Permalänk
Medlem

Hård Musmatta!

Hallå! Har haft en musmatta nu ett tag (någon billig från clasohlson), det var en jävligt härlig matta tills den började böja sig när den utsattes för värme (vilket nu på sommaren inte är så bra...) Jag är därför ute efter en ny hård Musmatta. Jag är villig att betala allt mellan kronan och runt 200kr. Har kikat lite på Mionix Propus 380 och Steelseries 4hd men behöver fler tips och förslag. Musmattan ska kunna läggas på längden eftersom jag använder musen väldigt mycket upp och ner, alltså inga fyrkantiga musmattor, de ska vara rektangulära!

Tacksam för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mrosberg:

Hallå! Har haft en musmatta nu ett tag (någon billig från clasohlson), det var en jävligt härlig matta tills den började böja sig när den utsattes för värme (vilket nu på sommaren inte är så bra...) Jag är därför ute efter en ny hård Musmatta. Jag är villig att betala allt mellan kronan och runt 200kr. Har kikat lite på Mionix Propus 380 och Steelseries 4hd men behöver fler tips och förslag. Musmattan ska kunna läggas på längden eftersom jag använder musen väldigt mycket upp och ner, alltså inga fyrkantiga musmattor, de ska vara rektangulära!

Tacksam för svar!

Här har du en lista på musmattor i aliminium, om det duger.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

menar du aluminium hård eller bara hårdare än dom dära steelseries musmattorna som är as mjuka?

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera Propus 380, slet bort gummifötterna på min r.a.t.7 på en månad. Ytan är typ skrovlig.

Jag satsade stort och köpte en razer ironclad, grym kvalitet och vit så att den passar med apple keyboard och vit r.a.t.7, is nice

Permalänk
Skrivet av cfwin:

Skulle inte rekommendera Propus 380, slet bort gummifötterna på min r.a.t.7 på en månad. Ytan är typ skrovlig.

Jag satsade stort och köpte en razer ironclad, grym kvalitet och vit så att den passar med apple keyboard och vit r.a.t.7, is nice

Kan bara hålla med dig, slet ut min på ca en månad, var som sandpapper sen. Fick byta den på Netonnet till en steelseries 9HD.
en bra matta som jag är mycket nöjd med. Hade en Heaton XL innan som jag gillade skarp men den vart lite dyr med tanke på att det är lika bra att byta nån gång om året.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrosberg:

Hallå! Har haft en musmatta nu ett tag (någon billig från clasohlson), det var en jävligt härlig matta tills den började böja sig när den utsattes för värme (vilket nu på sommaren inte är så bra...) Jag är därför ute efter en ny hård Musmatta. Jag är villig att betala allt mellan kronan och runt 200kr. Har kikat lite på Mionix Propus 380 och Steelseries 4hd men behöver fler tips och förslag. Musmattan ska kunna läggas på längden eftersom jag använder musen väldigt mycket upp och ner, alltså inga fyrkantiga musmattor, de ska vara rektangulära!

Tacksam för svar!

Kör själv både Steelseries S&S och Steelseries 9HD, är mycket nöjd med dessa.
För mig känns det som det enda alternativet när det gäller hårda mattor.

Permalänk

Jag rekommenderar - - - Sval och skön att föra musen på. Sliter inte på fötterna, och när "glidet försvinner" är det bara att diska den med vanligt diskmedel (använder YES). Kommer aldrig köpa en annan matta. Billig är den också.
Zalman AMP1000 Premium Aluminum Mouse Pad

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mrosberg:

Hallå! Har haft en musmatta nu ett tag (någon billig från clasohlson), det var en jävligt härlig matta tills den började böja sig när den utsattes för värme (vilket nu på sommaren inte är så bra...) Jag är därför ute efter en ny hård Musmatta. Jag är villig att betala allt mellan kronan och runt 200kr. Har kikat lite på Mionix Propus 380 och Steelseries 4hd men behöver fler tips och förslag. Musmattan ska kunna läggas på längden eftersom jag använder musen väldigt mycket upp och ner, alltså inga fyrkantiga musmattor, de ska vara rektangulära!

Tacksam för svar!

Func Surface 1030 XL.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eller Steelseries I-2 som är gjord i glas.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Här har du en lista på musmattor i aliminium, om det duger.

Tack!

Skrivet av mrloggain:

menar du aluminium hård eller bara hårdare än dom dära steelseries musmattorna som är as mjuka?

Asså, det funkar nog lika bra med plast som aluminium men absolut inget tyg

Skrivet av cfwin:

Skulle inte rekommendera Propus 380, slet bort gummifötterna på min r.a.t.7 på en månad. Ytan är typ skrovlig.

Jag satsade stort och köpte en razer ironclad, grym kvalitet och vit så att den passar med apple keyboard och vit r.a.t.7, is nice

Tack för tipset vill inte precis ha någon musmatta som förstör musen :/

Skrivet av Saandberg:

Kan bara hålla med dig, slet ut min på ca en månad, var som sandpapper sen. Fick byta den på Netonnet till en steelseries 9HD.
en bra matta som jag är mycket nöjd med. Hade en Heaton XL innan som jag gillade skarp men den vart lite dyr med tanke på att det är lika bra att byta nån gång om året.

/S

Vad är det för skillnad på Steelseries 9HD och 4HD? är det bara storlek eller är det material också? Funderar på en av de steelseries musmattorna nämligen.

Vad sägs om denna musmattan http://www.inet.se/produkt/6101808/corsair-mm400-standard-har...? Den ser väldigt najs ut, någon som har någon erfarenhet som de kan dela med sig om denna?

Permalänk
Skrivet av Mrosberg:

Tack!
Vad är det för skillnad på Steelseries 9HD och 4HD? är det bara storlek eller är det material också? Funderar på en av de steelseries musmattorna nämligen.

Storleken är det enda jag vet

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Avstängd

köpte en av de första funcmusmattorna för typ 8-10år sedan med hårt ytmaterial och kan inte säga att tekniken har gått fram sedan den tiden, efter ca 2-3månader utav använding så kommer ytan börja bli sämre och efter 6månader är den helt obrukbar.

Se till att musmattan inte utsätts för värme istället och köp en mjukmusmatta, iaf om du vill ha bra glid mer en några månader.

Permalänk
Medlem

Kanske inte vad du vill höra, men skit i hårda mattor. Jag brukade alltid gilla hårda mattor förr men varenda jävel slits ut inom 3 månader och blir bara sämre och sämre. De sliter dessutom onödigt hårt på musfötterna och det kan bli dyrt i längden att behöva byta ut både musfötter och musmatta. Köp dig en rejäl och tålig tygmatta istället.

Kan starkt rekommendera Zowie G-TF Speed. Har haft min i 2 år och den fungerar klockrent fortfarande, knappt sliten.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

köpte en av de första funcmusmattorna för typ 8-10år sedan med hårt ytmaterial och kan inte säga att tekniken har gått fram sedan den tiden, efter ca 2-3månader utav använding så kommer ytan börja bli sämre och efter 6månader är den helt obrukbar.

Se till att musmattan inte utsätts för värme istället och köp en mjukmusmatta, iaf om du vill ha bra glid mer en några månader.

Skrivet av knewt:

Kanske inte vad du vill höra, men skit i hårda mattor. Jag brukade alltid gilla hårda mattor förr men varenda jävel slits ut inom 3 månader och blir bara sämre och sämre. De sliter dessutom onödigt hårt på musfötterna och det kan bli dyrt i längden att behöva byta ut både musfötter och musmatta. Köp dig en rejäl och tålig tygmatta istället.

Kan starkt rekommendera Zowie G-TF Speed. Har haft min i 2 år och den fungerar klockrent fortfarande, knappt sliten.

Okej! tack för tipset, får väl kolla in lite tygmusmattor också

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=481442
den använde jag ett bra tag... tunn som ett A4 men kan såklart väcka sig / tappa klistret. Dock riktigt billig

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Själv har man kört på en func 1030 sen gudarna vet när tillsammans med Microsoft Intellimouse 3.0. Har fått byta mus två gånger under vad som bör vara närmare 10 år, men det är på grund utav att knapparna slutar fungera och färgen blir avsliten. Använde dock en Icemat under ett års period nånstans i mitten där men bör inte göra mycket skillnad, den är också hård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

köpte en av de första funcmusmattorna för typ 8-10år sedan med hårt ytmaterial och kan inte säga att tekniken har gått fram sedan den tiden, efter ca 2-3månader utav använding så kommer ytan börja bli sämre och efter 6månader är den helt obrukbar.

Se till att musmattan inte utsätts för värme istället och köp en mjukmusmatta, iaf om du vill ha bra glid mer en några månader.

Skrivet av knewt:

Kanske inte vad du vill höra, men skit i hårda mattor. Jag brukade alltid gilla hårda mattor förr men varenda jävel slits ut inom 3 månader och blir bara sämre och sämre. De sliter dessutom onödigt hårt på musfötterna och det kan bli dyrt i längden att behöva byta ut både musfötter och musmatta. Köp dig en rejäl och tålig tygmatta istället.

Kan starkt rekommendera Zowie G-TF Speed. Har haft min i 2 år och den fungerar klockrent fortfarande, knappt sliten.

Jag har kört min Func1030 i sedan 2008 och nästan 0 slitage. Har även kört med samma MX518 hela tiden aldrig bytt glidisar på den.
Ingen hardcore gamer iofs. Men spelar nog 1-2 timmar/dag i snitt.

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=481442
den använde jag ett bra tag... tunn som ett A4 men kan såklart väcka sig / tappa klistret. Dock riktigt billig

Har kollat den innan, tänkte precis som du sa, att den kan väcka sig, och vill helst inte bli utsatt av det, men har kollat liknande mattor från razer som ser jävligt fina ut, tack för tipset

Skrivet av WivouZan:

Själv har man kört på en func 1030 sen gudarna vet när tillsammans med Microsoft Intellimouse 3.0. Har fått byta mus två gånger under vad som bör vara närmare 10 år, men det är på grund utav att knapparna slutar fungera och färgen blir avsliten. Använde dock en Icemat under ett års period nånstans i mitten där men bör inte göra mycket skillnad, den är också hård.

Func mattorna verkar faktiskt väldigt bra, jag gillar att den ligger i en liten ram, för det minskar ju risken av att den ska böja sig eller så, ska nog dra till någon datorbutik snart och prova de olika mattorna

Skrivet av Engman78:

Jag har kört min Func1030 i sedan 2008 och nästan 0 slitage. Har även kört med samma MX518 hela tiden aldrig bytt glidisar på den.
Ingen hardcore gamer iofs. Men spelar nog 1-2 timmar/dag i snitt.

Tack för att du sa det, det gav mig en annan synvinkel på det hela

Permalänk
Medlem

Säger precis som Engman. Har också en sån och den är fantastisk. Fick dock med min matta när jag köpte Func musen

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Razer goliathus speed. Har haft den i många år nu, sviker aldrig!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014