Intel visar fickminne med Thunderbolt

Permalänk
Melding Plague

Intel visar fickminne med Thunderbolt

Skyhöga överföringshastigheter är löftet när Intel visar en tidig prototyp av ett fickminne med höghastighetsanslutningen Thunderbolt, som bistår med dubbelt så hög bandbredd som USB 3.0.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Känns som att inget minne drar full nytta av USB 3.0 ens?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Hahaha, känns som att tiden då USB minnen kostade flera hundra återkommer Fast med fler nollor..Undra hur mycket denna kråka hamnar på

Permalänk

Jag skulle vilja se priset på det minne som faktiskt drar nytta av hastigheten i thunderbolt. Priset på minnescellerna skulle göra produkten tämligen värdelös ändå, bara omständigt att inte kunna köra i datorer som bara har usb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Jo, det hänger ju på om TB-enheterna kan ha ungefär samma pris som USB 3.0 också.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

ett "USB"-minne som säkert kommer kosta över 1K, och som alla inte ens kan använda för alla har inte thunderbolt! yay

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

varför börja med thunderbolt 2 när det inte finns några tillbehör till ettan idioti..

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

varför börja med thunderbolt 2 när det inte finns några tillbehör till ettan idioti..

Det är Thunderbolt men kan i framtiden anpassas till Thunderbolt2, vilken del av det var inte glasklart?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Så länge Thunderbolt inte finns på alla datorer så är detta rätt ointressant för den breda massan. Jag gissar Thunderbolt i förlängningen går samma öde som FireWire.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Yeeey, ett USB minne på 16GB för minst 500:- då?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Det ser ju väldigt imponerande ut, vilket även USB 3.0 gjorde när det skulle vara hastigheter på 625MB/s (5Gb/s), fast om man använder USB 3.0 till externa hårddiskar eller USB minnen så ligger ju hasigheten närmare 90-160MB/s, så vad säger att Thunderbolt minnen skulle leva upp till sina 1.25GB/s?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Känns som att Usb 3.0 räcker gott och väl i dagsläget för lagringsenheter

Permalänk
Skrivet av radx:

Så länge Thunderbolt inte finns på alla datorer så är detta rätt ointressant för den breda massan. Jag gissar Thunderbolt i förlängningen går samma öde som FireWire.

Det återstår att se, USB 3.0 kom ju 2008, och var inte länge sen det började anses som standard, något som i princip alla har.

Skrivet av osca_r_00:

Känns som att Usb 3.0 räcker gott och väl i dagsläget för lagringsenheter

Om de faktiskt höll den hastighet de påstod; Ja. Som det ser ut på de flesta lagringsenheter idag så kan jag tycka att mycket finns att önska, speciellt när man som jag och sambon flitigt för över serier och filmer till extern HDD.

Provade nu att föra över en 7.6GB stor .ISO-fil till HDDn via USB 3.0, vilket tog 100 sekunder, vilket resulterar i en genomsnittlig överföringshastighet på 76MB/s. Ligger en bit under 625MB/s måste jag säga.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Helt värdelöst.

Eftersom Thunderbolt är proprietärteknik och Intel har ensamrätt på att tillverka kretsarna och dom är svindyra så finns det ingen mening med ett Thunderbolt-minne.

Har man ett portabelt minne så vill man ju kunna använda det också. Det kan man med USB som fungerar överallt.
Det kan man inte med Thunderbolt, som inte fungerar någonstans.

Permalänk
Entusiast

Najs med ett minne som klarar 1,25 GB/s Fast vem i hela vida världen har en enhet i andra ändan som klarar den hastigheten? Det är ju en skaplig hög med RAID0 SSD innan man kommer dit. Så vad är nyttan med en extern enhet som är så mycket snabbare än SATA? Ska man läsa och skriva direkt till RAM?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A7V:

Jo, det hänger ju på om TB-enheterna kan ha ungefär samma pris som USB 3.0 också.

Kommer inte att hända.
USB licenseras royalty-fritt och man kan köpa kretsar från en uppsjö konkurrerande leverantörer, och därför kan man göra billiga USB-minnen som kostar en tjuga.
Thunderbolt är proprietär och ägs av Intel som har ensamrätt på det så man kan bara köpa kretsar från Intel och det kostar mycket pengar. Thunderbolt är inte royalty-fritt.

Så därför kommer Thunderbolt alltid att vara mångfalt dyrare än USB.

Skrivet av Lasergurka:

Det återstår att se, USB 3.0 kom ju 2008, och var inte länge sen det började anses som standard, något som i princip alla har.

Nej, USB 1.0 kom 1996, USB 2.0 kom 2000, och USB 3.0 kom 2008.
Alla anammar USB 3.0 för att det är bakåtkompatiblet med USB 2.0 och USB 1.0 som redan är väletablerat.
Dessutom är USB royalty-fritt och lätt för tillverkare att integrera då kretsar finns från en uppsjö konkurrerande tillverkare.

Thunderbolt kostar massa pengar, är inte royalty-fritt, kan endast köpa från Intel kretsarna är dyra.

Så förvänta dig inte att Thunderbolt kommer få samma eller liknande marknadsupptag som USB för det kommer inte att hända.

Permalänk
Medlem

så nu heter det inte USB-minne längre...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av rektor:

Kommer inte att hända.
USB licenseras royalty-fritt och man kan köpa kretsar från en uppsjö konkurrerande leverantörer, och därför kan man göra billiga USB-minnen som kostar en tjuga.
Thunderbolt är proprietär och ägs av Intel som har ensamrätt på det så man kan bara köpa kretsar från Intel och det kostar mycket pengar. Thunderbolt är inte royalty-fritt.

Så därför kommer Thunderbolt alltid att vara mångfalt dyrare än USB.

Nej, USB 1.0 kom 1996, USB 2.0 kom 2000, och USB 3.0 kom 2008.
Alla anammar USB 3.0 för att det är bakåtkompatiblet med USB 2.0 och USB 1.0 som redan är väletablerat.
Dessutom är USB royalty-fritt och lätt för tillverkare att integrera då kretsar finns från en uppsjö konkurrerande tillverkare.

Thunderbolt kostar massa pengar, är inte royalty-fritt, kan endast köpa från Intel kretsarna är dyra.

Så förvänta dig inte att Thunderbolt kommer få samma eller liknande marknadsupptag som USB för det kommer inte att hända.

Jo, till skillnad från vad jag sa...eller? Är rätt säker på att jag också skrev 2008. Sen sa jag väl inget om att det skulle ha samma genomslagskraft som upp uppföljare till USB skulle ha? Jag tolkade det som att han menade att Thunderbolt var chanslöst pga att det ännu inte finns speciellt utspritt hemma hos folk, och jag menade att två år efter att USB 3 släppts såg det ungefär likadant ut.

Jag har inte förväntat mig någonting, jag sa tvärtom att man inte ska försöka spå framtiden för tidigt. Om Thunderbolt har någon framtid tror jag att den inte ligger i lagringsenheter, utan snarare i grejer som portabla grafiklösningar eller liknande.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Helt värdelöst.

Eftersom Thunderbolt är proprietärteknik och Intel har ensamrätt på att tillverka kretsarna och dom är svindyra så finns det ingen mening med ett Thunderbolt-minne.

Har man ett portabelt minne så vill man ju kunna använda det också. Det kan man med USB som fungerar överallt.
Det kan man inte med Thunderbolt, som inte fungerar någonstans.

Det är ju bara en övergångsperiod. Alla nya datorer som släpps har TB, så inom loppet av 3-5 år så har alla datorer TB, och de som inte har det kan köra sina skitta USB-minnen

Permalänk
Medlem

Skulle faktiskt kunna tänka mig ett användningsområde för detta.

Denna "Thunderbolt stickan" med truecrypt bootloader och valfritt "portabelt" os på. Sen även en pekare mot lokal disk i bootloadern för hemmabruk.
Något för dem som gillar sina foliehattar

Varför man då ska välja denna före USB stickor vore för min del de högre överföringshastigheterna.

Permalänk
Inaktiv

Då det knappt talas om USB 4.0 – så tänker jag INTE investera i Thunderbolt.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla är så negativa, visst, användningsområdet är säkerligen begränsat då långt ifrån alla har thunderbolt, eller behov för de hastigheterna som erbjuds...

...men för dem som har en thunderbolt-anslutning och som vill ha lite guldkant i vardagen genom att få dubbelt så höga hastigheter vid överföring så är det ju jättebra om det här alternativet finns?

Heja utvecklingen, CD-skivan ansågs väl också som onödig när den kom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det ser ju väldigt imponerande ut, vilket även USB 3.0 gjorde när det skulle vara hastigheter på 625MB/s (5Gb/s), fast om man använder USB 3.0 till externa hårddiskar eller USB minnen så ligger ju hasigheten närmare 90-160MB/s, så vad säger att Thunderbolt minnen skulle leva upp till sina 1.25GB/s?

Att externa diskar inte ligger på mer är inte usb 3 orsaken till. Diskarna klarar ju inte mer. Bara för de har stöd för usb3 innebär det inte att de klarar av de hastigheter som gränssnittet klarar av. Bara att de med all sannolikhet klarar av hastigheter snabbare än usb 2 standarden.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Det är ju bara en övergångsperiod. Alla nya datorer som släpps har TB, så inom loppet av 3-5 år så har alla datorer TB, och de som inte har det kan köra sina skitta USB-minnen

Fast om 3-5år finns det något annat som är snabbare och bättre.

Permalänk

Det är nice, men jag tror inte att vi har den överföringshastigheten på fick-minnen då. Med tanke på den långsamma utvecklingen som är på den biten nu. Fickminnen är inte framtiden det är moln som är det.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av leafbranch:

Fast om 3-5år finns det något annat som är snabbare och bättre.

Nej då thunderbolt styrs av Intel och då måste dom utveckla helt ny teknik och tror inte dom kommer lägga dom cashen på att göra NY typ liknande thunderbolt.

När dom bara kan göra thunderbolt gränssnittet bättre och högre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Att externa diskar inte ligger på mer är inte usb 3 orsaken till. Diskarna klarar ju inte mer. Bara för de har stöd för usb3 innebär det inte att de klarar av de hastigheter som gränssnittet klarar av. Bara att de med all sannolikhet klarar av hastigheter snabbare än usb 2 standarden.

Jo, var lite det som var min poäng också

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, var lite det som var min poäng också

Ja missförstog dig lite där.. Tog det som att du menade att alla usb 3 diskar/minnen skulle leva upp till sina 5 GB/s enligt tillverkarna.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon200213:

Det är ju bara en övergångsperiod. Alla nya datorer som släpps har TB, så inom loppet av 3-5 år så har alla datorer TB, och de som inte har det kan köra sina skitta USB-minnen

Nej långt ifrån alla datorer som släpps har TB. Till att börja med är det bara datorer med Intel som har det. Tittar vi på stationär så är det bara dyrare moderkort som har det då styrkretsen kostar någon hundralapp senast jag såg ett pris nämnas. Det är ett rätt stort påslag på ett moderkort för en tusenlapp. Ser likadant ut på laptopar. Det är bara i det dyra segmentet som det går att lägga in TB för att det är så dyrt. Nu är det inte bara licenspengar som trasslar utan även det faktum att kretsen i sig är dyr att tillverka. Intel har länge lovat ett budgetversion men det verkar gå sådär.

Vi kan titta på prisjakt. Av 363 listade moderkort med s1155 har 10 thunderbolt. Byter vi till nya s1150 är det tre av 89 listade som har thunderbolt. Inte alltför upplyftande statistik. Vi kan titta på laptopar då. Av 2305 laptopar med en Intel Core-processor, alltså inga billiga med Pentium eller Celeron, har 173 thunderbolt. Av laptoparna med de billigare processorerna har inga thunderbolt. Faktum är att av alla 2909 laptopar som är listade är de bara de där 173 som har thunderbolt. Billigaste laptopen med thunderbolt är en Acer för 7000 kr.

Så nej, långt ifrån alla nya enheter har thunderbolt. Inte ens i närheten av alla nya enheter har thunderbolt. Tittar vi på moderkort är det ca 3 % som har thunderbolt. Tittar vi på laptopar är det 6 %.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

så nu heter det inte USB-minne längre...

Får köra på engelska, thumbdrive.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario