Permalänk
Medlem

Limma kylflänsar moderkortets VRM

Hej! Jag har ett ASUS F2A85-M LE moderkort där det inte finns någon kylning på VRMerna. Jag råkade komma åt ett av misstag igår och brände mig rejält då de var extremt varma.
Jag har kvar gamla kylflänsar och tvåkomponentslim för datorkomponenter sedan tidigare. Så mina frågor är:
Kan det skada mitt moderkort att limma på dessa kylflänsar?
Ryker garantin om jag gör det?
Kan det påverka prestanda, positivt eller negativt?

Tacksam för svar

Mvh Lewt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Hjälpsam

Ryker garantin? mycket möjligt.
Skadas moderkortet? troligtvis inte men var försiktig med mängden lim.
Prestande kan påverkas possitivt, speciellt vi överklockning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ryker garantin? mycket möjligt.
Skadas moderkortet? troligtvis inte men var försiktig med mängden lim.
Prestande kan påverkas possitivt, speciellt vi överklockning.

Jo, ungefär som jag misstänkte då.
Tack så mycket för svaret

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB

Permalänk
Avstängd

jag har epoxy limmat kylning på mosfets på ett gammalt skit 775 kort som var halvkasst och det funkar rätt bra MEN garantin ryker nog med största sanorlikhet sen använder man epoxy som jag gjorde lär man vara försiktig för kylningen fastnar snabbt så ska bli rätt första gången det gjorde stor skillnad på värmen på mitt kort som hade gått så varmt att pcb färgen hade gulnat och det gick inte att ta i dom men efter limmad kylning så kunde man peta på dom igen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

termiskt tejp

finns annars dubbelhäfande värmeledande tejp för ändamålet...
http://www.coolerkit.se/shop/akasa-ak-tt-12-80-thermisk-2566p...
vet inte om coolerkit är legit, men...

annars kan man beställa från Elfa, och de är riktigt legit

säg till om du är intresserad, så kan vi leta upp en produkt åt dig. Elfa har annars butik i götet och stockholm...

edit: använder du tejpen, kan du ta bort flänsarna senare, men epoxy kan du inte rubba efteråt...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

säg till om du är intresserad, så kan vi leta upp en produkt åt dig. Elfa har annars butik i götet och stockholm...

edit: använder du tejpen, kan du ta bort flänsarna senare, men epoxy kan du inte rubba efteråt...

Skulle precis skriva det när jag såg ditt inlägg, det bästa är såklart att tejpa, lim är bara onödigt om garanti eller försäljning skulle vara aktuellt i framtiden.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

jag har epoxy limmat kylning på mosfets på ett gammalt skit 775 kort som var halvkasst och det funkar rätt bra MEN garantin ryker nog med största sanorlikhet sen använder man epoxy som jag gjorde lär man vara försiktig för kylningen fastnar snabbt så ska bli rätt första gången det gjorde stor skillnad på värmen på mitt kort som hade gått så varmt att pcb färgen hade gulnat och det gick inte att ta i dom men efter limmad kylning så kunde man peta på dom igen

Åh, det är ju jättebra att det gör en sån skillnad.

Skrivet av sae:

Okej, då köper jag nog sån tejp istället. Tror coolerkit är legit och jag hade ändå tänkt beställa lite saker därifrån

Skrivet av Extremaz:

Skulle precis skriva det när jag såg ditt inlägg, det bästa är såklart att tejpa, lim är bara onödigt om garanti eller försäljning skulle vara aktuellt i framtiden.

Sant, tack för tipset

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lewt:

Åh, det är ju jättebra att det gör en sån skillnad.

Okej, då köper jag nog sån tejp istället. Tror coolerkit är legit och jag hade ändå tänkt beställa lite saker därifrån

bra. glöm inte att rengöra komponenterna du har tagit på (samt från damm) med en fuktig bomulspinne, eller liknande. om tejpen ska sitta bra, ska det inte finnas fettfläckar eller damm under den.

som du kan se i min sig, har jag Asus, och har själv behövt meka till en kylfläns som sitter
med värmetejp

EDIT: har kollat på bilden av moderkortet du nämnde: från ELFA kan man beställa en enda lång och bred kylfläns som då skulle täcka alla de komponenter som blir varmast; jag tänker på transistorerna som sitter precis "UNDER" raden av komponenter som det står R68 på.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

Gjorde precis sådär på mitt moderkort efter att, precis som du, råkat komma åt kretsarna.
Vid överklockning blev de extremt varma, så med tvåkomponentslim limmade jag dit små flänsar avsedda
för minnena på grafikkort, blev galet bra och tempen sjönk ordentligt.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

bra. glöm inte att rengöra komponenterna du har tagit på (samt från damm) med en fuktig bomulspinne, eller liknande. om tejpen ska sitta bra, ska det inte finnas fettfläckar eller damm under den.

som du kan se i min sig, har jag Asus, och har själv behövt meka till en kylfläns som sitter
med värmetejp

EDIT: har kollat på bilden av moderkortet du nämnde: från ELFA kan man beställa en enda lång och bred kylfläns som då skulle täcka alla de komponenter som blir varmast; jag tänker på transistorerna som sitter precis "UNDER" raden av komponenter som det står R68 på.

Okej, ska ta och kolla upp ELFA
Edit: Kan inte hitta det du nämnde. Har du en länk?

Skrivet av Foster D:

Gjorde precis sådär på mitt moderkort efter att, precis som du, råkat komma åt kretsarna.
Vid överklockning blev de extremt varma, så med tvåkomponentslim limmade jag dit små flänsar avsedda
för minnena på grafikkort, blev galet bra och tempen sjönk ordentligt.

Yes, såna kylflänsar är det jag har också

Visa signatur