ESXI 5.1 GPU Passthrough

Permalänk
Medlem

ESXI 5.1 GPU Passthrough

Hej.

Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden.

Jag har fått mitt Radeon HD5450 att fungera via GPU Passthrough på min esxi burk.

Jag har skickat grafikkortet vidare till min VM windows 7 64 bit med 3 kärnor och 2 Gb ram tilldelat.

Det fungerar helt ok.

Jag har dock en vissa lag när jag byter till en tab i chrome som jag inte har läst på ett tag. Det är några sekunders lagg ( ca 5 sec ) innan tabens hemsida visas. Efter att den har visats så är det inget lagg. Det är endast när jag går till en tab som jag inte har varit på ett tag.

Min setup ser ut så här just nu.

Skärm 1 VGA Dell 2405FPW i porträtt läge. 1920*1200. 14 Tabar uppe i chrome.

Skärm 2 DVI Dell 2405FPW i porträtt läge. 1920*1200. 18 Tabar uppe i chrome.

Jag funderar på vad det kan vara som gör att det laggar vid tab byte.

Någon som har upplevt något liknande?

Mvh

Kristoffer

Permalänk
Medlem

Testa att ge din VM mer minne. 2GB känns lite rent allmänt. Iofs är 5 sekunder extremt. Men jag skulle börja där iafl, utan att vara speciellt hajj på ESXi.

Permalänk
Medlem

Hur ser minnesanvändningen ut på Windows 7:an?

Öppna resourcemonitor (resursövervakaren) och sedan kolla hard faults/sec. Det är en graf över när han behöver läsa från swap-minnet. Vet inte vad rubriken säger på svenska men det är den nedre av de tre graferna.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också gissa på minnesanvändning. Testa att reservera (INTE tilldela) 2 GB då ESXi överprovisionerar (heter det så på svenska?) RAM. Sen gör nog inte nån GB mer ingen skada...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hur ser minnesanvändningen ut på Windows 7:an?

Öppna resourcemonitor (resursövervakaren) och sedan kolla hard faults/sec. Det är en graf över när han behöver läsa från swap-minnet. Vet inte vad rubriken säger på svenska men det är den nedre av de tre graferna.

Tack för ditt svar. Skall försöka titta på det ikväll. Det enda jag kommer ihåg från igår var att minnesanvändningen låg på ca 1.8 Gb när jag tittade.
Vad jag kan minnas så har jag aldrig fått ett sånt lag på någon annan dator jag suttit vid.

Jag skall prova att lägga in rätt rad i esxi configen för att få den att starta VM med mer än 2 Gb ram. Just nu satte jag 2 Gb eftersom det var ett safe värde att
få en VM med GPU passthrough att starta.

Mina 2 tankar är att laget kan bero på för lågt minne eller långsam datastore. Denna VM ligger på samma HD som Freenas och PFsense.

Mvh

Kristoffer

Permalänk
Medlem

Låter som iops problem som du skriver, långsam datastore. eftersom den troligen dumpar flikarna till hdd från RAM när dom inte använts på ett tag, alternativt flyttas till windows swap (hdd).

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olol:

Låter som iops problem som du skriver, långsam datastore. eftersom den troligen dumpar flikarna till hdd från RAM när dom inte använts på ett tag, alternativt flyttas till windows swap (hdd).

Tack för din input. Skall titta på hur iops ser ut på mina datastores. Kanske har bättre iops på min freenas raidz6. Dock så har jag inte skaffat någon ssd för cache ännu. funderar också ifall man får bättre prestanda med ett HBA kort typ M1015 jämnfört med dom 2 integrerade kontrollerna på moderkortet.

Mvh

Kristoffer

Permalänk
Medlem

Vad kör du för prylar?

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna tilldela din VM en extra data store från din RAID och sen i Windows byta och använda den nya disken som swap. eller flytta hela Windows VM maskinen till RAID poolen (vilket redan föreslagits här ovanför).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hur ser minnesanvändningen ut på Windows 7:an?

Öppna resourcemonitor (resursövervakaren) och sedan kolla hard faults/sec. Det är en graf över när han behöver läsa från swap-minnet. Vet inte vad rubriken säger på svenska men det är den nedre av de tre graferna.

Nu har jag tittat på grafen för Hårda fel/sek.

Den slår i taket vid tab-byten. Vid idle ser grafen fin ut.

Så det innebär att det är för lite ram eftersom datorn använder swap?
Då skall jag prova att ge den mer fram från esxi i helgen.

Mvh

Kristoffer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malxos:

Vad kör du för prylar?

Hej.

Jag använder det här:

http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1181832-min-esxi-...

För att sammanfatta det:

AMD Phenom II X6 1050

16 GB DDR 3 ECC RAM

Moderkort Asus FX990 chipset.

Intel Dual NIC

HD5450 Grafikkort.

DVB-s2 kort.

2 st dell 24"

6 St 2 TB hd i freenas som Raidz2

1 st 500 GB som local datastore.

ESXI från usb minne.

Vm igång just nu vid test av Win7 prestanda.

1: Freenas. Ligger på 500 GB hd

2: Windows 7. Ligger på 500 Gb hd.

3: Windows homeserver Ligger på Freenas iscsi share.

Mvh

Kristoffer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Du skulle ju kunna tilldela din VM en extra data store från din RAID och sen i Windows byta och använda den nya disken som swap. eller flytta hela Windows VM maskinen till RAID poolen (vilket redan föreslagits här ovanför).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har haft windows 7 VM på RAID poolen innan jag körde med GPU passthrough. Anledningen att jag flyttade den till den lokala 500 GB disken var för att jag ville kunna ha win7 maskinen att autostarta efter att Esxi har bootat upp.
Det fungerar inte ifall den ligger på RAID poolen som inte går online fören Freenas har bootat upp.

Men som sagt, jag kanske för ändra mig. Jag skall först prova några av tipsen som har givits.

Mvh

Kristoffer

Permalänk
Medlem

110a;13482299]Jag har haft windows 7 VM på RAID poolen innan jag körde med GPU passthrough. Anledningen att jag flyttade den till den lokala 500 GB disken var för att jag ville kunna ha win7 maskinen att autostarta efter att Esxi har bootat upp.
Det fungerar inte ifall den ligger på RAID poolen som inte går online fören Freenas har bootat upp.

Men som sagt, jag kanske för ändra mig. Jag skall först prova några av tipsen som har givits.

Mvh

Kristoffer[/QUOTE]

Detta problem finns det en lösning för dock, vSphere -> configuration -> "Virtual Machine startup/shutdown"
kan du ställa in "startup delay" vilket betyder att du kan vänta i någon minut eller två innan du drar igång windows maskinen. på det viset får du igång Freenas där dina andra VM's ligger och löser då eventuellt problemet med att det blir trögt med för många VMs på samma disk. Jag startar upp mina VMs i följd på detta sättet (PFsense, OpenIndiana(NAS), Ubuntuserver, Windows7)
//KufrA

Edit: insåg just en sak, jag har provat att skicka mitt GT7600 till en VM men aldrig fått det att fungera. Men läste ditt första inlägg igen nu när jag postat och såg att du sa 2 GB ram minne. Jag har alltid trott att det handlade om minne i grafikkortet man skickar vidare till VM så provade nu och ingen blackscreen vid start av VM! sjukt coolt om det funkar

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Detta problem finns det en lösning för dock, vSphere -> configuration -> "Virtual Machine startup/shutdown"
kan du ställa in "startup delay" vilket betyder att du kan vänta i någon minut eller två innan du drar igång windows maskinen. på det viset får du igång Freenas där dina andra VM's ligger och löser då eventuellt problemet med att det blir trögt med för många VMs på samma disk. Jag startar upp mina VMs i följd på detta sättet (PFsense, OpenIndiana(NAS), Ubuntuserver, Windows7)
//KufrA

Edit: insåg just en sak, jag har provat att skicka mitt GT7600 till en VM men aldrig fått det att fungera. Men läste ditt första inlägg igen nu när jag postat och såg att du sa 2 GB ram minne. Jag har alltid trott att det handlade om minne i grafikkortet man skickar vidare till VM så provade nu och ingen blackscreen vid start av VM! sjukt coolt om det funkar

Nu har har jag ställt in 3 GB ram på min win7.

Fick göra så här:

"UPDATE: If you want more than 2gb of ram on your VM add the following to to your advanced settings of your VM
pciHole.start="1200"
pciHole.end="2200"

Dock så ville den inte med 4 GB ram. Esxi sa ifrån. Det borde den inte göra när jag har 16 GB ram. 8 Gb till Freenas. 1 Gb till WHS. Borde finnas mer ram till win7 då tycker man. Kanske esxi reseverar en del i overhead eller nått.

Ang grafikkort man skickar vidare. Dom flesta har mest tur med AMD kort. Efter att man har fått grafiken att fungera så får man inte glömma att skicka en usb kotroller till VM så att man kan ansluta ett tangentbord och en mus. Jag ansluta mitt gamla Logitech Cordless Pro tangetbord via ps2 till usb adapter. Fungerar fint. Dock så fungerar inte snabbknapparna i windows 7. Finns det något universal program för att konfigurera dom knapparna?

Sen förstår jag inte hur du får din OpenIndiana(NAS) att automatiskt visa sin shares till esxi.

Min esxi maskin tar väldigt lång tid på sig att boota upp,, kanske 5 min eftersom den letar efter iscsi shares vid startup.

Ifall jag sätter min freenas på autostart så kommer den att starta fint. Men jag måste gå in i esxi och klicka på storage och göra en rescan efter shares. Då dyker mina iscsi shares upp från Freenas och mina VM som ligger på dom sharesen blir tillgängliga att startas.

Btw så känns VM win7 mycket bättre nu med 3 GB ram jämfört med 2 GB ram.

Resursövervakaren säger att 2290 MB ram används med lika många flikar öppna som förut när jag hade 2 GB ram. Då sa systemet att 1,8 GB ram användes. En del flikar la nog i swap då.

Mvh

Kristoffer

Permalänk
Medlem

110a;13482724]Nu har har jag ställt in 3 GB ram på min win7.

Fick göra så här:

"UPDATE: If you want more than 2gb of ram on your VM add the following to to your advanced settings of your VM
pciHole.start="1200"
pciHole.end="2200"

Dock så ville den inte med 4 GB ram. Esxi sa ifrån. Det borde den inte göra när jag har 16 GB ram. 8 Gb till Freenas. 1 Gb till WHS. Borde finnas mer ram till win7 då tycker man. Kanske esxi reseverar en del i overhead eller nått.

Ang grafikkort man skickar vidare. Dom flesta har mest tur med AMD kort. Efter att man har fått grafiken att fungera så får man inte glömma att skicka en usb kotroller till VM så att man kan ansluta ett tangentbord och en mus. Jag ansluta mitt gamla Logitech Cordless Pro tangetbord via ps2 till usb adapter. Fungerar fint. Dock så fungerar inte snabbknapparna i windows 7. Finns det något universal program för att konfigurera dom knapparna?

Sen förstår jag inte hur du får din OpenIndiana(NAS) att automatiskt visa sin shares till esxi.

Min esxi maskin tar väldigt lång tid på sig att boota upp,, kanske 5 min eftersom den letar efter iscsi shares vid startup.

Ifall jag sätter min freenas på autostart så kommer den att starta fint. Men jag måste gå in i esxi och klicka på storage och göra en rescan efter shares. Då dyker mina iscsi shares upp från Freenas och mina VM som ligger på dom sharesen blir tillgängliga att startas.

Btw så känns VM win7 mycket bättre nu med 3 GB ram jämfört med 2 GB ram.

Resursövervakaren säger att 2290 MB ram används med lika många flikar öppna som förut när jag hade 2 GB ram. Då sa systemet att 1,8 GB ram användes. En del flikar la nog i swap då.

Mvh

Kristoffer[/QUOTE]

Hehe jag kör ju med Napp-it installerat på OpenIndiana och i webgränssnittet så kryssade jag i NFS share "yes" och det bara funkar. tror det tar ca 2-3 minuter efter det att den börjar starta openindiana som alla VMs som ligger på NFS sharen dycker up. men funkar gör det. har följt guiden som finns här.
Jag har bara satt att alla mina andra VMs skall starta en viss tid efter det att jag börjat starta OpenIndiana, sen fixar det sig själv. bootar ju inte om så ofta dock.

Behöver jag SSHa in och skriva pciHole ändringarna i någon fil eller hur ändrar jag dessa?

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Hehe jag kör ju med Napp-it installerat på OpenIndiana och i webgränssnittet så kryssade jag i NFS share "yes" och det bara funkar. tror det tar ca 2-3 minuter efter det att den börjar starta openindiana som alla VMs som ligger på NFS sharen dycker up. men funkar gör det. har följt guiden som finns här.
Jag har bara satt att alla mina andra VMs skall starta en viss tid efter det att jag börjat starta OpenIndiana, sen fixar det sig själv. bootar ju inte om så ofta dock.

Behöver jag SSHa in och skriva pciHole ändringarna i någon fil eller hur ändrar jag dessa?

Hej. Jag använder iscsi på freenas. Kanske därför det fungerar bättre för dig med NFS.

Du behöver inte ssh:a in. Du får stänga ner VM och sen gå till setting på VM.

". add pciHole.start and pciHole.end to your configuration file... (Options/Advanced/General/Configuration Parameters)
I used the values: pciHole.start = "1200" and pciHole.end = "2200"

Tänk dock på att pciHole.start skall stå till vänster och 1200 skall vara i value fältet.

Jag kan fixa en screenshot när jag är hemma ikväll ifall du inte löser det.

Mvh

Kristoffer

Permalänk
Medlem

110a;13483391]Hej. Jag använder iscsi på freenas. Kanske därför det fungerar bättre för dig med NFS.

Du behöver inte ssh:a in. Du får stänga ner VM och sen gå till setting på VM.

". add pciHole.start and pciHole.end to your configuration file... (Options/Advanced/General/Configuration Parameters)
I used the values: pciHole.start = "1200" and pciHole.end = "2200"

Tänk dock på att pciHole.start skall stå till vänster och 1200 skall vara i value fältet.

Jag kan fixa en screenshot när jag är hemma ikväll ifall du inte löser det.

Mvh

Kristoffer[/QUOTE]

Ja lägg gärna upp en printscreen det skadar aldrig, speciellt inte för andra som undrar samma sak som mig. Dock tror jag att jag måste skaffa ett annat grafikkort för att få detta att fungera, mitt gamla GT7600 gick att ge till en VM med passthrough och det fungerade att boota men när jag var i windows och installerat drivrutiner så säger den "du har ingen skärm kopplad till din GPU". Hittade ingen med samma problem på google, så antar att nvidia helt enkelt vägrar fungera (det är ju inte ovanligt med BSOD eller att maskinerna inte startar alls). Får nog köpa mig ett radeon kort

EDIT:
kan ha hittat en screen på just detta, lägger den som länk: http://communities.vmware.com/servlet/JiveServlet/download/2202100-104577/pcihole.png.

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Ja lägg gärna upp en printscreen det skadar aldrig, speciellt inte för andra som undrar samma sak som mig. Dock tror jag att jag måste skaffa ett annat grafikkort för att få detta att fungera, mitt gamla GT7600 gick att ge till en VM med passthrough och det fungerade att boota men när jag var i windows och installerat drivrutiner så säger den "du har ingen skärm kopplad till din GPU". Hittade ingen med samma problem på google, så antar att nvidia helt enkelt vägrar fungera (det är ju inte ovanligt med BSOD eller att maskinerna inte startar alls). Får nog köpa mig ett radeon kort

EDIT:
kan ha hittat en screen på just detta, lägger den som länk: http://communities.vmware.com/servlet/JiveServlet/download/2202100-104577/pcihole.png.

Den bilden visar väldigt bra var man skall lägga till den raden.

Bra ide att prova med radeon kort. Som sagt, jag har läst att dom flesta kör med Radeon för att få det att funka.

För mig fungerar det bra hittills. Jag har dock inte bootat om Esxi hosten ännu. Vet att det kan vara en bug i 5.1 som gör att usb kontrollern försvinner från VM efter en host reboot.

Jag har en reboot inplanerad i helgen. Då får vi se hur det går då.

Mvh

Kristoffer

Permalänk
Medlem

110a;13483770]Den bilden visar väldigt bra var man skall lägga till den raden.

Bra ide att prova med radeon kort. Som sagt, jag har läst att dom flestd kör med Radeon för att få det att funka.

För mig fungerar det bra hittills. Jag har dock inte bootat om Esxi hosten ännu. Vet att det kan vara en bug i 5.1 som gör att usb kontrollern försvinner från VM efter en host reboot.

Jag har en reboot inplanerad i helgen. Då får vi se hur det går då.

Mvh

Kristoffer[/quote]

Innan du bootar om så lägg till USB portarna igen så de blir gröna innan reboot så är det lungt. Jag måste göra så innan varje reboot av esxi. annars försvinner dom.
EDIT: Detta fungerade för mig förut, men installerade precis 5.1-update01 och nu slutade USB passthrough att fungera alls. ESXi tror att mitt morderkort är ett P5B istället för Rampage II extreme, inte ens nära. (tröttsamt ibland, tror att patchen skall fixa lite buggar så får man bara fler) T_T
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Innan du bootar om så lägg till USB portarna igen så de blir gröna innan reboot så är det lungt. Jag måste göra så innan varje reboot av esxi. annars försvinner dom.
EDIT: Detta fungerade för mig förut, men installerade precis 5.1-update01 och nu slutade USB passthrough att fungera alls. ESXi tror att mitt morderkort är ett P5B istället för Rampage II extreme, inte ens nära. (tröttsamt ibland, tror att patchen skall fixa lite buggar så får man bara fler) T_T
Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är om ESXi har officiellt stöd för konsument moderkort som Rampage II Extreme, det är inte alls säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitek:

Frågan är om ESXi har officiellt stöd för konsument moderkort som Rampage II Extreme, det är inte alls säkert.

Nej det är helt riktigt att det inte har support för mina prylar, men om det funkar i 5.1 så tycker jag det är lite underligt att det slutar fungera i 5.1u1. Som tur var så gick det att köra rollback genom att trycka "shift-r" när ESXi bootar och så gör den rollback till föregående uppdatering, riktigt smidigt faktiskt.

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Nej det är helt riktigt att det inte har support för mina prylar, men om det funkar i 5.1 så tycker jag det är lite underligt att det slutar fungera i 5.1u1. Som tur var så gick det att köra rollback genom att trycka "shift-r" när ESXi bootar och så gör den rollback till föregående uppdatering, riktigt smidigt faktiskt.

Tack för den infon.

Jag var nära på att installera den patchen.

Jag är på Build Number: 1021289 och det verkar som det fungerar.

Det blir att hoppas över 5.1u1 tills dom har löst usb problemet.

Det ända jag saknar nu är ljud. Har beställt 1 usb ljudkort från China så det kommer väl om några veckor.

Mvh

Kristoffer

Permalänk

Hej.

Fråga: Någon mer än jag som upplevt lagg i spel när man använder GPU passthrough och kanske vet vad det beror på?
Eller rättare sagt så verkar det som VM:en laggar då exempelvis dirt 2 inte märker något fps drop när man kör benchmark...

GPUs: 1 x Radeon 6850 och ett styck Radeon 6870 i crossfire... (Crossfire fungerar fint i vm )

Detta lag jag nämner händer även när jag kör med endast ett kort till vm:en (så det har inget med crossfiren att göra)...

Lite extra tips:
Du med nvidia-kort kanske kan få det att fungera som vGPU istället (relativt outforskat område)...
Ati- korten fungerar därför att (vad jag läst mig till), de har en reboot-funktion som gör att de bootar om fullt när vsphere ber dem om det (vissa kan kämpa ett par gånger innan de går med på att starta om, där av att man kan höra fläkten spinna upp ett par gånger innan vm startar...)
Denna omstartsfunktion saknar tydligen nvidia korten (som inte är quadro)...

För de som har lust att testa GPU Passthrough på vm med EFI så fungerar det även där, men då måste man allokera lika många cpu:er/kärnor till vm:en som man har fysikt (vet ej varför det är så)...

Och slutligen
När det gäller vsphere så är det precis så att vsphere allokerar overhead till varje vm (som används till själva vm-emuleringen)...
Kolla Availible memmory för att se hur mycket du har kvar att allokera (dela ut)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallymoose:

Hej.

Fråga: Någon mer än jag som upplevt lagg i spel när man använder GPU passthrough och kanske vet vad det beror på?
Eller rättare sagt så verkar det som VM:en laggar då exempelvis dirt 2 inte märker något fps drop när man kör benchmark...

GPUs: 1 x Radeon 6850 och ett styck Radeon 6870 i crossfire... (Crossfire fungerar fint i vm )

Detta lag jag nämner händer även när jag kör med endast ett kort till vm:en (så det har inget med crossfiren att göra)...

Lite extra tips:
Du med nvidia-kort kanske kan få det att fungera som vGPU istället (relativt outforskat område)...
Ati- korten fungerar därför att (vad jag läst mig till), de har en reboot-funktion som gör att de bootar om fullt när vsphere ber dem om det (vissa kan kämpa ett par gånger innan de går med på att starta om, där av att man kan höra fläkten spinna upp ett par gånger innan vm startar...)
Denna omstartsfunktion saknar tydligen nvidia korten (som inte är quadro)...

För de som har lust att testa GPU Passthrough på vm med EFI så fungerar det även där, men då måste man allokera lika många cpu:er/kärnor till vm:en som man har fysikt (vet ej varför det är så)...

Och slutligen
När det gäller vsphere så är det precis så att vsphere allokerar overhead till varje vm (som används till själva vm-emuleringen)...
Kolla Availible memmory för att se hur mycket du har kvar att allokera (dela ut)...

Det vore väldigt roligt att höra vad ditt system är uppbyggt av!

Permalänk

Sry...

Specs:
Moderkort: Rampage IV extreme
CPU: intel 3930k 3.2 ghz
Ram: 32 gb Corsair non-ecc minnen
GPUs: som sagt ett styck Radeon HD 6870 och ett styck Radeon HD 6850.
Hårddiskar: en 500 gb till datastore och yttlerligare två diskar för dokument...
Chassi: Kandalf LCS...

Så antagligen räknas den mer som gamer dator än server dator... men det går att köra vsphere på sådanna med