Permalänk

Bör Sverige inskaffa Euro?

Hejsan, Sweclockare!

Jag håller på med mitt slutprojekt i samhällskunskap angående just detta ämne. Till projektet skulle jag behöva lite åsikter från olika håll och kanter i landet att kunna referera till, och var kan man bättre få tag på sånna än på ett forum

För syftet har jag utvecklat en mycket simpel enkät i form av en enda fråga; Bör Sverige införa Euro som ny valuta?
Jag vore mycket, mycket tacksam om ni kunde lämna er åsikt via länken nedan, samt kanske copy+pasta eran text in i tråden här, så vi kan få igång en liten diskussion!

http://www.surveymonkey.com/s/YTV6ZH9

Tack!

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Nej, Är inte Euro en enda stor soppa som det är i rätt många länder.
Vad som skulle fungera är en Skandinavisk gemensam valuta, Norge, Sverige, Danmark, nära samma kultur och språk, och liten skillnad i valuta värde.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Nej, Är inte Euro en enda stor soppa som det är i rätt många länder.
Vad som skulle fungera är en Skandinavisk gemensam valuta, Norge, Sverige, Danmark, nära samma kultur och språk, och liten skillnad i valuta värde.

Ett litet steg mot globalisering istället för ett enormt kliv tänker du. Dock kan man fundera på vad Norge, som är ett mycket rikt land, skulle få ut av att stödja oss. Det hela skulle så klart kunna liknas med EU idag, där de rika länderna stödjer de fattiga utan att direkt få ut särskilt mycket av det...

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Just nu? Absolut inte. Överlever Euron den nuvarande krisen så bör vi definitivt folkomrösta igen. Det har sina fördelar, men det är inte värt det med alla de nackdelar systemet lider av idag.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Inte som det ser ut idag nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nej, Är inte Euro en enda stor soppa som det är i rätt många länder.
Vad som skulle fungera är en Skandinavisk gemensam valuta, Norge, Sverige, Danmark, nära samma kultur och språk, och liten skillnad i valuta värde.

Skulle inte fungera det heller.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Skulle inte fungera det heller.

Och varför inte...?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Avstängd

Tror mer på en gemensam nordisk valuta än en europeisk för Sveriges skull.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jämföreslevis så presenterade SOM-institutet uppgifter om detta i Svenska Dagbladet.

9% är för ett införande av euron.

Källa:
http://www.svd.se/naringsliv/bara-nio-procent-vill-ha-euron_8...

Konstigt nog finns det ingen graf på det i det publicerade PDF-dokumentet.

http://www.som.gu.se/digitalAssets/1449/1449187_swedish-opini...

Permalänk

Enkelt svar: NEJ.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Och varför inte...?

Skrivet av Crippa90:

Tror mer på en gemensam nordisk valuta än en europeisk för Sveriges skull.

Been there, done that!
Norska kronan, Svenska kronan och Danska kronan (fd. gemensam valuta).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_krona

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Jämföreslevis så presenterade SOM-institutet uppgifter om detta i Svenska Dagbladet.

9% är för ett införande av euron.

Källa:
http://www.svd.se/naringsliv/bara-nio-procent-vill-ha-euron_8...

Konstigt nog finns det ingen graf på det i det publicerade PDF-dokumentet.

http://www.som.gu.se/digitalAssets/1449/1449187_swedish-opini...

Tack, mycket bra källa att hänvisa till

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozo64:

Inte som det ser ut idag nej.

Skrivet av ozo64:

Skulle inte fungera det heller.

Skrivet av ericsundell2:

Enkelt svar: NEJ.

Som sagt, ni får gärna bygga på era uttalanden lite. Tråden blir lite tråkig annars.

Permalänk
Medlem

Frågan känns väl dessvärre rätt död med tanke på det rådande politiska samt finansiella läget i eurozonen. Personligen tror jag att idén i sig är god. Bygga samarbete mellan länder genom gemensam valuta känns spontant som ett ganska säkert kort för att t ex förebygga konflikter. Visst finns det även nackdelar.

Så, för att besvara frågan vill jag ställa upp två tänkbara scenarier.

- Lyckas man lösa problemen inom eurozonen kan nog frågan som sådan bli aktuell igen. Jag menar, med tanke hur jädra tufft läget har sett/ser ut visar detta ändå på att systemet nog i framtiden bör fungera rätt bra. I detta fall bör vi enligt mig helt klart överväga att ansluta oss.

