Bygga nya lådor för att tätt stapla gammla modekort.

Permalänk
Medlem

Bygga nya lådor för att tätt stapla gammla modekort.

Funderar på om jag i min samling av gamla datorer skall fimpa lådorna och installera alla modekort i något form av lådsystem för att det skall ta lite mindre plats. En del modekort saknar redan sin datorlåda.
Tänkte mig som ett rack med lådor där varje modekort går att dra ut om man vill titta på dem.
Alla skall vara körbara, i framtiden installeras någon form av skärmswitch.
Förslag att varje låda har nätag+fäste för powerknapp om det är AT standard.
2x 3,5" platserHdd+diskett för de som måste ha.
Plats för cd rom?

Hur är hålbilden för äldre AT modekort vs ATX?

Någon som sett nått liknande bygge som man kan få inspiration av?

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så skiljer sig AT och ATX rätt mycket. så du får nog designa om isf om du skall byta till ATX sernare

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Tänkte stansa och bocka ut "standardlådor" som helst passade både AT och ATX (miniATX formfaktor) modekort.
Drömmen är en form av kompakt "byrolådorsystem" där x86 datorernas utveckling kan följas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är en person som gjort samma med sina konsoller.
Mitt mål är även att varje modekort skall kunna dras ut så man kan titta på det.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=p9AY_x...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad sägs om en kanske lite mer sofistikerad version av Googles första serverrack? http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Google%E2%80%99s_First...

Själv kunde jag även tänka mig ett slags system där man "trär in" moderkorten i fack. Det som de flesta AT-moderkort har gemensamt är höjden. För ATX-kort blir det dock lite mer invecklat med Full ATX, mATX osv...

Permalänk
Medlem

om du ska fimpa lådorna, skär ut botten och bakplan för moderkortet, sen fäster du plåten i lämplig ram, sen har du en låda med spår där du skjuter in ramarna ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kom genast att tänka på en gammal klassiker.
http://helmer.sfe.se/

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX