Ominstallera OS X trots borttappad skiva – skapa ny skiva eller var hittar jag mitt OS specifika kod?

Permalänk
Medlem

Ominstallera OS X trots borttappad skiva – skapa ny skiva eller var hittar jag mitt OS specifika kod?

Hej. Har en MacBook Pro med OS X 10.6.8 som jag tänkte uppgradera med en SSD och således ominstallera OS:et på SSD:n.

Dessvärre hittar jag inte installations-DVDn och det är mitt problem och fråga.

Alternativ 1. Kan man från OS X på något sätt göra en skiva från datorn som funkar som installation?

Alternativ 2. Eller kan jag låna en väns skiva men använda mitt exemplars ”reg-nummer” på något sätt och isf, var hittar jag mitt exemplars ”reg-nummer”?

By the way, tänkte uppgradera mitt OS X till det senaste via App store, om det gör någon skillnad d.v.s. om jag gör det innan jag fixar detta, hur det nu än blir m.m.

Tusen tack för svar.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk

Finns inget “reg-nummer”/“serial” till OS X. Så kör du på din väns skiva, så länge som den antigen är en “stand alone” skiva (dvs. skivan är köpt i butik) och inte en sådan där grå som man får med datorn (såvida ni inte båda har samma modell). De grå är nämligen bundna till specifik hårdvara…

Dock tänkte du ju ändå uppgradera till senaste versionen så du kan lika väl ladda hem senaste OS X från App Store och sen skapa en bootbar USB-sticka från appen. Googla själv eller se exempelvis http://www.techrepublic.com/blog/mac/how-to-create-a-bootable...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Hej. Har en MacBook Pro med OS X 10.6.8 som jag tänkte uppgradera med en SSD och således ominstallera OS:et på SSD:n.

Dessvärre hittar jag inte installations-DVDn och det är mitt problem och fråga.

Alternativ 1. Kan man från OS X på något sätt göra en skiva från datorn som funkar som installation?

Alternativ 2. Eller kan jag låna en väns skiva men använda mitt exemplars ”reg-nummer” på något sätt och isf, var hittar jag mitt exemplars ”reg-nummer”?

By the way, tänkte uppgradera mitt OS X till det senaste via App store, om det gör någon skillnad d.v.s. om jag gör det innan jag fixar detta, hur det nu än blir m.m.

Tusen tack för svar.

Tjenixen!

Om du ändå har tänkt uppgradera till Mountain Lion är det smidigaste förmodligen att plocka hem det från AppStore och installera senaste versionen direkt. Personligen hade jag installerat via ett USB-minne (Snabbgooglad guide: http://www.techrepublic.com/blog/mac/how-to-create-a-bootable...).

Dock borde det inte vara några som helst bekymmer att installera via en lånad skiva heller.

Lycka till!

EDIT: Var visst inte tillräkligt snabb på att svara

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian