Windows 8 stängs inte av, hår i hibernate helt plötsligt?

Permalänk
Medlem

Windows 8 stängs inte av, hår i hibernate helt plötsligt?

Helt plötsligt har mitt windows 8 beslutat sig att gå till hibernate när jag stänger av datorn.

Dvs när jag startar datorn igen så ser man bios loading snabbt sen windows.

Hur har detta ändrats helt plötsligt? Och hur ändrar jag tillbaka det som innan, lagom störigt att mitt keyboard och diverse andra saker lyser när datorn är "av".

Har start 8 med stäng av vald.

Den där "aktivera snabb start (rekommenderas) är väll vald default när man installerar windows 8? För detta är första gången den har börjat göra såhär på 4 olika windows 8 installationer jag gjort.

Permalänk
Medlem

Får du samma resultat oavsett om du använder Start8?

Permalänk
Medlem

Provade precis, stängde av som man normalt sett gör i windows 8, samma sak.

Förstår inte hur en sådan här sak bara kan börja helt poof ;O

Permalänk
Rekordmedlem

Det har ju med hur du stänger av att göra, du kan inte väcka datorn via hibernation om den är "avstängd" så den är uppenbarligen inte avstängd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har ju med hur du stänger av att göra, du kan inte väcka datorn via hibernation om den är "avstängd" så den är uppenbarligen inte avstängd.

Det är ju precis det som är problemet

Som jag skrev, datorn har alltid stängt av sig. Dvs helt när jag tryckt STÄNG AV.
Nu helt plötsligt senaste 2 dagarna har den börjat hoppa in i den där värdelösa sketna hibernate möget när jag trycker på stäng av.

Så något har ändrats av sig själv, som sagt jag undrar vad.

Jag vill stänga av min dator när jag trycker stäng av, som den alltid gjort.

Verkar inte som du läste vad jag skrev ;>

Permalänk
Rekordmedlem

Jodå jag läste, problemet är att du inte stänger av datorn utan gör nått annat.
Du kan stänga av hibernation via en kommandotolk du kör som admin skriv powercfg /h off så ska det vara helt inaktiverat

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur olikt Win8 är Win7, men på Windows 7 så kan du gå in på Energialternativ på Kontrollpanelen, och därifrån ändra hur strömbrytarna ska fungera.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev så undrar jag hur i hela friden detta kan ha ändrats helt plötsligt.
Då den stängdes av normalt innan, sen helt plötsligt detta.

Iaf så kryssade jag ur "aktivera snabb start (rekommenderas)"
och även strömsparläge i energialternativ.

Nu stängs den av som den ska igen.

Strömbrytaren i energialternativ stog på stäng av som normalt, inte strömsparläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vet inte hur olikt Win8 är Win7, men på Windows 7 så kan du gå in på Energialternativ på Kontrollpanelen, och därifrån ändra hur strömbrytarna ska fungera.

Typ samma i åttan, jag gick in och ändrade det direkt efter installation av 8:an så det räcker med ett tryck på on/off-knappen på chassit.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |