Permalänk
Medlem

bästa chassit för lan

Hallå. Åår bli ett chassi och lite andra saker o beställa. Men vilket chassi tycker ni är det bästa och lättvindiga att ta med på lan?
har 5 hdds o en blivande ssd. ATX modekort och ett GTX 460 grafikkort ifall detta är nödvändigt o veta

Tack i förhand Pris spelar nästan ingen roll
Har kollat en del på detta: http://www.inet.se/produkt/6901376/cooler-master-cosmos-ii-bi...

Permalänk
Medlem

Beskriv vad ett "lan" chassi är för dig.

Cosmoset du har länkat ligger ju på 22kg..

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Beskriv vad ett "lan" chassi är för dig.

Cosmoset du har länkat ligger ju på 22kg..

ja jo. men vikten är inte nått större problem, går alltid och ordna. men jag menade med som detta chosmos chassit så är de otroligt rymmligt. och de har handtag vilket jag tycker är riktigt bra. för jag märker på mitt switch 810 så är det otroligt jobbigt och dra fram om det te.x är under ett bord.
men vet inte om det finns några liknande chassin

såg nu att detta finns med: http://www.inet.se/produkt/6911636/corsair-vengeance-c70-mili... vet nån något negativt/positivt om detta?

Permalänk
Inaktiv

Alltså lan för mig är ett lätt chassi, litet så man kan flytta det till olika lan men även så att bra komponenter går i den. så jag vet inte riktig vad Cosmo, är bra för den är tung som F*N men är också stor

Permalänk
Entusiast

Det som de flesta definerar som ett "LAN-chassi" är ett chassi som är så litet men ändå rymligt som möjligt som är enkelt att bära med sig iunte ett 22kg-chassi

Känner du att du har råd med det där chassit och bryr dig inte så mycket om vikten så kör på för all del! Går nog inte att hitta andra chassin i den storleken som passar bättre för LAN.

Men jag måste varna dig, det blir riktigt och då menar jag riktigt tungt att bära när alla komponenter väl är i.
Mitt chassi är Define R3 och det väger cirka 10kg och jag tycker att det är ett helvete att bära med det till LAN men jag har ju dock inte handtag

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det som de flesta definerar som ett "LAN-chassi" är ett chassi som är så litet men ändå rymligt som möjligt som är enkelt att bära med sig iunte ett 22kg-chassi

Känner du att du har råd med det där chassit och bryr dig inte så mycket om vikten så kör på för all del! Går nog inte att hitta andra chassin i den storleken som passar bättre för LAN.

Men jag måste varna dig, det blir riktigt och då menar jag riktigt tungt att bära när alla komponenter väl är i.
Mitt chassi är Define R3 och det väger cirka 10kg och jag tycker att det är ett helvete att bära med det till LAN men jag har ju dock inte handtag

okej xd. haha jo tror nog de kommer väga en del då. men vad tycker du/ni om Corsair Vengeance C70 kollat lite på specs o de verkar vara lovande. då jag har en h100i också

Permalänk
Inaktiv

Helvete vad vi har olika uppfattningar om vad ett LAN-chassi är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Helvete vad vi har olika uppfattningar om vad ett LAN-chassi är!

haha ja de blir en del

men iallafall ja skriver lite va de måste kunna ha:

plats för AXT moderkort och hyffsat långa grafikkort för jag kommer ju såklart köpa nytt
helst plats för push/pull h100i
minst plats för 5 hdds
och helst ha ett handtag

Permalänk
Medlem

Trådtiteln har ordet lan-chassi i sig och ts länkar till ett Cosmos 2, haha sorry but that made my day Inget illa menat, menar bara att allas definition på vad ett lan-chassi verkligen är skiljer sig redigt!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Stryker-chassit som Tobbbe länkade är rätt LAN-vänligt. Själv skulle jag satsa på ITX och köra på ett Bitfenix Prodigy.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

okej xd. haha jo tror nog de kommer väga en del då. men vad tycker du/ni om Corsair Vengeance C70 kollat lite på specs o de verkar vara lovande. då jag har en h100i också

Själv har man ett sådan chassi och det är ganska smidigt att ha handtagen när man ska till ett lan t.ex Ganska rymligt inuti och enkel att mecka med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

Hallå. Åår bli ett chassi och lite andra saker o beställa. Men vilket chassi tycker ni är det bästa och lättvindiga att ta med på lan?
har 5 hdds o en blivande ssd. ATX modekort och ett GTX 460 grafikkort ifall detta är nödvändigt o veta

Tack i förhand Pris spelar nästan ingen roll
Har kollat en del på detta: http://www.inet.se/produkt/6901376/cooler-master-cosmos-ii-bi...

Lättvindigt och LAN, Cosmos är raka motsatsen till båda

Ta istället en titt på Lian Lis utbud

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Lättvindigt och LAN, Cosmos är raka motsatsen till båda

Ta istället en titt på Lian Lis utbud

okej. något speciellt du kan rekommendera ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Stryker-chassit som Tobbbe länkade är rätt LAN-vänligt. Själv skulle jag satsa på ITX och köra på ett Bitfenix Prodigy.

okej ska kika lite mer noggrant på de

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

ja jag själv sitter med ett stryker chassi. de må väga lite med allt i men iaf lättar att bära när det har ett handtag. men det enda negativa med handtaget är att det inte sitter i mitten så du får en dryg lutning på allt. chassit ska med till DH nu på lördag så vi får väl se hur det går

Visa signatur

| CPU: Intel core i5-3570k 3.4GHz | H100 CPU kylare | GPU: Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 GAMING 6GB | OS: Windows 7 Home pre 64bit | DDR3 4Gb ram | Moderkort: MSI Z77IA-E53 |Skärm: Dell U2312HM 23 | Chassi: NZXT H440W Silent Ultra White |PSU: Corsair TX850 | SSD 1: EVO Basic 840-Series 250GB | SSD 2: 60GB | HDD 1: Seagate 1TB | HDD 2: Lacia 1TB | HDD 3: 3TB WD Red |

Permalänk
Medlem

haha hade inte varit fel

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/17091-lian-li-slapper-pc-tu1... om man ska bygga en dator enbart för lan

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Alltså, jag köpte ett HAF 932 advanced som väger in på 13kg utan komponenter. Jag tyckte det var ett lan chassi och visst det är det väl fortfarande men inte fan vill jag ha kvar det. D: Så jobbigt att bära runt på så det är inte sant, jag hade hellre velat packa in allt i ett litet ATX chassi som är lättare. Efter 2 DH och XX antal hemmalan mm så kan jag med säkerhet säga att nästa chassi blir något liknande prodigy fast ATX ( den nya kanske? ).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R4? Bra chassi, bra vikt + midtower (godkänd storlek). Bra betyg får Sweclockers.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga varför måste du ha 5st hårddiskar i ditt LAN chassi?
Ska den användas som hemma server när du inte LANar?

Då du tänkt använda dig av ett befintligt ATX moderkort så hade jag kört på det billigaste chasit som stödjer en H100 i toppen.
Define Arc kommer upp i skallen direkt, något dyr kanske för dina ändamål?

Hela den grejen med ett handtag förstår jag mig inte på, ofta är handtagen enormt osköna att hålla i sen kan man ju bara faktiskt lägga upp chassit på axeln.
Ett enkelt band runtom likt en hockeybag fungerar prima kan jag säga!

Edit: Sen är mATX mycket lättare att konka runt med, Arc Mini stödjer också h100 PnP.
Kanske värt att tänka på om du tänkt "investera" i ett LAN chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Fractal Design Define R4? Bra chassi, bra vikt + midtower (godkänd storlek). Bra betyg får Sweclockers.

okej tack ska ta en titt på de me

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Måste bara fråga varför måste du ha 5st hårddiskar i ditt LAN chassi?
Ska den användas som hemma server när du inte LANar?

Då du tänkt använda dig av ett befintligt ATX moderkort så hade jag kört på det billigaste chasit som stödjer en H100 i toppen.
Define Arc kommer upp i skallen direkt, något dyr kanske för dina ändamål?

Hela den grejen med ett handtag förstår jag mig inte på, ofta är handtagen enormt osköna att hålla i sen kan man ju bara faktiskt lägga upp chassit på axeln.
Ett enkelt band runtom likt en hockeybag fungerar prima kan jag säga!

När han länkar cosmos 2 tror jag inte arc är för dyr

ONT: Köp ett Itx/matx o nytt moderkort istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

okej tack ska ta en titt på de me

Gör så! Har en kusin som har det chassit, och han är nöjd.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Gör så! Har en kusin som har det chassit, och han är nöjd.

okej. har inte varit så stort fan av denna seien. men får kanske ge dom en chans o de gick o ha push/pull i topp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

När han länkar cosmos 2 tror jag inte arc är för dyr

ONT: Köp ett Itx/matx o nytt moderkort istället

nah sry. vill inte köpa nytt moderkort älskar det för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

okej. har inte varit så stort fan av denna seien. men får kanske ge dom en chans o de gick o ha push/pull i topp?

Så här har jag förstått det: Push pull fungerar i topp, dock med ett fläktpar externt. Push pull internt borde dock fungera i fronten, om man tar bort några HDD cages.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Så här har jag förstått det: Push pull fungerar i topp, dock med ett fläktpar externt. Push pull internt borde dock fungera i fronten, om man tar bort några HDD cages.

okej tack för de men du. är det stor skillnad om man bara kör push iställer för push/pull? för iståfall går de ju bra och ha den i toppen

Permalänk