Permalänk
Medlem

Köpråd: Spelskärm med högtalare

Hej hej!

Jag funderar på att köpa en ny bildskärm för max 3000 kr. Jag har en gammal 24" av billigare modell, 24" är nog ganska lagom eftersom jag precis bytt till ett grundare skrivbord.

Mina krav:
1920x1080
Inbyggda högtalare (jag vill minska antalet sladdar och grejer på skrivbordet).
Gärna VESA-fäste utifall att jag vill sätta upp den på väggen.

Användningsområden:
Mest spel
En del surf
Lite TV-serier
Lite pysslande i dokument (Word & Excel)

Funderingar:
Hur gör jag om jag har inbyggda högtalare? Nu stänger jag av mina fristående högtalare när jag använder headset. På de flesta skärmar jag sett finns det ingen smidig on/off-knapp för ljudet. Hur löser jag det (och varför är det så? Skitdumt!)?

Jag har tittat en del på Asus VG248QE och tycker att den verkar bra förutom min fråga angående av- och på-knapp för ljudet. Andra tips mottages gärna!

Permalänk
Medlem

Volymkontroll på skärm brukar vara i OSD menyn.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Hjälpsam

Generellt stängs ljudet från utgångarna där bak på datorn (I/O panelen där du kopplar in ljudet till skärmen) av när du kopplar hörlurar i frontpanelen. Ingen skillnad från att köra bordshögtalare i det avseendet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Jag kan föreslå https://www.inet.se/produkt/2205046/eizo-23-foris-fs2333-bk.
EIZO 23'' Foris FS2333-BK. Har den själv och är grymt nöjd. Har dock inte testat ljudet i skärmen än. Men vet att man sätter på/av det med fjärrkontrollen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Volymkontroll på skärm brukar vara i OSD menyn.

Ja, och OSD-menyn brukar ju inte vara jättesmidig... Jag vill kunna växla mellan högtalare och headset rätt ofta, så om det görs via skärmens meny måste jag veta att det är enkelt!

Skrivet av Fluf:

Generellt stängs ljudet från utgångarna där bak på datorn (I/O panelen där du kopplar in ljudet till skärmen) av när du kopplar hörlurar i frontpanelen. Ingen skillnad från att köra bordshögtalare i det avseendet.

Det känner jag till. Men att koppla i och ur headsetet känns inte som ett bra alternativ.

Skrivet av Konditorn7:

Jag kan föreslå https://www.inet.se/produkt/2205046/eizo-23-foris-fs2333-bk.
EIZO 23'' Foris FS2333-BK. Har den själv och är grymt nöjd. Har dock inte testat ljudet i skärmen än. Men vet att man sätter på/av det med fjärrkontrollen.

Bra tips! Jag behöver verkligen inga superhögtalare. Kanske lite liten för mig?

Permalänk
Medlem

Hmm, fjärrkontroll verkar ju lite opraktiskt också. Jag vill ju ha färre "grejer".

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sodapop:

Det känner jag till. Men att koppla i och ur headsetet känns inte som ett bra alternativ.

Om jag inte orkar plugga headsettet så brukar jag lösa det med att köra höger musknapp på högtalakontrollen i aktivitetsfältet och ändra standard uppspelningenhet mellan headset och högtalare.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av sodapop:

Hmm, fjärrkontroll verkar ju lite opraktiskt också. Jag vill ju ha färre "grejer".

Precis som ovanstående skrev så går det väldigt enkelt byta ljudkälla genom kontrollpanelen.
Annars har du ett hörlursuttag direkt till vänster nederkant på sidan som är väldigt lätt att komma åt.
Enda gången du egentligen behöver röra fjärrkontroll är när du vill byta bland de förinställda bildinställningarna. Själv trixade jag lite med det första dagen, sen kan man lägga kontrollen i en låda eller på hyllan. Inge krångel eller så.
Sen kan det vara praktiskt tycker jag att stänga av skärmen på distans. Även om skärmen sköter det själv när man stänger av datorn.

Jag personligen tycker verkligen inte skärmen känns liten, det beror helt på hur långt ifrån man sitter i och för sig.
skillnaden mellan 23" och 24" är inte enligt mig jättemarkant.

Det man ser skillnad på dock är paneltyperna. IPS Vs. TN. Det är du koll på va? Det är ju ändå en bildskärm du ska köpa!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Om jag inte orkar plugga headsettet så brukar jag lösa det med att köra höger musknapp på högtalakontrollen i aktivitetsfältet och ändra standard uppspelningenhet mellan headset och högtalare.

Det är sant, jag får ta och kolla hur det skulle funka för mig när jag kommer hem från jobbet.

Skrivet av Konditorn7:

Precis som ovanstående skrev så går det väldigt enkelt byta ljudkälla genom kontrollpanelen.
Annars har du ett hörlursuttag direkt till vänster nederkant på sidan som är väldigt lätt att komma åt.
Enda gången du egentligen behöver röra fjärrkontroll är när du vill byta bland de förinställda bildinställningarna. Själv trixade jag lite med det första dagen, sen kan man lägga kontrollen i en låda eller på hyllan. Inge krångel eller så.
Sen kan det vara praktiskt tycker jag att stänga av skärmen på distans. Även om skärmen sköter det själv när man stänger av datorn.

Jag personligen tycker verkligen inte skärmen känns liten, det beror helt på hur långt ifrån man sitter i och för sig.
skillnaden mellan 23" och 24" är inte enligt mig jättemarkant.

Det man ser skillnad på dock är paneltyperna. IPS Vs. TN. Det är du koll på va? Det är ju ändå en bildskärm du ska köpa!

Nä, storleken är väl knappast ett problem egentligen. Jag har ju som sagt ett mycket grundare skrivbord nu.

Ja, jag tror att jag har ok koll på paneltyper. Det skulle vara skönt med lite "bättre" bild med IPS. Nackdelen verkar ju vara att man med många skärmar får lite handikapp vid spelande (vilket jag inte behöver eftersom jag är gammal och långsam i sinnet), men Eizo-skärmen verkar ju vara bättre än de flesta andra.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av sodapop:

Nä, storleken är väl knappast ett problem egentligen. Jag har ju som sagt ett mycket grundare skrivbord nu.

Ja, jag tror att jag har ok koll på paneltyper. Det skulle vara skönt med lite "bättre" bild med IPS. Nackdelen verkar ju vara att man med många skärmar får lite handikapp vid spelande (vilket jag inte behöver eftersom jag är gammal och långsam i sinnet), men Eizo-skärmen verkar ju vara bättre än de flesta andra.

Eizo är stort i bild-redigerings världen just för skarpa färger, men både EIZO 23'' Foris FS2333-BK och deras VA panelmotsvarighet EIZO 23'' Foris FS2331-BK
(som kostar hälften) är gjorde just för spel också.

Jag körde för ca 3-4 månader sedan på en gammal Dell-skräm med 14ms i responstid. Och det fungerade fint. Den jag har nu är på papper betydligt snabbare i responstiden. Men det är dock inget jag kan känna av, kan inte heller påstå att jag blivit bättre på spelen heller. (BF3, SMITE, Borderlands2)

Om du siktar på att tjäna pengar på ditt spelande och sikta på att hamna i topp 10 i de olika spelen. Då ska man för all del välja en med 1ms responstid.
Den du länkade har också 144Hz, vilket gör att bilden flyter bättre, men det handlar också om prestandan i burken och hur många FPS du får ut.
Jag tror också att den kan köra i 3D om du så vill.

Men om man istället (som jag) känner för att kunna njuta fullt ut av alla färger som utvecklarna har tänkt sig. Och använder samma skärm för att titta på filmer och serier och självklart bilder på tex Sweclockers, Facebook, deviantArt. Ja, då väljer man en IPS-panel.
Skillnaden mellan 1ms och 3.4ms är inte världsförändrande heller för den delen. Så länge man inte kör i 3D då antar jag.

Att tänka på är också att du fortfarande har en ms fördröjning från och med det att du drar musen på musmattan, till att signalen ska till moderkortet, till grafikkortet/ internnätet för att sedan få tillbaka ett "Ok" från servern och att det ska visas på din datorskärm.
Jag kan ha förstått något eller allt fel i det sista, men det är det jag har läst mig till och andra får gärna rätta mig

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att inte använda HDMI för bild & ljud?
Känner mig rätt såld på Eizo-skärmen.

Permalänk
Skrivet av sodapop:

Finns det någon anledning att inte använda HDMI för bild & ljud?
Känner mig rätt såld på Eizo-skärmen.

Nej, det finns det inte. Vissa får problem med HDMI, men då är det oftast sladden som är defekt.
Vad kör du med för grafikkort?

Edit: Om du får problem eller undrar någon om hur du för över ljudet till hdmi så tror jag du finner svaren här: http://www.mediacollege.com/hardware/connectivity/hdmi/pc-audio.html

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konditorn7:

Nej, det finns det inte. Vissa får problem med HDMI, men då är det oftast sladden som är defekt.
Vad kör du med för grafikkort?

GeForce GTX 670!

Permalänk
Skrivet av sodapop:

GeForce GTX 670!

Okej, efter lite googlande så bör det funka att köra ljud genom det grafikkortet. Vissa har dock lite problem med att få det att fungera.
Annars är det bara att koppla med en AUX-sladd. (tror den följer med till Eizo)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |