storlek på graetzbrygga och kondensator vid likritning?

Permalänk

storlek på graetzbrygga och kondensator vid likritning?

hej!

skall likrikta en 12V~ matning till en krets som vid maximal belastning kommer dra cirka 12v @ 5A (60watt)

förstår mej ej riktigt på värdens som beskriver hur mycket en brygga klarar att hantera, så behöver lite hjälp här

behöver även en kondensator men dessa är jag kass på likaså! ganska viktigt att vågen hålls ovanför 11.5 åtminstone

Permalänk
Vila i frid

Använd en helvågslikriktare på 10 ampére och en kondensator på 10000 uF - det låter lagom (beroende på hur mycket rippel du kan acceptera). Dock kommer du att få ca 16 volt ut från den. https://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

hej!

skall likrikta en 12V~ matning till en krets som vid maximal belastning kommer dra cirka 12v @ 5A (60watt)

förstår mej ej riktigt på värdens som beskriver hur mycket en brygga klarar att hantera, så behöver lite hjälp här

behöver även en kondensator men dessa är jag kass på likaså! ganska viktigt att vågen hålls ovanför 11.5 åtminstone

Det är inga konstigheter: dioderna måste 1) klara av att leda hela strömmen du ska ta ut, i det här fallet 5A, och 2) inte kollapsa av 12 volt backspänning. 12 volt är ingenting i sammanhanget, och det behövs inga snabba omslag, så i praktiken kan du välja vad som helst som klarar 5A.

Är lite osäker på detta, så du kanske bör dubbelkolla det, men vill minnas att formeln för dimensionering av glättningskondingar är C = I*t/deltaV där C är kapacitansen du behöver, I är strömmen, t är periodtiden på ripplet (som i ditt fall är halva periodtiden på inspänningen till graetzbryggan), och deltaV är spänningsfallet under urladdningen (eller om du så vill det, hur stort kvarstående rippel du accepterar).

Om du accepterar 0.5v kvarstående rippel vid ett uttag på 5A behöver du alltså en konding på I*t/deltaV = 5*0.01/0.5 = 0.1 F. Jag hade valt en med 16 volts tolerans.

Som du ser kan du komma undan med en mindre konding om du antingen accepterar mer kvarstående rippel, eller helt fräckt antar att det du ska koppla in aldrig kommer dra 5A.

En sak du ska vara på det klara med är att du aldrig kommer komma undan ett visst spänningsfall över dioderna, väljer du vanliga kiseldioder är det ~0.7v per diod. Strömmen passerar hela tiden över två dioder, vilket innebär ett totalt spänningsfall på 1.4v. Matar du din graetzbrygga med 12v AC kommer du alltså få ut 10.6v DC på sekundärsidan (detta med reservation för att jag antar att man anger det kvadratiska medelvärdet och inte Vpp som utspänning även på PSU:s, om det senare blir utspänningen ännu lägre). Kan vara en bra idé att kolla så det räcker för det du tänkt mata innan du sätter igång och bygga, eller om du är säker på din sak med dina 11.5v, väljer en annan spänningskälla

[edit] Kom på en sak, du behöver nog inte oroa dig för spänningen, glättningskondingen kommer givetvis kompensera för spänningsfallet mer än väl.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Använd en helvågslikriktare på 10 ampére och en kondensator på 10000 uF - det låter lagom (beroende på hur mycket rippel du kan acceptera). Dock kommer du att få ca 16 volt ut från den. https://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning

Skrivet av kaput:

Det är inga konstigheter: dioderna måste 1) klara av att leda hela strömmen du ska ta ut, i det här fallet 5A, och 2) inte kollapsa av 12 volt backspänning. 12 volt är ingenting i sammanhanget, och det behövs inga snabba omslag, så i praktiken kan du välja vad som helst som klarar 5A.

Är lite osäker på detta, så du kanske bör dubbelkolla det, men vill minnas att formeln för dimensionering av glättningskondingar är C = I*t/deltaV där C är kapacitansen du behöver, I är strömmen, t är periodtiden på ripplet (som i ditt fall är halva periodtiden på inspänningen till graetzbryggan), och deltaV är spänningsfallet under urladdningen (eller om du så vill det, hur stort kvarstående rippel du accepterar).

Om du accepterar 0.5v kvarstående rippel vid ett uttag på 5A behöver du alltså en konding på I*t/deltaV = 5*0.01/0.5 = 0.1 F. Jag hade valt en med 16 volts tolerans.

Som du ser kan du komma undan med en mindre konding om du antingen accepterar mer kvarstående rippel, eller helt fräckt antar att det du ska koppla in aldrig kommer dra 5A.

En sak du ska vara på det klara med är att du aldrig kommer komma undan ett visst spänningsfall över dioderna, väljer du vanliga kiseldioder är det ~0.7v per diod. Strömmen passerar hela tiden över två dioder, vilket innebär ett totalt spänningsfall på 1.4v. Matar du din graetzbrygga med 12v AC kommer du alltså få ut 10.6v DC på sekundärsidan (detta med reservation för att jag antar att man anger det kvadratiska medelvärdet och inte Vpp som utspänning även på PSU:s, om det senare blir utspänningen ännu lägre). Kan vara en bra idé att kolla så det räcker för det du tänkt mata innan du sätter igång och bygga, eller om du är säker på din sak med dina 11.5v, väljer en annan spänningskälla

[edit] Kom på en sak, du behöver nog inte oroa dig för spänningen, glättningskondingen kommer givetvis kompensera för spänningsfallet mer än väl.

skall driva 60st dioder som kräver minst 3v styck.

har tänkt att lägga 4st i lina så att dom får cirka 3v styck (kanske lite mer då transformatorn jag köpt har ett circusvärde på 12.6v.

dock så är transformatorn AC->AC

funderade på denna bryggan kombinerad med denna kondensatorn

kommer verkligen utspänningen att bli 16v? om den nu blir det fungerar det iofs att ha 5st dioder per slinga kanske?

Permalänk
Medlem

Du vet att du måste begränsa strömmen över lysdioderna? Framspänningsfallet på ≈2-3V för en lysdiod är inte ett mått på "hur många volt" du behöver för att driva den.

Permalänk
Medlem

12V AC ger (12x1.414) nästan 17V DC, kondensatorns spänning bör väljas med minst Ux1,3
en 25V konding är således att föredra då man aldrig bör låta en kondensator arbeta nära sin maximala märkspänning.
Kondensatorns storlek väljs antingen med uträkningsmetoden,
eller då det inte är så kritiskt med optimal dämning av ripplet är en god tumregel 2000µF per uttagen ampere,
alltså skulle en konding på 10 000µF/25V vara mitt val, alternativt två parallellkopplade 4700µF/25V som är ett vanligt värde.

lämpliga komponenter:
http://www.electrokit.com/kbpc810-brygga-8a-1000v.45580?filte...
http://www.electrokit.com/yxa-4700uf-25v-105c-o18x37.43213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

skall driva 60st dioder som kräver minst 3v styck.

har tänkt att lägga 4st i lina så att dom får cirka 3v styck (kanske lite mer då transformatorn jag köpt har ett circusvärde på 12.6v.

dock så är transformatorn AC->AC

funderade på denna bryggan kombinerad med denna kondensatorn

kommer verkligen utspänningen att bli 16v? om den nu blir det fungerar det iofs att ha 5st dioder per slinga kanske?

Åhå, men varför ska du hålla på och likrikta för den sakens skull? Du kan lika bra mata dina LED:s med växelspänning, den enda egentliga catchen där är väl egentligen att du eventuellt kan uppfatta flimmer från dem om du sveper förbi något snabbt, då de kommer vara tända när strömmen flyter åt ena hållet, och släckta när den flyter åt andra hållet. Frekvensen på elnätet är som du vet 50 Hz. Det är precis samma flimmer som man kan se på lysrör, så har du någon slags referens.

Ja, och så får du ta hänsyn till att dioderna bara är tända hälften av tiden du dimensionerar strömbegränsningsmotståndet som dagbro pratar om om du vill ha ut full effekt från dioderna, men där kan du höfta, lägg dig en bit över halva resistansen jämfört med om du matade dem med likspänning så är du hemma.

Har för mig att tumregeln är att med en graetzbrygga av kiseldioder med glättningskonding, så hamnar man strax över inspänningen till graetzbryggan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Åhå, men varför ska du hålla på och likrikta för den sakens skull? Du kan lika bra mata dina LED:s med växelspänning, den enda egentliga catchen där är väl egentligen att du eventuellt kan uppfatta flimmer från dem om du sveper förbi något snabbt, då de kommer vara tända när strömmen flyter åt ena hållet, och släckta när den flyter åt andra hållet. Frekvensen på elnätet är som du vet 50 Hz. Det är precis samma flimmer som man kan se på lysrör, så har du någon slags referens.

Ja, och så får du ta hänsyn till att dioderna bara är tända hälften av tiden du dimensionerar strömbegränsningsmotståndet som dagbro pratar om om du vill ha ut full effekt från dioderna, men där kan du höfta, lägg dig en bit över halva resistansen jämfört med om du matade dem med likspänning så är du hemma.

Har för mig att tumregeln är att med en graetzbrygga av kiseldioder med glättningskonding, så hamnar man strax över inspänningen till graetzbryggan.

50hz/2 = 25hz

kommer ej orka se blinkade ljus

om jag använder produkterna jag länkat, ungefääär vilken spänning kommer jag få ut då ? om det nu går att veta på rak arm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

50hz/2 = 25hz

kommer ej orka se blinkade ljus

om jag använder produkterna jag länkat, ungefääär vilken spänning kommer jag få ut då ? om det nu går att veta på rak arm

Frekvensen blir 50 Hz, dioderna kommer vara tända den halva av perioderna då strömmen flyter åt rätt håll.

Omöjligt utan att veta framspänningsfallet över bryggan, men om vi ponerar att det är 1.4v, så borde det bli sqrt2*12-1.4=15.6v

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Frekvensen blir 50 Hz, dioderna kommer vara tända den halva av perioderna då strömmen flyter åt rätt håll.

Omöjligt utan att veta framspänningsfallet över bryggan, men om vi ponerar att det är 1.4v, så borde det bli sqrt2*12-1.4=15.6v

jomen det är klart att frekvensen är 50hz, men iochmed att dioderna "blockerar" genom ena hållet kommer man ju bara att se hälften.

får hoppas på att det blir runt 15 där

kom nyss att tänka på en rätt kul grej... jag har ju 2st drivers, kan man inte dela upp så att den ena drivern belastas med den första delen i sinusvågen och sedan så att den andra belastas med nästa del ?

isåfall kommer ju ledsen vara på hela tiden ?

Permalänk
Medlem

Varför kör du inte bara likriktarbrygga och SMPS?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

jomen det är klart att frekvensen är 50hz, men iochmed att dioderna "blockerar" genom ena hållet kommer man ju bara att se hälften.

får hoppas på att det blir runt 15 där

kom nyss att tänka på en rätt kul grej... jag har ju 2st drivers, kan man inte dela upp så att den ena drivern belastas med den första delen i sinusvågen och sedan så att den andra belastas med nästa del ?

isåfall kommer ju ledsen vara på hela tiden ?

Ja, men en period är ju en hel cykel så att säga, strömmen hinner flyta åt båda hållen under varje period.

Jaha, du har någon slags driverkrets som ska matas med den likriktade spänningen? Vad exakt gör den där drivern? Är det någon slags ljusorgel, nåt tjossan för att reglera intensiteten, eller nåt sånt? För vill du bara ha dina LED:s att lysa med konstant sken så behöver du ju inte trassla med driverkretsar, då räcker en strömkälla, dina LED:s, och en bunte strömbegränsningsmotstånd.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

50hz/2 = 25hz

kommer ej orka se blinkade ljus

om jag använder produkterna jag länkat, ungefääär vilken spänning kommer jag få ut då ? om det nu går att veta på rak arm

Ja 50/2 är 25 men du ska inte dela med 2. Frekvensen är 50 Hz och det är den frekvens de blinkar med under halvvågslikriktning.

Du ser halva tiden men i och med att en sinusvåg har en positiv halva och en negativ halva får du fortfarande 50 Hz.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Inaktiv

Håller med många här, kan tycka att det är dumt/onödigt att bygga en likriktare med dioder för att driva andra dioder. Häng på en kondning från början istället om du tycker lysrör är för blinkiga

Permalänk

Nätet = 50hz
Out på trafo = 50hz

Vi säger att jag kopplar L på + och N till - på dioderna. Dioderna vill ju inte ta spänning från - till + så därför kommer dom vara släckta 50% av tiden. = iriiterande ljis

Driver är till enbart för att ändra från 230V AC till 12V AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

Nätet = 50hz
Out på trafo = 50hz

Vi säger att jag kopplar L på + och N till - på dioderna. Dioderna vill ju inte ta spänning från - till + så därför kommer dom vara släckta 50% av tiden. = iriiterande ljis

Driver är till enbart för att ändra från 230V AC till 12V AC

Jasså, då är det spänningsomvandlaren du tänkte mata likriktarbryggan med du menar alltså? Det man kallar "driver" i LED-sammanhang kan vara lite allt möjligt, men brukar i alla fall ha fler funktioner än att bara göra en AC-AC-omvandling, så trodde du hade ytterligare en pryl som skulle kopplas in som du glömde nämna först

En tanke förresten, du skulle inte kunna använda nätdelen från en laptop eller nåt? De brukar ju leverera en bra bit mer än 12v (tror mig sett uppåt 30v), vilket ger dig fördelen att du kan hänga fler LED:s i serie på varje slinga (mindre kablage, färre strömbegränsningsmotstånd), och du slipper hela grejen med att bygga en egen likriktarbrygga, då de så gott som alltid levererar likström.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Jasså, då är det spänningsomvandlaren du tänkte mata likriktarbryggan med du menar alltså? Det man kallar "driver" i LED-sammanhang kan vara lite allt möjligt, men brukar i alla fall ha fler funktioner än att bara göra en AC-AC-omvandling, så trodde du hade ytterligare en pryl som skulle kopplas in som du glömde nämna först

En tanke förresten, du skulle inte kunna använda nätdelen från en laptop eller nåt? De brukar ju leverera en bra bit mer än 12v (tror mig sett uppåt 30v), vilket ger dig fördelen att du kan hänga fler LED:s i serie på varje slinga (mindre kablage, färre strömbegränsningsmotstånd), och du slipper hela grejen med att bygga en egen likriktarbrygga, då de så gott som alltid levererar likström.

jag har designat layoten/placeringen av dioderna för perfekt dragning ifall det är 12v (4 per lina)

+ att jag har dessa transformatorer fastlimmade på anläggningen redan nu

gäller att ordna det med kondensator + graetzbrygga. skall se om jag kan låna något från skolan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

jag har designat layoten/placeringen av dioderna för perfekt dragning ifall det är 12v (4 per lina)

+ att jag har dessa transformatorer fastlimmade på anläggningen redan nu

gäller att ordna det med kondensator + graetzbrygga. skall se om jag kan låna något från skolan!

Du kan som sagt inte räkna med att varje diod "drar" 3 V, de måste drivas med en strömkälla. En likriktad transformator är en spänningskälla - Ser du problematiken här?

En strömkälla går att approximera med en högre likspänning och ett strömbegränsande motstånd. Du måste dock ha några volt "till godo" som får ligga över motståndet; det går alltså inte att koppla fyra dioder med 3V framspänningsfall på en 12 V spänningskälla och tänka att motståndet får vara 0 Ω (även om många "LED series resistor"-räknare verkar tycka det)

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Du kan som sagt inte räkna med att varje diod "drar" 3 V, de måste drivas med en strömkälla. En likriktad transformator är en spänningskälla - Ser du problematiken här?

En strömkälla går att approximera med en högre likspänning och ett strömbegränsande motstånd. Du måste dock ha några volt "till godo" som får ligga över motståndet; det går alltså inte att koppla fyra dioder med 3V framspänningsfall på en 12 V spänningskälla och tänka att motståndet får vara 0 Ω (även om många "LED series resistor"-räknare verkar tycka det)

kör just nu 2 slingor med 4st dioder på varje på en 12V transformator och dom lyser på finfint.

spänningen från transformatorn bör delas upp så att varje diod får lite över 3v för att vara exakt, kör precis så just nu så detta kan jag bevisa i praktiken att det fungerar utan minsta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Du kan som sagt inte räkna med att varje diod "drar" 3 V, de måste drivas med en strömkälla. En likriktad transformator är en spänningskälla - Ser du problematiken här?

En strömkälla går att approximera med en högre likspänning och ett strömbegränsande motstånd. Du måste dock ha några volt "till godo" som får ligga över motståndet; det går alltså inte att koppla fyra dioder med 3V framspänningsfall på en 12 V spänningskälla och tänka att motståndet får vara 0 Ω (även om många "LED series resistor"-räknare verkar tycka det)

Man kan inte räkna med det, men ibland har man ju flyt, det finns väl trots allt ett litet spann att spela på där, nollmotståndet är ju trots allt teoretiskt.
I övrigt tror jag halvledarkarakteristika är lite överkurs här

Skrivet av MSCB:

kör just nu 2 slingor med 4st dioder på varje på en 12V transformator och dom lyser på finfint.

spänningen från transformatorn bör delas upp så att varje diod får lite över 3v för att vara exakt, kör precis så just nu så detta kan jag bevisa i praktiken att det fungerar utan minsta problem.

Man får det nog att lysa, men det jag skulle vara orolig för med en setup utan strömbegränsinngsmotstånd är att man eldar upp sina LED:s om spänningen flukturerar uppåt av ett eller annat skäl. Som dagbro säger, vill du vara på säkra sidan räknar du med nollmotstånd över dioder när framspänningsfallet är övervunnet och de leder.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Man kan inte räkna med det, men ibland har man ju flyt, det finns väl trots allt ett litet spann att spela på där, nollmotståndet är ju trots allt teoretiskt.
I övrigt tror jag halvledarkarakteristika är lite överkurs här

Man får det nog att lysa, men det jag skulle vara orolig för med en setup utan strömbegränsinngsmotstånd är att man eldar upp sina LED:s om spänningen flukturerar uppåt av ett eller annat skäl. Som dagbro säger, vill du vara på säkra sidan räknar du med nollmotstånd över dioder när framspänningsfallet är övervunnet och de leder.

har några kraftiga 10W 0.1ohm resistorer liggandes, hjälper det ifall jag lägger till en sån för att begränsa strömmen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

har några kraftiga 10W 0.1ohm resistorer liggandes, hjälper det ifall jag lägger till en sån för att begränsa strömmen ?

Du får räkna på storleken, det duger inte att bara stoppa dit nån random resistor. Detta är dock ganska enkelt, tar ett exempel:

Börja med att kolla upp Kirchhoffs ström- och spänningslagar, så får du ett begrepp om tankesättet här.

Låt säga att dina LEDs klarar 200 mA (jag säger "klarar" här, inte "drar", som vi sa förut räknar vi med nollmotstånd genom LEDs när framspänningsfallet är övervunnet, och då kommer strömmen pipa iväg mot oändligheten enligt Ohms lag. Kortis alltså.), och har en rekommenderad driftspänning på 3 volt. Matningen ger 15.6 volt.

Först vill vi räkna ut hur många LEDs vi kan sätta på serie i varje slinga. Vi delar matningsspänningen med spänningen över dioderna:

15.6/3=5.2

Vi kan förstås inte koppla in 5.2 LEDs på serie, så vi väljer närmaste heltal under, 5.

Spänningen över 5 LEDs på serie kommer bli 3*5=15 volt. Vi kommer alltså ha en "restspänning" på 0.6 volt som vi vill hantera. Det gör vi genom att stoppa in en resistor i kretsen, dimensionerad för att vi ska få 0.6v spänningsfall över den.

Vi vill ha strömmen 200 mA = 0.2 A genom resistorn (och i förlängningen genom hela kretsen) vid 0.6 volts spänningsfall över denna. Vi stoppar in värdena i Ohms lag:

R=U/I = 0.6/0.2 = 3 ohm.

Här kan man göra på tre sätt: antingen 1) jagar man som en idiot för att hitta en resistor med exakt den resistans man räknade fram, 2) väljer närmaste standardvärde högre, eller 3) kombinerar resistorer ur standardserierna för att få exakt rätt resistans. Det klart enklaste är variant 2, att bara välja en resistor ur standardserierna och vara nöjd där. Här skulle det bli 3.3 ohm, förlusten i ljusintensitet blir försumbar.

Vi måste också se till att resistorn klarar effekten.

5 resistorer om 0.2 A styck kommer vid 3 volt dra 5*0.2*3 = 3 watt.

Vi väljer alltså en 3.3-ohmsresistor som klarar 3 watt eller mer för detta exempel.

[edit] Dummade mig lite med begreppen, satte "framspänningsfall" där det borde varit "rekommenderad driftspänning".

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Du får räkna på storleken, det duger inte att bara stoppa dit nån random resistor. Detta är dock ganska enkelt, tar ett exempel:

Börja med att kolla upp Kirchhoffs ström- och spänningslagar, så får du ett begrepp om tankesättet här.

Låt säga att dina LEDs klarar 200 mA (jag säger "klarar" här, inte "drar", som vi sa förut räknar vi med nollmotstånd genom LEDs när framspänningsfallet är övervunnet, och då kommer strömmen pipa iväg mot oändligheten enligt Ohms lag. Kortis alltså.), och har en rekommenderad driftspänning på 3 volt. Matningen ger 15.6 volt.

Först vill vi räkna ut hur många LEDs vi kan sätta på serie i varje slinga. Vi delar matningsspänningen med spänningen över dioderna:

15.6/3=5.2

Vi kan förstås inte koppla in 5.2 LEDs på serie, så vi väljer närmaste heltal under, 5.

Spänningen över 5 LEDs på serie kommer bli 3*5=15 volt. Vi kommer alltså ha en "restspänning" på 0.6 volt som vi vill hantera. Det gör vi genom att stoppa in en resistor i kretsen, dimensionerad för att vi ska få 0.6v spänningsfall över den.

Vi vill ha strömmen 200 mA = 0.2 A genom resistorn (och i förlängningen genom hela kretsen) vid 0.6 volts spänningsfall över denna. Vi stoppar in värdena i Ohms lag:

R=U/I = 0.6/0.2 = 3 ohm.

Här kan man göra på tre sätt: antingen 1) jagar man som en idiot för att hitta en resistor med exakt den resistans man räknade fram, 2) väljer närmaste standardvärde högre, eller 3) kombinerar resistorer ur standardserierna för att få exakt rätt resistans. Det klart enklaste är variant 2, att bara välja en resistor ur standardserierna och vara nöjd där. Här skulle det bli 3.3 ohm, förlusten i ljusintensitet blir försumbar.

Vi måste också se till att resistorn klarar effekten.

5 resistorer om 0.2 A styck kommer vid 3 volt dra 5*0.2*3 = 3 watt.

Vi väljer alltså en 3.3-ohmsresistor som klarar 3 watt eller mer för detta exempel.

[edit] Dummade mig lite med begreppen, satte "framspänningsfall" där det borde varit "rekommenderad driftspänning".

tack så väldans! men kommer inte detta lägga extra belastning på transformatorerna ?

går el så att hitta motstånd kommer va simpelt (lagret i skolan)

hur stor chans är det att flukationer inträffar? isåfall är det inte bättre att köra med säkringar? för att slippa uträkningarna. det är ju egentligen bara att räkna ut I och sen avsäkra varje slinga därefter med en säkring ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

tack så väldans! men kommer inte detta lägga extra belastning på transformatorerna ?

går el så att hitta motstånd kommer va simpelt (lagret i skolan)

hur stor chans är det att flukationer inträffar? isåfall är det inte bättre att köra med säkringar? för att slippa uträkningarna. det är ju egentligen bara att räkna ut I och sen avsäkra varje slinga därefter med en säkring ?

Med tanke på att du inte vet säkert vilken utspänning du kommer att få så är det nog rätt stor chans att du bränner dioder.

Karaktäristiken hos en (lys)diod ser typiskt ut nåt sånt här:

Det går alltså väldigt lite ström över LEDen till dess att du kommer upp i ett visst antal volt (framspänningen) där det plötsligt börjar skena.

Att sätta dit säkringar känns lite fel eftersom du då ändå måste lägga in en till komponent. Dessutom är det inte säkert vad som skulle brinna först, säkringen eller en lysdiod.

Skrivet av kaput:

Vi måste också se till att resistorn klarar effekten.

5 resistorer om 0.2 A styck kommer vid 3 volt dra 5*0.2*3 = 3 watt.

Här är jag nog inte riktigt med på vad du menar..

En resistor per slinga, med 0.6 V * 0.2 A = 0.12 W, eller tänker jag helt galet nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Här är jag nog inte riktigt med på vad du menar..

En resistor per slinga, med 0.6 V * 0.2 A = 0.12 W, eller tänker jag helt galet nu?

Det är jag som flummar. Jag menar förstås 5 LEDs, inte resistorer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte vill se blinkandet berättar jag ett litet tips för dig:

Slinga 1:->->->->->
Slinga 2:<-<-<-<-<-
Slinga 3:->->->->->
Slinga 4:<-<-<-<-<-

Nu kommer 2 av 4 slingor att lysa första halvvågen, medans de andra 2 är släckta. Den andra halvvågen kommer de andra 2 slingorna att lysa. Du får bort flimmret, men behöver det dubbla antalet lysdioder, eller halva ljusstrykan.
Beroende på vad det är du försöker bygga ihop funkar denna lösning utmärkt.

Permalänk
Skrivet av mix_room:

Eftersom du inte vill se blinkandet berättar jag ett litet tips för dig:

Slinga 1:->->->->->
Slinga 2:<-<-<-<-<-
Slinga 3:->->->->->
Slinga 4:<-<-<-<-<-

Nu kommer 2 av 4 slingor att lysa första halvvågen, medans de andra 2 är släckta. Den andra halvvågen kommer de andra 2 slingorna att lysa. Du får bort flimmret, men behöver det dubbla antalet lysdioder, eller halva ljusstrykan.
Beroende på vad det är du försöker bygga ihop funkar denna lösning utmärkt.

bra idé ! dock så behöver jag kraften från lamporna.
det jag bygger är växt-ljus, har redan gjort en liknande sak innan med 2 slingor, 4 dioder styck.

behöver dock lite kraftigare/mer grejjer då jag utökat min odling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

bra idé ! dock så behöver jag kraften från lamporna.
det jag bygger är växt-ljus, har redan gjort en liknande sak innan med 2 slingor, 4 dioder styck.

behöver dock lite kraftigare/mer grejjer då jag utökat min odling

Om du på det föreslagna viset bara har dioderna tända hälften av tiden, borde de i alla fall teoretiskt hålla för att du kör dubbla märkströmmen genom dem, och därmed få ut samma effekt ur dem. Vågar dock inte påstå att dioderna överlever det i praktiken. Någon som har second opinions om saken?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!