Microsoft Windows RT – partnertillverkare överger skeppet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

För Windows RT är det Internet Explorer 10 som gäller som webbläsare, det finns inga appar för andra webbläsare (inkl. Firefox och Chrome).

Skrivet av anon99339:

Det står på Googles hemsida "Not available on Windows RT". Något av det du sagt är felaktigt.

http://blog.chromium.org/2012/06/try-chrome-in-metro-mode.html?m=1

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet att det bara finns Internet Explorer 10 för Windows RT. Att Chrome inte finns för Windows RT.

Det var inte min poäng, Chrome finns till Windows 8 som en app. Det betyder att Chrome lika gärna hade kunnat vara tillgängligt på Windows RT eftersom att de använder samma applikationsplattform, WinRT. Att Chrome inte finns till Windows RT beror helt och hållet på att Google inte har släppt det för Windows RT, inte på grund av att det är någon skillnad på hur API'erna fungerar på Windows RT och Windows 8.

Däremot stämmer det att Microsoft har använt API'er till app-versionen av Internet Explorer 10 som inte finns tillgängliga för andra webbläsare.

Firefox är för övrigt på gång att släppas i Oktober som app till Windows 8:
http://www.computerworld.com/s/article/9239053/Best_case_Mozi...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av SmörBacon:

Skillnaden är att Apple har insett att man inte vill/kan jobba med fullfjädrade program i sin lilla smidiga platta. De erbjuder 900 000 smidiga appar för de simpla tasks du vill göra. Skillnaden är också att Microsoft erbjuder inte dessa appar så man dras till att vilja ta den svåra vägen och jobba med fullfjädrade program istället - detta går då inte heller. Fail.

Egentligen är det största problemet att folk _förväntar_ sig att "vanliga windows-program" ska fungera på Windows RT också, just för att det är "Windows" och har samma logga. Kanske även är för att nya metro finns i både Windows 8 och RT?

Ingen förväntar sig att Mac(OS X)-program ska fungera på en iPad just eftersom Apple gick andra hållet: Telefon -> Tablet. (MS körde PC -> Tablet)

Kan förstå nu när RT-modeller ligger förhållandevis nära W8-modeller i pris (?), men när (om) detta korrigeras ser jag verkligen inget problem med att ha ett renodlat "Tablet-OS". Använder själv dagligen både Android-, iOS- & Windows RT-tablets (Nexus 10, iPad 4 & Surface RT resp.) och kan säga att jag känner mig totalt förlamad när jag sitter med Android och iOS, effektivitetsmässigt (får samma känsla som på telefon när jag funderar på att gå in på internet: Nja, gör de på datorn sen istället...). Stora nackdelen jag känner är att dessa är telefon-OS, och inte på något särskilt intuitivt sätt är anpassade för större skärmar utan fungerar mer eller mindre likadant som för telefon. Surface RT har fullt med smidigt godis för att snabbt och lätt navigera sig, multitaska osv.

Min poäng är väl egentligen att jag som daglig användare av samtliga OS vill tillrättavisa folk som häver ur sig att "Windows RT är rent skit, man kan ju inte köra riktiga program". Bättre pris och fler högpresterande produkter så är de i min mening suveränt!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av strejf:

Jag vet att det bara finns Internet Explorer 10 för Windows RT. Att Chrome inte finns för Windows RT.

Det var inte min poäng, Chrome finns till Windows 8 som en app. Det betyder att Chrome lika gärna hade kunnat vara tillgängligt på Windows RT eftersom att de använder samma applikationsplattform, WinRT. Att Chrome inte finns till Windows RT beror helt och hållet på att Google inte har släppt det för Windows RT, inte på grund av att det är någon skillnad på hur API'erna fungerar på Windows RT och Windows 8.

Däremot stämmer det att Microsoft har använt API'er till app-versionen av Internet Explorer 10 som inte finns tillgängliga för andra webbläsare.

Firefox är för övrigt på gång att släppas i Oktober som app till Windows 8:
http://www.computerworld.com/s/article/9239053/Best_case_Mozi...

Vad bra att poängen framgick glasklart i dina tidigare inlägg

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Fan Microsoft, ni är ju verkligen duktiga på att vara totalt värdelösa just nu.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag vet att det bara finns Internet Explorer 10 för Windows RT. Att Chrome inte finns för Windows RT.

Det var inte min poäng, Chrome finns till Windows 8 som en app. Det betyder att Chrome lika gärna hade kunnat vara tillgängligt på Windows RT eftersom att de använder samma applikationsplattform, WinRT. Att Chrome inte finns till Windows RT beror helt och hållet på att Google inte har släppt det för Windows RT, inte på grund av att det är någon skillnad på hur API'erna fungerar på Windows RT och Windows 8.

Däremot stämmer det att Microsoft har använt API'er till app-versionen av Internet Explorer 10 som inte finns tillgängliga för andra webbläsare.

Firefox är för övrigt på gång att släppas i Oktober som app till Windows 8:
http://www.computerworld.com/s/article/9239053/Best_case_Mozi...

"So while Firefox for Modern may work on Windows RT, it will likely require not only considerable recoding, but will, Mozilla has said, be significantly slower than IE10 in rendering JavaScript. For those reasons, the company has said it won't bother."

Permalänk
Medlem

Ser inget skäl att skaffa en platta med RT. Det enda som gör Windows bättre än de andra alternativen är .exe-filer, och det kan inte RT köra. :PppPppP

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Burn in hell, Microsoft!

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Jag vet att det bara finns Internet Explorer 10 för Windows RT. Att Chrome inte finns för Windows RT.

Det var inte min poäng, Chrome finns till Windows 8 som en app. Det betyder att Chrome lika gärna hade kunnat vara tillgängligt på Windows RT eftersom att de använder samma applikationsplattform, WinRT. Att Chrome inte finns till Windows RT beror helt och hållet på att Google inte har släppt det för Windows RT, inte på grund av att det är någon skillnad på hur API'erna fungerar på Windows RT och Windows 8.

Däremot stämmer det att Microsoft har använt API'er till app-versionen av Internet Explorer 10 som inte finns tillgängliga för andra webbläsare.

Firefox är för övrigt på gång att släppas i Oktober som app till Windows 8:
http://www.computerworld.com/s/article/9239053/Best_case_Mozi...

Du har fel om Chrome. Sök på Chrome i Windows Store, notera att du inte kan ladda ner applikationer därifrån utan du blir hänvisad till att hämta den direkt från Google. Varför? Bl.a. därför att det är samma Chrome för både Modern UI och Win32. Chrome använder fortfarande Win32 API som har stöd för Modern UI, men det faktum att den använder win32 betyder att

  1. den kan inte släppas för Windows RT då bara Microsoft kan använda win32 här

  2. den kan inte finnas på Windows store då win32 gör det möjligt att ta sig ur den sandlåda som alla applikationer som finns på Windows store måste hålla sig inom.

Om du faktiskt läser den artikel som du själv länkar till om Firefox så är det samma story där, man lägger på ett Modern UI gränssnitt men man forsätter använda win32. En applikation som är godkänd för Windows store kan inte göra kodsegment skrivbart då det åter igen gör det möjligt att göra saker som sandlådan ska förhindra, kan en applikation inte skriva i kodsegmentet så kan man inte utföra JIT och utan JIT blir webbläsaren väldigt långsam på lite tyngre sidor.

Så Firefox kommer inte till Windows RT

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Deras sämsta år är fortf bättre än majoriteten av andra företags bästa år så jag tror inte det gör så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast frågan är om de kan hämta sig från detta. Floppen Windows RT är inte direkt någonting som är nytt för i år.

Windows 8 ligger i samma kategori. Microsoft är mycket mer än bara Windows och Xbox(även om det är de delarna som de flesta ser), så är ändå dessa delar kärnan i företaget. Ballmer borde ha sparkats för länge sedan men i grunden är det Gates som har det övergripande ansvaret även om han inte är ansvarig för dag-till-dag besluten så är han involverad i de strategiska frågorna som rör företaget.

Och hur sparkar du huvudägaren?

Kan dock inte säga att jag sörjer Microsofts nedgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Varför kan inte Microsoft bara inse att dom är passé och inte klarar av att leverera produkter som folk vill ha?
Nej, ni är inte det där 'hippa', moderna och 'coola' företaget ni försöker se ut att vara. Ni är ett gäng gamla stofiler med oförtjänt mycket pengar.

Så ditt förslag är att man skall lägga sig ner och dö?
Är det inte en bättre idé att försöka förändra och förbättra sig?
Tyvärr är minnet riktigt kort, det är trots allt bara ett par år sedan Android funkade sådär i bästa fall och hade ett riktigt uselt appstöd men det väljer man tydligen att totalt bortse ifrån. Faktum är att fortfarande idag kan Android ibland vara bland det segaste och minst responsiva man kan uppleva i en modern telefon.

Skulle gärna prova en Windows phone baserad telefon men företaget har bestämt att det är Sony och Android som gäller så vi sitter fast i det tillsvidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd

Jag skulle hellre köra Android eller Chrome OS än Windows RT.

Men kanske någon på företag som gillar Windows RT om den har bra stöd för Active Directory och Outlook och syncar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik6504:

Den är lättare, tunnare och batteriet räcker längre. En inte helt oviktig egenskap om man vill ha en platta.

Nja jag tog o jämförde lite snabbt min (iconia 510 mot Surface RT) Och enligt specifikationerna på prisjakt har min platta mindre yttermått och väger 100gram mindre trots att det är en x86 platta. Sen var batteritiden även 1h längre och då utan tangentbordet inräknat som dubblar till 18h.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Man vill ju alltid byta upp sig inte ner sig. Då kör man på det man redan har. Ser inget intresse för mig för windows rt

Permalänk
Medlem

Om Windows RT faktisk inte skulle kommit med ett desktop läge också så skulle nog förvirringen men vad som faktiskt går att köra på plattorna vara mindre. Vilket förstås inte nödvändigtvis skulle vara bättre, men Svensson skulle förmodligen fatta vad man kan använda den till (dvs köra Windows Store Appar) och då kanske se det som ett trevligt tilllägg att "riktiga" Office gicka att köra också.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Så ditt förslag är att man skall lägga sig ner och dö?
Är det inte en bättre idé att försöka förändra och förbättra sig?
Tyvärr är minnet riktigt kort, det är trots allt bara ett par år sedan Android funkade sådär i bästa fall och hade ett riktigt uselt appstöd men det väljer man tydligen att totalt bortse ifrån. Faktum är att fortfarande idag kan Android ibland vara bland det segaste och minst responsiva man kan uppleva i en modern telefon.

Skulle gärna prova en Windows phone baserad telefon men företaget har bestämt att det är Sony och Android som gäller så vi sitter fast i det tillsvidare.

Skickades från m.sweclockers.com

För att svara kortfattat och enkelt: Om man upprepade gånger begår exakt samma misstag utan att lära sig något av det, då borde man ge upp, ja.

Visst är det en alldeles lysande idé att förändra och förbättra sig. Tyvärr förändrar sig Microsoft bara till det sämre. Att dom säljer skitdåligt på samtliga marknader dom har gett sig in på och att partnertillverkare överger dom är ett väldigt tydligt tecken.

Windows Phone 7 - flopp.
Windows Phone 8 - flopp.
Windows 8 - flopp.
Surface - flopp.
Xbox One - flopp(?) Den blir ratad innan den ens har släppts. Tiden får givetvis utvisa om dess framtid, men jag har en stark känsla av att den produkten kommer följa samma mönster som deras andra produkter.

Folk tjafsar varenda dag om att Microsoft minsann lyssnar på sina konsumenter. Jaså? Varför har dom då inte lärt sig ett jävla piss än i så fall?
Windows 8 - Modern UI. Merparten av konsumenter verkar vara rörande överens om att det inte lämpar sig särskilt bra till stationära datorer. Folk saknar startmenyn och enkelheten som alltid har funnits i Microsofts OS. Vad är lösningen? En startknapp som för dig till något helt annat än det folk efterfrågade. Är dom bra på att lyssna då? Nej.

Min åsikt kvarstår - Microsoft är ett företag som inte kan leverera längre och borde därför ge upp.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Nu har jag ingen platta och inte provat så många heller då jag helt enkelt inte sett behovet av det för min del. Men skulle behovet komma så vill man ju kunna köra "windows program" på en windows enhet. Fast går det att köra "Mac OS program" på en ipad?

Gemene man förstår inte skillnaden mellan RT och x86-versionen medan den förvirringen inte finns mellan OSX och iOS. Det ser inte likadant ut och därför väntar man sig inte att det kan göra samma saker.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

För att svara kortfattat och enkelt: Om man upprepade gånger begår exakt samma misstag utan att lära sig något av det, då borde man ge upp, ja.

Visst är det en alldeles lysande idé att förändra och förbättra sig. Tyvärr förändrar sig Microsoft bara till det sämre. Att dom säljer skitdåligt på samtliga marknader dom har gett sig in på och att partnertillverkare överger dom är ett väldigt tydligt tecken.

Windows Phone 7 - flopp.
Windows Phone 8 - flopp.
Windows 8 - flopp.
Surface - flopp.
Xbox One - flopp(?) Den blir ratad innan den ens har släppts. Tiden får givetvis utvisa om dess framtid, men jag har en stark känsla av att den produkten kommer följa samma mönster som deras andra produkter.

Folk tjafsar varenda dag om att Microsoft minsann lyssnar på sina konsumenter. Jaså? Varför har dom då inte lärt sig ett jävla piss än i så fall?
Windows 8 - Modern UI. Merparten av konsumenter verkar vara rörande överens om att det inte lämpar sig särskilt bra till stationära datorer. Folk saknar startmenyn och enkelheten som alltid har funnits i Microsofts OS. Vad är lösningen? En startknapp som för dig till något helt annat än det folk efterfrågade. Är dom bra på att lyssna då? Nej.

Min åsikt kvarstår - Microsoft är ett företag som inte kan leverera längre och borde därför ge upp.

Många tycker samtidigt att windows 8 är helt ok, och många föredrar windows 8 efter ett tags användande. Men jag håller med dig, de borde kunna åtminstone ge kunden en möjlighet att välja som i alla andra windows-versioner. Xbox one kommer säkert bli bra med tanke på hur de ändrade sig.. Även om det inte är helt säkert att dom kommer hålla fast vid systemet under hela x1's livsstid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Jag skulle hellre köra Android eller Chrome OS än Windows RT.

Men kanske någon på företag som gillar Windows RT om den har bra stöd för Active Directory och Outlook och syncar bra.

Chrome OS har väl så vitt jag har förstått ännu mindre appar än RT och är i princip en webbläsare. Så på vad sätt är den då bättre än RT?
Det är ju sånt snack om att RT har få appar och om man då föredrar en enhet med ännu mindre appar hängar jag inte med i resonemanget.

Den är visserligen billigare. På så sätt kan man föredra Google datorn.

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå varför Microsoft ursprungligen valde att utveckla Windows RT. ARM var nämligen i särklass populärast och bäst i segmentet för strömsnåla system. Nu har dock Intel varit duktiga senaste året och börjat lansera vettigare Atom-processorer och nu senast väldigt strömsnåla Haswell-processorer, vilket gör att Windows RT inte längre fyller så stor funktion.

Det har dock inte funnits något jätteutbud av billiga och snygga Windows 8 plattor, så när priset har varit en faktor har Windows RT ändå varit ett alternativ. Visst, den kan inte köra riktiga Windowsprogram, men det kan ju inte iPad heller.

Om utvecklingen går mot att Intel kan producera prisvärda alternativ till ARM, och tillverkarna faktiskt lyckas få ut bra produkter baserat på x86, så borde Microsoft ändå överväga att lägga ner Windows RT på sikt. Om Intel inte lyckas, då finns det definitivt ett existensberättigande för Windows RT, och jag hade valt Windows RT före iPad alla dagar i veckan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av €lysian:

För att svara kortfattat och enkelt: Om man upprepade gånger begår exakt samma misstag utan att lära sig något av det, då borde man ge upp, ja.

Visst är det en alldeles lysande idé att förändra och förbättra sig. Tyvärr förändrar sig Microsoft bara till det sämre. Att dom säljer skitdåligt på samtliga marknader dom har gett sig in på och att partnertillverkare överger dom är ett väldigt tydligt tecken.

Windows Phone 7 - flopp.
Windows Phone 8 - flopp.
Windows 8 - flopp.
Surface - flopp.
Xbox One - flopp(?) Den blir ratad innan den ens har släppts. Tiden får givetvis utvisa om dess framtid, men jag har en stark känsla av att den produkten kommer följa samma mönster som deras andra produkter.

Folk tjafsar varenda dag om att Microsoft minsann lyssnar på sina konsumenter. Jaså? Varför har dom då inte lärt sig ett jävla piss än i så fall?
Windows 8 - Modern UI. Merparten av konsumenter verkar vara rörande överens om att det inte lämpar sig särskilt bra till stationära datorer. Folk saknar startmenyn och enkelheten som alltid har funnits i Microsofts OS. Vad är lösningen? En startknapp som för dig till något helt annat än det folk efterfrågade. Är dom bra på att lyssna då? Nej.

Min åsikt kvarstår - Microsoft är ett företag som inte kan leverera längre och borde därför ge upp.

Ge upp? Hur långt skulle vi komma om företag bara gav upp, utan vidare? Borde Apple ha gjort samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

[*]den kan inte finnas på Windows store då win32 gör det möjligt att ta sig ur den sandlåda som alla applikationer som finns på Windows store måste hålla sig inom.

Fel, detta gäller enbart Modern UI applikationer, du kan fortfarande sälja full fjädrade Windows applikationer genom Microsoft App Store, dessa följer inte samma API eller regler. Dessa åt andra sidan kommer inte funka på en Windows RT.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Ge upp? Hur långt skulle vi komma om företag bara gav upp, utan vidare? Borde Apple ha gjort samma sak?

Microsoft tror att vi fortfarande lever kvar i 90-talet, då det knappt fanns alternativ att tala om. Idag finns det starka alternativ och då uppenbarar sig deras oförtjänta dominans på marknaden inom vissa områden. Att dom sedan försöker klämma in en fot i andra sammanhang där dom upprepade gånger begår samma misstag hela tiden utan att lära sig något och därför misslyckas, då tycker jag att dom ska lägga ner det som dom inte klarar av att göra.

Eftersom dom uppenbarligen inte klarar av att leverera ett vettigt OS till stationära datorer ens, och återigen ignorerar vad konsumenterna faktiskt efterfrågar, då kan dom lika gärna packa ihop och sluta helt. Det är min åsikt. Apple har jag aldrig brytt mig om, men visst har dom påverkat marknaden enormt. En bidragande orsak till varför Apple höll på att gå under var till en stor del p.g.a Microsoft.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MugiMugi:

Fel, detta gäller enbart Modern UI applikationer, du kan fortfarande sälja full fjädrade Windows applikationer genom Microsoft App Store, dessa följer inte samma API eller regler. Dessa åt andra sidan kommer inte funka på en Windows RT.

Har detta ändrats nyligen eller jag helt missat något?

De regler jag läst säger detta om "Desktop Apps" (vilket är det nya namnet på "vanliga" Windows-program som får använda win32)

"Apps can be listed in Windows Store"

Vilket är precis vad Chrome är, du kan hitta Chrome i Windows Store, men du kan inte ladda ner program därifrån utan man får en instruktion hur man går tillväga.

En sak som Microsoft tryckte på väldigt hårt på när de presenterade Windows Store i samband med Win8 lanseringen var att användare ska kunna känna sig helt trygga i att installera allt möjligt från Windows Store då dessa applikationer inte ska kunna förstöra något. Man ska också kunna vara säker på att om man väljer att avinstallera något som kommer från Windows Store så ska alla spår av applikationen försvinna. Detta kan aldrig garanteras för en applikation som använder win32, så endera har Microsoft ändrat reglerna för Windows Store eller så kan inte applikationer som använder win32 finnas där.

Och om det är så att win32 appar får finnas i Windows Store så blir det ju än mer förvirrande för Windows RT användare då det nu finns en klass av applikationer som aldrig kommer kunna köras på enheten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Fast microsoft lyssnade också angående Winows 8. Det är därför Windows 8.1 kommer med en startmeny.

8.1 kommer inte med någon startmeny.
Den kommer med en startknapp som skickar dig till modern UI. Det är ingen startmeny hur mycket MS än vill hävda det.
Tills de biter i det sura äpplet och fixar det hela är W8 död som produkt.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av mats42:

8.1 kommer inte med någon startmeny.
Den kommer med en startknapp som skickar dig till modern UI. Det är ingen startmeny hur mycket MS än vill hävda det.
Tills de biter i det sura äpplet och fixar det hela är W8 död som produkt.

Fast, haha... Har du kollat på de? Sökningen fungerar EXAKT likadant som i W7, fast visas i helskärm. Om det är en så grov dealbreaker för folk, ja då finns det väl inget mer att säga antar jag... Lägg till på detta att du nu kan synka bakgrund för startmenyn och desktop, så övergången är ännu mindre "in ya face". Det ENDA ytterligare jag kan se microsoft göra för att tillfredställa dessa sista startmeny-fanatiker är att endast visa sökmeny-slidern som i 8.1 kommer in på höger sida, och då fortfarande vara kvar i desktop.

Man märker att fler är ute efter att hitta saker att klaga på i W8/8.1 mer än att faktiskt försöka förstå vilka småting det handlar om (och hur lite negativt de påverkar folk som nu inte gillar det). Det otroliga prestandalyftet borde väga högre än dessa petitesser.

Sammanfattning:

  1. Okej, Microsoft borde verkligen inte ha deras metroappar som nya standardappar för många/alla gamla filtyper (bildvisare etc., korkat). Detta går dock att ändra lika lätt som man alltid gjort nångång.

  2. Metro finns där för att skapa en fin brygga till tablets för de som inte har en/vill komma åt det från en PC (vilket är en väldigt bra möjlighet). Kan tillägga att det är guld värt att kunna utveckla direkt i W8-metro utan att nödvändigtvis behöva ha en tablet. Poäng: Vill du inte använda det, använd det inte..?

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnh3:

Chrome OS har väl så vitt jag har förstått ännu mindre appar än RT och är i princip en webbläsare. Så på vad sätt är den då bättre än RT?
Det är ju sånt snack om att RT har få appar och om man då föredrar en enhet med ännu mindre appar hängar jag inte med i resonemanget.

Den är visserligen billigare. På så sätt kan man föredra Google datorn.

För Windows RT har så få appar, då kan man lika gärna köra Chrome OS.
Både RT och ChromeOS skulle man bara använda till att surfa, men Chrome OS med Chrome verkar trevligare än RT med Metro-varianten av Internet Explorer.

