 14V 16W, batteriet ligger på 7.2ah

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Självklart blir det ingen bas värd att skriva hem om, men det är i princip omöjligt att få till bastryck utomhus utan rejäla grejer.

Nja jag har byggt en boombox av MDF, det blev ändå förvånansvärt bra tryck. Men det var iof rätt fina pioneer koaxialer.

Permalänk
Medlem

Spelat in via en mobil!

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

Sjukt grymt bygge! Har själv en liknande låda hemma, fast BETYDLIGT mycket mindre, men kompakta "system" har ju blivit poppis det senaste, så får väl se vad jag kan göra utav det!

Sjukt bra ljud! Vad är det för låt förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Sjukt grymt bygge! Har själv en liknande låda hemma, fast BETYDLIGT mycket mindre, men kompakta "system" har ju blivit poppis det senaste, så får väl se vad jag kan göra utav det!

Sjukt bra ljud! Vad är det för låt förresten?

Tack låten heter Alex Ferrari - Bara Bara Bere Bere

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

FY FAN VAD NICE!

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem

Nice och så, men tänk på att alla inte vill höra din musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scerio:

FY FAN VAD NICE!

Tack

Skrivet av AcolYte:

Nice och så, men tänk på att alla inte vill höra din musik.

Självklart tar jag hänsyn till det Jag skulle spela in utomhus vid sjön så man skulle få ett hum hur den låter men det var en kvinna där som läste bok därför spelade jag in inomhus

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

roligt med fler sådana här byggen din lät ju riktigt bra och är ju snyggare en min haha. Länk: http://www.sweclockers.com/galleri/10759-portabel-hogtalarlad...

Permalänk
Avstängd

Laddar den genom solcellen ? Tycker inte jag ser nånting annat änn gångjärn fast på den

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Kan man få se insidan av denna underbara väska?

Permalänk
Medlem

Du skulle kört andra högtalare än 3-vägs högtalare till basen )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av wozzer:

roligt med fler sådana här byggen din lät ju riktigt bra och är ju snyggare en min haha. Länk: http://www.sweclockers.com/galleri/10759-portabel-hogtalarlad...

Tack Gillar din med! man ser att du har lagt när mycket tid på din!

Skrivet av WongFeiHung:

Laddar den genom solcellen ? Tycker inte jag ser nånting annat änn gångjärn fast på den

Den laddar via solcellen eller via vägguttaget

Skrivet av bolkaj:

Kan man få se insidan av denna underbara väska?

Skrivet av Pantsoff:

Du skulle kört andra högtalare än 3-vägs högtalare till basen )

Som vadå? Jag hade redan de högtalarna hemma jag ville inte lägga när mer pengar på bygget

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg!

Visa signatur

Levla upp i spelet vi kallar livet - https://ltfu.org/

Permalänk
Medlem

I en sådan konstruktion så undrar jag lite över hur det blir med slutsteget i gassande sol och fullt ös? Blir det inte risk för överhettning då eller ser alu-väskan till att hålla nere tempen?

Permalänk
Medlem

Snyggt gjort faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnimeA:

I en sådan konstruktion så undrar jag lite över hur det blir med slutsteget i gassande sol och fullt ös? Blir det inte risk för överhettning då eller ser alu-väskan till att hålla nere tempen?

Hela den röda alu-höljet fungerar som en kylare och den ska räcka till Det sitter en TDA7377 i den och den ska klarar 150 grader

Skrivet av kallabaz:

Snyggt gjort faktiskt!

Skrivet av aka-tora:

Riktigt snygg!

Tack

Visa signatur

De du

Permalänk

Vart köptes solcellen?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?