Permalänk

Behöver hjälp med plötsliga omstarter

Hej!
Har fått problem med min dator.

Den är ca 2 år gammal och specsen ser ni i min signatur. Har glömt bort vad ja har för moderkort osv.

När jag spelar vissa spel till exempel rift, neverwinter (enda jag testat hitills) så kan jag lira helt problemfritt i typ 30-45 minuter.

Sen så låter datorn fett konstigt (typ, brbmmmdrrhrhrh) och startas om. Alltså jag får ingen bluescreen, utan datorn startas bara om direkt.

Har tankat ner HWmonitor och kollade lite på temperaturerna medans jag lirade. Tyckte ingen var särskillt hög.

Kan det ha någon annan förklaring än överhettning?

Kör Windows 8 om det spelar någon roll.

Skulle uppskatta all hjälp jag kan få.

Med vänlig hälsning

Ninja

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Kollat lite mer noggrant nu på mina temperaturer. Kan ju vara det ändå, lyckades dock få bort en ganska stor mängd damm från kylflänsen, kanske det hjälper.

Men när jag spelade lite nu märkte jag att på HWmonitors (Max) så hade grafikkortet nått 75 grader och cpun typ 60 som max.

Men jag såg aldrig dem temperaturerna, så fort jag tabbade ur så hade dem gått ner igen.

Det här med Kylpasta? Kanske ska man byta ut den? Har ju inte gjort det sen jag köpte den? Samt, ska man investera i fler fläktar? Har en bak, en uppe, två under graffekorten och en cpu fläkt.

Ska man investera i något?

//Ninja

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Kyl pasta kan du köpa men allra viktigast är att ta loss kylaren, göra rent och montera tillbaka den ordentligt. Helst tar du ut moderkortet när du monterar om kylaren så att du verkligen kan kontrollerar från sidan och underifrån att det blev rätt sitter ordentligt.

Kylaren till processorn är folk otroligt dåliga på sätta fast och kontrollera om den faktiskt sitter. Vissa lovar och svär att de monterat och kollat den hundra gången innan de erkänner att ett ben eller nåt fortfarande satt dåligt. Vissa hade inte ens tagit bort plastskyddet trots att de lovat att de gjort det också.