Dessutom brukar Windows RT datorrer vara så "stängda", på Googles Chromebook Pixel kan man iaf installera Linux och då få ett fullfjädrat riktigt operativ system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

För Windows RT har så få appar, då kan man lika gärna köra Chrome OS.
Både RT och ChromeOS skulle man bara använda till att surfa, men Chrome OS med Chrome verkar trevligare än RT med Metro-varianten av Internet Explorer.

Dessutom brukar Windows RT datorrer vara så "stängda", på Googles Chromebook Pixel kan man iaf installera Linux och då få ett fullfjädrat riktigt operativ system.

Känns som en omväg att köpa en Google Chromebook bara för att installera Linux på den. Jag föredrar att köpa en enhet jag gillar från början då är det egalt om den är "stängd" eller inte.
Metro är ju optimerat för pek Därför har Explorer 10 på sådana RT enheter adressfältet längst ner så man inte ska skymma med handen när man skriver nåt på adressfältet exempelvis. Så den passar ju på så sätt bättre på en touch platta än på en vanlig dator.

Dock finns det en "vanlig" Explorer 10 med adressfältet högst upp om man går in på skrivbordsläget också. Den kan man med fördel använda om man har kopplat till ett tangentbord/mus till sin RT.

Men jag ser det som en bra grej att Google har kommit med datorer också. Det tvingar nog Microsoft att justera priserna framöver. Konkurrens är bra även om Chromebook inte precis har varit en dunderhit:
http://www.geek.com/news/chromebook-sales-are-terrible-even-c...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnh3:

Känns som en omväg att köpa en Google Chromebook bara för att installera Linux på den. Jag föredrar att köpa en enhet jag gillar från början då är det egalt om den är "stängd" eller inte.

Jag vill ha alternativ, jag vill kunna välja.
Kanske idag kör jag Chrome OS, sen senare tröttnar jag, då vill jag kunna köra in något annat.
Chomebooks lär vara billigare än Windows RT maskiner också då Chrome OS och Android är gratis, till skillnad från Windows RT som kostar pengar.

Skrivet av johnh3:

Dock finns det en "vanlig" Explorer 10 med adressfältet högst upp om man går in på skrivbordsläget också. Den kan man med fördel använda om man har kopplat till ett tangentbord/mus till sin RT.

Finns skrivbordsläget med vanliga Explorer 10 på Windows RT?
Trodde det bara var i Surface Pro med riktiga Windows 8, alltså inte RT-varianten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Jag vill ha alternativ, jag vill kunna välja.
Kanske idag kör jag Chrome OS, sen senare tröttnar jag, då vill jag kunna köra in något annat.
Chomebooks lär vara billigare än Windows RT maskiner också då Chrome OS och Android är gratis, till skillnad från Windows RT som kostar pengar.

Finns skrivbordsläget med vanliga Explorer 10 på Windows RT?
Trodde det bara var i Surface Pro med riktiga Windows 8, alltså inte RT-varianten

Jo det finns skrivbordsläge i RT också.
Jag håller med att RT är dyr, men det beror väl delvis beroende på materialval också:
http://www.youtube.com/watch?v=s9hzDWbv-PI

Sen ingår som sagt Office paketet:
http://office.microsoft.com/sv-se/home-and-student/office-hom...

Teoretiskt sett är Android gratis. Men OEM tillverkare får betala licenspengar till Microsoft:
http://www.neowin.net/news/microsoft-will-make-34-billion-fro...

Samsung får betala runt 15 dollar för varje Android mobil de säljer till Microsoft som ett exempel.
Så i slutändan är jag inte så säker på att det skiljer sig så mycket.

Jag gillar inte idén med mjukvarupatent men det är en realitet som påverkar.

Permalänk

Detta är inte förvånande med tanke på priserna och att ARM inte fungerar med många Microsoft program som en hel del konsumenter antagligen använder.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I