Asus Transformer book eller Samsung ativ pro?

Permalänk
Medlem

Asus Transformer book eller Samsung ativ pro?

Sitter och funderar, vilken ska jag välja? Osäker på om denna ska ligga under bärbara eller tablets, det är ju lite av varje. Enheten kommer dessutom att användas som lite av varje också. Den kommer användas för hemmabruk.

valet står i nuläget mellan Asus Transformer book och Samsung ativ pro.

Båda har fördelar och nackdelar som jag ser det. Fördelarna med respektive som jag ser det nedan

Samsung: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1461468
Asus: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1654569

Samsung:
Mindre skärm med högre PPI, alltså smidigare och bättre som tablet.
win 8 pro
gps

Asus:
Extra disk i tangentbords-dockan
Större skärm, bättre som laptop
bättre processor
Byggkvalité (detta vet jag egentligen inte men lutar tillbaka på tidigare erfarenheter)

Enheterna kommer köpas från en av de mer pålitliga säljarna som dustin, inet etc.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk

Asus Tranformer är i princip en Zenbook i tablet-form. Snabb så det räcker, men som du själv skriver, väl stor som platta.

Samsung Ativ är ett vettigt val. Så länge du inte ska spela lite tyngre saker på den. Samma gäller för Asus. Plattor har inte samma kylning, och klarar därför inte samma belastning som en laptop.

En tredje kandidat du kan titta på är Acer Iconia W700 med i5. Direkt jämförbar med Samsung Ativ, men något billigare vad jag kan se.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Samsung av en ensam anledning: aktiv digitizer.

Samsung Ativ Smart PC Pro stöder en digital penna i form av S-pen, likt de som finns i Samsungs Note-serie. I och med att alla andra specifikationer är samma eller lika gör pennstödet att Samsung hade varit det solklara valet för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Asus Tranformer är i princip en Zenbook i tablet-form. Snabb så det räcker, men som du själv skriver, väl stor som platta.

Samsung Ativ är ett vettigt val. Så länge du inte ska spela lite tyngre saker på den. Samma gäller för Asus. Plattor har inte samma kylning, och klarar därför inte samma belastning som en laptop.

En tredje kandidat du kan titta på är Acer Iconia W700 med i5. Direkt jämförbar med Samsung Ativ, men något billigare vad jag kan se.

Acer går bort av flera orsaker, dels har jag inga vidare erfarenheter av deras produkter sedan tidigare, dels är det inte riktigt samma produkt som de två andra.

de går att välta om man vill ha som laptop eller platta. W700 är en surfplatta som man kan ha tangentbord till, det är inte riktigt samma sak.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kollat på prestandan. Men 11,3" som Samsungen är låter ju mer lagom för en surfplatta. 13,3" låter lite stort på transformern. Men bryr du dig inte om det så hade nog jag tagit transformern iaf. Har en Transformer TF300 (android) själv och är väldigt nöjd.

Permalänk
Skrivet av Discharged:

Acer går bort av flera orsaker, dels har jag inga vidare erfarenheter av deras produkter sedan tidigare, dels är det inte riktigt samma produkt som de två andra.

de går att välta om man vill ha som laptop eller platta. W700 är en surfplatta som man kan ha tangentbord till, det är inte riktigt samma sak.

Acer har lyft sig rejält på sista tiden. Men inte Asus-klass på dem givetvis.

Enda egentliga skillnaden mot den Samsung du har med är att samsungen har docka med tangentbord. Acern har tangentbord i skärmskyddet. Datorerna presterar båda lika bra.
Det ingår docka till W700 om du behöver fler USB (precis som Samsung har i sin tangentbordsdocka).

Men visst, vill du ha skärmen fastmonterad i tangentbordet så gå på den 4000kr dyrare Samsung Ativ.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |