Permalänk

Datorn bara dör

Köpte en ny dator i förra veckan av företaget "Greattech", https://www.greattech.se/product.html/Gamer-Stealth?category_...

Den funkade hur bra som helst första dagen, satt kanske 7 h och den fungerade utan problem. Det var dagen efter då den började krångla. Helt plötsligt, spelar ingen roll om jag spelar spel eller om jag surfar, den bara dör, helt stendöd. Precis så som datorn skulle göra om proppen/strömmen gått. Startknappen funkar inte efter den dött utan först måste jag dra ut strömkabeln vänta en stund och sedan sätta tillbaka den och det är då den först startar igen. Datorn kan gå allt ifrån 1 h till 2 h och sedan inträffar problemet igen. Dom senaste dagarna har datorn bara gått sämre och sämre, dör redan efter cirka 30 minuter, fel på nätagget?

Nätagg: XFX 450W Core P1-450S-X2B9 - 80plus
Grafikkort: AMD Radeon HD7750 2048MB OC

Har kollat temperaturen på fläktar så att inte någon överhettning kan orsaka problemet. Fläktarnas temperatur är bra. Så frågan är, vad är problemet?

MVH Niklas

Permalänk
Inaktiv

"Infinity datorer omfattas av 2 års garanti med livtidssupport inom Sverige."

Hör av dig till greattech innan du börjar pilla själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nickepicke00:

Skickade mail i måndags men fortfarande inget svart. Skulle ta upp till 48 timmar att få ett svar, fast i för sig, nu är det ju röd dag, bara att vänta antar jag. Kan ett "fake" operativsystem, windows 7, påverka datorn med denna typ av defekt?

Okej, du skulle ha ringt eller något. Jag hade inte kört datorn något mer utifall det beror på defekt nätagg eller liknande, för att förhindra ännu mer problem. Låt datorn stå avstängd, rör den inte, ring dom ang. garanti och skicka in den eller något.

Tänker inte gå in på din andra fråga då det inte är tillåtet att prata om enligt swecreglerna.

Permalänk

Jag ringde och dom sa att jag skulle kontakta dator supporten. 3 dagar har gått inget svar.. Kan man testa ett annat nätagg som jag hade i min gamla burk, svårt att byta över? Tacksam för snabbt svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

nej inte svårt att byta över. men du har inte kvar garantin på datorn om dom märker att du har ändrat eller gjort något

Permalänk

har redan märkt ett fel. Grafikkortet du använder vill ha 500W och ditt nätagg ligger bara på 450. där haru nog felet

Nej förlåt kollade på Fel Grafikkort .

Permalänk

Kan dom se att jag installerat Windows 7 på datan? Det kan väl inte spela någon roll angående garantin? Kan man se utanpå ett nätagg hur mycket watt den ger eller vad man säger?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du köpte alltså datorn utan operativ och installerade ett eget inköpt. Så långt är allt enligt reglerna och inom garantin och ja de lär dom ju se om du inte skulle vilja dölja de av någon anledning. Sen skrev du ju att nätagget var på 450W och de brukar stå på agget också vad de klarar av.

Permalänk
Medlem

Låter som samma problem jag hade för ett tag sen, då var det nätagget.
Testa lossa alla ström-kontakter från moderkortet, på den stora kontakten finns en lite grön kabel, sätt en bygel mellan den och valfri svart kabel, då ska aggregatet starta. Låt det stå på en stund och se om det fungerar, om det dör så är det fel på agget.

Permalänk
Medlem

kolla så fläkten i nätagget snurrar dem verkar vara dåliga i xfx nätagg annars är det rktigt bra seasonic byggen

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Joakim92a:

har redan märkt ett fel. Grafikkortet du använder vill ha 500W och ditt nätagg ligger bara på 450. där haru nog felet

Nej förlåt kollade på Fel Grafikkort .

Det här är helt fel. Ett x79-system med ett GTX 680 drar 350W. 450W räcker gott och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Du köpte alltså datorn utan operativ och installerade ett eget inköpt. Så långt är allt enligt reglerna och inom garantin och ja de lär dom ju se om du inte skulle vilja dölja de av någon anledning. Sen skrev du ju att nätagget var på 450W och de brukar stå på agget också vad de klarar av.

Nja ts har ju tydligen inte köpt sitt OS enligt egen utsago, så då skall han väl knappast ha någon hjälp heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Nja ts har ju tydligen inte köpt sitt OS enligt egen utsago, så då skall han väl knappast ha någon hjälp heller...

Fick väl knappast någon hjälp angående de heller då mitt inlägg var lite ironiskt lagt.

Permalänk
Skrivet av WEBRUNNER:

Du köpte alltså datorn utan operativ och installerade ett eget inköpt. Så långt är allt enligt reglerna och inom garantin och ja de lär dom ju se om du inte skulle vilja dölja de av någon anledning. Sen skrev du ju att nätagget var på 450W och de brukar stå på agget också vad de klarar av.

På nätagget står följande: Model no: FSP500-60APN
Ac input: 200-240V
DC output: 500 W

Det måste väl vara tillräckligt för grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Ser att TS redigerat sitt inlägg om sitt OS.

Problemet är inte mjukvarurelaterat så vi kan droppa diskussionen om Windows.

Till trådskaparen. Läs reglerna du accepterade när du blev medlem här en gång till.

Åter till topic!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

"Infinity datorer omfattas av 2 års garanti med livtidssupport inom Sverige."

Hör av dig till greattech innan du börjar pilla själv.

Jag citerar Haikarainen för jag håller med att de är detta du ska göra i detta läget och inget annat. Case closed.

Permalänk

Datorn dör av sig själv

Köpte en ny dator i förra veckan. Den funkade hur bra som helst första dagen, satt kanske 7 h och den fungerade utan problem. Det var dagen efter då den började krångla. Helt plötsligt, spelar inte roll om jag spelar spel eller om jag surfar, den bara dör, helt stendöd. Precis så som datorn skulle göra om proppen/strömmen gått. Startknappen funkar inte efter den dött utan först måste jag dra ut strömkabeln vänta en stund och sedan sätta tillbaka den och det är då den först startar igen. Datorn kan gå allt ifrån 1 h till 2 h och sedan inträffar problemet igen. Den senaste tiden har datorn bara gått sämre och sämre, alltså dör oftare.

Har ett AMD Radeon HD7750 2048MB OC grafikkort och nätagget ger ut 500 W så det kan väl inte vara för klent?

Hur ska jag gå tillväga?

Permalänk

Tycker det låter som om nätaggregatet spökar eller moderkortet som felar.
Testa ett annan nätagg om du har möjlighet!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk

Har ett nätagg i min gamla burk, dock så vet jag inte om det klarar komponenterna i den nya burken? Eller vad händer om man sätter i det i den nya och det ger för lite watt?

Permalänk

Då lär den slockna igen om inte nätaggregatet pallar med,eller kanske inte ens gå igång. Svårt att säga då jag alltid har mer watt än jag behöver

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Då lär den slockna igen om inte nätaggregatet pallar med,eller kanske inte ens gå igång. Svårt att säga då jag alltid har mer watt än jag behöver

Bror på kvaliten på agget så länge man kör högsta kvalitet spelar watten ingen roll så länge det räcker och inte arbetar för hårt. Ts låter som ditt nätagg märke?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Äsch, koppla bort grafikkortet bara så klarar nästan även det klenaste nätagget att driva en CPU/moderkort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

EXAKT vad är det för 500W agg och hur gammal är den?

Tex Bra 400W agg är starkare/klarar av mer än ett dåligt 650W agg så det är inte så stor mening att bara skriva antal watt för kvalite är viktigare.

Permalänk
Medlem

märke och modell på nätagget behövs också...
samt temperatur på gpu och cpu går någon av dessa 95+ så är det felet..
och även om ditt chassie har nätagget i taket eller botten som de flesta moderna chassien idag har...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

500Watt från välkända FSP med 85% effektivitet och 80 plus certifiering. Datorn är en vecka gammal.

Permalänk

Även om produkterna är nya kan det ju vara fabrikationsfel. Håller med många ovanstående. Låter som det är nätagget.
Skulle det eventuellt kunna vara moderkortet som kortsluts? Kollat distanser etc?

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk

Vad innebär det när det är fabrikationsfel, något man kan göra för att fixa det? Vad innebär när moderkortet kortsluts? Ingen aning, hur kollar man distanser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

märke och modell på nätagget behövs också...
samt temperatur på gpu och cpu går någon av dessa 95+ så är det felet..

+1 på den.
Kolla temperaturerna i BIOS och kolla så att fläktarna i burken snurrar som de ska.
Temp-problem kan ju vara att fläktarna inte är ikopplade eller tex att CPU-kylaren inte är monterad ordentligt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Fläktarna snurrar som det ska och inget tyder på temp-problem? Vill ni ha exakta siffror? Hur vet man om CPU-kylaren är monterad rätt, den sitter ordentligt fast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickepicke00:

Vad innebär det när det är fabrikationsfel, något man kan göra för att fixa det? Vad innebär när moderkortet kortsluts? Ingen aning, hur kollar man distanser?

om det är något fabriksfel så kan du ta och lämna in produkten där du köpte den så skickar dem den till tillverkaren på reklamation.
och distans på moderkortet kan du enklast kolla med din finger , ta och känn med fingret mellan moderkortet (stora plattan med komponenter på ) och chassit om det finns mellanrum om det är ca 6-7mm så finns det distansskruvar om det är kanske 1 mm eller nästan fast vid chassit så finns det inga distansskruvar och då är det o åka in i närmaste data/it affär och köpa eller så kan du beställa via nätet.