- Lyckas man inte lösa problemen i eurozonen. Ja, då lär det ju knappast vara läge att ansluta. Man kan förvisso fråga sig hur stor skillnad det i praktiken blir för Sverige om vi har SEK eller EUR om nu eurozonen imploderar.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Entusiast

Nej det är på tok för mycket mynt och det orkar man ju inte släpa runt på. Är man på semester i ett land med euro så tar det ju bara en dag innan fickorna är fulla med tre kilo kopparskrot.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det är på tok för mycket mynt och det orkar man ju inte släpa runt på. Är man på semester i ett land med euro så tar det ju bara en dag innan fickorna är fulla med tre kilo kopparskrot.

Tänk vilken uppoffring att istället bruka sig av kort...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Enkelt svar: NEJ.

Fast nu är inte TS ute efter ett enkelt svar?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det är på tok för mycket mynt och det orkar man ju inte släpa runt på. Är man på semester i ett land med euro så tar det ju bara en dag innan fickorna är fulla med tre kilo kopparskrot.

Jag tror nog att man kan använda sig av kort även om man har euro i ett land.

OnT: Som alla andra i tråden sagt så borde det inte införskaffas, iaf inte som det ser ut idag.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buffer:

Been there, done that!
Norska kronan, Svenska kronan och Danska kronan (fd. gemensam valuta).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_krona

Såå.... gemensam valuta fungerar aldrig? Jag förstår inte vad du vill peka på för att få fram din sak.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Been there, done that!
Norska kronan, Svenska kronan och Danska kronan (fd. gemensam valuta).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_krona

Valutaunionen med Danmark och Norge är ju dock inte riktigt samma sak som euron. Före unionen kunde du växla 1 riksdaler riksmynt mot 48 svenska skilling riksmynt eller åka till danmark och växla till dig 48 danska skilling rigsmønt (sanning med modifikation, för att inte krångla till det med rdr specie, rdr banco, decimalören, dess danska motsvarigheter och alla märkliga skiljemyntsregler). Ett riksdalermynt var väsentligen värt sin vikt i silver, 1 svensk riksdaler riksmynt = 1/4 (svensk/)norsk riksdaler specie = 1/2 dansk rigsdaler = x gram silver
Med valutaunionen så gick vi över till guldstandard och bestämde oss för att ha 1 krona = x gram guld (även om just enkronorna präglades i 80% silver), snarare än en gemensam fiatvaluta à la euro.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rawrgasm:

Jag tror nog att man kan använda sig av kort även om man har euro i ett land.

OnT: Som alla andra i tråden sagt så borde det inte införskaffas, iaf inte som det ser ut idag.

Skrivet av oggan:

Tänk vilken uppoffring att istället bruka sig av kort...

Jag använder mig av kort i ungefär samma utsträckning som hemma när jag är utomlands och ändå samlar man på sig massa mynt. Jag undviker generellt kontakter för att kort är smidigare men det ändar ju inte det faktum att euron medföljer enorma mängder mynt. De har åtta mynt mot våra fyra. Tre av dem motsvarar valörer som vi redan ratianoliserat bort i form av 10 öring (hur många här kommer ens ihåg den?), 20 öring (det var långt innan min tid) och 50 öring. Vidare tillkommer motsvarigheten till tvåkronan och tjugokronan vilket är utveckling åt fel håll. Vi borde ha fler sedlar. Jag vill ha tillbaks 10-lappen!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Mynt är bättre för dig som skattebetalare. Mynt lever uppskattningsvis tio gånger längre innan de behöver bytas ut vilket gör att pengaproduktionen kostar väldigt mycket mindre. Visst är det lite fånigt med alla små valörer men betänk att Sverige är utan tvekan ett av de länder där man kan betala bäst med kort vilket gör att det finns behov av mer valörer i andra mindre utvecklade länder.

Skrivet av Zotamedu:

Jag använder mig av kort i ungefär samma utsträckning som hemma när jag är utomlands och ändå samlar man på sig massa mynt. Jag undviker generellt kontakter för att kort är smidigare men det ändar ju inte det faktum att euron medföljer enorma mängder mynt. De har åtta mynt mot våra fyra. Tre av dem motsvarar valörer som vi redan ratianoliserat bort i form av 10 öring (hur många här kommer ens ihåg den?), 20 öring (det var långt innan min tid) och 50 öring. Vidare tillkommer motsvarigheten till tvåkronan och tjugokronan vilket är utveckling åt fel håll. Vi borde ha fler sedlar. Jag vill ha tillbaks 10-lappen!

Just nu känns det väl inte som en strålande ide att gå med i EMU. Det är inget problem med tanken i sig utan snarare hur valutan regleras och vilka länder som släpptes in. Sverige har en hyffsat stark ekonomi och (för tillfället åtminstone) en regering som är kompetent när det kommer till ekonomiska frågor och har en realistisk långsiktig plan. Är det här samhällskunskap i högstadiet eller mer avancerat? Om du vill förstå varför Euron har en del nackdelar läs på lite om vilka medel en riksbank har för att reglera inflationen och hur de medlen begränsas av att ha en europeisk centralbank istället för en svensk. Jag personligen tror att Sverige skulle tjäna på att gå med i EMU i det långa loppet (förbättrad handel ffa) när euron har stabiliserat sig efter att diverse länder tagit sig i kragen när det kommer till statsbudgeten eller blivit utsparkade.

Ett stort problem är att valutan startades inte för att det är en bra ide utan för att det skulle vara något som tvingade till samarbete. Tysken ser inte EU som en handelsunion med lite gemensamma lagar och ekonomi utan som ett viktigt samarbete för att förhindra tredje världskriget och Tyskland är trots allt största ekonomin i Europa och om det inte förändrats vår näst viktigaste handelspartner. Utan Tysklands välvilja kommer EMU rasa ihop ganska fort, inget annat land kan bära upp hela den europeiska ekonomin. När den tyska befolkningen har fått nog och drivit genom nödvändiga förändringar skulle det kunna vara läge att gå med men för tillfället är vi bättre utan den röran.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Inveramsay:

Mynt är bättre för dig som skattebetalare. Mynt lever uppskattningsvis tio gånger längre innan de behöver bytas ut vilket gör att pengaproduktionen kostar väldigt mycket mindre. Visst är det lite fånigt med alla små valörer men betänk att Sverige är utan tvekan ett av de länder där man kan betala bäst med kort vilket gör att det finns behov av mer valörer i andra mindre utvecklade länder.

Just nu känns det väl inte som en strålande ide att gå med i EMU. Det är inget problem med tanken i sig utan snarare hur valutan regleras och vilka länder som släpptes in. Sverige har en hyffsat stark ekonomi och (för tillfället åtminstone) en regering som är kompetent när det kommer till ekonomiska frågor och har en realistisk långsiktig plan. Är det här samhällskunskap i högstadiet eller mer avancerat? Om du vill förstå varför Euron har en del nackdelar läs på lite om vilka medel en riksbank har för att reglera inflationen och hur de medlen begränsas av att ha en europeisk centralbank istället för en svensk. Jag personligen tror att Sverige skulle tjäna på att gå med i EMU i det långa loppet (förbättrad handel ffa) när euron har stabiliserat sig efter att diverse länder tagit sig i kragen när det kommer till statsbudgeten eller blivit utsparkade.

Ett stort problem är att valutan startades inte för att det är en bra ide utan för att det skulle vara något som tvingade till samarbete. Tysken ser inte EU som en handelsunion med lite gemensamma lagar och ekonomi utan som ett viktigt samarbete för att förhindra tredje världskriget och Tyskland är trots allt största ekonomin i Europa och om det inte förändrats vår näst viktigaste handelspartner. Utan Tysklands välvilja kommer EMU rasa ihop ganska fort, inget annat land kan bära upp hela den europeiska ekonomin. När den tyska befolkningen har fått nog och drivit genom nödvändiga förändringar skulle det kunna vara läge att gå med men för tillfället är vi bättre utan den röran.

Fast mynt är sjukt dyrt att hantera så det rent ekonomiska argumentet tror jag inte ett dugg på om man tittar på hela systemet. Det finns en anledning till att det brukar vara avgift på att växla in mynt men inte sedlar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast mynt är sjukt dyrt att hantera så det rent ekonomiska argumentet tror jag inte ett dugg på om man tittar på hela systemet. Det finns en anledning till att det brukar vara avgift på att växla in mynt men inte sedlar.

Du menar om man växlar en valuta till en annan? Det är en helt annan sak än om man använder mynt vs sedlar inom en ekonomi eftersom växlingskontoren inte vill sitta med tonvis med mynt som dom inte kan bli av med på ett smidigt sätt.

Mynt är billigare att ha för centralbanken, när dom börjar se risiga ut smälter man ner myntet igen och gör ett nytt, minimal kostnad mot sedlar som måste tryckas med diverse säkerhetsandorningar på dyrt papper med speciella pigment ungefär tio ggr så ofta. Ju mindre valörer ju oftare byter de hand och därmed slits vid hanteringen.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Inveramsay:

Du menar om man växlar en valuta till en annan? Det är en helt annan sak än om man använder mynt vs sedlar inom en ekonomi eftersom växlingskontoren inte vill sitta med tonvis med mynt som dom inte kan bli av med på ett smidigt sätt.

Mynt är billigare att ha för centralbanken, när dom börjar se risiga ut smälter man ner myntet igen och gör ett nytt, minimal kostnad mot sedlar som måste tryckas med diverse säkerhetsandorningar på dyrt papper med speciella pigment ungefär tio ggr så ofta. Ju mindre valörer ju oftare byter de hand och därmed slits vid hanteringen.

Nej jag menar när man växlar in mynt till sedlar eller sätter in mynt på konto. Att få ut mynt som växel brukar även det kosta pengar.

Fast det är fortfarande inte bara centralbanken som ska betala för mynthanteringen. Alla banker och affärer betalar idag dyra pengar för att skeppa runt mynt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

När det begav sig röstade jag ja, men idag hade jag röstat nej pga de problem som euron har skapat i Europa.

Grundproblemet är att så länge varje enskilt land har olika valutor så kommer en stark uppgång i det landets ekonomi att ge en starkare valuta, och vice versa. En ekonomi som går dåligt kan då räddas av en svagare valuta, medan en stark ekonomi kyls ned av minskade exportintäkter.

Det där med exporten är ganska enkelt. Ett svenskt exportföretag har sina huvudsakliga inkomster i utländsk valuta (t ex dollar eller euro) medan de har sina huvudsakliga utgifter i kronor. Om man får många kronor per dollar, allt annat lika, så gör man en större vinst i och med att utgifterna minskar relativt inkomsterna.

Det var någon i tråden som skrev att Tyskland inte har tjänat något på euron, men det är faktiskt helt fel. Den tyska ekonomin har gått som tåget delvis tack vare en valuta vars värde sänkts genom att mindre framgångsrika ekonomier är med i unionen. På samma sätt har länder som Grekland, Portugal och Spanien fått lida av en onormalt hög valuta. De har dessutom kunnat låna pengar alldeles för billigt vilket möjliggjort för dem att samla på sig gigantiska skulder.

Som jag ser det kan Europa gå två vägar: antingen skrota EMU och ta tillbaka ländernas egna valutor, eller låta Bryssel få långtgående inflytande över ländernas respektive budgetar. Inget av alternativen känns särskilt lockande, så lita på att vi kommer få se flera års lappande och lagande innan vi får en slutgiltig lösning. Jag är ingen ekonom och erkänner villigt att jag inte förstått allt kring det här, men det vore ett väldigt konstigt drag att ansluta sig till euron i ett läge där ingen riktigt vet vad som kommer hända.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Tack, mycket bra källa att hänvisa till

Hittade även rapporten där 9% var för euron:

http://www.sieps.se/sv/publikationer/ett-fall-för-eu-20138epa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej och här kommer dagens "mest positiva inlägg"
Euro och EU är i mitt tycke ett stort misslyckande, vi borde gå ur EU det är en enda cirkus där man finansierar det enda de kommer överrens om dvs sina arvoden och förmåner. Eu påminner mkt om deutchneland i filmen Äppelkriget

Skulle helst hålla mig till kontanter med, så jäkla less på krånglande och inte minst sega kortterminaler, uttagsautomater, folk som inte kan använda kort osv. Går dubbelt så fort med cash, sen kan bankerna göra lite arbete för sin lön med att hantera kontanter istället för att flytta risken för rån eller dyl till företagare och privatpersoner. Jag har då gått över mer till kontanter det senaste året.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Euro är en bluff. Bättre att gå över till Bitcoin istället.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Tack för alla svar! Arbetet är färdigställt.

Och till min samhällslärare som kom hit via källförteckningen, hej hej!

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.